Ziua muzicii sărbătorită în deschiderea stagiunii Operei Române din Cluj cu Omul înarmat, Misă pentru pace
Opera Naţională Română din Cluj-Napoca are plăcerea de a vă adresa prima invitație a Stagiunii 2017-2018, Duminică, 1 octombrie 2017, ora 18:30, la Concertul extraordinar ”THE ARMED MAN: A Mass for Peace”, de Karl Jenkins, prezentat în primă audiție națională și unică reprezentație.
O apariție inedită în peisajul liric național, misa artistului Karl Jenkins, cel mai celebru compozitor galez contemporan, va impresiona prin profunzimea sa tulburătoare și emoționanta revelație existențială, îndemânând prin acorduri unice la pace, compasiune, acceptare și unitate globală. Prezentată în premieră mondială absolută în anul 2000, la Royal Albert Hall of London, cu ocazia pășirii în noul Mileniu, creația vocal-simfonică a fost comandată de Muzeul Național de Arme și Armuri din Londra și a înregistrat un succes notabil, revelând pe scena internațională un laitmotiv de actualitate în cheie contemporană și cu accente lirice renascentiste.
Interpretarea în premieră națională pe scena Operei Naționale Române din Cluj, Misa pentru pace se bucură de o distribuție specială, formată din soprana Diana Țugui, mezzosoprana Viktória Cormoș, tenorul Cristian Mogoșan, bas-baritonul Sebastian Balaj, Diana Canteșanu – solo violoncel, acompaniați de Corul și Orchestra Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, aflată sub bagheta dirijorului invitat Flavius Filip, cu participarea excepțională a Muezinului Refi Erghiun (interpret al discursului melodic Adhann inclus în concert) și a Côr Caerdydd din Cardiff, cor recunoscut pentru interpretarea lucrării cu prilejul numeroaselor sale reprezentații.
Cele 13 părți ale Misei debutează cu binecunoscuta temă a cântecului francez medieval laic ”L’homme armé” – atât de des folosit și în misele compozitorilor renascentiști – și aduc, pe lângă segmentele Ordinarium-ului (Kyrie, Sanctus, Agnus Dei, Benedictus) și alte variate surse literare sau muzicale: prima parte este construită pe baza cântecului L’homme armé (de unde și titlul lucrării) din secolul XV; cea de-a doua constă în chemarea musulmană la rugăciune – Adhaan –; partea a patra – Save Me from Bloody Men – are la bază două dintre versetele Psalmilor biblici intonate în stil gregorian, iar versurile părții a șasea – Hymn Before Action – aparțin lui Rudyard Kipling; strălucitorul Charge! este, de fapt, semnalul de luptă care precede partea centrală a misei, partea a VIII-a, intitulată Angry Flames – o evocare a atacului de la Hiroshima prin intermediul versurilor lui Toge Sankichi, poet care a supraviețuit bombardamentului. Descrierea scenelor de război continuă și în partea a IX-a, intitulată Torches, utilizând, de această dată, versuri ale poemului antic indian Mahàbhàrata, iar după calmul Agnus Dei, pe fondul unor sonorități plutitoare, o voce feminină solo rostește cuvintele scrise de Guy Wilson, subliniind sentimentele de vinovăție ale supraviețuitorilor Primului Război Mondial la gândul celor care s-au pierdut. Benedictus readuce speranță și mângâiere prin timbrul violoncelului solo, pregătind concluzia întregului parcurs vocal-simfonic, afirmând ,,mai bună e pacea decât războiul”. Speranța într-un viitor mai bun își găsește expresia în promisiunile din ultima carte a Bibliei – Apocalipsa, care înseninează finalul lucrării lui Karl Jenkins.
Pasajele solistice, precum și cele corale, ambele în acompaniamentul orchestral, evocă dezastrele războiului cu o gravitate pătrunzătoare, regăsită de-a lungul întregii lucrări, în componentele literare sau muzicale, religioase sau laice, menite să sublinieze traumele emoționale, psihice și fizice pe care fenomenul războiului le generează. O parte dintre textele utilizate au fost selectate de Guy Wilson, directorul Muzeului Național de Arme și Armuri la acea vreme comandării celebrei mise, în anul 1999.
Autor al celor mai des interpretate compoziții contemporane, compozitorul Karl Jenkins (n. 1944) a devenit celebru mai ales în urma succesului impresionant al lucrării sale The Armed Man: A Mass for Peace la momentul premierei sale mondiale, fiind preluată apoi în concerte extraordinare pe întregul mapamond.
Când mi-am început ultima fază a carierei componistice cu ”Adiemus”, în 1995 și, mai apoi, cu ”The Armed Man: Misă pentru pace” pentru a marca trecerea în noul mileniu, un astfel de succes ar fi fost greu de imaginat. După premieră, ”The Armed Man” și-a câștigat cu rapiditate o serie de fani, însă faima sa s-a extins curând la nivel global. [Astfel], mesajul păcii și al toleranței, pe care l-am gândit inițial în contextul războiului din Kosovo, s-a dovedit a fi unul universal pentru omenire. În anii următori premierei de la Royal Albert Hall, lucrarea a fost interpretată pe toate continentele locuite. Cu toate că, la ora actuală, nu experimentăm o scădere a numărului de războaie, continui să sper că audierea compoziției mele constituie un profund îndemn la reflecție și asigură consolare.
Karl Jenkins
Concertul-eveniment celebrează, astfel, în mod inedit Ziua Internațională a Muzicii, sărbătorită anual pe data de 1 octombrie, marcând totodată deschiderea Stagiunii 2017-2018 care anunță noi premiere lirice și coregrafice, titluri acaparante și rar întâlnite în repertoriile teatrelor din țară, prime audiții naționale, precum și evenimente aniversare special dedicate Centenarului Marii Uniri, celebrat în anul 2018. Noutățile stagiunii includ premiera de balet ”Dama de pică ” de P.I. Ceaikovski, opereta ”Lăsați-mă să cânt” de Gherase Dendrino, Oratoriul de Paști ”Patimile și Învierea Domnului” de Paul Constantinescu, spectacolul de balet ”Tânărul și moartea” de Constantin Râpă, precum și premiera lirică ”O poveste românească” pe muzica lui Dan Variu.
Stagiunea 2017-2018 aduce totodată vestea înființării CLUBULUI PRO OPERA TRANSILVANĂ, o inițiativă remarcabilă ce vine în sprijinul acțiunilor culturale de interes local, în special prin susținerea intereselor Operei Naționale Române din Cluj-Napoca. Nou înființata asociație culturală, al cărei sugestiv motto este ”Excellency. Unity. Glory”, are ca obiective principale oferirea ajutorului pentru realizarea producțiilor de operă, promovarea și încurajarea proiectelor cultural-artistice locale. Membri săi fondatori, reprezentanți emblematici ai comunității locale, își afirmă astfel prețuirea pentru talent și excelență, dorindu-și să aducă mai aproape de comunitatea locală actul artistic, proiectele și artiștii, în speranța împărtășirii valorilor culturale, a frumuseții artei și a muzicii deopotrivă, misiuni regăsite și pe site-ul oficial al Clubului Pro Opera Transilvană, www.prooperatransilvana.ro.
Opera Națională Română din Cluj-Napoca vă urează Bun venit! în noua Stagiune 2017-2018 și vă invită să îi fiți alături cu ocazia tuturor noilor sale proiecte lirice.
Le adresăm mulțumiri speciale partenerilor NTT DATA pentru importantul sprijin oferit cu prilejul tuturor inițiativelor noastre artisice, precum și companiilor Mercedes Benz și RMB Interauto, de asemenea sponsori oficiali ai teatrului liric clujean.
[…] în scenă la opera din Cluj-Napoca e de fapt un omagiu adus victimelor din Kosovo și este un îndemn la pace. Nu o voi descrie pe larg pentru că asta e de fapt cel mai important, că nu e un strigăt de […]