MUZICA INSTANTELOR

Top Menu

  • Editorial
  • Cultura
  • Monden
  • Sport
  • Contact
  • REVISTA

Main Menu

  • Actualitate
  • Politica
  • Economic
  • Administratie
  • Social
  • Justitie
  • Educatie
  • Medicina
  • MICA PUBLICITATE
  • Editorial
  • Cultura
  • Monden
  • Sport
  • Contact
  • REVISTA

logo

Header Banner

MUZICA INSTANTELOR

  • Actualitate
  • Politica
  • Economic
  • Administratie
  • Social
  • Justitie
  • Educatie
  • Medicina
  • MICA PUBLICITATE
  • Doliu la Românașul A plecat unul dintre primii lideri

  • Liviu Alexa mai șterge încă o fantezie cu femei de afaceri

  • Brăduleț argentinian la Cluj Centenarul Grădinii Botanice

  • UDMR amendată pentru că nu a respectat decizia instanței

  • Afaceristul Florin Vasile Tecar scapă de închisoare

CulturaMuzica
Home›Cultura›Filarmonica Transilvania închide Toamna Muzicală cu opera Valkiria de Wagner

Filarmonica Transilvania închide Toamna Muzicală cu opera Valkiria de Wagner

By muzicainstantelo
10/26/2018
2331
0
Share:

Cea de-a 52-a ediţie a Festivalului Toamna Muzicală Clujeană se încheie vineri 26 octombrie, la Casa Universitarilor, cu opera Valkiria de Wagner, din Inelul Nibelungilor, sub bagheta lui Gabriel Bebeşelea.

Vineri, 26 octombrie 2018, ora 18
Colegiul Academic

Toamna Muzicală Clujeană
Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”

Gabriel Bebeşelea dirijor

Corby Welch Siegmund
Alin Anca
Hunding
Andrei Yvan
Wotan
Ruxandra Donose
Sieglinde
Heike Wessels 
Brünnhilde
Orsolya Veress
Fricka

Oana Trîmbiţaş Helmwige
Daniela Păcurar
Gerhilde
Yolanda Covacinschi
Ortlinde
Melinda Duffner
Waltraute
Valentina Puşcaş
Siegrune
Antonia Cosmina Stancu
Rossweisse
Laura Essig
Schwertleite
Andreea Iftimescu
Grimgerde

Richard Wagner
Die Walküre – operă în trei acte

Spectacol cu supratitrare în limba română

Gabriel Bebeşelea concepţie scenică
Cristian Spătaru
dirijor asistent
Adina Mureşan, Alexandru Lazăr 
pregătirea muzicală
Attila Almási
lumini

După două săptămâni intense de festival, după concerte mari, recitaluri de excepție, turnee naționale găzduite, săli de concerte arhipline și experiențe unice, ”Toamna Muzicală Clujeană” a ajuns la final. Nu la orice fel de final, ci la unul impresionant, glorios chiar: ”Valkiria”, a doua parte a tetralogei ”Inelul Nibelungilor” de Richard Wagner, una dintre cele mai complexe piese muzicale scrise vreodată. Orchestra Filarmonicii de Stat ”Transilvania”, sub bagheta lui Gabriel Bebeșelea, este singura orchestră din țară, din ultimele decenii, care a avut curajul să se implice într-un astfel de proiect.

Întrebat despre motivele care l-au îndemnat să demareze un proiect atât de măreț împreună cu Filarmonica de Stat ”Transilvania”, Gabriel Bebeșelea explică:

De ce ”Inelul Nibelungilor”? Tetralogia lui Wagner e o provocare din toate punctele de vedere. După această experiență, ieși, inevitabil, un muzician mai bun, mai rafinat, mai concentrat pe detaliu. Dar, mai ales, tetralogia iți ridică puternice dileme asupra condiției umane. Ascunse în subsidiarului poveștii mitologice, stau, de fapt, veșnice probleme ale societății și umanității, general valabile, indiferent de epocă. De ce la Cluj? Acest proiect este, dupa părerea mea, veriga lipsă în arta interpretativă românească. Tetralogia e realizată, în România, la câteva decenii distanță, asta însemnând că există generații de melomani care nu au trăit pe viu această experiență. Pentru că nu e muzică, nu e arta spectacolului (chiar și cel total, cum îl denumea Wagner însuși), ci e o trăire. Creația lui Wagner are un efect hipnotic și e firesc faptul că istoria muzicii s-a împărțit în “înainte” și “după” tetralogie. Filarmonica de Stat “Transilvania” e un ansamblu în continuă creștere și dorință de autodepășire, care poate fi hrănită doar cu astfel de provocări. Cum Wagner a fost ori iubit până la nivel de religie, ori detestat, dar în nici un caz ignorat, prezentarea în fața publicului clujean a acestui ambițios proiect e culminația provocărilor acestor stagiuni.

Vă invităm, deci, vineri, 26 octombrie, de la ora 18.00, la Colegiul Academic, să fiți martori la această amplă desfășurare de forțe care este ”Valkiria” și în jurul căreia se adună o pleiadă de staruri ale muzicii culte internaționale, cum ar fi Ruxandra Donose, Corby Welch, Heike Wessels, Andrei Yvan, Yolanda Covacinschi etc. Pentru doritorii care nu au apucat să găsească bilete la acest spectacol sau, pur și simplu, nu pot lua parte vineri la concert, deschidem joi, 25 octombrie, de la ora 18.00, repetiția generală cu public.

Valkiria de Richard Wagner este o operă în trei acte, compusă între anii 1852 și 1856.

Richard Wagner este unul dintre compozitorii care au adus mutaţii fundamentale în genul de operă, pe care l-a reconsiderat din prisma complexităţii fenomenului şi pentru care a sintetizat toate componentele atât de diverse ale genului – muzică, poezie, teatru, coregrafie, decor. Acest lucru s-a realizat prin implicarea compozitorului în toate detaliile operei – el a fost şi primul compozitor care şi-a scris singur libretele şi a dat roluri egale textului şi muzicii. Toate acestea au condus spre conceptul de Gesamtkunstwerk, opera de artă totală, care a avut implicaţii mult dincolo de domeniul operei. Numele lui Wagner se leagă de intensa manifestare a leitmotivului, iar în plan melodic în operele sale a apărut fenomenul de „melodie infinită”, ajutată de parametrul armonic.

Tetralogia Inelul Nibelungilor înglobează idealurile sale faţă de operă şi muzică, precum şi explorarea rădăcinilor culturii germane.

„După părerea mea, o adaptare a poveştii Nibelungilor ar fi un adevărat pas înainte şi cred că acel compozitor care ar duce la bun sfârşit o asemenea sarcină ar deveni omul epocii sale.” Această provocare profetică a fost făcută, în 1845, de Franz Brendel, editorul influentei reviste Neue Zeitschrift für Musik, într-o perioadă în care entuziasmul pentru poemul epic medieval Cântecul Nibelungilor era tot mai mare în Germania. Încă de la începutul secolului al XIX-lea, această legendă devenise tot mai populară, iar, prin anii ’40 importanţa ei fusese ridicată la rang de simbol în lupta pentru unificarea Germaniei. Wagner nu a fost nici primul, nici singurul compozitor de operă interesat de acest mit, însă a fost, de departe, cel mai influent. Cu ”Inelul Nibelungilor a devenit, într-adevăr, „omul epocii sale”.

Deşi iniţial conceput ca o singură dramă, Inelul a fost ulterior lărgit într-o vastă tetralogie: un ciclu de opere (Aurul Rinului, Valkiria, Siegfried şi Amurgul zeilor) pentru patru seri şi conţinând mai bine de 14 ore de muzică, compuse de Wagner pe parcursul a 26 de ani, de la primele schiţe ale libretului în 1848 pînă la ultimele retuşuri ale partiturii Amurgului zeilor, în 1874. A necesitat, de asemenea, construcţia unui teatru de operă special: în 1876, între 13 şi 17 august, Inelul Nibelungilor a fost pus în scenă pentru prima dată integral, la teatrul de la Bayreuth.

Deşi Inelul cuprinde patru opere, Wagner nu l-a considerat o tetralogie propriu-zisă, ci, mai degrabă, o trilogie cu un prolog (Aurul Rinului). În acesta din urmă, sunt stabilite premisele poveştii mitice, cu furtul iniţial al aurului Rinului, urmat de o serie de conflicte şi răzbunări care vor duce, în Amurgul zeilor, la moartea eroului Siegfried şi la însăşi distrugerea Valhallei. Cea de-a doua operă, Valkiria, a cărei acţiune este plasată temporal la aproximativ 20 de ani după Aurul Rinului, a fost subintitulată „prima zi a Inelului Nibelungilor” şi este, în fapt, începutul dramei. O dramă, prin influenţele filosofice notate mai sus, extrem de „umană”. Dacă Aurul Rinului este populat de zei, semizei şi alte creaturi supranaturale, Valkiria, în primul său act, mută accentul pe muritori, iar acţiunea se petrece departe de măreaţa Valhalla.

Esenţială pentru gândirea lui Wagner, orchestra este un factor major în dramaturgie prin aceea că nu doar susţine acţiunea, ci, foarte des, o şi produce. Mai mult, este extinsă prin instrumente construite după indicaţiile lui Wagner. Castelul zeilor, Valhalla, a fost imaginat de Wagner într-o sonoritate cu totul specială: compozitorul căuta un timbru care să evoce lumea bogată şi nobilă a zeilor, o combinaţie între sonoritatea cornului şi cea a trombonului. Această căutare a dus la crearea unui nou instrument – aşa-numita tubă wagneriană. Cele patru tube wagneriene pot fi auzite, de exemplu, reprezentând tunetul în furtuna cu care se deschide Actul I din Valkiria.

În Valkiria, Wagner pune semn de egalitate între cuvinte şi muzică fără să sacrifice nimic din cea din urmă. În special în Actul I această sinteză între muzică şi poezie ajunge la cel mai înalt nivel. Actele II şi III indică deja, chiar dacă încă discret, trecerea de la egalitatea dintre muzică şi text spre supremaţia muzicii.

Inelul este o operă complexă – cu siguranţă cea mai impunătoare din repertoriul muzicii culte – şi contradictorie al cărui înţeles nu a fost încă – dacă va fi vreodată – pe deplin formulat. Întocmai ca în cazul altor capodopere artistice, generaţii succesive continuă să găsească în el idei şi rezonanţe noi. Nucleul îl reprezintă conflictul dintre iubire şi putere: progresul uman înspre auto-cunoaştere şi compasiunea faţă de alţii sunt continuu ameninţate de dorinţa de putere şi de compromisurile la care obligă viaţa.

Oana Andreica

Geanina Simion

TagsFilarmonica Transilvania ClujGabriel BebeseleaValkiriaWagner
Previous Article

Ardelenii au strămutat metoda Acoperişul pe cursul ...

Next Article

Procurorii fac scut în jurul lui Augustin ...

0
Shares
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Related articles More from author

  • Cultura

    Dialog cu Debussy şi Mozart Raluca şi Kinga la Fila

    06/18/2021
    By muzicainstantelo
  • Muzica

    Ucenicul vrăjitor şi Simfonia spaniolă vin la Filarmonică

    02/06/2020
    By muzicainstantelo
  • Cultura

    Coruri celebre din repertoriul italian la Filarmonica Cluj

    06/16/2022
    By muzicainstantelo
  • Muzica

    Concertul de pian de Grieg în versiune Boţac- Feher la Fila

    01/22/2020
    By muzicainstantelo
  • CulturaMuzica

    Simfonia fantastică şi concert de vioară la Filarmonică

    03/29/2019
    By muzicainstantelo
  • CulturaMuzica

    Bartok, Toduţă şi Enescu alcătuiesc programul Filarmonicii Transilvania

    11/23/2018
    By muzicainstantelo

Leave a reply Anulează răspunsul

  • Mass MediaSport

    Ziariştii clujeni au desenat centenarul CSU cu gloanţe

  • Actualitate

    Episcopul Claudiu Pastorala de grație Înviere de război

  • Economic

    WIZZ AIR ANIVERSEAZĂ 15 ANI DE LA DESCHIDEREA BAZEI DIN CLUJ

Publicitate

Alte Stiri

  • 4 zile ago

    Doliu la Românașul A plecat unul dintre primii lideri

  • 5 zile ago

    Liviu Alexa mai șterge încă o fantezie cu femei de afaceri

  • 6 zile ago

    Brăduleț argentinian la Cluj Centenarul Grădinii Botanice

  • 7 zile ago

    UDMR amendată pentru că nu a respectat decizia instanței

  • o săptămână ago

    Afaceristul Florin Vasile Tecar scapă de închisoare

Facebook

  • Film

    Vânătorul de balene câștigă Trofeul Transilvania TIFF 20

    Vânătorul de balene/ The Whaler Boy câștigă Trofeul Transilvaniala cea de-a 20-a ediție TIFF Cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania și-a desemnat câștigătorii sâmbătă seară, pe 31 iulie, în aplauzele celor ...
  • Film

    TIFF Conferința de Educație Media și Cinematografică

    Live pe TIFF Unlimited: Conferința Națională de Educație Media și Cinematografică  Unul dintre cele mai importante evenimente de la această ediție TIFF este Conferința de Educație Media și Cinematografică, care vizează ...
  • Film

    Dama de cupă- Au şi avocaţii micile lor plăceri vinovate

    Queen of Hearts / Dama de cupă, o dramă daneză controversată, multipremiată internațional, va fi lansată de Transilvania Film în premieră în România pe TIFF Unlimited, începând cu 25 noiembrie. ...
  • Film

    Animest aduce filme de Oscar pentru animaţia românească

    #ScreeningHistory – cea de-a 15-a ediție Animest, dedicată aniversării celor 100 de ani de animație românească, își deschide porțile astăzi, pentru prima dată în mediul online. Invitați să ia parte ...
  • Film

    Festivitate nostalgică la TIFF cu Marina Voica şi Maria Ploae

    Babyteeth: Prima iubire câștigă Trofeul Transilvania la TIFF 2020Cele mai bune filme ale ediției și cineaștii momentului au fost aplaudați sâmbătă seară, pe 8 august, la Gala de decernare a ...

RSS STIRI AGERPRES

Ads

Ads

Ads

  • Contact
© 2019 - Muzica Instantelor - Proiect confintat de Uniunea Europeana din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014-2020.