Canalul Morii şi circulaţia rutieră preocupă civicii care monitorizează administraţia
Conducerea Consiliului Civic Local a publicat principalele chestiuni aflate pe ordinea de zi la ultima reuniune din luna noiembrie. Principalele preocupări au fost Canalul Morii şi circulaţia rutieră.
Reuniunea CCL – 16.11.2017.
CONSILIUL CIVIC LOCAL CLUJ-NAPOCA
Data reuniunii: joi, 16 noiembrie 2017
Locul de desfasurare: Sala de Sticla a Primariei Cluj-Napoca
Presedinte de sedinta: d-ul Petre Ungureanu
ORDINEA DE ZI A DEZBATERILOR
- Noutăți legislative în domeniul administrației locale. Prezintă: d-l Ionuț Terec (LADO)
- Pozitia CCL dupa analiza proiectelor si hotararilor din CL Cluj-Napoca.
- Stadiul proiectelor Primariei Cluj-Napoca,finantate din fonduri europene. Oportunitati de noi proiecte fezabile – ing. Petre Ungureanu.
- Diverse.
PROCES VERBAL
Încheiat azi, 16.11.2017, cu ocazia reuniunii lunare a Consilului Civic Local Cluj-Napoca, desfașurată în Sala de Sticlă a Primăriei, str. Moțiilor nr.3.
La reuniune au fost prezenți membrii CCL, domnul Cîmpean Ovidiu- directorul Direcției de Dezvoltare-Strategie din Primăria Cluj –Napoca, precum și cetățeni interesați de temele supuse dezbaterii.
Ordinea de zi:
- Poziția CCL dupa analiza proiectelor și hotarărilor din CL Cluj-Napoca;
- Stadiul proiectelor promovate de Primăria Cluj, finanțate din fonduri europene. Oportunități de noi proiecte fezabile;
- Diverse.
Reuniunea a început la ora 17:00.
(1) Referitor la primul punct, aflat pe ordinea de zi, domnul Pop Iosif a prezentat principalele hotărari ale Consilului Local (CL) și le-a comentat pe fiecare în parte în funcție de interesul față de probleme ridicate de societatea civilă din Cluj. Rectificarea bugetară, aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru investițiile anului în curs și stabilirea temelor de proiectare pentru Parcul Feroviarilor și Str.Mihail Kogalniceanu, au generat comentarii și luări de poziție din partea celor prezenți.
(2) Cu privire la cel de-al doilea punct aflat pe ordinea de zi, domnul director Cîmpean Ovidiu, având cuvântul, a făcut o prezentare succintă a principalelor proiecte pe care Clujul le-a deșfășurat în ultimul an.
Ulterior, domnul ing. Petre Ungureanu a făcut la rândul său un aperçu général a ceea ce societatea civilă dorește din partea municipalității.
S-a pus accentul pe lucrările legate de amenajarea albiei răului Someș, al cărei proiect realizat de Apele Române a fost executat fără niciun fel de obiecție din partea Primăriei, drept pentru care râul Someș pe tot parcursul său din Cluj se prezintă ca o albie de beton rigidă și cu un scop strict tehnologic. La vremea respectivă CCL Cluj a propus arhitectului șef al Clujului ca albia unui asemenea râu să fie amenajată în gradene de flori, de vegetație, partea flancată de pietonale și alei pentru bicicliști astfel încât orașul să își întoarcă fața către cursul de apă.
S-a subliniat, de asemenea, faptul că Someșul primește apa din acumulările de la Mărișelu care trecând prin acumulările din Tarnița, Someșul Cald, Gilău 1, Gilău 2, Florești 1, Florești 2, Cluj 1, Cluj 2, permit aducerea unei ape potabile de cea mai bună calitate din Munții Apuseni direct in Cluj-din păcate însă, comunele riverane și locuitorii comunelor nu respectă acest dar pe care natura l-a făcut locuitorilor și anume apă potabilă de cea mai bună calitate care poate fi adusă în marele așezări și folosită ca atare. În acest sens CCL propune o reuniune a primarilor și a consilierilor din toate comunele riverane bazinelor Someșului Cald și Someșului Rece, astfel încât apa potabilă din bazinul de la Mărișelu să ajungă cu aceleași calități în Cluj și în localitățile cu sisteme de alimentare disponibile.
În continuare CCL ridică o altă problemă, cea referitoare la albia Canalului Morii – un alt traseu de apă care reprezintă un dar pentru clujeni – care în loc să fie îngrijită, decolmatată și curățată, s-a ales pentru soluția placării ei și astupării cu dale de beton. Rezultatul fiind unul pe măsura: s-a realizat o parcare total inestetică și nefuncțională lângă parcul I.L. Caragiale.
Referitor la proiectele primăriei Cluj de amenjare și de modernizare a circulației Clujului, CCL precizează că s-au făcut lăudabile progrese și categoric s-a obținut o fluidizare a circulației, mai ales a circulației pentru mijloacele de transport în comun, dar are rugămintea de a se completa aceste proiecte cu o prestație din partea celor care se ocupă de spațiul verde. Nu trebuie uitat faptul că îngrijirea spațiului verde este un atribut al primăriei. Astfel, în cursul dezbaterii s-a dat ca exemplu faptul că ultima furtună a rupt o serie de copaci, copaci care trebuie îngrijiți de persoanele responsabile astfel încât să nu se ajungă la accidente și alte evenimente nedorite. Prin urmare îngriirea spațiului verde trebuie făcută și profilactic, adică preventiv.
Referitor la problema decongestiorării circulației: s-a reamintit domnului director Cîmpean propunerea CCL de organizare a liniilor de autobuze pt școlari si studenti, care să aduca copii din Florești precum și din localitățiile din jurul Clujului, descongestionând astfel traficul de dimineață și de după cursuri.
Problema monumentului Școala Ardeleană, unde sculptorul Ladea a conceput personajele de înălțimea braziilor care flanchează monumentul; cei doi pini care sunt plasați în stănga personajelor trebuie tăiați pentru că au crescut în devălmășie și înlocuiți cu brazi albi de inălțimea personajelor.
Tot referitor la monumentele Clujului în cursul reuniunii s-a reamintit faptul că în parcul I.L. Caragiale primăria a amplasat în mod provizoriu un monument dedicat victimelor Holocaustului. O asociere nu tocmai fericită și reușită. În acest sens CCL a propus: amplasarea acestui monument în parcul orașului pe aleea pe care există și monumentul oferit de statul maghiar care marchează revolutia din Ungaria din 1956, în apropierea locului unde este amplasat și monumentul victimelor comunismului.
Problema anvelopării blocurilor: problemă predată direct domnului director Cîmpeanu; este vorba de un proiect care înseamnă bani europeni, bani ai primăriei și o parte din bani a asociațiilor de proprietari care aduc blocurile într-o protecție termică corespunzătoare paralelei și medianului pe care este așezat Clujul.
Dl. Ungureanu: recomand o grijă mai mare în momentul în care se atribuie un număr de 5, 6, 10 blocuri pentru anvelopare unui singur constructor care prezintă toate acreditările pentru a participa la o licitație și evident căstigă licitația, dar în momentul în care se demarează lucrările și acestea au ca termen de început luna aprilie-mai, constructorul constată că nu are fortă de muncă suficientă, făcând astfel apel la fortă de muncă necalificată și inadecvată acestei lucrări.
(3) Dl. Mleșniță vine cu următoarea propunere pentru decongestionarea trotuarelor, carosabilului din cart. A. Mureșanu: ii invit pe proprietari să iși retragă mașinile în curte iar cart. A. Mureșanu să aibă toate străzile benzile libere, cu sens unic pt flux, la orice oră. O altă propunere a domnului vizează P. Cipariu de unde pleacă bdul.N. Titulescu, unde sunt parcări inutile ce trebuiesc transformate în bandă unică de autobus iar cele 20 de mașini de pe stănga și dreapta să fie parcate în parcarea de la catedrala greco-catolică.
Dl. Drăghiciu propune: extinderea liniei de tramvai păna în Florești și spre Firma Emerson, precum și găsirea unei soluții pt reabilitarea clădirii de pe str. Bucium și transformarea într-un bloc de locuințe -clădirea Colina abandonată și în stare de degradare.
Spre finalul reuniunii CCL a scos în evindență faptul că proiectele pe care primăria Cluj le-a propus și realizat în ultima perioadă pentru locuitorii acestui oraș sunt realizări cu adevărat remarcabile. Amintim:
- parcăriile realizate în cartierele periferice ale Clujului
- parcările supraetajate
- baza sportivă din Gheorgheni care are un aspect absolut european prin calitate, diversitatea disciplinelor sportive care sunt puse la dispoziția clujenilor și nu în ultimul rănd prin calitatea și execuția lucrăriilor.
Cei prezenti au adresat întrebări și au primit răspunsuri, între care:
- Vasile Surd: Se poate introduce la Cluj utilizarea uniformelor pentru șoferii din Regia Automonă de Transport local?
- Emanuel Tudose: Nu ar fi indicat, recomandat un studiu de circulație tehnic comparat – degrevarii zonei de trafic?
- Chira Călin: De ce primăria Oradea este pe primul loc la accesarea fondurilor europene în detrimentului Clujului?
- Iosif Pop: În ce stadiu de pregătire și realizare se află proiectele:Orașul inteligent, Scoaterea la suprafață a Canalului Morii,Colectarea selectivă și implicarea CL în finalizarea CPDM,Piața Mihai Viteazul,Conexiunea cu Autostada Transilvania, Propunerea CCL pt. Hotelul Continental, alocarea bugetară pentru obiectivele din Strategia Clujului pană în 2020?
Au mai pus intrebări punctuale domnii Dănilă Augustin, Dan Drăghiciu precum și doamnele Doina Craciun, Cornelia Greța, Eugenia Szekely.
Sugestii CCL:
- dorința membrilor Consiliului Local Civic Cluj ca la dezbateriile din cadrul sedințelor lunare ce privesc problemele Clujul, hotărăriile consiliului, a Primariei, să aibă parte de prezența unor specialiști din cadrul primăriei care se ocupă de problemele respective; cum a fost în cadrul sedinței de azi, unde Primăria Cluj a trimis omul cel mai competent, adică domnul director Cîmpean, ce a fost în măsura să răspundă la probleme ridicate de societatea civilă.
Întâlnirea din luna Decembrie 2017 urmează să aibă loc în ziua de joi,14 Decembrie a.c. și are ca tema de bază “Stadiul aplicării Strategiei 2014-2020”, cu invitați speciali: Dl.decan Catalin Hintea, dl.city manager Gheorghe Șurubaru.
Reuninea s-a terminat la ora 19.