Revelaţia trupului stoarce Mandarinul miraculos al lui Bartok Bela la Opera Maghiară
După doi ani, Ansamblul de Balet al Operei Maghiare Cluj revine cu o premieră de balet contemporan ce va avea loc pe data de 27 aprilie, de la ora 18.30. Publicul va avea ocazia să vadă două spectacole inedite regizate de Melinda Jakab, REVELATIA TRUPULUI bazat pe fragmente din operele lui Sergei Rachmaninov și Sergei Prokofiev, respectiv binecunoscuta lucrare al lui Béla Bartók, MANDARINUL MIRACULOS. Cele două spectacole au în distribuție tinere talente remarcate la nivel național și internațional.
MELINDA JAKAB – regizor-coregraf
Prin trup, adică prin această reprezentare materială a spiritului, suntem prezenți în lume, iar prin experiențele trăite ajungem să ne cunoaștem și să ne desăvârșim propria ființă. Trupul este totodată și lăcașul conștiinței de sine. Prin gesturile sale organice, prin nobila simplitate a mișcării de dans, el reprezintă un mijloc total aparte de a ne exprima celorlalți gândurile și sentimentele. Tot el, trupul, ne face să descoperim relații, căutând poduri ce leagă trecutul de prezent. Poduri care poate duc și către un viitor anume, însă acest drum este pavat cu îndoială și multe semne de întrebare.
Dansul trupului nu este o coregrafie care trebuie însușită. Dacă am conștientiza îndeajuns semnalele trupului, am descoperi, poate, amintirile unei vieți întregi.
Tehnic vorbind, un coregraf devine suficient de pregătit în momentul în care se regăsește în fiecare gest, se pierde în fiecare mișcare, se arată prin ea și, în același timp, îi îngăduie spectatorului să înțeleagă spiritul uman în deplinătatea lui.ZSOLT JANKÓ – dirijor
Compozitorii pieselor muzicale alese pentru această seară sunt contemporani. Născuți la finalul secolului al XIX-lea, au trăit toți trei ororile celor două războaie mondiale. Rahmaninov și Bartók își petrec ultimii ani de viață în străinătate, în Statele Unite, iar Prokofiev, ,,deținut” al dictaturii sovietice, se stinge din viață în aceeași zi cu Stalin.
Compozițiile alese, semnate de Prokofiev și de Rahmaninov, nu sunt piese muzicale tipice de avangardă, ele aparținînd mai degrabă romantismului târziu, dar cu toate acestea nu putem să nu remarcăm influența marelui contemporan, Stravinski. Aici mă refer la interesul acordat ritmului ca forță ancestrală și la exploatarea cât mai eficientă a acestuia, însă contrar mentorului lor, Stravinski, care folosește ritmul în forme cât se poate de crude, la Rahmaninov și la Prokofiev găsim o aură mult mai melodică și extrem de colorată a structurii ritmice.
Bartók compune această piesă cu un simț muzical dramatic inegalabil. Fiecare moment se bazează pe imagini muzicale sugestive și clare. Figura fetei seducătoare și dansurile sale erotice sunt de fiecare dată acompaniate de solouri ale clarinetului. Primul client este un curtezan ofilit, imaginea sa comică reiese din muzica grotescă. Al doilea client este un student sfios, însuflețit de un solo simplu și duios de oboi. Sosirea mandarinului este acompaniată de o temă muzicală întunecată, exotică, cu trimiteri la personalitatea aparte, mistică a vizitatorului.RAREȘ ARCADIE CÎMPEAN – asistent-coregraf „Revelația trupului”
Spectacolul „Revelația trupului” printr-o arhitecturizare corporală complexă dar în același timp arhetipală prezintă evoluția darwinistă a mișcării brute. Plecând de la faza naiv-embrională evoluând până la mișcarea „soft-isticat”-robotizată de inteligența artificială, corpul prezintă o biomecanică perfecționată de-a lungul existenței vieții. Mișcarea corporală este trecută în acest spectacol printr-o foarte fină sită, educată și emotiv- emancipată din punct de vedere al limbajului coregrafic și regizoral. Astfel evoluția extraordinară a corpului de balet aduce în fața consumatorului o imagine cât se poate de clară a ceea ce suntem, a ceea ce suntem forțați să devenim fără vrerea noastră și a ceea ce e bine din punct de vedere sufletește și trupește să devenim. Sigur, opțiunea e a noastră.VIORICA BOGOI – solistă balerină
VLAD SEBASTIAN – solist balerin în acest spectacol
Am început munca pentru primul spectacol, montare, repetiții, schimbări de coregrafie, de oameni, etc. Nu la o distanță mare de timp, după ce majoritatea momentelor au fost montate și am început să le punem cap la cap, am realizat în sinea mea că acesta va fi un spectacol extraordinar cu o coregrafie și o concepție modernă, unde abilitățile și potențialul dansatorilor va fi exploatat la maxim. Nu pot să mă rezum la doar câteva cuvinte, sau să fiu modest vizavi de „Revelația Trupului” și vreau să vă spun că este unul dintre cele mai reușite spectacole din cariera mea de balerin, unde povestea evoluției, muzica, interpretare și coregrafia se întâlnesc într-un tot spectacular.
Am convingerea și încrederea că va fi un spectacol minunat, pregătit migălos pentru publicul care va avea ocazia să se bucure de el.
Despre „Mandarinul Miraculos” vreau să spun că in 2007 la premiera spectacolului și mai ales după, mi-am spus că într-o zi EU voi fi Mandarinul, și sunt extrem de încântat că am ajuns aici. O poveste greoaie, dură pentru unii, dar care reflectă foarte bine un adevăr urât al societății în care trăim. Partea de mistic, science-fiction și deznodământul aduc condimentele acestui spectacol. O colaborare exemplară între dansatori, încredere maximă în fiecare coleg cu care împart scena și o onoare să dansez alături de ei în coregrafia Melindei Jakab.
În general, niciodată nu mi-au plăcut rolurile în care nu m-am putut exprima. Sunt un dansator care caută și consider că reușesc de cele mai multe ori să scot din adâncul meu stări, trăiri pe care probabil nu le pot exprima în alte condiții. În coregrafiile Melindei – în limitele rolului – mi se dă ocazia să dau tot, să mă exprim liber, iar în acele momente pe scenă, când publicul este față în față cu mine simt că trăiesc din plin. Sunt extrem de entuziasmat pentru rolurile pe care le interpretez în aceste spectacole și îmi doresc ca pe viitor, atât cât voi mai putea, să mai am parte de astfel de experiențe. Sunt unice!!! Greu de descris în cuvinte.OCTAVIAN POPA – solist balerin al Operei Române Cluj – invitat
Muzica este bine aleasă. Am simțit ca și coregrafie că formează un fir al unui film dinamic, spontan.ALIN RÎPĂ – balerin
10 ani de operă se vor încununa cu ocazia spectacolelor de dans contemporan „Revelația trupului” și „Mandarinul Miraculos”. Poartă deschisă cu meritul coregrafei Jakab Melinda care m-a învățat și mi-a modelat cariera de dansator profesionist. Cariera mea i se datorează ei. Spectacolul „Mandarinul Miraculos” are o însemnătate majoră pentru mine, am debutat cu acest spectacol iar acum după 10 ani, trăirile nu au dispărut ci s-au intensificat, conferindu-mi împlinire profesională pe care voi dori să o împărtășesc cu publicul.SIMINA IONUȚA OPREAN – balerină
Toată munca fizică și psihică depusă de a învăța coregrafia, muzica, de a-mi corela și coordona mișcările, și de a înțelege concepția coregrafului și încercarea de a mă apropia prin mișcare cât mai mult de ceea ce se dorește, toate aceste stări, sentimente, trăiri mă definesc ca artist dansator. De asemenea întreaga perioadă de pregătire a premierei este deosebită, unică și în același timp memorabilă. Sunt mândră dar și plină de respect și satisfacție pentru că am făcut și fac parte din producțiile coregrafei Jakab Melinda.DELIA GÖLLNER – balerină
Pentru mine, „Revelatia trupului” reprezintă spectacolul în care colegii mei s-au autodepășit. Fiecare dintre ei sunt puși în evidență de stilul caracteristic al lui Melinda Jakab.
În acest spectacol am rolul unei păsări prădătoare. Acest rol m-a învățat să fiu mai atentă la persoanele cu care dansez și să îmi doresc să am grijă la detaliu.
Consider că s-au ales foarte bine personajele acestui spectacol și că fiecare a fost pus în maximă valoare, chiar dacă uneori a fost greu și nu am reușit să transmitem emoția necesară sau ne-am simțit stângaci.IOANA TŐKÉS – balerină
ANDREEA POPA – balerină
Eu cred că cel mai frumos cadou pe care ți-l poate oferi un coregraf este să te ajute să te descoperi pe tine și calitățile tale, să-ți ofere încredere că le poți valorifica la maxim. Am primit acest cadou de la Melinda, care a știut să găsească fiecăruia dintre noi rolul potrivit.
Pregătirea pentru această premieră ne-a apropiat mai mult unii de alții, ne-a ajutat să fim mai uniți…am trecut împreună prin momente mai grele câteodată, dar și momente de neuitat.IANC FLORIN – balerin
Pentru mine acest spectacol, la fel ca multe alte producții, a fost o provocare. Spun o provocare deoarece, nu întotdeauna te simți confortabil în rol sau uneori nu ești conștient că totuși rolul ți se potrivește. ˝Frica˝ să fi criticat te face uneori să nu mai fi tu însuți. Dar totuși după ce începi să simți, să ști și să înțelegi tema spectacolului totul se rezumă la multă muncă și bineînțeles la o înterpretare cât mai corectă a rolului. Sincer mă bucur mult că fac parte din această producție și totodată cred că este unul dintre cele mai reușite spectacole, având la bază o dinamică bună și o complexitate, care sunt foarte bine scoase în relief. S-a lucrat mult la acest spectacol, și sunt convins că va avea succes foarte mare, deoarece fiecare rol a fost gândit și transpus pe fiecare dansator în parte. Datorită coregrafilor, dansatorul poate să-și etaleze cunoștințele și talentul în acest spectacol.OANA SIMINIC – balerină, studentă la Academia de Muzică „Gh. Dima”din Cluj-Napoca, secția Artele Spectacolului Muzical
Experiența pe care am avut-o până în prezent în „Revelația trupului” este una minunată! Este incredibil cum poți transpune elemente ale naturii prin dans și să le poți da o formă complexă. Starea pe care ți-o transmite este una frumoasă și de suspans în care fiecare lucru este făcut în detaliu, de la o mișcare până la sentimentul care trebuie transmis.RĂZVAN PAVEL – invitat
Pentru mine acest spectacol a însemnat descoperirea mea! Mi-a arătat că pot să fac lucruri pe care nu credeam că pot să le fac. A fost foarte frumos să văd cum de la o mișcare, o încercare, o idee, s-a ajuns la finalizarea acestui spectacol frumos și complex. În final, vreau să le mulțumesc colegilor pentru susținere și coregrafei Jakab Melinda pentru încrederea acordată și pentru ocazia de a face parte din acest proiect!ANTONIA INDREI – balerină
(pasăre, cyborg, amazoană), ele trebuie studiate și diferențiate cu elemente și stări contrastante pentru a se evidenția. Creativitatea și procesul poveștii, dar și al coregrafiei este foarte bine atinsă de Melinda pentru a fi înțeleasă de publicul vizat și nu numai. Din acest motiv este un spectacol bine realizat ce merită văzut!
Le mulțumesc tuturor colegilor din acest spectacol că sunt o familie frumoasă și dau mereu dovadă de profesionalism, dar mai ales regizorului-coregraf Melinda Jakab pentru că a pus bazele unei noi premiere atât de frumoase și pentru că mi-a dat șansa să fiu parte din povestea sa.ROBERTA LUPAS – balerină, studentă la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, secția Artele Spectacolului Muzical
Îmi place foarte mult atmosfera în care lucrăm, ideea spectacolului, coregrafia, muzica și nu în ultimul rând colegii cu care lucrez și coregrafa noastră Melinda Jakab care a reușit din punctul meu de vedere să creeze un spectacol original, plin de emoții și momente unice, un spectacol care ne teleportează într-o altă lume.DAIANA JELESCU – balerină, studentă la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, secția Artele Spectacolului Muzical
Întreaga colaborare a fost o experiență grozavă și o etapă profesională notabilă. Am fost plăcut surprinsă de modul de desfășurare a repetițiilor, de felul în care sunt tratați artiștii, de calmul cu care se desfășoară antrenamentele și buna organizare; toate acestea fiind o dovadă a profesionalismului. Mă consider norocoasă că am avut șansa de a asista la montarea unui spectacol de la temelii, urmărind fiecare etapă a procesului creator, care îmi servește ca sursă de inspirație și o bună motivație pentru cariera mea artistică. Din punct de vedere coregrafic, dansul contemporan a fost pentru mine o provocare iar abordarea acestui stil de dans, mi-a lărgit orizonturile arătându-mi o nouă direcție în domeniul coregrafiei. Sunt profund recunoscătoare întregului colectiv al Operei Maghiare, pentru această experiență artistică și în mod deosebit, coregrafei Melinda Jakab pentru răbdarea, pentru încrederea acordată și pentru șansa de a dansa în acest spectacol inedit!FARKAS EVELIN – balerină, studentă la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, secția Artele Spectacolului Muzical
Mă bucur mult că fac parte din acest proiect fiind sigură că o să-și pună amprenta asupra carierei mele. Am asistat la alte spectacole, coregrafii create de ea, admirându-le de fiecare dată, dar așteptările mele oricum au fost întrecute. „Revelația trupului” este un spectacol foarte reușit.
GALERIE VIDEO