Caravana meseriilor vizează acum absolvenţii de gimnaziu
Reprezentanţii Inspectoratului Judeţean Şcolar Cluj au publicat calendarul activităţii de promovare a învăţământului profesional în rândul elevilor de gimnaziu. Campania se va desfăşura până la finalul anului şcolar, cu multiple activităţi educative.
Campania vizează absolvenţii de gimnaziu şi presupune mai multe evenimente de popularizare a meseriilor, ca alternativă la învăţământul liceal teoretic, pentru reducerea abandonului şcolar şi echilibrarea claselor teoretice cu cele tehnice şi profesionale.
În cadrul acţiunilor din calendarul publica tintegral mai jos, vor fi desfăşurate vizite la agenţi economici, vor fi organizate concursuri tematice şi va fi prezentată oferta profesională a şcolilor.
În primele două luni ale anului au fost efectuate informări la nivelul conducerii şcolilor şi cadrelor didactice şi a fost lansat un site de promovare a învăţământului profesional. (http://www.alegetidrumul.ro/), urmând să fie organizate concursurile pe meserii.
STRATEGIA DE PROMOVARE A ÎNVĂŢĂMÂNTULUI PROFESIONAL AN ŞCOLAR 2016-2017
Contextul și scopul strategiei
Având în vedere prevederile Ordonanței de urgență nr. 81/2016 privind modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu privire la introducerea învățământului dual, ca formă de organizare a învățământului profesional și tehnic, OMEN nr. 6155/22.12.2016 privind derularea Programului național „2017-Anul învățământului profesional și tehnic”, luând în considerare creșterea constantă din 2014 (momentul reînființării învățământului profesional) a numărului de clase alocate învățământului profesional ca urmare a creșterii interesului pentru acesta – de la 25 de clase pentru anul școlar 2014-2015, la 34 de clase pentru anul școlar 2015-2016 și 32 clase pentru anul școlar 2016-2017, ținând cont de procesul constant de reformare a unităților de învățământ care organizează învățământul profesional, având în vedere creșterea interesului mediului de afaceri pentru parteneriatele cu unitățile de învățământ care școlarizează învățământ profesional (300 de parteneriate pentru anul școlar 2016-2017), întrucât rata de abandon școlar este în continuare mare în rândul elevilor din mediul rural (în jur de 150-200 de elevi de clasa a VIII-a nu se mai regăsesc într-o formă de școlarizare în clasa a IX-a) pentru care învățământul profesional poate fi o soluție de susținere financiară a anilor de școală (prin bursa de 200 de lei), luând în considerare, totodată, că asigurarea unui echilibru racordat la realitățile județului între clasele prevăzute în planul de școlarizare pentru învățământul teoretic și cele alocate învățământului profesional este o prioritate pentru ISJ Cluj, Inspectoratul Școlar Județean Cluj în parteneriat cu unităţile de învăţământ și operatorii economici își propune să realizeze o campanie de promovare a învățământului profesional, ca parte a Programului național „2017-Anul învățământului profesional și tehnic” și a Strategiei de promovare a învăţământului profesional realizată la nivel județean.
Scopul strategiei
Strategia își propune promovarea învățământului profesional în rândul elevilor, părinților, profesorilor și a celorlalți factori implicați în procesul educativ și nu în ultimul rând să participe la schimbarea mentalității generale privind învățământul profesional și a oportunităților create elevilor, prin luarea de poziții repetate a tuturor factorilor implicați, cu scopul sensibilizării opiniei publice privind acest subiect.
1.Grupul țintă vizat de acțiunea de promovare
Grupul țintă al strategiei vizează în mod direct întreg sistemul de învățământ clujean în vederea asigurării efectivelor de elevi pentru clasele propuse în învățământul profesional pentru anul școlar 2017-2018 și în mod indirect întreaga societate a cărei mentalitate se urmărește a fi schimbată.
-
Beneficiari direcți
-
aproximativ 10000 de elevi de clasa a VII-a și a VIII-a
-
Beneficiari indirecți
– părinții și familiile extinse ale celor 10000 de elevi beneficiari direcți; cei 136 directori de unități de învățământ clujene, alături de profesorii diriginți și alți membri ai corpului profesoral clujean; cei 28 de inspectori școlari; jurnaliști clujeni; cetățenii clujeni care vor cunoaște acțiunile campaniei de promovare.
2. Obiective
2.1. Obiective generale
Inspectoratul Școlar Județean Cluj își propune pe termen lung:
2.1.1 să sensibilizeze populaţia privind nevoia pieţei muncii de specialişti în diferite domenii;
2.1.2 să fie factor principal al schimbării mentalităţii populare, potrivit căreia un elev care se îndreaptă către învăţământul profesional este mai puțin valoros societăţii;
2.1.3 să descurajeze profesorii în a prezenta învăţământul profesional ca o pedeapsă/opțiune de rezervă pentru elevii care nu învaţă;
2.1.4 să convingă directorii şi inspectorii asupra importanţei implicării tuturor în promovarea acestui tip de învăţământ, în pofida cutumei conform căreia aceasta e doar responsabilitatea inspectorilor pentru învăţământul tehnic şi a directorilor de licee şi colegii tehnice.
2.2. Obiective specifice
Inspectoratul Școlar Județean Cluj își propune pe termen scurt:
2.2.1 să popularizeze opţiunea de învăţământ profesional şi tehnic în rândul elevilor de clasa a VII-a şi a VIII-a;
2.2.2 să asigure o informare a elevilor pe scară largă privind opţiunile de continuare a studiilor după absolvirea unui ciclu de 3 ani în învăţământul profesional;
2.2.3 să informeze elevii de clasa a VIII-a şi pe părinţii acestora privind beneficiile unui elev înscris în învăţământul profesional;
2.2.4 să faciliteze contactul elevilor de clasa a VIII-a şi a părinţilor acestora cu unităţile de învăţământ care organizează învăţământ profesional şi cu agenţii economici parteneri ai acestora.
Calendarul de activităţi al strategiei de promovare a învăţământului profesional
Ianuarie 2017
- Adresă unităţi de învăţământ – pregătire descriere fiecare meserie (cu foto, Termen: 30 ianuarie)
- Adresă unităţi de învățământ – pregătire site prezentare ofertă particularizată cu infrastructură şi dotări (Termen: 15 februarie)
- Adresă agenţi economici solicitare prezentare specific activitate în firma lor (Termen: 15 februarie)
Februarie 2017
- Ședințe de instruire a directorilor unităților de învățământ profesional și tehnic
- Ședințe de instruire a directorilor unităților de învățământ gimnazial
- Ședințe de instruire a tuturor cadrelor didactice din unităților de învățământ profesional și tehnic și gimnazial
- Sedințe ale CLDPS cu participarea operatorilor economici și a altor factori interesați
- Informarea publică cu privire la învățământul dual – publicări în presa locală
- Anunţ demarare concurs,,Află cum e să fii elev în învăţământul profesional!”
- Întâlniri cu directorii, consilierii şcolari, diriginţii claselor a VII-a şi a VIII-a
- Pregătirea site-ului de promovare a învăţământului profesional şi tehnic
- Pregătirea unor chestionare/materiale de informare pentru părinţi de către CJRAE
- Pregătirea afişului învăţământului profesional 2017-2018
Martie 2017
- Promovarea afişului cu oferta învăţământului profesional la nivelul judeţului Cluj
- Promovarea site-ului de promovare a învăţământului profesional
- Continuarea activităţilor CJRAE de consiliere şi orientare în şcoli
- Săptămâna meseriilor ( 1-31 martie 2017) :
- informări în cadrul întâlnirilor cu elevii și părinții acestora în fiecare unitate de învățământ gimnazial
- promovarea ofertei de către unitățile de învățământ profesional și tehnic în parteneriat cu agenții economici
- Vizite organizate pentru elevii claselor a VIII-a la operatori economici
- Consilierea tuturor elevilor din clasa a VIII-a cu privire la oportunitatea continuării studiilor în învăţământul profesional şi tehnic ( 1-31 martie)
Aprilie 2017
- Formarea inspectorilor pe problematica specificului învăţământului profesional
- Desfășurarea concursurilor pe meserii (24-28 aprilie)
- Demararea ,,Caravanei meseriilor”: întâlniri cu părinţii şi agenţii economici pe zone geografice
- Inspecţie tematică – verificarea acţiunilor organizate de unităţile de învăţământ gimnazial pentru promovarea învățământului profesional
- Finalizare concurs ,,Află cum e să fii elev în învăţământul profesional!”, adresat elevilor din ultimul an al învăţământului profesional
- Promovarea ofertei de către instituțiile din CLDPS
- Promovarea ofertei clujene în media ( + anunţ InfoTrafic în staţiile RATUC)
Mai 2017
- ,,Caravana Meseriilor”
- Organizarea unor vizite de lucru la operatorii economici în cadrul orelor de Ed. Tehnologică/Dirigenţie
- Organizarea unei vizite a mass-media în atelierele unor licee de profil
- Instruirea tuturor elevilor de clasa a VIII-a și a părinților acestora cu privire la procedurile de admitere și a ofertei de școlarizare ÎPT și a învățământului dual în special
- Târgul ofertelor educaționale ( 8-19 mai 2017)
- Promovarea ofertei clujene în media ( + anunţ InfoTrafic în staţiile RATUC)
Iunie 2017
- Promovarea ofertei clujene în media ( + anunţ InfoTrafic în staţiile RATUC)
- Promovarea pe site-ul ISJ în contextul examenului național de Evaluare Națională
August-octombrie 2017
- Popularizarea exemplelor de bună prcatică în implementarea învățământului dual
- pe site-ul Alege-ti drumul
- pe site-ul ISJ