Inspectorii de integritate au descins în Primăria Bocului
Avere nejustificată, Incompatibilitate, Conflict de interese administrativ şi Sesizare Parchet – 8 persoane prevăzute de Legea nr. 176/2010
Agenția Națională de Integritate a constatat averea nejustificată, starea de incompatibilitate și conflictul de interese de natură administrativă sau a sesizat organele de urmărire penală, în cazul a opt persoane prevăzute de Legea nr. 176/2010, după cum urmează:
POP NARCISA ELENA, fost Inspector în cadrul Primăriei Municipiului Cluj Napoca, Județul Cluj | AVERE NEJUSTIFICATĂ Agenția Națională de Integritate a constatat existența unei diferențe nejustificate în cuantum total de aprox. 500.000 euro (constând în suma de 387.294 euro și suma de 631.906,91 lei), între averea dobândită și veniturile realizate de către POP NARCISA ELENA, fost Inspector în cadrul Primăriei Municipiului Cluj Napoca, în perioada 01 iulie 2007 – 31 decembrie 2016. Agenția Națională de Integritate a sesizat Comisia de cercetare a averilor din cadrul Curții de Apel Cluj, în vederea începerii acțiunii de control cu privire la modificările patrimoniale intervenite și veniturile realizate de către POP NARCISA ELENA. De asemenea, Agenția Națională de Integritate a sesizat şi Agenția Națională de Administrare Fiscală cu privire la posibile indicii privind încălcarea legislației fiscale în ceea ce privește vânzarea unui imobil la prețul de 27.800 euro, prețul încasat fiind de 39.400 euro. |
PRICINĂ LUCIAN, Șef Serviciu Control în cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației | INCOMPATIBILITATE În perioada 02 octombrie – 25 noiembrie 2019, a deținut simultan funcția de Șef Serviciu Control în cadrul Ministeruli Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (actualmente Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației) și funcția de Director General – Președinte în cadrul Institutului Național de Cercetare – Dezvoltare și Încercări pentru Electrotehnică – ICMET Craiova. Astfel, persoana evaluată a încălcat dispozițiile art. 94, alin. (1) şi alin. (2), lit. a) din Legea nr. 161/2003. |
BLIDEANU ȘTEFAN-LIVIU, Primar al Comunei Stănești, Județul Gorj | SESIZARE PARCHET Agenția Națională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Judecătoria Târgu Jiu cu privire la existența indiciilor referitoare la săvârșirea de către BLIDEANU ȘTEFAN-LIVIU a infracțiunii de „folosirea funcției pentru favorizarea unor persoane”, prevăzută de art. 301, alin. (1) din Codul Penal, întrucât, în calitate de Primar al Comunei Stănești a emis acte administrative, care au produs un folos material pentru soția sa, respectiv, fiul său. |
POPA DANIEL DORU, fost Consilier Local în cadrul Consiliului Local al Orașului Cugir, Județul Alba | INCOMPATIBILITATE În perioada 03 octombrie 2017 – 30 martie 2018, a exercitat simultan calitatea de Consilier local și funcția de Director comercial în cadrul unei societăți comerciale de interes național, încălcând, astfel dispozițiile art.88, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003. |
ALBĂSTROIU VALERICĂ, Consilier Local în cadrul Consiliului Local al Orașului Scornicești, Județul Olt | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV În perioada exercitării mandatului de Consilier local (2016 – 2020), având un interes personal, a participat în data de 22 februarie 2018 la deliberarea și adoptarea Hotărârii Consiliului Local Scornicești în baza căreia a fost atribuit un contract de închiriere a unei suprafețe de teren aflată în domeniul privat al orașului, către asociația în cadrul căreia persoana evaluată deține calitatea de membru și funcția de președinte. Persoana evaluată a încălcat dispozițiile art. 70 şi 77 din Legea nr. 161/2003, coroborate cu dispozițiile art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/ 2001, art. 75, lit f) și art. 77 din Legea nr. 393/2004 (acte normative în vigoare în perioada evaluată). |
ISPIR MIRCEA-VALERIU, Șef serviciu administrativ în cadrul Spitalului Municipal Orșova, Județul Mehedinți | SESIZARE PARCHET Agenția Națională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Judecătoria Orșova cu privire la existența indiciilor referitoare la săvârșirea de către ISPIR MIRCEA-VALERIU a infracțiunii de „folosirea funcției pentru favorizarea unor persoane”, prevăzută de art. 301, alin. (1) din Codul Penal, întrucât, în exercitarea atribuțiilor de serviciu a îndeplinit acte privind achiziții directe efectuate de către Spitalul Municipal Orșova de la societatea comercială la care asociat unic este mama acestuia. |
DOICARU IONEL-CLAUDIU, Funcționar public cu statut special în cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Constanța – Poliția Municipiului Mangalia | INCOMPATIBILITATE În perioada 22 decembrie 2017 – 07 mai 2020, a deținut și exercitat simultan funcția publică cu statut special (polițist rutier) și funcția de instructor auto în cadrul unei societăți comerciale, încălcând, astfel dispozițiile art. 96, alin. (1) din Legea nr. 161/2003. |
OMER ELVIS, Funcționar public cu statut special în cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Constanța – Poliția Municipiului Constanța | INCOMPATIBILITATE În perioada 12 aprilie 2018 – 20 februarie 2020, a deținut și exercitat simultan funcția publică cu statut special de agent de poliție în cadrul Poliției Municipiului Constanța, Biroul Rutier și funcția de instructor auto în cadrul unei societăți comerciale, încălcând, astfel dispozițiile art. 96, alin. (1) din Legea nr. 161/2003. |
Persoanele evaluate au fost informate despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de care beneficiază – de a fi asistate sau reprezentate de un avocat și de a prezenta date sau informații pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. PRICINĂ LUCIAN și OMER ELVIS nu au depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare.
Persoanele menționate au încălcat următoarele prevederi legale:
– art. 94, alin. (1) şi alin. (2), lit. a) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „(1) Calitatea de funcţionar public este incompatibilă cu exercitarea oricărei alte funcţii publice sau calităţi decât cea în care a fost numit, precum şi cu funcţiile de demnitate publică. (2) Funcţionarii publici nu pot deţine alte funcţii şi nu pot desfăşura alte activităţi, remunerate sau neremunerate, după cum urmează: a) în cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice;
– art. 88, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Funcția de consilier local […] este incompatibilă cu exercitarea următoarelor funcții sau calități: […] d) funcția de […] director, […] la […] societățile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de interes național care își au sediul sau care dețin filiale în unitatea administrativ-teritorială respectivă […] în cazul consilierului local […]
– art. 70 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Prin conflict de interese se înțelege situația în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcție publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influența îndeplinirea cu obiectivitate a atribuțiilor care îi revin potrivit Constituției și altor acte normative”;
– art. 77 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Conflictele de interese pentru (…) consilierii locali şi judeţeni sunt prevăzute în art. 46 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, cu modificările şi completările ulterioare”.
– art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2001, potrivit căruia „Nu poate lua parte la deliberare și la adoptarea hotărârilor consilierul local care, fie personal, fie prin soț, soție, afini sau rude până la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în problema supusă dezbaterilor consiliului local, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 57 alin. (4^1 ) și art. 101 alin. (3^1 )”;
– art. 75, lit. f) din Legea nr. 393/2004, potrivit căruia „Aleșii locali au un interes personal într-o anumită problemă, dacă au posibilitatea să anticipeze că o decizie a autorității publice din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru:f)o asociaţie sau fundaţie din care fac parte”.
– art. 77, alin. (1), (2) și (3) din Legea nr. 393/2004, potrivit căruia „(…) consilierii locali nu pot lua parte la deliberarea şi adoptarea de hotărâri dacă au un interes personal în problema supusă dezbaterii. În situațiile prevăzute la alin. (1), consilierii locali (…) sunt obligați să anunțe, la începutul dezbaterilor, interesul personal pe care îl au în problema respectivă. Anunțarea interesului personal și abținerea de la vot se consemnează în mod obligatoriu în procesul-verbal al ședinței;
– art. 96, alin. (1) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „(…) funcţionarii publici cu statut special pot exercita funcţii sau activităţi în domeniul didactic, al cercetării ştiinţifice, al creaţiei literar-artistice. (…) funcţionarii publici cu statut special pot exercita funcţii în alte domenii de activitate din sectorul privat, care nu sunt în legătură directă sau indirectă cu atribuţiile exercitate ca (…) funcţionar public cu statut special, potrivit fişei postului”;
„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] încălcarea obligațiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit reglementării aplicabile demnității, funcției sau activității respective […]”.
„Persoana […] față de care s-a constatat existența conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică […] pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcția ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcție eligibilă, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”.
Agenția Națională de Integritate își exercită atribuțiile cu respectarea principiilor legalității, confidențialității, imparțialității, independenței operaționale, celerității, bunei administrări, precum și al dreptului la apărare.
AGENȚIA NAȚIONALĂ DE INTEGRITATE