Șefa Curții de Apel cere acces real la justiție Bilanț 2021
Bilanțul Curții de Apel Cluj pentru anul 2021 – datele statistice dovedesc o activitate performantă a instanței, pe fondul creșterii semnificative a dosarelor, în contextul unei crize de personal fără precedent
Curtea de Apel Cluj a prezentat Adunării Generale a judecătorilor, pe data de 28 ianuarie 2022, bilanțul de activitate aferent anului 2021, analiza datelor tuturor instanțelor de pe raza curții arătând, per ansamblu, că acestea au rămas performante, în ciuda provocărilor generate de pandemia Covid-19, creșterii numărului de cauze nou intrate şi a celui mai grav deficit de judecători din ultimii ani.
Astfel, la data de 01.01.2022, la nivelul Curţii de Apel Cluj şi al instanţelor din raza sa de activitate erau vacante/vacantabile 40 de posturi de judecători, deficitul de personal fiind în creştere constantă faţă de 01.01.2019, când erau doar 10 posturi vacante/vacantabile.
Curtea de Apel Cluj s-a încadrat, şi în 2021, în gradul de performanță “foarte eficient”, calificativ care a fost obţinut în mod constant, începând cu anul 2015.
Activitatea intensă a judecătorilor este demonstrată de creşterea semnificativă a dosarelor nou intrate pe rolul Curţii de Apel Cluj, mai mult cu 1.783, prin raportare la anul 2020, când numărul acestora a fost de 8.193 şi tot în creştere cu 762 dosare faţă de anul 2019, când numărul dosarelor nou intrate a fost de 9.214.
Deşi mai puţini numeric, în anul 2021 judecătorii Curţii au soluţionat 9.379 dosare, cu 1129 mai multe ca în anul precedent. Efortul suplimentar evident depus de judecători nu a putut însă compensa creşterea accentuată a numărului de dosare, coroborată cu scăderea numărului de judecători, acest cumul de factori având drept consecinţă şi scăderea operativităţii cantitative a instanţei.
Acest fapt demonstrează, o dată în plus, că o justiţie eficientă depinde nu doar de efortul judecătorilor, ci şi de puterea legislativă şi executivă, ce trebuie să asigure un cadru legislativ coerent şi stabil, precum şi resurse materiale şi umane suficiente.
Dreptul de acces la justiţie pentru apărarea drepturilor fundamentale în contextul pandemiei a fost grav afectat de nerespectarea de către puterea legislativă a deciziilor Curţii Constituţionale nr. 392 din 08 iunie 2021 şi nr. 416 din 10 iunie 2021. Prin aceste decizii, Curtea Constituţională a chemat legiuitorul să reglementeze o procedură al cărei conținut să fie ușor identificabil, clar și previzibil sub aspectul consecințelor și care să asigure posibilitatea soluționării cauzelor în regim de urgență, într-un termen foarte scurt, astfel încât hotărârile pronunțate să fie apte să înlăture în mod concret și eficient consecințele actelor administrative atacate, în perioada în care acestea produc efecte. Nici până în prezent acest cadru normativ nu a fost adoptat.
Curtea de Apel Cluj este instanţă implicată în implementarea proiectului SIPOCA /MySMIS 751/129513 ”Optimizarea managementului la nivelul sistemului judiciar. Componenta de instanțe judecătorești”. În cadrul acestui proiect, în 2021 la Curtea de Apel Cluj au activat zece asistenţi ai judecătorului, activitatea acestora fiind adaptată nevoii concrete a fiecărui judecător, respectiv a fiecărui complet de judecată din care judecătorul coordonator face parte.
Condițiile speciale generate de pandemia Covid-19 au împiedicat desfășurarea ședinței de bilanț în condiții normale, aceasta fiind organizată on line, în sistem de video conferință.
Prezentare extinsă
Anul 2020 a fost un an în care justiția s-a desfășurat sub semnul pandemiei; anul 2021 a fost anul în care, tot în condiții de pandemie, justiția a resimțit frontal și efectele acesteia din anul precedent.
Dacă în anul 2020, în contextul stării de urgență, numărul dosarelor intrate pe rolul Curții de Apel Cluj scăzuse față de anul 2019, în anul 2021 creșterea numărului dosarelor nou intrate a fost semnificativă, nu doar raportat la anul precedent, ci depășind şi volumul de dosare aferent anului 2019.
Volumul crescut de dosare a fost gestionat de un număr tot mai redus de judecători, lacunele legislative din anii anteriori legate de admiterea în magistratură şi transferul magistraților, coroborate cu ieșirile accelerate din sistem, conducând la cea mai gravă criză de resurse umane din justiție din ultimii zece ani.
Aceste dificultăți s-au adăugat celor deja generate de pandemie, făcând tot mai dificilă gestionarea actului de judecată. Cu atât mai mult, Conducerea Curții de Apel Cluj mulțumește fiecăruia pentru înțelegerea, cooperarea și solidaritatea de care au dat dovadă în acest context extrem de dificil pentru toți.
Cu toate aceste neajunsuri și provocări, datele statistice aferente activității anului 2021 dovedesc că, în ciuda numeroaselor dificultăți, activitatea instanțelor din raza Curții de Apel Cluj a rămas una performantă.
Din punct de vedere numeric, anul 2021 s-a caracterizat printr-o creştere a numărului de dosare nou intrate la nivelul instanțelor din raza Curții de Apel Cluj, de la 133.256 dosare nou-intrateîn 2020 la 140.395 dosare nou-intrateîn 2021.
În ceea ce priveşte dosarele soluţionate în anul 2021, se constată un total de 145.338 dosare soluţionate, judecătorii din circumscripţia Curţii de Apel Cluj hotârând cu 10.879 mai mult dosare decât în anul 2020.
O încărcătură excesivă a volumului de muncă se remarcă la nivelul judecătoriilor mici, a căror criză permanentă de resurse umane a fost accentuată de faptul că nici în anul 2021 nu a fost finalizat vreun concurs de admitere în magistratură.
Astfel, spre exemplu, judecătorii de la Judecătoria Beclean au avut de soluţionat 1.919 dosare pe judecător, cu aproape 900 de dosare de soluționat mai mult decât media națională, care e de 1.041 de dosare. Judecătoria Beclean rămâne, de mulţi ani consecutivi, în top 3 cele mai încărcate instanţe din ţară ca volum de activitate raportat la numărul de judecători, fiind imperativă mărirea schemei sale de personal.
De asemenea, dosarele pe judecător la Judecătoria Năsăud au fost cu 500, iar cele de la Judecătoria Jibou şi Judecătoria Vişeu de Sus cu 300 mai multe decât media națională.
Eforturile judecătorilor, demonstrate de creşterea semnificativă a numărului de hotărâri pronunţate – în 2021 fiind soluţionate 145.338 dosare –, au condus la scăderea stocului de dosare, adică a dosarelor rămase nesoluţionate la finalul anului. La sfârşitul anului 2021, acesta a fost de 59.198, cu 3.394 mai puţine dosare faţă de anul 2020 şi cu 3.024 mai puţine faţă de anul 2019.
„Toate aceste performanţe, relevate de raportul de bilanț, sunt rezultatul efortului fiecărui judecător, al fiecărui grefier, funcționar public sau persoană ce deservește instanțele din raza Curții de Apel Cluj, cărora le mulţumesc pentru solidaritate, determinare și profesionalism. De notat în plus, în acest an, este aportul celor zece asistenţi ai judecătorului, parte a unui proiect pilot ce are ca scop final creşterea performanţei sistemului judiciar.
Rezultatele foarte bune ale activităţii acestora, constate la nivelul curţii, sunt argumente irefutabile pentru extinderea acestui proiect la nivel naţional, pentru creşterea calităţii actului de justiţie în folosul cetăţenilor. Implementarea acestuia necesită însă şi voinţă la nivelul puterii executive şi a celei legislative, după cum acţiunea acestora este necesară pentru asigurarea unui acces efectiv al cetăţenilor la justiţie pentru apărarea drepturilor şi libertăţilor individuale, mai ales în contextul pandemiei.
Nesocotirea de legiuitor a deciziilor Curţii Constituţionale, pronunţate în 2021, prin care se cerea reglementarea unei proceduri rapide de contestate a actelor administrative din starea de alerta, reprezintă nu doar o desconsiderare a rolului puterii judecătoreşti, ci o incalcare a dreptului cetatenilor la o justitie efectiva. În ceas de bilanţ, solicit Parlamentului să acţioneze de îndată în sensul asigurării accesului la justiţie al cetăţenilor, conform celor decise de Curtea Constituţională”, a declarat doamna judecător Dana Gîrbovan, președintele Curții de Apel Cluj.
Curtea de Apel Cluj va continua și in 2022 eforturile depuse pentru a oferi cetățenilor un act de justiție eficient și de calitate, fiind deschisă comunicării cu presa, societatea civilă, celelalte instituții ale statului, precum și oricăror critici, propuneri sau idei de natură să conducă la îmbunătățirea performanțelor tuturor instanțelor din raza curții.
Mai multe date statistice despre activitatea instanțelor din raza Curții de Apel Cluj în anul 2021 se regăsesc în bilanțul integral, ce este publicat la următoarea adresă
https://www.curteadeapelcluj.ro/documente/informatii_publice/statistica/bilanturi-de-activitate/Bilant%202021%20Curtea%20de%20Apel%20Cluj.pdf şi în prezentarea de mai jos