Exponatul săptămânii la Muzeul de Artă din Cluj. Hans Eder- 1915 în Kolomeea
Pictorul și graficianul Hans Eder (1883–1955) s-a născut la Braşov, a studiat la München (în perioada 1903–1908) la „Şcoala de grafică” a lui Moritz Hetzmann, de unde s-a transferat la Academia de Artă. În 1908 a lucrat și în atelierul lui Lucien Simon de la Paris, apoi la Bruges (1910–1911), acest ultim popas fiind determinant pentru creaţia sa.
Mai târziu, au urmat şederi şi călătorii la Braşov, Viena, Budapesta, Salzburg, Düsseldorf, Bucureşti (stabilit acolo între anii 1935–1937), sudul Franţei (începând de la 1932) şi Balcic (1925–1936). Debutul său artistic s-a produs în 1909, la Brașov, după care în 1910 și-a organizat prima expoziție personală, la München. Ulterior, a avut expoziții personale, printre altele la Braşov, Bucureşti şi Budapesta (1918). În evoluţia sa artistică a parcurs câteva etape, la început fiind influenţat de postimpresionismul de factură cezanniană, apoi a devenit adeptul lui Van Gogh şi al expresioniştilor germani.
Eder a participat la Primul Război Mondial ca locotenent de artilerie în rezervă, respectiv în calitate de reporter (pictor de război), trăind intens tragismul ororii, crimei şi al suferinţelor. Această experiență s-a dovedit a fi una foarte traumatizantă, Eder fiind marcat în mod deosebit de efectele teribile ale bombardării localităţii Kolomea (din Galiţia) în anul 1915. Kolomea, aflându-se la intersecţia unor importante linii feroviare şi fiind un punct semnificativ al frontului estic, a fost afectată în mod deosebit de bătăliile dintre trupele ruseşti şi austro-ungare: în 1914 a fost ocupată de trupele ruseşti, în 1915 fiind reocupată de trupele Monarhiei Austro-Ungare, suferind un bombardament copleşitor.
Desenul realizat cu tuș și peniță pe hârtie, intitulat „1915 în Kolomeea”, face parte din seria operelor de artă cu mesaj antimilitar care au fost efectuate în timpul războiului și ilustrează fidel stilul expresionist al artistului din această perioadă. Făcând parte dintr-un peisaj de iarnă populat numai cu câțiva arbori uscaţi, se vede un câmp cu cruci în planul îndepărtat al lucrării. În centrul compoziției, în prim-plan înaintează un soldat rănit, îmbrăcat în uniformă militară. Pe capul gol al soldatului se observă o rană cuprinsă de sânge, pe lângă care ochii săi cuprinşi de spaimă şi poziţionarea mâinilor crispate sugerează suferinţă, frică şi nedumerire. Personajul pare să aibă un mers nesigur, transmițând impresia unei iminente prăbuşiri. Lucrarea se remarcă prin forţa sa sugestivă şi expresivă, în acord cu dinamismul compoziţiei şi al subiectului tratat.
Desenul de dimensiunile de 46,4 x 35,8 cm este semnat în partea de jos a hârtiei, sub imagine: “Hans Eder 1915, Kolomea”, aceasta fiind, cel mai probabil, o însemnare ulterioară execuţiei.