Dezbatere între jurnalişti şi oameni de afaceri pe tema finanţării şi a şantajului

Câteva zeci de ziarişti şi oameni de afaceri au participat vineri la fosta fabrică Libertatea, la o dezbatere pe tema finanţării şi a şantajului prezent încă în presa clujeană, intitulată generic Criza presei locale în Europa post- adevăr. Manifestarea a fost organizată de către Asociaţia Profesioniştilor din Presă Cluj (APPC) și Agenţia de Dezvoltare Regională Nord–Vest.
Printre invitaţii care au luat cuvântul la dezbaterea moderată de jurnalistul Mihnea Măruţă s-au numărat Lucia Morariu (Eximtur), Mihaela Rus (Vitrina), Daniel Metz (NTT Data), Ioan Rus (RMB Inter Auto), Voicu Oprean (AROBS), Vasile Sebastian Dâncu (IRES), Gelu Trandafir (Freedom House România).
În cadrul evenimentului a fost prezentat un sondaj realizat de IRES pentru APPC, având ca subiect percepția comunității clujene despre presa locală. Plasarea pe prima poziţie a controversatului jurnalist, patron şi politician Liviu Alexa a încins atmosfera. Vasile Dâncu, realizatorul sondajului şi Ioan Rus au fost acuzaţi direct că au încurajat şantajul de presă, prin susţinerea preferenţială a unui anumit jurnalist şi a unui trust de presă. Iritat, Ioan Rus a părăsit dezbaterea, acuzând oboseala unei călătorii lungi, fără să ofere explicaţii privind apropierea de jurnalistul controversat.
Provocaţi de moderator şi de jurnaliştii prezenţi, oamenii de afaceri au oferit explicaţii pentru pasivitatea faţă de fenomenul şantaj de presă, dar şi pentru neimplicarea, cu excepţia lui Daniel Metz, manager NTT DATA, în finanţarea publicaţiilor locale.
Ioan Rus a opinat că bugetele de reclamă sunt extrem de mici şi că piaţa este concurenţială.
Ioan Rus a revenit, provocat de Cosmina Fernoagă
Daniel Metz, manager NTT DATA a vorbit despre viitorul presei, cum îl vede, după o experienţă germană, în care a înţeles misiunea fundamentală a presei, care trebuie să educe şi să explice ce se întâmplă. La Cluj se pot face mult mai multe. Societatea s-a schimbat, e altă generaţie, cineva a aprins lumina, care doreşte informaţie echilibrată, reală, care vrea să afle despre acţiuni, fapte. Lipsa de încredere este generată de mesajele absolut negative şi malefice care vin de multe ori pe piaţă.
Mihaela Rus, Vitrina a afirmat că informaţiile neadevărate apărute în spaţiul public ar trebui sancţionate de către APPC, existând pericolul ca acestea să compromită branduri construite cu greu. Nu vă angajaţi la patroni pe care îi consideraţi incorect. Am clienţi care nu au unde să-şi anunţe mesajele despre produse, canale media neafiliate. Se vor îndrepta spre presa naţională auditată, unde avem cifre.
Lucia Morariu a reproşat presei ocale dezinteresul pentru subiecte de interes pentru tineri.
Radu Vida, redactor şef Făclia a criticat lipsa chioşcurilor de presă din oraş, ca efect al politicii administraţiei publice locale.
Voicu Oprean, AROBS vede prea multe informaţii negative în presă.
Alţi oameni de afaceri au apreciat că reprezentanţii presei nu au specialişti în vânzarea spaţiului publicitar, dar şi că oferirea preponderent de informaţii negative îndepărtează cititorii.
Un oraș european, o presă europeană
Dezbaterea-eveniment care va avea loc vineri 24 noiembrie pleacă de la premisa că un oraş european precum Cluj-Napoca merită o presă de nivel european. Economia s-a dezvoltat, calitatea vieţii a crescut, la fel şi aşteptările pe care le au oamenii în raport cu aspectele care le modelează existenţa în capitala celei mai cosmopolite regiuni a ţării.
Clujul are o comunitate de afaceri prosperă, excelând în domenii precum IT, servicii și construcții. Clujul are cea mai mare și cea mai bine clasată (în topurile internaționale) universitate din țară – Babeș-Bolyai. Școala de arte vizuale de la Cluj a ajuns celebră peste Ocean, iar orașul găzduiește cele mai importante festivaluri de film și de muzică din țară.
În privinţa mass-media, credem că mai avem mult de lucru până să devenim o presă de nivel european. La problemele cronice ale jurnalismului local, precum lipsa de credibilitate şi subfinanţarea, s-au adăugat şi provocările epocii „post-adevăr“.
Este în interesul tuturor să avem o presă de calitate
Credem că pentru a avea o comunitate puternică şi prosperă, Clujul are nevoie de o presă de calitate făcută cu bună-credință de jurnaliști profesioniști. Credem că a trecut timpul presei care își obține veniturile din șantaj sau din presiuni. Credem că e important ca cei care o finanțează să înțeleagă că presa este în primul rând un serviciu de interes comunitar.
Această dezbatere este o invitație la dialog pe care Asociația Profesioniștilor din Presă Cluj o face comunității locale, pornind de la ideea că este în interesul tuturor să avem o presă de calitate.
Evenimentul este organizat în colaborare cu Agenţia de Dezvoltare Regională Nord–Vest, gazda Centrului Europe Direct Transilvania de Nord.
Despre APPC
APPC este, de 17 ani, asociația reprezentativă a jurnaliștilor clujeni, având 60 de membri din presa scrisă, televiziune și radio.
Asociația militează pentru perfecționarea profesională a jurnaliștilor, pentru crearea unui climat decent și echilibrat de dezbatere între media și ceilalți actori publici, consolidarea imaginii jurnalistului în societate precum și pentru evitarea ori corectarea derapajelor deontologice.
Asociaţia publică „Anuarul Presei Clujene”, cu cele mai bune articole ale jurnaliştilor din oraș, adoptă poziţii publice în chestiuni ce vizează exercitarea profesiei de jurnalist şi a organizat la Cluj traininguri cu jurnaliști de la publicații precum Reuters, BBC sau Nordbayerischer Kurier, în colaborare cu Ambasada SUA și Ambasada Germaniei.
[…] Detalii despre concursul de cules de stuf de lângă pod aici. […]