Recviem de Dvorak la Filarmonică, cu Ţugui, Merca, Budoiu şi Kopeczi, sub bagheta lui Noam Zur
Filarmonica de Stat „Transilvania” vă invită vineri, 19 mai 2017, la concertul vocal-simfonic dirijat de Noam Zur. Pe scena Colegiului Academic, alături de corul şi orchestra filarmonicii, vor urca soliştii Diana Ţugui, Iulia Merca, Marius Budoiu şi Sándor Köpeczi .Dirijorul corului este Cornel Groza. Concertul este inclus în abonament.
Mai puţin cântat decât celebrele lucrări de gen scrise de compozitori ca Mozart sau Verdi, Recviemul de Antonín Dvořák – interpretat acum la Cluj după mai bine de 10 ani – este o piesă de o profunzime uluitoare şi de un limbaj muzical mult avansat faţă de timpurile în care a fost scris. Complexa structură a acestei capodopere vocal-simfonice dezvăluie viziunea compozitorului asupra morţii, care nu este una tragică şi întunecată, ci mai degrabă de regret şi resemnare.
Dirijor invitat principal al Orchestrei Simfonice din Dubrovnik, Noam Zur (n. 1981) s-a remarcat ca unul dintre cei mai talentaţi tineri dirijori ai Israelului. A studiat la Academia de Muzică din TelAviv şi a participat la cursuri de măiestrie, la seminarii susţinute de dirijori şi profesori ca Zubin Mehta, Jorma Panula, Ilya Musin şi Neeme Järvi.
În 2006, Pierre Boulez l-a ales drept asistentul său şi, în egală măsură, consultantul şi dirijorul Festivalului din Lucerna. Tânărul dirijor a colaborat astfel cu Boulez pentru a pune în scenă lucrări contemporane de Béla Bartók, György Ligeti, György Kurtág, Hans Werner Henze, Karlheinz Stockhausen, dar şi lucrări special compuse pentru acest festival.
Între anii 2005 şi 2007, Noam Zur a fost dirijor permanent şi director muzical la Orchestra Filarmonicii şi Operei din Heidelberg. Între 2008-2010, a fost dirijor principal la Teatrul Aalto din Essen, unde a susţinut nenumărate producţii, atât de opere baroce, clasice şi romantice, cât şi de opere contemporane
Pe lângă intensa activitate în această arie, Noam Zur a dirijat, printre altele, Orchestra Filarmonicii din Israel, Orchestra Radio din Ierusalim, Orchestra de Cameră din Israel, Kammerphilharmonie Frankfurt, Filarmonica din Belgrad, Opera din Israel, Operele Naţionale din Iaşi şi Bucureşti, Israel Camerata, Thüringer Symphoniker, Netania-Kibbutz Chamber Orchestra, Musikcollegium Winterthur sau Wiener Volksoper. Tânărul dirijor cultivă o relaţie specială cu Orchestra Filarmonicii din Johannesburg, unde este invitat constant, de la debutul său din anul 2004.
În cadrul stagiunii 2013/2014, Noam Zur a debutat la pupitrul WDR Rundfunkorchester, Philharmonie Südwestafalen (Germania), al Orchestrei Simfonice şi Filarmonicii din Pilsen (Cehia), al Orchestrei Simfonice din Dubrovnik şi al Filarmonicii „Arthur Rubinstein” din Łódź. Printre cele mai importante concerte din această stagiune, se numără cele cu WDR Rundfunkorchester (Köln), Louisville Orchestra (Kentucky) şi Orchestra de Cameră din Bari. În aprilie 2015, a debutat la Opera de Stat din Gdansk, iar în mai, la pupitrul Württembergisches Kammerorchester Heilbronn. În aceeaşi stagiune, 2014/2015, dirijorul şi-a extins activitatea în America Centrală şi America de Sud: a fost invitat pentru o serie de cursuri la Universitatea UNCUYO din Mendoza şi la Universitatea Naţională de Arte din Buenos Aires. A fost invitat, de asemenea, la pupitrul Orchestrei din Xalapa (Mexic).
Până în anul 2015 Noam Zur a fost dirijorul principal al Kammerphilharmonie Frankfurt, iar din iulie 2015 a devenit directorul artistic al Festivalului de Operă „Tino Pattieri” din Dubrovnik.
Pe lângă activitatea de dirijor, Noam Zur este pasionat şi de cea de orchestrator: în anul 2016, aranjamentul orchestral al primului volum al Preludiilor lui Debussy a fost interpretat şi înregistrat pe compact disc de Orchestra Radio WDR din Köln.
Absolventă a Universităţii de Muzică din Bucureşti, la clasa de canto a Sandei Şandru, Diana Ţugui a participat ulterior la cursurile de măiestrie susţinute de Viorica Cortez, Dalton Baldwin, Teresa Berganza şi Jaume Aragall. În palmaresul ei se regăsesc premii importante la concursurile de profil: Premiul I la Concursul Naţional „Marţian Negrea” (2001), Marele Premiu la Concursul Internaţional de Lied „Ionel Perlea” (2001), Finalista la Concursul Internaţional de Canto „George Enescu” (2002) şi la Concursul Internaţional „Renata Tebaldi” (2007), Premiul III la Concursul Internaţional „Jaume Aragall” (2008), Premiul VI la Concursul Internaţional „Wilhelm Stenhammar” (2010), Premiul I la Concursul Internaţional „Vox Artis” (2012) şi Premiul I la Concursul Internaţional „Elena Teodorini” (2013).
Din repertoriul de operă şi operetă, soprana a abordat roluri precum Mimi, Pamina, Konstanze, Susanna, Liù, Musetta, Micaela, Gilda, Violetta Valéry, Nanetta, Norina, Lucia, Adela, Fiametta, Valencienne, Adina, Rosina şi Gretel. În egal măsură, Diana Ţugui este şi interpretă de lied şi partituri vocal-simfonice: Gloria de Vivaldi, Stabat Mater de Pergolesi, Matthäus-Passion de Bach, Anotimpurile şi Nelsson Messe de Haydn, Recviem, Misa Încoronării şi Exultate Jubilate de Mozart, Simfonia a IX-a şi Misa în Do major de Beethoven, Misa în Sol major de Schubert, Petite messe solennelle şi Stabat Mater de Rossini, Peer Gynt de Grieg, Recviemul de Fauré, Oratoriul Bizantin de Paşti de Paul Constantinescu, Te deum de Bruckner, Clopotele de Rahmaninov.
A colaborat cu dirijorii Gottfried Rabl, Alexandru Iosub, Pier Giorgio Calabria, Misha Katz, Marius Hristescu, Ralf Schüssler, Sabin Păutza, Koichi Inoue, Nader Abassi, Massimo Testa, Octav Calleya, Massimo Gualtieri, iar printre regizori întâlnim nume precum Kersstin Jacobsen, Tamas Ferky, Arabela Tănase, Migry Avram Nicolau, Răzvan Dincă, Günter Mayr şi Giuseppe Visciglia.
În prezent, Diana Ţugui este solistă a Operei Române din Cluj.
Mezzosoprana Iulia Merca şi-a început studiile la Liceul de Muzică „Sigismund Toduţă”, urmând apoi cursurile de canto ale Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, la clasa profesorului Gheorghe Roşu. A fost studenta sopranelor Niculina Mirea şi Diane Soveiro din New York, iar în prezent este solistă la Opera Naţională Română din Cluj-Napoca şi asistent universitar în cadrul Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”.
Iulia Merca a participat la cursurile de măiestrie susţinute de Anthony Spiry, Sona Ghazarian, Stephano Gibellato, Cecilia Franchini, Mariana Nicolesco şi Ionel Pantea. Finalistă a Concursului Opera-Festival and Competition with Mezzo (Szeged, 2009), Iulia Merca a fost distinsă, printre altele, cu Premiul I şi II la Olimpiada Naţională de Muzică, secţiunea canto (1998, 1999), cu Marele Premiu la Concursul Liceului de Muzică „Hariclea Darclée” (Brăila, 1999) şi la Concursul Internaţional de Canto „Hariclea Darclée” (Brăila, 2003). A cântat pe scene din New York (Dicapo Opera), Japonia, China, Elveţia, SUA, Italia, Ungaria, Austria, participând, de asemenea, şi la Gala Unesco Unicef 2003, din Veneţia.
Sub consideraţia de a fi artistul liric român cu cel mai vast repertoriu, cuprinzând roluri de primă mărime de operă, repertoriu vocal-simfonic şi cameral, Marius Budoiu este unul din cei mai apreciaţi tenori români, oferind, cu fiecare apariţie, interpretări memorabile. Muzician de aleasă formaţie şi interpret sensibil, se face remarcat, în orice context, ca un artist deosebit.
A absolvit Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, promoţia 1994. A studiat cântul cu tatăl său, baritonul Ion Budoiu, cu mezzosoprana Edita Simon şi cu basul Gheorghe Roşu. Palmaresul cucerit de Marius Budoiu este unul prestigios: Premiul I la Concursul Internaţional de Canto „Nicolae Bretan” (Cluj-Napoca, 1994), Premiul I la concursul pentru tenori Traian Grosăvescu (Lugoj, 1995), Premiul I şi Premiile Speciale ale Centrelor Culturale Francez şi German din Cluj-Napoca în cadrul Concursului „Mozart” (1995); Premiul III la Concursul de lied „Robert Schumann” (Zwickau, 1996), urmat de Premiul I la Concursul Internaţional de Canto „Hariclea Darclée” (Brăila).
Tenorul a debutat la 21 de ani în repertoriul vocal-simfonic cu Simfonia a IX-a de Beethoven, la Filarmonica din Târgu-Mureş, apoi, în repertoriul de operă, în rolul Lenski (Evgheni Oneghin), la Opera Maghiară din Cluj. Primele roluri pe scena Operei Române din Cluj au fost Rodolfo (La Bohème de Puccini) şi Alfredo (La Traviata de Verdi). Cu rolul Tamino (Die Zauberflöte de Mozart) şi-a făcut debutul pe scena Operei Naţionale din Bucureşti, în 1996, participând ulterior la turneul acesteia în Anglia.
Fiind un foarte bun muzician şi stăpânind bine germana, franceza, engleza şi italiana, a fost solicitat pe toate scenele lirice şi de filarmonică din ţară şi apare de ani buni pe scenele din străinătate, unde s-a remarcat prin calitatea vocală şi profesionalism. A cântat în sute de concerte şi spectacole, pe scene din Anglia, Franța, Spania, Italia, Germania, Belgia, Olanda, Austria, Elveția, Bulgaria, Serbia, Polonia, Cehia, Slovacia, Turcia și Japonia.
Cu rolul Bajazet din opera Tamerlano de Händel a făcut senzaţie în 2002 la teatrul Odeon din Viena, sub regia lui Dominic Wilgenbus. A fost deosebit de apreciat în Calaf, Turandot, în 2006 la Opera din Györ (Ungaria), sub regia lui Korcsmaros György, şi în Cavaradossi, Tosca, la Opera din Schwerin (Germania) în 2007-2008, sub regia lui Arturo Gamma.
Marius Budoiu a abordat o largă paletă repertorială, de la creaţii mozartiene – Don Giovanni sau Idomeneo – la producţii ale unor autori moderni, ca Bujor Hoinic, Cornel Ţăranu, Valentin Timaru, Constantin Rîpă; de la lucrări de Händel (The Messiah, Judas Maccabeus, Israel in Ägypten) la lucrări ale secolului XX, compozitori ca Benjamin Britten (War Requiem, Serenade, Les Illuminations) şi Arthur Honegger (Le Roi David); a interpretat cu succes roluri precum Lenski (Evgheni Oneghin), Rodolfo (La Bohème), Alfredo (La Traviata), Alfred (Die Fledermaus) şi Barinkay (Der Zigeunerbaron), Nemorino (L’elisir d’amore), Faust (Faust), Pinkerton (Madama Butterfly), Don José (Carmen), Radames (Aida), Cavaradossi (Tosca), Canio (Pagliacci), Turiddu (Cavalleria Rusticana), Don Carlo (Don Carlo) şi Manrico (Il Trovatore), Don Alvaro (La Forza del Destino). În ultimii ani a abordat repertoriul dificil pentru tenorul dramatic cu Otello (Otello de Verdi), Calaf (Turandot de Puccini), iar pe scena bucureşteană evoluează în Samson (Samson et Dalila de Saint-Saëns) şi Lohengrin (Lohengrin de Wagner). Sezonul muzical 2012-2013 l-a găsit pe tenorul Marius Budoiu în plin avânt profesional, evoluând sub bagheta lui Daniel Barenboim la Opera de Stat din Berlin şi la Teatro alla Scala din Milano.
Deţinând titlul de Doctor în Muzică, Marius Budoiu desfăşoară de aproape douăzeci de ani o bogată activitate pedagogică la Academia clujeană de Muzică. Printre artiştii formaţi sub înrâurirea sa fac parte nume de rezonanţă în arta lirică precum George Petean, unul dintre cei mai mari baritoni ai lumii, tenorul aflat în plină ascensiune mondială Ștefan Pop, alături de artişi cu remarcabile cariere naţionale şi internaţionale printre care: Iurie Ciobanu, Daniela Păcurar, Adela Zaharia, Bogdan Baciu, Bogdan Taloș, Ovidiu Daniel, Geani Brad, Pataki Adorján, Cristian Hodrea sau Tony Bardon.
Tenorul Marius Budoiu este distins cu Premiul Revistei VIP pentru Cel mai bun solist de operă al anului 2010 şi Premiul de Excelență la Galele 10 Pentru România.
Basul Sándor Köpeczi şi-a început studiile muzicale în 1996, la Liceul de Muzică „Sigismund Toduţă” din Cluj-Napoca, specializarea pian principal, avându-i ca profesori pe László Györgyi și Papp Tibor. După absolvirea liceului, a fost admis la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, specializarea pian, la clasa conf. univ. dr. Csíky Boldizsár, finalizându-și studiile în anul 2012. În calitatea sa de pianist, a participat la diferite concursuri solistice și camerale, luând parte, totodată, și la numeroase recitaluri ca acompaniator. În perioada 2008-2014 a fost membru activ al corului de cameră Cappella Transylvanica, sub conducerea lui Cornel Groza. Începând cu anul 2011 şi până în prezent, este artist liric în cadrul Corului Filarmonicii de Stat „Transilvania”.
Dn 2014, Sándor Köpeczi a început cursurile de canto (nivel licenţă), la clasa conf. univ. dr. Marius Vlad Budoiu. A debutat pe scena internaţională ca solist vocal în 2014, la premiera mondială a operei contemporane Bizánc (Kalil) de György Selmeczi, spectacol cu care a participat la Festivalul de Operă de la Miskolc. Debutul său vocal-simfonic a avut loc la Budapesta, în noiembrie 2014, cu Recviemul de Mozart, alături de Filarmonica de Stat din Ungaria, sub bagheta lui Pier Giorgio Morandi.
În 2015 a debutat în rolul Sparafucile din Rigoletto de Verdi, într-un concert organizat de Filarmonica din Oradea, reluând rolul mai apoi la Opera Maghiară de Stat din Cluj-Napoca. În anul 2016 a debutat în rolul Bătrânul Evreu din opera Samson şi Dalila de Saint-Saëns, sub bagheta lui József Horváth, şi în rolul Comandorului din opera Don Giovanni de Mozart, sub bagheta lui György Selmeczi, ambele premiere puse în scenă la Opera Maghiară.
Sándor Köpeczi a fost distins cu Premiul Special al Juriului la Concursul Naţional de Lied Românesc (2016). În martie 2017 a debutat în rolul Sacristanului din Tosca de Puccini, urmând ca în luna iunie să cânte pentru prima oară rolul lui Bartolo din Nunta lui Figaro de Mozart.
Vineri, 19 mai, ora 19, Abonament 29
Colegiul Academic
Concert vocal-simfonic
Corul şi Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”
Noam Zur dirijor
Diana Ţugui soprană
Iulia Merca mezzosoprană
Marius Budoiu tenor
Sándor Köpeczi bas
Cornel Groza dirijorul corului
Antonín Dvořák
Recviem, op. 89
PREŢUL BILETELOR
Biletele se pot cumpăra online de pe biletmaster.ro şi de la agenţia de bilete a Filarmonicii (Piaţa Lucian Blaga nr. 1-3, la parter în incinta Casei de Cultură a Studenţilor, Tel. 0264 43 00 60) conform programului: Luni & Miercuri 10 – 14, Marţi & Joi 12 – 18 şi Vineri 10 – 14 sau cu o oră înainte de concert, direct de la locaţia acestuia.
Concertul face parte din abonament
25 lei preţ întreg / concert
13 lei preţ redus (elevi, studenţi şi pensionari) / concert
Atenţie: În ziua concertului, agenţia de bilete este deschisă în intervalul 10-14
FILARMONICA DE STAT „TRANSILVANIA”
P-ţa Lucian Blaga nr. 1-3, Cluj Napoca
Tel. 0264-43 00 60, Fax. 0264-59 78 12