IRCETT, Fabrica de idei din Transilvania a încetat din viaţă, după o îndelungată suferinţă
Tribunalul Comercial Cluj a admis săptămâna trecută, solicitarea reprezentanţilor Agenţiei de Dezvoltare Regionale de Nord- Vest şi au deschis procedura de lichidare a Institutului Regional pentru Cercetare, Educaţie şi Transfer Tehnologic IRCETT.
IRCETT a fost înfiinţat cu un deceniu în urmă, ca iniţiativă a fostului director al ADRNV, Claudiu Coşier, reunind reprezentanţii universităţilor şi ai mediului de afaceri, în scopul demarării de proiecte cu tehnologie de vârf, din fonduri europene. Institutul a fost constituit pe modelul propus de preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barosso pentru Institutul European pentru Tehnologie (EIT) propunându-şi să valorifice activităţile din domeniul Educaţiei – Cercetării – Dezvoltării – Inovării, prin angrenarea de resurse umane competente în “triunghiul cunoaşterii”.
Problemele pentru IRCETT au apărut în urmă cu 5 ani, când s-a descoperit că fosta contabilă a ADRNV, Cosmina Druţă, a delapidat o importantă sumă de bani, care a afectat buna desfăşurare atât a Agenţiei, cât şi a Institutului. Procurorii DNA au stabilit că funcţionara ustrăgea sistematic bani prin ordine de plată pe care îi transfera către propria firmă, Vangher, administrată de soţul său.
Druţă a fost condamnată la executarea unei pedepse de 8 ani de închisoare, dar recuperarea prejudiciului estimat la 2,7 milioane euro este extrem de anevoioasă. Efectele delapidării fostei contabile au fost destituirea lui Coşier, restructurarea ADRNV şi acum, după mai multe tentative de salvare, lichidarea IRCETT.
Datoriei imense rămase pe umerii contabilei condamnate, care nu a dorit să arate ce a făcut cu banii sustraşi s-au mai adăugat nişte mărunţiş, suma de 20.042 lei. Reprezentanţii ADRNV au arătat că din cauza contabilei au avut pierderi şi după încheierea procesului penal, dar din solicitarea acestora, instanţa de judecată a mai admis acum doar o zecime.
Solutia pe scurt: “Admite în parte cererea de chemare în judecată formulată de reclamanta AGENŢIA DE DEZVOLTARE REGIONALĂ NORD-VEST, în contradictoriu cu pârâta DRUŢĂ COSMINA şi în consecinţă: Obligă pârâta să plătească reclamantei suma de 20.042,31 lei, reprezentând prejudiciu survenit ulterior rămânerii definitive a Deciziei penale nr. 224/A/2013, pronunţată de Curtea de Apel Cluj. Respinge în rest pretenţiile reclamantei. Obligă pârâta să plătească reclamantei cheltuieli de judecată parţiale, în sumă de 1.107,12 lei”.
Printre contractele derulate de Institut în anul 2010, reţinute de publicaţia aradon.ro, se numărau Proiectul Urban Piteşti (cel mai mare proiect de regenerare urbană din România), Strategia de Dezvoltare a Judeţului Satu-Mare, iar mai nou Strategia de Dezvoltare a Judeţului Cluj şi cea a Municipiului Bistriţa. IRCETT era atunci, de asemenea, partener în cadrul proiectului „ReForm Transilvania”, finanţat din Programul Operaţional Sectorial „Dezvoltarea Resurselor Umane”, în cadrul căruia va evalua competenţele de Formator a peste 1300 de cadre didactice din învăţământul preuniversitar transilvănean.
Aceeaşi publicaţie arăta după întrunirea Adunării Generale Extraordinare a Acţionarilor, din mai 2011 şi proiectele pentru anul următor.
“În ceea ce priveşte anul 2011, acţionarii au hotărât că IRCETT se va concentra pe două direcţii: pe de o parte, pe extinderea serviciilor din sfera educaţiei adulţilor, prin servicii de evaluare a competenţelor, cursuri de formare şi specializare adresate adulţilor, dar şi scrierea de noi standarde ocupaţionale pentru ocupaţii inexistente pe piaţa autohtonă, care să contribuie la creşterea ocupării forţei de muncă din Regiune. Pe de altă parte, Institutul va fi motorul dezvoltării de clustere de interes regional şi naţional în domeniile strategice ale Regiunii, care au potenţial ridicat de atragere a investiţiilor străine: materiale noi, transport, energie regenerabilă, sănătate. IRCETT se află printre iniţiatorii şi semnatarii Acordului cadru pentru înfiinţarea Parcului Ştiinţific şi Tehnologic Metropolitan Cluj, agreat la 9 mai de 12 parteneri”.
Minuta Tribunalului Comercial din mai 2017, prin care s-a dispus dizolvarea Institutului, recuperarea debitelor şi stabilirea cauzelor care au dus la încetarea activităţii.
Admite cererea de deschidere a procedurii insolvenţei formulată de debitoarea SC I. R.C., E..T. T. SA,. Dispune deschiderea procedurii insolvenţei în formă simplificată împotriva debitoarei SC I.R.C.E.T.T. SA. Desemnează în calitate de lichidator judiciar provizoriu S.N., care va îndeplini atribuţiile prevăzute de art. 64 din Legea nr. 85/2014, instrumentând prezenta procedură de faliment în formă simplificată până la eventuala sa confirmare sau schimbare, în condiţiile Legii nr. 85/2014. Stabileşte în favoarea lichidatorului judiciar provizoriu un onorariu provizoriu lunar de 1.000 lei + eventual TVA plus un onorariu de succes de 5% + eventual TVA din sumele recuperate în cadrul procedurii, plafonat la suma de 3.000 lei + eventual TVA în ipoteza prevăzută de art. 100 alin. 1 lit. a) din Statutul privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă. Stabileşte în sarcina lichidatorului judiciar provizoriu obligaţia de a depune la dosar în termen de 40 de zile de la deschiderea procedurii un raport asupra cauzelor şi împrejurărilor ce au dus la apariţia stării de insolvenţă a debitoarei, cu menţionarea persoanelor cărora le-ar fi imputabilă conform art. 64 lit. a) din Legea nr. 85/2014. Dispune în sarcina lichidatorului judiciar provizoriu obligaţia de a efectua notificările prevăzute de art. 99-100 din Legea nr. 85/2014. Dispune în sarcina lichidatorului judiciar provizoriu obligaţia de a efectua inventarierea bunurilor debitoarei, în termen de 60 de zile de la deschiderea procedurii, conform art. 101 din Legea nr. 85/2014. Dispune dizolvarea debitoarei. Dispune ridicarea dreptului de administrare al debitoarei. Dispune desemnarea administratorului special în vederea reprezentării intereselor asociaţilor. Dispune comunicarea prezentei hotărâri instanţelor judecătoreşti în a căror jurisdicţie se află sediul debitoarei şi tuturor băncilor unde debitoarea are deschise conturi, această din urmă obligaţie fiind în sarcina lichidatorului judiciar provizoriu. Stabileşte în sarcina debitoarei obligaţia de a pune la dispoziţia lichidatorului judiciar provizoriu toate informaţiile şi documentele apreciate ca necesare cu privire la activitatea şi averea sa, precum şi lista cuprinzând plăţile efectuate în ultimele 6 luni anterioare deschiderii procedurii şi transferurile patrimoniale făcute în cei 2 ani anteriori deschiderii procedurii. Dă dispoziţie tuturor băncilor la care debitoarea are disponibil în conturi să nu dispună de acestea fără ordinul judecătorului sindic sau al lichidatorului judiciar sub sancţiunea prevăzută de art. 86 alin. 2 din Legea nr. 85/2014, obligaţia de notificare revenind lichidatorului judiciar provizoriu. Fixează termenul limită pentru depunerea de către creditori a opoziţiilor la hotărârea de deschidere a procedurii pentru data de 20.06.2017, precum şi termenul de soluţionare a opoziţiilor pentru data de 27.06.2017. Fixează termenul limită pentru înregistrarea cererilor de admitere a creanţelor asupra averii debitoarei la data de 05.06.2017, termenul de verificare a creanţelor, de întocmire şi publicare în BPI a tabelului preliminar de creanţe la data de 12.06.2016, termenul pentru depunerea contestaţiilor faţă de tabelul de creanţe, cu privire la creanţele şi drepturile trecute, sau, după caz, netrecute de lichidatorul judiciar în tabelul preliminar de creanţe, de 7 zile de la publicarea tabelului preliminar de creanţe în BPI şi termenul pentru soluţionarea eventualelor contestaţii şi pentru definitivarea tabelului de creanţe la 27.06.2017. Dispune desfăşurarea primei şedinţe a adunării creditorilor la sediul lichidatorului judiciar provizoriu, la data de 16.06.2017, ora 12:00. Dispune sigilarea bunurilor din averea debitoarei şi îndeplinirea celorlalte operaţiuni de lichidare. Dispune în sarcina lichidatorului judiciar provizoriu obligaţia de a depune lunar un raport cuprinzând descrierea modului în care şi-a îndeplinit atribuţiile, justificarea cheltuielilor efectuate cu administrarea procedurii sau a altor cheltuieli efectuate din fondurile existente în averea debitoarei, onorariul încasat, cu precizarea modalităţii de calcul al acestuia precum şi, dacă este cazul, stadiul efectuării inventarierii, un extras al acestuia urmând a fi publicat de către lichidatorul judiciar provizoriu în BPI. Stabileşte termen de judecată pentru examinarea stadiului procedurii şi soluţionarea eventualelor contestaţii şi pentru definitivarea tabelului preliminar de creanţe pentru data de 27 iunie 2017. Executorie. Cu drept de apel în termen de 7 zile de la comunicare, cererea urmând a fi depusă la Tribunalul Specializat Cluj. Pronunţată în şedinţă publică din 02.05.2017.