Stagiune nouă la Filarmonică cu un violoncelist și o pianistă
Concertul de deschidere a stagiunii – dirijor Serghei Simakov
Vineri, 17 septembrie 2021, ora 19
Colegiul Academic
Concertul de deschidere a stagiunii 2021-2022
Orchestra Filarmonicii de Stat “Transilvania”
Serghei Simakov dirijor
Cornelius Zirbo violoncel
Serghei Simakov este unul intre cei mai importanți exponenți ai generației tinere de dirijori. Cu un palamares bogat și o activitate prolifică, muzicianul este fondatorul și directorul artistic al Orchestrei de cameră Giraud Ensemble.
De origine rusă, artistul trăiește în prezent în Germania. În anul 2015 a câștigat premiul I la Concursul Internațional de Dirijat „Jeunesses Musicales” București. A lucrat ca dirijor asistent la Junge Deutsche Philharmonie, precum și la Staatsorchester Rheinische Philharmonie Koblenz (stagiunea 2012-2013). Serghei Simakov a fost director muzical al Festivalului „Oper Oder-Spree“ în 2016, iar în 2019 a fost dirijor invitat al Operei de Stat din Cottbus (Germania).
În 2016 împreună cu Giraud Ensemble a lansat înregistrarea „Pierrot Lunaire” a lui Schoenberg pentru casa de producție ZHdK-Records, în 2017 a lansat un CD cu lucrări compuse de Shostakovich, Vasks și Baum; în 2019 a înregistrat lucrări de Gulda, Poulenc și Prokofiev pentru Solo – Etichetă Musica / SONY. Mai mult, a apărut alături de mai multe orchestre și ansambluri, printre care Stuttgarter Philharmoniker, Iceland Symphony Orchestra, Nord Netherlands Symphony Orchestra, Orchestre Philarmonique de Strasbourg, Konzerthausorchester Berlin și altele.
Cornelius Zirbo s-a născut în Cluj-Napoca, unde la vârsta de 9 ani a început studiul violoncelului la Școala Gimnazială de Muzică “Augustin Bena”. Și-a continuat studiile la Colegiul de Muzică „Sigismund Toduță”, în orașul său natal, ulterior s-a transferat la Colegiul Național de Arte “Dinu Lipatti”, București, unde a studiat la clasa profesorului Octavian Lup, iar in prezent urmează studiile de licența a Universității Naționale de Muzică București la clasa maestrului Marin Cazacu. S-a perfecționat la Paris, unde a studiat în cadrul Clasei de Excelență de Violoncel a lui Gautier Capuçon, desfășurată la Fundația Louis Vuitton. Este ambasador al Academiei de Vară a prestigiosului festival Verbier (Elveția), loc in care, în 2017, a aprofundat studiul violoncelului și al muzicii de cameră cu Frans Helmerson, Miklós Perényi, Pamela Frank, Klaus Hellwig, Gábor Takács-Nagy și James Ehnes.
Cornelius Zirbo este laureat a numeroase concursuri în țară și în străinătate. Artistul a susținut concerte si recitaluri în prestigioase săli de concert, precum: Konzerthaus (Berlin), Foundation Louis Vuitton Auditorium (Paris), Rudolfinum (Praga), St. Martin-in-the-Fields (Londra), Eglise de Verbier (Elvetia), Concert Hall of National Library (Beijing) si Ateneul Român (București). Cornelius și-a făcut apariția pe scena celebrelor festivaluri de muzică: Verbier (Elveția), Enescu (România), SoNoRo (România), Chiemgauer Musikfrühling (Germania), South Bohemian (Cehia) și Toamna Muzicală Clujeană (România).
Tânărul violoncelist a concertat în calitate de solist cu Prague Radio Symphony Orchestra, Orchestra Simfonică Academică a Filarmonicii Khmelnitsky, Filarmonica de Stat „Transilvania”, Filarmonica de Stat „Moldova”, Camerata Regală, Orchestra Natională de Tineret a Fundației Principesa Margareta a României și Orchestra Naționala “Junior”.
Dmitri Şostakovici (1906, Sankt-Petersburg – 1975, Moscova)
Concertul în Mi bemol nr. 1 pentru violoncel, op. 107 (1959)
Dedicat celebrului violoncelist Mstislav Rostropovici, Concertul în Mi bemol nr. 1 reprezintă una dintre cele mai apreciate lucrări de gen din creația lui Şostakovici. De-a lungul anilor, între cei doi muzicieni ruși a existat o prețioasă relație de prietenie, dar și de colaborare artistică.
Finalizat în 1959, primul concert pentru violoncel al lui Șostakovici reprezenta, pentru Rostropovici, un vis devenit realitate. Drept urmare, violoncelistul a învățat partitura pe de rost într-un interval de timp surprinzător de scurt, mai precis în 4 zile, acest fapt stârnind bucuria și admirația compozitorului și a apropiaților săi. În toamna aceluiași an, pe 4 octombrie, Concertul nr. 1 pentru violoncel a fost interpretat în primă audiție de către Rostropovici, acompaniat de Orchestra Filarmonicii din Leningrad, sub bagheta lui Evgheni Mravinski.
Concertul este structurat în 4 păriți (I. Allegretto, II. Moderato, III. Cadenza – Attacca, IV. Allegro con moto) și are o durată aproximativă de 28 de minute.
Piotr Ilici Ceaikovski (1840, Votkinsk – 1893, Sankt Petersburg)
Simfonia nr. 4 în fa minor, op. 36 (1877/1878)
Ceaikovski și-a compus simfoniile între anii 1866-1893, această „perioadă simfonică” îmbrățișând întreaga traiectorie a activității sale creatoare. Preocuparea lui pentru dezvoltarea formală a simfoniei, dar și nevoia de a aprofunda forma de sonată – pe care se bazează, de regulă, fiecare primă parte a acestui gen – s-au manifestat constant în perioada conceperii compozițiilor sale, după cum avea să recunoasă Ceaikovski însuși: „Am suferit întotdeauna din cauza inabilității de a asimila formele muzicale și de a le mânui corect. Am luptat întotdeauna împotriva unei slăbiciuni și cred că am făcut ceva progrese. Simt, cu toate acestea, că voi muri fără să fi compus măcar o singură operă perfectă pe planul formei.”
Ceaikovski a compus simfonia a IV-a după o perioadă extrem de tulbure din viața sa. Dorindu-și cu disperare să-și ignore înclinațiile homosexuale și să își găsească liniștea interioară, s-a căsătorit cu o tânără pe care o întâlnise la Conservatorul din Moscova, unde compozitorul preda. Mariajul a durat foarte puțin și a fost dezastruos. Compozitorul rus a căzut imediat după aceea într-o adâncă depresie și a avut o tentativă de sinucidere, dar fratele său Anatoli a reușit să îl salveze și a aranjat disoluția căsătoriei.
Acest set de întâmplări personale au fost esențiale în contextul realizării Simfoniei a IV-a. Lucrarea structurată în 4 mișcări, compusă între 1877-1878, este dedicată „celei mai bune prietene”, așa cum o numea el pe Nadejda von Meck, protectoarea și confidenta sa.
Serghei Simakov este unul dintre cei mai talentați dirijori ruși ai generației sale. În anul 2015 a câștigat premiul I la Concursul Internațional Jeunesses Musicales București, iar în anul 2017 a fost finalist al Cadaques International Conducting Competition. A fost dirijor asistent pentru Junge Deutsche Philharmonie și Staatsorchester Rheinische Philharmonie Koblenz, iar în 2016 a fost director muzical al festivalului Oper Oder-Spree, tot în același an dirijând și un concert în cadrul Bucharest Music Film Festival. Este fondatorul și directorul artistic al Giraud Ensemble Chamber Orchestra cu care a înregistrat pentru ZHdK-Records lucrarea Pierrot Lunaire a lui Arnold Schoenberg.
A susținut concerte la pupitrul unor orchestre de prestigiu precum Stuttgarter Philharmoniker, Iceland Symphony Orchestra, Nord Netherlands Symphony Orchestra, Orchestre Philarmonique de Strasbourg, Konzerthausorchester Berlin, Nordwestdeutsche Philharmonie, Moscow Philharmonic Orchestra, Brandenburgischen Staatsorchester Frankfurt, Neubrandenburger Philharmonie, Württembergischen Philharmonie Reutlingen, Musikalische Komödie Leipzig și Filarmonica George Enescu din București.
Între anii 2003-2010, Serghei Simakov a studiat la Conservatorul de Stat din Kazan cu prof. Fuat Mansurov, iar din 2011 până în 2015 la Universitatea de Muzică din Freiburg cu profesorii Scott Sandmeier, Lutz Köhler și Massimiliano Matesic. A participat la cursuri de perfecționare cu Ivan Fischer, Ilan Volkov, Jorma Panula, Eri Klas, Lukas Vis, Sian Edwards, Marco Letonja, Roland Seifert și Gunter Kahlert. Începând cu anul 2012, este bursier al „Dirigentenforum“ din Germania.
Cornelius Zirbo s-a născut în Cluj-Napoca, unde la vârsta de 9 ani a început studiul violoncelului la Școala Gimnazială de Muzică „Augustin Bena”. Și-a continuat studiile la Colegiul de Muzică „Sigismund Toduță”, în orașul său natal, ulterior s-a transferat la Colegiul Național de Arte „Dinu Lipatti”, București, unde a studiat la clasa profesorului Octavian Lup, iar in prezent urmează studiile de licență a Universității Naționale de Muzică București la clasa maestrului Marin Cazacu. S-a perfecționat la Paris, unde a studiat în cadrul Clasei de Excelență de Violoncel a lui Gautier Capuçon, desfășurată la Fundația Louis Vuitton. Este ambasador al Academiei de Vară a prestigiosului festival Verbier (Elveția), loc in care, în 2017, a aprofundat studiul violoncelului și al muzicii de cameră cu Frans Helmerson, Miklós Perényi, Pamela Frank, Klaus Hellwig, Gábor Takács-Nagy și James Ehnes.
Cornelius Zirbo laureat a numeroase concursuri în țară și în străinătate, printre acestea: Concursul Internațional de Coarde „StreichWerk” de la Berlin, unde a obtinut locul I; Concursul International „Young Virtuosos”, Sofia, Bulgaria (Locul I); Concursul Internațional de Violoncel „Antonio Janigro”, Croația (Locul III); Concursul Internațional de Violoncel „ProArt”, Ucraina (Locul II), Concursul Internațional „Concertino Praga”, Cehia (Locul II) si Locul I la Olimpiada Națională de Interpretare Instrumentală (din 2010 pana in 2018).
Activitatea lui concertistică cuprinde concerte si recitaluri în prestigioase săli de concert, precum: Konzerthaus (Berlin), Foundation Louis Vuitton Auditorium (Paris), Rudolfinum (Praga), St. Martin-in-the-Fields (Londra), Eglise de Verbier (Elvetia), Concert Hall of National Library (Beijing) si Ateneul Român (București). Cornelius și-a făcut apariția pe scena celebrelor festivale de muzică: Verbier (Elveția), Enescu (România), SoNoRo (România), Chiemgauer Musikfrühling (Germania), South Bohemian (Cehia) și Toamna Muzicală Clujeană (România).
Tânărul și talentatul violoncelist a concertat în postură de solist cu Prague Radio Symphony Orchestra, Orchestra Simfonică Academică a Filarmonicii Khmelnitsky, Filarmonica de Stat „Transilvania”, Filarmonica de Stat „Moldova”, Camerata Regală, Orchestra Natională de Tineret a Fundației Principesa Margareta a României și Orchestra Naționala „Junior”.