După Dragobete dansează altă iubire emblematică la Operă
PREMIERA de balet Romeo și Julieta
Pasiune nestăpânită, iubire înflăcărată și moarte
pe scena Operei Naționale Române Cluj-Napoca
Opera Națională Română Cluj-Napoca are plăcerea de a prezenta vineri, 3 martie 2023, PREMIERA spectacolului de balet Romeo și Julieta de Serghei Prokofiev. Cea mai faimoasă poveste de dragoste, în cea mai nouă producție a Operei clujene, reunește o echipă extraordinară de realizatori, alături de o distribuție de excepție, în coregrafia Valentinei Turcu și sub bagheta dirijorului invitat Cristian Spătaru.
Într-o lume în care cele mai de preț lucruri erau bogăția, faima și nimicirea dușmanilor, tinerii îndrăgostiți visau la viață și la dragoste. Baletul lui Serghei Prokofiev, inspirat din temele tragediei nemuritoare a lui William Shakespeare este, fără îndoială, unul dintre cele mai populare exemple ale genului său în secolul XX. Punerea în scenă îi aparține Valentinei Turcu și oferă viziunea unei epoci îndrăznețe, senzuală și brutală, când problemele vieții și ale morții erau adesea rezolvate într-un mod irațional și într-o atmosferă înflăcărată de pasiune.
Pentru realizarea acestui spectacol, Opera Națională Română Cluj-Napoca a reunit o echipă extraordinară, din care fac parte Cristian Spătaru – Dirijor (invitat), Valentina Turcu -Regie și Coregrafie (invitată), Marko Japelj -Scenografie (invitat), Leo Kulaš -Design Costume (invitat), iar distribuția titrează în roluri principale soliștii de balet: Ionuț Diniță (invitat) în rolul Romeo și Andreea Jura în rolul Julieta, alături de Ansamblul de Balet și Orchestra Operei Naționale Române Cluj-Napoca.
Valentina Turcu este balerină și coregraf profesionist, nominalizată la premiul Kyoto, fiind una dintre cele mai apreciate artiste din Slovenia, dar și din Europa. Creațiile sale variază de la spectacole de balet clasic, la lucrări de dans contemporan, coregrafie și mișcare scenică pentru opere, piese de teatru și concerte instrumentale și de dans. Valentina fost distinsă cu numeroase premii, printre care medalia de bronz de la Concursul Mondial de Dans din Nagoya, Japonia.
A avut 3 spectacole de balet plasate în top 5 cele mai bune spectacole de balet din Europa (Eugene Onegin – 2016, Death in Venice – 2018, Lady of Camellias – 2020). Cea mai prestigioasă revistă de specialitate, Dance Europe din Londra, a scris în anul 2013: Femeile coregrafe de balet sunt încă în număr mic, dar bănuiesc că nu va trece mult timp până când numele Valentinei Turcu va fi mai cunoscut pe scară largă datorită acestui prim balet complet. Ea a creat un spectacol Romeo și Julieta care debordează de pasiune. În timp ce accentuează fiecare turnură dramatică și dă profunzime fiecărui personaj, Valentina Turcu face ca acțiunea să avanseze într-un ritm uluitor. Pas de deux-ul din scena balconului este unul de extaz pur. Turcu și-a folosit instinctele teatrale înnăscute și experiența teatrală considerabilă pe tot parcursul spectacolului. Coregrafia este ferm construită pe vocabularul clasic, dar folosită cu flexibilitate și inventivitate pentru a pune în valoare caracterizările. Fiecărei scene i se acordă locul și semnificația cuvenite. În mijlocul pasiunii înalte și a dansului impresionant, există momente de dramă liniștită ce ancorează baletul. Energia și pasiunea generate de interpreți au lăsat publicul entuziasmat. Valentina Turcu este câștigătoarea Premiului PREŠEREN FUND Award 2018, cea mai nobilă recunoaștere pentru artiștii din Slovenia.
Sunt onorată că pot să creez din nou acest spectacol, de data aceasta alături de Opera Națională Română din Cluj-Napoca. Un spectacol foarte apreciat în întreaga Europă, care aduce în atenție cu desăvârșire arta baletului, arta ce are puterea de a transmite ceea ce nicio altă artă limitată de limbajul vorbit nu poate transmite.
Sunt artistic interesată de spațiile ascunse din adâncurile spiritului uman, stările interioare, motivația psihologică a fiecărui personaj în parte și atmosfera clară, puternică si vulnerabilă, pe care baletul o creează. Arta baletului, mijlocul frumuseții divine, are o putere atemporală pentru mine. Cred că dansatorii sunt virtuozi care interpretează puternic sentimentele și stările umane extreme. Dansatorii duc limitele fizice si metafizice la proporții de neimaginat. Baletul, care la cel mai înalt nivel comunică îndrăzneț și direct cu publicul, stabilește noi criterii, nu doar pe scena națională, dar și pe cea internațională. Baletul nu are limite. Este puterea universală.
– Valentina Turcu
Cu o punere în scenă ce implică decoruri minimaliste, metaforice, oferind de asemenea accente arhitecturale ce subliniază povestea transpusă în coregrafie, scenografia acestui spectacol reușește să fixeze pentru spectator reperele spațio-temporale. Totodată, alături de costumele de
balet realizate în atelierele de croitorie ale Operei sub îndrumarea directă a cunoscutului scenograf invitat Leo Kulaš, a cărui experiență contribuie decisiv la calitatea acestei producții, expresivitatea spectacolului este completată de decorul semnat de scenograful Marko Japelj.
Marko Japelj, scenograf cu un palmares de aproape trei sute de spectacole în Slovenia și peste hotare, a fost distins cu mai multe premii pentru creațiile sale, iar între 1995 și 1997 a fost profesor invitat și șef al Departamentului de scenografie de Teatru și Film de la Universitatea de Arte Aplicate din Viena.
Leo Kulaš, scenograf și designer de costume de origine slovenă, a creat costume pentru peste 150 de producții de teatru, balet și operă, primind numeroase premii și distincții. De-a lungul carierei sale, a lucrat la punerea în scenă a operelor și pieselor clasice în teatre, opere și companii de balet din Europa. Leo Kulaš a creat inclusiv designul costumelor pentru producțiile de balet Peer Gynt și Romeo și Julieta la Opera Națională și de Balet din Letonia.
Dirijorul invitat Cristian Spătaru și-a început studiile de Dirijat orchestral în 2016 cu Mark Stringer și Dirijat coral cu Alois Glassner la Universität für Musik und darstellende Kunst din Viena, iar la absolvire a dirijat o lucrare de George Enescu la Musikverein din Viena. Printre realizările sale se numără Premiul pentru „Cel mai bun Dirijor român” obținut de două ori la Concursul Internațional de Dirijat „Jeunesses Musicales” (2019 și 2021).
Balerinul invitat Ionuț Diniță este absolvent al Liceului de Coregrafie Floria Capsali din București. Din 2017 până în 2021 a fost membru solist al Teatrului Național Sloven din Maribor, iar din 2021 este solist balerin al Operei Naționale București.
Andreea Jura este solistă balerină a Operei clujene. Cu un CV mai mult decât impresionat, a uimit și încântat publicul de pe multe continente având în repertoriul său bogat nenumărate roluri ce i-au adus succesul și aprecierea oriunde a avut ocazia să își desfășoare activitatea artistică. A fost premiată în cadrul Balului Operei cu distincțiile Lya Hubic și Gabriela Taub-Darvaș, înmânate pentru excelența artistică și, de asemenea, cu premiul pentru Cea mai bună solistă de balet la Gala Premiilor Operelor Naționale.
O experiență unică oferită publicului prin distribuția extraordinară, regie și costume impresionante, dar totdată, unul dintre cele mai apreciate și speciale titluri din repertoriul baletului internațional, va fi prezentat în Premieră, vineri, 3 martie, urmat de alte două reprezentații luni, 6 martie și miercuri, 22 martie, de la ora 18:30, în Sala Mare a Operei clujene.
Vă invităm să descoperiți echipa extraordinară a Premierei în clipurile pe care le-am pregătit, accesând acest LINK: https://bit.ly/3Z3eBx6 (Canalul oficial de YOUTUBE al Operei)
Biletele pot fi achiziționate online, pe site-ul www.bilete.ro și de la Agenția de Bilete a Operei, de luni până vineri în intervalele orare 11:00 – 13:00, respectiv 14:00 – 17:00.
Te invităm să pătrunzi în tabloul celei mai faimoase povești de dragoste,
în cea mai nouă producție a Operei clujene!
Opera Naţională Română din Cluj-Napoca, prima instituţie lirică a ţării și una dintre cele mai emblematice din Europa, a luat ființă la 18 septembrie 1919, şi până în prezent, pe scena Operei clujene au fost prezentate peste două sute de titluri de operă, operetă şi balet din repertoriul universal, demonstrând o largă deschidere spre toate școlile şi stilurile.