Ucenicul vrăjitor şi Simfonia spaniolă vin la Filarmonică
Filarmonica de Stat ”Transilvania” vă propune vineri, 7 februarie, un program mai provocator, printr-o combinație de lucrări superbe, dar mai rar abordate în concerte și cu un nivel înalt de dificultate pentru artiști. Sub bagheta dirijorului vienez Gottfried Rabl, veți putea asculta lucrări de Paul Dukas, Ravel, Anamaria Kowalsky și Florent Schmitt. Solistă va fi soprana Aida Pavăl-Olaru, membră a Corului Filarmonicii de Stat ”Transilvania”.
Concert vocal-simfonic – dirijor Gottfried Rabl
Vineri,
7 februarie 2020, ora 19, Abonament 14
Colegiul
Academic
Corul şi Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”
Gottfried
Rabl dirijor
Aida
Pavăl-Olaru
soprană
Cornel Groza dirijorul corului
Paul
Dukas
Ucenicul
vrăjitor
Maurice
Ravel
Pavană
pentru o infantă defunctă
Rapsodia spaniolă
Annamaria
Kowalsky
Calamitas,
p.a.a.
Florent
Schmitt
Psalmul
XLVII pentru
soprană, cor, orgă şi orchestră
Vineri, 7 februarie, Filarmonica de Stat ”Transilvania” vă propune un program mai provocator, printr-o combinație de lucrări mai rar abordate în concerte și cu un nivel înalt de dificultate pentru artiști. Sub bagheta dirijorului vienez Gottfried Rabl, veți putea asculta lucrări de Pual Dukas, Ravel, Anamaria Kowalsky și Florent Schmitt. Solistă va fi soprana Aida Pavăl-Olaru, membră a Corului Filarmonicii de Stat ”Transilvania”.
Seara va debuta cu Ucenicul vrăjitor de Paul Dukas, lucrare de care se leagă faima acestui compozitor. Este una dintre cele mai populare lucrări orchestrale compuse vreodată, cu mult timp înainte şi de versiunea animată din filmul Fantasia produs de Disney în 1940, (cu Mickey Mouse în rolul ucenicului).
În continuare, două lucrări de Ravel – Pavană pentru o infantă defunctă, urmată de Rapsodia spaniolă. Compusă în 1899, Pavana pentru o infantă defunctă a fost a doua lucrare pentru pian a lui Ravel care a văzut lumina tiparului. Succesul Pavanei a venit imediat. În 1910, Ravel a publicat şi versiunea orchestrată. Nu este deloc dificil să înţelegem de ce lucrarea a captat imediat interesul publicului european, reprezentând, împreună cu Boléro (1928), cele mai populare creaţii ale lui Ravel. Rapsodia spaniolă reflectă influenţa moştenirii muzicale spaniole pe care compozitorul a primit-o de la mama sa, de origine bască. În această lucrare, incredibilul simţ ravelian al culorii se apropie de cel al unui pictor, iar aici Spania este văzută prin ochii unui francez.
Calamitas a tinerei compozitoare Annamaria Kowalsky (n. 1991, absolventă a studiilor muzicale la Universitatea de Muzică din Viena şi a filosofiei la Academia de Arte Frumoase din capitala austriacă) înseamnă „pierdere” în latină. Este o lucrare care oscilează între speranţă, disperare şi durere. Este o călătorie prin amintiri emoţionale, o reminiscenţă dulce-amară a ceva ce este pentru totdeauna pierdut (Annamaria Kowalsky).
Încheiem seara cu Psalmul XLVII pentru soprană, cor, orgă şi orchestră de Florent Schmitt, o lucrare care i-a asigurat faima imediat. Piesa scoate la lumină o viziune culturală îndepărtată de sensibilităţile romantismului târziu specifice epocii, tot aşa cum La Tragédie de Salomé (suită simfonică bazată pe povestea biblică a Salomeei, interpretată la Filarmonica „Transilvania” în luna februarie 2017, sub bagheta lui Gottfried Rabl), scrisă de Schmitt între 1907 şi 1910, exprimă un erotism luxuriant la fel de străin. După premieră, Ravel i-a scris: „Dragul meu Schmitt, Psamul tău este atît de profund şi puternic, încât aproape a zdruncinat sala de concert!”
Schmitt a preluat textul psalmului din traducerea franceză a Vulgatei, însă modul în care l-a tratat a depăşit graniţele regulilor ecleziastice, dându-i nota unui triumfător cântec de biruinţă al unui popor oriental. Utilizarea uriaşelor forţe orchestrale i-a adus lui Schmitt eticheta pusă de presa muzicală franceză de „noul Berlioz”.
Gottfried Rabl
Dirijorul Gottfried Rabl a fost implicat, de-a lungul carierei sale, în activităţi artistice emblematice de promovare a muzicii contemporane. În calitate de dirijor al Corului Radio din Viena, Gottfried Rabl a manifestat un interes special pentru interpretarea unor lucrări uitate, pe care le-a reconsiderat şi revalorizat.
Absolvent a trei secţii – corn, corepetiţie şi dirijat – Gottfried Rabl a obţinut imediat după terminarea facultăţii o bursă la Academia „Sibelius” din Helsinki, unde a studiat cu ginerele compozitorului finlandez Jean Sibelius, Jussi Jalas. Această perioadă a fost propice pentru aprofundarea creaţiei compozitorilor scandinavi. În acest timp, a făcut parte, în calitate de cornist, din ansamblul Wiener Nonett, a fost prezent ca pianist-acompaniator în recitaluri de lieduri, iar ca dirijor a creat Theater der Stille – un ansamblu care s-a dedicat în mod special interpretării muzicii pentru teatru din secolul XX.
Interesul său pentru muzica contemporană a fost fructificat pe deplin în cadrul strânsei colaborări cu Leonard Bernstein, în SUA, Italia şi la Viena, unde a fost asistentul ultimei sale opere – A Quiet Place. În timpul şederii în SUA, unde a studiat la Indiana University, a devenit dirijor al Orchestrei Simfonice a oraşului.
Gottfried Rabl a realizat multiple înregistrări pe compact discuri, iar muzica abordată se întinde pe o largă paletă stilistică. Unul dintre cele mai importante proiecte a fost înregistrarea creaţiei orchestrale a unuia dintre cei mai renumiţi compozitori austrieci, Egon Wellesz. Un alt proiect finalizat, care a avut parte de un mare succes, a fost reprezentat de o serie de înregistrări, în care a fost realizat acompaniamentul lui Enrico Caruso. Astfel, ceea ce a început ca experiment a devenit una dintre înregistrările cele mai aclamate din ultimii ani, obţinând renumitul premiu Echo Preis al criticii germane. Pentru sărbătorirea a 40 de ani de existenţă a Orchestrei Radio din Viena, Gottfried Rabl a înregistrat 102 miniaturi scrise de compozitori austrieci special pentru această ocazie. Recent, a înregistrat, sub marca Naxos, lucrări ale compozitorilor chinezi Shuya Xu şi Deqing Wen, precum şi coloana sonoră a coproducţiei germano-austriece Die Vermessung der Welt.
Aida Pavăl-Olaru
Aida Pavăl-Olaru şi-a început pregătirea muzicală la Liceul de Muzică „George Apostu” din Bacău, unde a studiat vioara, continuînd apoi la Colegiul Naţional de Arte „Dinu Lipatti” din Bucureşti. În prezent, este studentă la masterat la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, la clasa prof. univ. dr. Elena Andrieş. A participat la cursurile de măiestrie susţinute de Mariana Nicolesco şi Mariana Colpos.
A fost distinsă cu Premiul III la Concursul Naţional de Lied „Ionel Perlea” (Slobozia, 2014), Premiul de Excelenţă la Concursul Naţional de Lied Românesc de la Braşov (2013), Premiul pentru cel mai tânăr interpret la Concursul Internaţional „Hariclea Darclée” (Brăila, 2012), Marele Premiu la Olimpiada Naţională de Muzică din Cluj-Napoca (2011), Premiul I la Olimpiada Naţională de Muzică din Bistriţa (2010), Premiul I la Concursul Internaţional de Interpretare „George Georgescu” (Tulcea, 2011).
Aida Pavăl-Olaru a susţinut numeroase concerte organizate de Fundaţia „Remember Enescu” la Bucureşti, Cluj-Napoca şi Bacău.
Geanina Simion
Oana Andreica