Muzică americană pe scena Filarmonicii Transilvania
Muzică americană pe scena Filarmonicii de Stat „Transilvania”
Concert simfonic – dirijor Néstor Bayona
Vineri, 24 martie 2023, ora 19, Abonament 19
Colegiul Academic
Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”
Néstor Bayona dirijor
Csíky Boldizsár pian
George Gershwin
Uvertura la Girl Crazy
Rhapsody in Blue
Leonard Bernstein
Dansurile simfonice din West Side Story
Aaron Copland
Patru episoade de dans din baletul Rodeo
Spiritul Americii și a expresiei sale va fi surprins vineri seară, pe scena Filarmonicii de Stat
„Transilvania”, într-un program muzical cu totul special care cuprinde lucrările unora dintre cei
mai îndrăgiți compozitori americani, George Gershwin, Leonard Bernstein și Aaron Copland. Vă
așteptăm să ne bucurăm împreună la un concert de muzică americană, sub bagheta dirijorului
Néstor Bayona. Invitatul serii va fi pianistul Csíky Boldizsár, care va interpreta alături de
Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania” lucrarea Rhapsody in Blue de George Gershwin.
Informații despre lucrări:
George Gershwin s-a dovedit a fi un copil inteligent și extrovertit încă de la vârste fragede.
Acesta s-a născut în Brooklyn și a început să compună lucrări proprii, dezvăluind un talent
muzical înnăscut de la vârsta de 15 ani. Cariera sa artistică a înflorit la începutul anilor 1920,
devenind unul dintre cei mai căutați compozitori de musicaluri. Astfel, la numai 25 de ani,
compozitorul era deja foarte cunoscut pe Broadway pentru musical-urile sale impresionante și
complexe din punct de vedere ritmic, melodic și cu influențe jazz.
Girl Crazy este un musical în două acte, a cărui muzică aparține lui George Gershwin, iar libretul
fratelui său, Ira Gershwin. Lucrarea a avut premiera pe Broadway, la Teatrul Alvin, pe 14
octombrie 1930. Uvertura musicalului este alcătuită dintr-o introducere, un final grandios și
refrenele faimoaselor cântecelor „I Got Rhythm”, „Embraceable you”, „Land of the gay
Caballero”, „But not for me” și „Broncho Busters”. Deși musicalul în sine nu se mai joacă la fel
de des, uvertura sa efervescentă a rămas o lucrare reper a repertoriului de concert.
Rhapsody in Blue este o colecție îndrăzneață a tuturor influențelor din muzica lui Gershwin, de la genul
ragtime, popularizat de Scott Joplin, la improvizațiile de jazz din cluburile din Harlem, muzica
tradițională a teatrului evreiesc până la armoniile luxuriante ale unor compozitori ca Liszt, Ceaikovski,
Ravel și Stravinsky. Succesul instantaneu al lucrării a eclipsat total restul programului.
Încă din 1949, Bernstein și prietenii săi, coregraful Jerome Robbins și libretistul Arthur Laurents,
au discutat ideea de a crea o versiune muzicală a piesei de teatru „Romeo și Julieta” de
Shakespeare. Colaborarea dintre cei doi a prins contur rapid, după cum a consemnat Bernstein în
jurnalul său: „Dintr-o dată, totul a prins viață. Am auzit ritmuri și pulsații și – mai presus de toate
- pot într-un fel să simt forma”.
„Ritmurile și pulsațiile” din West Side Story reunește, de la muzica din Tin Pan Alley, la cool
jazz și dansuri latino, într-un eclectic peisaj sonor urban postbelic. Profunda empatie a lui
Bernstein pentru elementul uman universal din orice stil muzical particular nu a găsit o mai bună
materializare. Clișeele muzicale, specifice din punct de vedere istoric, din West Side Story, nu
fac decât să pună și mai mult în evidență natura clasică a intrigii și a personajelor sale.
America lui Aaron Copland este una rurală, mai blândă, baletul Rodeo fiind o celebrare a
Vestului American. Comanda lucrării a venit, în mod surprinzător, de la compania de balet:
„Ballet Russe de Monte Carlo”. În 1945, Copland a realizat un aranjament simfonic, pe care îl
vom putea asculta în interpretarea Orchestrei Filarmonicii de Stat „Transilvania,” „Patru
episoade de dans” din baletul Rodeo. Baletul a creat un precedent. Se spune că au fost 22 de
apeluri la cortină la premiera sa de la Metropolitan Opera House din 16 octombrie 1942, iar
succesul pe care l-a avut reprezentația a asigurat că dansul va prospera ca parte integrantă a
teatrului muzical american.
Informații despre artiști:
Néstor Bayona
Néstor Bayona şi-a început formarea
muzicală ca pianist, la Colegiul Regal de
Muzică din Manchester, continuând apoi
studiul pianului, dar şi al dirijatului la
Conservatorul din Geneva. Şi-a finalizat
pregătirea ca dirijor la Universitatea de
Arte din Berlin, cu Steven Sloane şi
Harry Curtis. Ca solist şi muzician de
cameră, a cântat în săli ca Palau de la
Música Catalana, Filarmonicile din Berlin şi Luxemburg, Wigmore şi Purcell Room din Londra.
Colaborarea lui Néstor Bayona cu Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania” a început odată
cu înregistrarea în studio a operei La fanciulla del West de Puccini, pentru care i-a fost asistent
dirijorul Lawrence Foster. A dirijat apoi, la Cluj, Concertul de Anul Nou din 2019. Néstor
Bayona dirijează frecvent Orchestra Filarmonicii din Marsilia (în concerte ca cele din Grand
Théâtre Aix-en-Provence sau din Festivalul Internaţional de Pian La Roque d’Anthéron). A
colaborat cu Orchestra Simfonică din Bochum, Opera Comică din Berlin, Opera din Frankfurt,
Orchestra Simfonică Germană şi Orchestra din Extremadura. A fost asistentul dirijorului Henrik
Nánási pentru producţia operelor Cavalleria rusticana şi Paiaţe la Gran Teatre del Liceu din
Barcelona, unde a lucrat îndeaproape cu Roberto Alagna şi Aleksandra Kurzak. De asemenea, a
colaborat cu dirijorii Marin Alsop, Lionel Bringuier, Peter Eötvös, Daniele Gatti, Domingo
Hindoyan, Neeme Järvi, Susanna Mälkki, Ingo Metzmacher şi Pinchas Steinberg.
În această stagiune, Néstor Bayona a debutat ca dirijor la Palau de la Música Catalana, cu
Orquestra de Cambra del Reial Cercle Artistic de Barcelona, într-un program cu muzică de Joan
Manén, Lamote de Grignon şi Marc Migó. De asemenea, anul trecut, a lucrat cu orchestra
noastră, ca pianist şi dirijor asistent al lui Lawrence Foster, pentru concertul din cadrul
Festivalului „Enescu”, cu varianta camerală a operei Lulu de Alban Berg. În perioada care
urmează, Néstor va dirija Orchestra Simfonică Radio din Polonia şi Orchestra Filarmonicii din
Marsilia.
Csíky Boldizsár
Pianistul Csíky Boldizsár jr. a
demonstrat surprinzătoare calităţi
muzicale încă din copilărie. A urmat
Liceul de Artă din Târgu Mureș, iar apoi
și-a continuat studiile la Academia de
Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj. Ca
student a câștigat cinci premii naţionale
de interpretare pianistică, iar în 1994 a
primit premiul „Cella Delavrancea”
acordat de maestrul Dan Grigore.
Din anul 1991 a urmat cursuri postuniversitare la Academia de Muzică „Franz Liszt” din
Budapesta. În 1992 a primit o bursă de studii la cursurile de măiestrie din Lübeck (Germania) cu
profesorul Lev Naumov. Între anii 1993 și 1997 a participat la cursurile de măiestrie susţinute de
profesorul Walter Krafft din München, iar în 1998, la recomandarea lui Dan Grigore, a luat parte
la cursul de vară de la Fontainebleau (Franţa), unde a frecventat cursurile profesorilor Gaby
Cassadesus, Philippe Bianconi şi Philippe Entremont. În anul 2000, după numeroase colaborări,
directorul muzical Walter Krafft al instituţiei Münchener Musikseminar îi acordă titlul de solist
permanent. directorul muzical al Münchener Musikseminar îi acordă titlul de solist permanent.
Csíky Boldizsár jr. a susţinut concerte cu toate orchestrele simfonice din România şi a realizat
mai multe înregistrări pe compact disc, la radio şi TV. A fost invitat în repetate rânduri ca
membru în juriile concursurilor internaţionale de pian, susținând de asemenea cursuri de
măiestrie în ţară şi în străinătate.
Ca artist interpret, a susţinut peste 800 de concerte şi recitaluri, atât în țară cât și peste hotare, în
diferite formaţii camerale, alături de artişti consacraţi. În prezent este profesor la Academia
Naţională de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj.
Biletele online la concert se pot achiziţiona de pe site-urile entertix.ro şi myticket.ro. Biletele se
pot cumpăra şi de la Agenţia de Bilete a Filarmonicii (Piaţa Lucian Blaga nr. 1-3, tel.
0756048318 sau 0264 43 00 60) sau cu o oră înainte de începerea concertului, direct de la locul
acestuia, în limita locurilor disponibile.