Solişti şi dirijori pe scenă cu instrumente Stradivarius la Casa Universitarilor Cluj
Un concert eveniment la Filarmonica de Stat ”Transilvania”, cu doi artiști desăvârșiți, ambii cântând pe instrumente Stradivarius. Formula este una absolut inedită: invitații vor fi dirijori și soliști în același timp.
Este vorba despre violonistul Kristóf Baráti și despre violoncelistul István Várdai, ambii laureați ai multor concursuri internaționale. Ambii vor interpreta vineri, 15 iunie, de la ora 19.00, la Auditorium Maximum, alături de Orchestra Filarmonicii de Stat ”Transilvania”, superbele concerte pentru vioară și, respectiv, pentru violoncel, ale lui Antonín Dvořák.
Concert simfonic – dirijori și soliști Kristóf Baráti, István Várdai
Vineri, 15 iunie 2018, ora 19, Abonament 30
Colegiul Academic
Concert simfonic
Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”
Kristóf Baráti dirijor, vioară
István Várdai dirijor, violoncel
Antonín Dvořák
Concertul pentru vioară, în la minor, op. 53
Concertul pentru violoncel, în si minor, op. 104
Concertul pentru vioară de Antonín Dvořák este rodul colaborării dintre compozitor şi unul dintre cei mai mari violonişti ai secolului al XIX-lea, Joseph Joachim, pentru care şi Johannes Brahms scrisese celebrul şi dificilul său Concert pentru vioară. Dvořák realizează aici o capodoperă plină de culoare, dând instrumentului solist o libertate care rezultă într-un înalt nivel de virtuozitate. Nu lipsesc „amprentele” personale ale compozitorului, regăsite în apelul la materialul folcloric (în acest caz două dansuri de provenienţă boemiană şi ucraineană).
Pe de altă parte, Concertul pentru violoncel nu este, în ciuda partiturii sale foarte pretenţioase, o lucrare de bravură. Scopul compozitorului a fost acela de a face din lucrare mult mai mult decât un simplu vehicul de virtuozitate, iar acest lucru i-a asigurat piesei un loc privilegiat în repertoriul de concert.
Ceea ce face această seară de concert una specială, dincolo de formula inedită de soliști-dirijori a invitaților, este și prestigiul instrumentelor la care aceștia cântă, fapt ce reflectă, implicit, și valoarea acestor muzicieni.
Kristóf Baráti este laureat al mai multor competiţii de profil, dintre care Concursul Internaţional „Paganini” din Moscova (ediţia din 2010), considerat un fel de ”premiu Oscar al violoniştilor”. Cântă pe vioara Stradivarius „Lady Harmsworth” 1703 ( aceasta fiind perioada de aur a instrumentelor construite de Antonio Stradivari, remarcabile prin strălucirea lacului, ceea ce face aceste instrumente inconfundabile). Vioara „Lady Harmsworth” are un sunet la fel de bogat şi de deschis cum e și aspectul ei.
Kristóf Baráti a colaborat cu cele mai importante orchestre ale lumii: Royal Philharmonic Orchestra, Deutsches Symphonie Orchester Berlin, Orchestra Naţională a Rusiei, Orchestra Simfonică din SanktPetersburg, Orchestra Filarmonicii din Japonia, Budapest Festival Orchestra, Orchestra NHK din Tokyo, WDR Sinfonieorchester Köln. Printre marii dirijori cu care a colaborat se numără Kurt Masur, Charles Dutoit, Yuri Bashmet, Jukka-Pekka Saraste, Iván Fischer, Yuri Temirkanov, Pinchas Steinberg.
István Várdai este laureat al Concursului „Ceaikovski” din Moscova (2007) şi al Concursului „ARD” din München (2014). A studiat la Academia de Muzică „Franz Liszt” din Budapesta, la Academia de Muzică din Viena şi la Academia Kronberg din Germania. Din 2017 este profesor la Academia de Muzică din Mannheim, iar din 2018 la Academia de Muzică din Viena.
El cântă pe legendarul violoncel Stradivarius „Du Pré-Harrell” din 1673 – singurul violoncel pe care Antonio Stradivari l-a construit în acel an şi, în acelaşi timp, unul dintre cele 63 de violoncele ale lutierului care au supravieţuit. A aparţinut celebrei violonceliste Jacqueline du Pré, care, înainte de moartea sa prematură cauzată de boală, l-a vândut violoncelistului american Lynn Harrell. Aflat la New York, Harrell l-a uitat într-un taxi, dar şoferul i l-a returnat – acesta fiind doar unul dintre incidentele prin care au trecut instrumentele Stradivarius de-a lungul timpurilor, incidente care au inclus şi furturi. A aparţinut apoi violoncelistei ruse Nina Kotova. Ulterior, a fost cumpărat de un colecţionar care a preferat să rămână anonim şi care i l-a împrumutat, începînd cu 2016, lui István Várdai.
Geanina Simion
Oana Andreica