Filarmonica Transilvania ia vacanţă cu o dezbatere, un concert Enescu şi programul integral al stagiunii viitoare
Repreyentanţii Filarmonicii Transilvania au anunţat ultimele două evenimente ale stagiunii din această săptămână, o dezbatere neconvenţională la Librăria Cărtureşti din Iulius Mall, privind curiozităţi din culise, păţanii ale artiştilor şi concertul de închidere, cu un program excepţional, inculsiv o lucrare rarisimă compusă de Enescu. Participanţii vor avea şi o altă surpriză majoră, vor primi programul stagiunii următoare, o premieră pentru instituţie.
La cele două evenimente, plus conferinţa de presă care le-a precedat, alături de managerul Marius Tabacu şi secretarul muzical Oana Andreica va fi prezent şi dirijorul permanent Gabriel Bebeşelea, reconfirmat în funcţie.
Stories First, Music After
~din culisele concertelor~
Joi, 22 iunie 2017, ora 18:30
Librăria Cărtureşti – Iulius Mall, Cluj-Napoca
Invitaţi:
Robert Levin – pianist, muzicolog
Gabriel Bebeşelea – dirijor
Cornel Ţăranu – compozitor
Moderator:
Marius Tabacu
Cu participarea violonistului Vlad Răceu
Filarmonica de Stat „Transilvania”, în parteneriat cu Librăria Cărtureşti (Iulius Mall) vă invită joi, 22 iunie, de la ora 18:30, la ultimul eveniment din această stagiune din seria de dialoguri Stories First, Music After.
De această dată invitaţii noştri sunt renumitul pianist şi muzicolog Robert Levin, dirijorul nostru principal Gabriel Bebeşelea şi compozitorul clujean Cornel Ţăranu. Evenimentul va fi moderat de Marius Tabacu, iar momentul muzical al acestei ediţii va fi oferit de violonistul Vlad Răceu, care va interpreta lucrări de Enescu şi Ysaÿe. Invitaţii noştri vor discuta despre programul ultimului concert al acestei stagiuni: lucrarea Pastorale-Fantasie şi Simfonia nr. 1 de George Enescu şi Concertul pentru pian Chavi in Mano, de Yehudi Wyner.
Pianistul Robert Levin a concertat pe scene din Statele Unite, Europa, Australia şi Asia. A cântat ca solist în compania orchestrelor din Berlin, Birmingham, Boston, Chicago, Cleveland, Los Angeles, Montreal, Toyko şi Viena, colaborând cu dirijori ca Bernard Haitink, Sir Neville Marriner, Seiji Ozawa, Sir Simon Rattle, Esa-Pekka Salonen şi Joseph Silverstein. Pe fortepiano a cântat cu Academia de Muzică Veche, Societăţile „Haendel” şi „Haydn”, Orchestra of the Age of Enlightenment şi Orchestre Révulionnaire et Romantique, cu Sir John Eliot Gardiner, Christopher Hogwood, Sir Charles Mackerras, Nicholas McGegan şi Sir Roger Norrington. A fost invitat la festivalurile din Sarasota, Tanglewood, Ravinia, Bremen, Lockenhaus, Verbier şi Mozartwoche din Salzburg. Printre partenerii săi de muzică de cameră îi regăsim pe Steven Isserlis, Kim Kashkashian şi Ya-Fei Chuang.
Robert Levin este recunoscut internaţional pentru modul în care a „restaurat” practica interpretativă a ornamentelor şi a cadenţelor improvizate specifică perioadei clasice, în special în lucrări de Mozart şi Beethoven. A înregistrat pentru casele de discuri DG Archiv, CRI, Decca/Oiseau-Lyre, Deutsche Grammophon Yellow Label, ECM, New York Philomusica, Nonesuch, Philips şi SONY Classical. Aceste înregistrări includ integrala concertelor de Bach cu Helmuth Rilling, Suitele engleze şi Clavecinul bine temperat, concertele de Beethoven cu Sir John Eliot Gardiner şi Orchestre Révolutionnaire et Romantique, precum şi integrala lucrărilor pentru violoncel şi pian de Beethoven cu Steven Isserlis (compact disc care a fost numit, de Gramophone Magazine, „Înregistrarea lunii” la începutul anului 2014).
La doar 28 de ani, Gabriel Bebeşelea este recunoscut ca unul dintre „cei mai înzestraţi dirijori ai României ultimelor decade” (Jurnalul Festivalului „George Enescu”, 2011). Câştigător al Competiţiei de Dirijat „Lovro von Matačić” de la Zagreb, Gabriel Bebeşelea este şi deţinătorul Premiului I la Concursul de Dirijat „Jeunesses Musicales” din 2010. Imediat după acest concurs, a fost numit dirijor principal al Operei din Iaşi, devenind cel mai tânăr şef de orchestră într-o astfel de postură din România. Odată cu stagiunea 2013/2014, a fost numit Dirijor Invitat Principal la Filarmonica din Sibiu, al cărei dirijor permanent a devenit în stagiunea 2014/2015. În 2015, a fost numit Dirijor Principal al Operei Române din Cluj, iar din această stagiune, Gabriel este Dirijorul Principal al Filarmonicii de Stat „Transilvania”.
În 2014, Gabriel a primit Premiul pentru cel mai bun dirijor al Operelor Naţionale Române. În luna decembrie a aceluiaşi an, a fost semifinalist al Competiţiei „Donatella Flick” organizată de London Symphony. În 2015, a fost selectat ca participant activ la cursurile a doi dirijori de renume mondial: Bernard Haitink (la Festivalul de la Lucerna) şi Kurt Masur (Aurora Classical Festival).
Discipol al maeştrilor Marţian Negrea şi Sigismund Toduţă, cu care a studiat la Conservatorul clujean, Cornel Ţăranu este unul dintre cei mai marcanţi compozitori ai şcolii clujene şi ai României. Specializarea urmată la Paris cu Nadia Boulanger şi Olivier Messiaen ca şi participările la cursurile de la Darmstadt au însemnat importante impulsuri în evoluţia sa stilistică înspre experiment şi inovaţie, orientare căreia compozitorul i-a rămas fidel de-a lungul carierei sale artistice. Doctor în muzicologie al Conservatorului clujean, Ţăranu i-a succedat lui Toduţă la reputata clasă de compoziţie a acestei instituţii.
Creaţia sa muzicală îmbrăţişează genuri foarte diverse, de la operă şi muzică simfonică la concerte instrumentale, muzică de cameră, lied, muzică de film sau jazz. Este fondatorul ansamblului Ars Nova (1968) şi al Festivalului Cluj Modern (1995). Printre numeroasele sale distincţii se numără Ordinul Meritul Cultural, premii ale Uniunii Compozitorilor din România, Premiul Academiei Române, Premiul Cultural Naţional, International Koussevitzky Award. Este vicepreşedinte al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor şi membru al Academiei Române. A fost distins cu înaltul titlu francez de Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres.
***
„Stories First, Music After” reprezintă o serie de dialoguri informale cu dirijori, muzicologi, compozitori şi interpreţi, al căror scop este să apropie publicul larg de muzica clasică, iar fiecare eveniment de acest tip va fi legat de concertul săptămânii respective.
Departe de a se adresa doar specialiştilor, aceste discuţii îşi propun să explice muzica cultă pe înţelesul tuturor şi să demonstreze că ea nu este rezervată doar unui grup restrâns de privilegiaţi.
Accesul este gratuit, iar dialogul este încurajat.
Comunicat de presă – 20.06.2017 – Cluj-Napoca
Concert extraordinar de închidere a stagiunii 2016-2017
Filarmonica de Stat „Transilvania” vă invită vineri, 23 iunie, de la ora 19, la concertul extraordinar care va închide stagiunea 2016-2017. Concertul va fi dirijat de tânărul Gabriel Bebeşelea, iar pe scena Colegiului Academic revine renumitul pianist Robert Levin.
În 1899, George Enescu compunea, la Paris, Pastorale-Fantaisie pour petit orchestre, interpretată în primă audiţie absolută în acelaşi an. A fost prima şi ultima dată când această lucrare a fost cântată în timpul vieţii lui Enescu şi, de altfel, într-un concert public. Vineri, 23 iunie, de la ora 19, Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania” va interpreta, sub conducerea dirijorului Gabriel Bebeşelea, prima audiţie modernă a acestei lucrări.
Un amestec fascinant de jazz, muzică rock şi muzică contemporană, Concertul pentru pian Chiavi in mano a fost compus pentru şi dedicat de Yehudi Wyner pianistului american Robert Levin, care-l va interpreta la Cluj în primă audiţie românească.
Simfonia nr. 1 în Mi bemol major de Enescu, compusă în 1905, dezvăluie influenţa enormă pe care studiile de la Viena şi Paris le-au avut în definirea stilului original al compozitorului român.
Absolvent al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, unde a studiat cu Petre Sbârcea, Gabriel Bebeşelea a urmat ulterior cursurile de masterat ale Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, cu Horia Andreescu, în prezent fiind doctorand al aceleiaşi instituţii, sub conducerea lui Dan Dediu. De asemenea, a urmat şi cursurile de masterat ale Universität für Musik und darstellende Kunst din Viena, sub îndrumarea profesorului Mark Stringer.
Gabriel Bebeşelea este recunoscut ca unul dintre „cei mai înzestraţi dirijori ai României ultimelor decade” (Jurnalul Festivalului „George Enescu”, septembrie 2011). Câştigător al Competiţiei de Dirijat „Lovro von Matačić” de la Zagreb, Gabriel Bebeşelea este şi deţinătorul Premiului I la Concursul de Dirijat „Jeunesses Musicales” din 2010. Imediat după acest concurs, a fost numit dirijor principal al Operei din Iaşi, devenind cel mai tânăr şef de orchestră într-o astfel de postură din România. Odată cu stagiunea 2013/2014, a fost numit Dirijor Invitat Principal la Filarmonica din Sibiu, al cărei dirijor permanent a devenit în stagiunea 2014/2015. În 2015, a fost numit Dirijor Principal al Operei Române din Cluj. Din stagiunea 2016/2017, Gabriel Bebeşelea este Dirijorul Principal al Filarmonicii de Stat „Transilvania”.
Un punct de cotitură în evoluţia sa a fost marcat de bursa oferită, în 2011, de Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, care i-a permis o rezidenţă la Orchestra Regală Concertgebouw din Amsterdam. Aici a avut ocazia să asiste la repetiţiile şi concertele susţinute de cei mai mari dirijori ai lumii muzicale, ca Mariss Jansons, Bernard Haitink, Herbert Blomstedt, Christoph von Dohnányi, Philippe Herreweghe, David Zinman şi Eliahu Inbal.
În 2014, Gabriel a primit Premiul pentru cel mai bun dirijor al Operelor Naţionale Române. În luna decembrie a aceluiaşi an, a fost semifinalist al Competiţiei „Donatella Flick” organizată în colaborare cu London Symphony Orchestra. În 2015, a fost selectat ca participant activ la cursurile a doi dirijori de renume mondial: Bernard Haitink (la Festivalul de la Lucerna) şi Kurt Masur (la Aurora Classical Festival). În vara anului 2016, Gabriel Bebeşelea a dirijat noua producţie a operei rossiniene Il viaggio a Reims la Festivalul de Operă „Rossini” de la Pesaro.
Gabriel Bebeşelea colaborează frecvent cu Filarmonica „George Enescu”, Orchestra Naţională Radio, Opera Naţională Română din Bucureşti, Opera Maghiară din Cluj. Printre angajamentele următoare se numără colaborările pe care le va avea cu Filarmonica Naţională a Rusiei, Filarmonica Naţională a Ungariei, Orchestra Filarmonicii din Zagreb, Filarmonica „Janaçek” din Ostrava, Vienna Chamber Orchestra, Orchestra Filarmonicii din Rostov, Orchestra Filarmonicii de Stat din Kazahstan, Orchestra Filarmonicii din Yaroslavl, precum şi debuturile la Musikverein din Viena şi Konzerthaus din Berlin.
Pianistul Robert Levin a concertat pe scene din Statele Unite, Europa, Australia şi Asia. A cântat ca solist în compania orchestrelor din Berlin, Birmingham, Boston, Chicago, Cleveland, Los Angeles, Montreal, Toyko şi Viena, colaborând cu dirijori ca Bernard Haitink, Sir Neville Marriner, Seiji Ozawa, Sir Simon Rattle, Esa-Pekka Salonen şi Joseph Silverstein. Pe fortepiano a cântat cu Academia de Muzică Veche, Societăţile „Haendel” şi „Haydn”, Orchestra of the Age of Enlightenment şi Orchestre Révulionnaire et Romantique, cu Sir John Eliot Gardiner, Christopher Hogwood, Sir Charles Mackerras, Nicholas McGegan şi Sir Roger Norrington. A fost invitat la festivalurile din Sarasota, Tanglewood, Ravinia, Bremen, Lockenhaus, Verbier şi Mozartwoche din Salzburg. Printre partenerii săi de muzică de cameră îi regăsim pe Steven Isserlis, Kim Kashkashian şi Ya-Fei Chuang.
Robert Levin este recunoscut internaţional pentru modul în care a „restaurat” practica interpretativă a ornamentelor şi a cadenţelor improvizate specifică perioadei clasice, în special în lucrări de Mozart şi Beethoven. A înregistrat pentru casele de discuri DG Archiv, CRI, Decca/Oiseau-Lyre, Deutsche Grammophon Yellow Label, ECM, New York Philomusica, Nonesuch, Philips şi SONY Classical. Aceste înregistrări includ integrala concertelor de Bach cu Helmuth Rilling, Suitele engleze şi Clavecinul bine temperat, concertele de Beethoven cu Sir John Eliot Gardiner şi Orchestre Révolutionnaire et Romantique, precum şi integrala lucrărilor pentru violoncel şi pian de Beethoven cu Steven Isserlis (compact disc care a fost numit, de Gramophone Magazine, „Înregistrarea lunii” la începutul anului 2014).
Robert Levin a studiat pianul cu Louis Martin şi compoziţia cu Stefan Wolpe în New York. A lucrat cu Nadia Boulanger în Fontainebleau şi Paris, apoi a urmat cursurile prestigioasei Universităţi Harvard. După absolvire a fost invitat de Rudolf Serkin să conducă departamentul de teorie muzicală de la Curtis Institute of Music, iar după cinci ani a fost numit profesor la School of the Arts, SUNY Purchase. În 1979 a fost director rezident la Conservatorul American din Fontainebleau, la cererea Nadiei Boulanger, unde a predat până în 1983. Între 1986 şi 1993 a fost profesor de pian la Staatliche Hochschule für Musik din Freiburg im Breisgau. Preşedinte ale Competiţiei Internaţionale „Johann Sebastian Bach”, membru al Academiei Americane de Arte şi Ştiinţe şi profesor la Universitatea Harvard, Robert Levin a fost numit membru onorific al Academiei Americane de Arte şi Litere. În prezent, este membru şi al Academiei de Muzică Veche.
Vineri, 23 iunie, ora 19, Colegiul Academic
Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”
Gabriel Bebeşelea dirijor
Robert Levin pian
George Enescu
„Pastorale-Fantasie”, p.a.
Yehudi Wyner
Concertul pentru pian „Chiavi in Mano”, p.a.
George Enescu
Simfonia nr. 1, op. 13
PREŢUL BILETELOR
Biletele se pot cumpăra online de pe biletmaster.ro şi de la agenţia de bilete a Filarmonicii (Piaţa Lucian Blaga nr. 1-3, la parter în incinta Casei de Cultură a Studenţilor, Tel. 0264 43 00 60) conform programului: Luni & Miercuri 10 – 14, Marţi & Joi 12 – 18 şi Vineri 10 – 14 sau cu o oră înainte de concert, direct de la locaţia acestuia.
Concertul face parte din abonament
25 lei preţ întreg / concert
13 lei preţ redus (elevi, studenţi şi pensionari) / concert
Atenţie: În ziua concertului, agenţia de bilete este deschisă în intervalul 10-14
FILARMONICA DE STAT „TRANSILVANIA”
P-ţa Lucian Blaga nr. 1-3, Cluj Napoca
Tel. 0264-43 00 60, Fax. 0264-59 78 12