Mozart şi Haydn cu Bebeşelea şi Ashkenazy la Filarmonică şi milităreşte şi mai modern
Filarmonica de Stat „Transilvania” vă invită vineri, 9 februarie 2018, de la ora 19.00, la sala Auditorium Maximum a Colegiului Academic, la un concert simfonic dirijat de Gabriel Bebeșelea și care-l are ca invitat pe solistul internațional la clarinet Dimitri Ashkenazy, care va interpreta alături de Orchestra Filarmonicii de Stat ”Transilvania” un program care îmbină cu succes postmodernimsul cu clasicul, cu lucrări din Alfred Schnittke – Moz-Art à la Haydn – , Wolfgang Amadeus Mozart – Concertul pentru clarinet, în La major, KV 622 – și Joseph Haydn – Simfonia nr. 100 în Sol major, Hob. I:100, Militara.
Concert simfonic – dirijor Gabriel Bebeşelea
Vineri, 9 februarie 2018, ora 19, Abonament 13
Colegiul Academic
Concert simfonic
Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”
Gabriel Bebeşelea dirijor
Dimitri Ashkenazy clarinet
Alfred Schnittke
Moz-Art à la Haydn
Wolfgang Amadeus Mozart
Concertul pentru clarinet, în La major, KV 622
Joseph Haydn
Simfonia nr. 100 în Sol major, Hob. I:100, Militara
Filarmonica de Stat „Transilvania” vă invită vineri, 9 februarie 2018, de la ora 19.00, la sala Auditorium Maximum a Colegiului Academic, la un concert simfonic dirijat de Gabriel Bebeșelea și care-l are ca invitat pe solistul internațional la clarinet Dimitri Ashkenazy, care va interpreta alături de Orchestra Filarmonicii de Stat ”Transilvania” un program care îmbină cu succes postmodernimsul cu clasicul, cu lucrări din Alfred Schnittke – Moz-Art à la Haydn – , Wolfgang Amadeus Mozart – Concertul pentru clarinet, în La major, KV 622 – și Joseph Haydn – Simfonia nr. 100 în Sol major, Hob. I:100, Militara.
Moz-Art à la Haydn de Alfred Schnittke este, dincolo de jocul de cuvinte, un exerciţiu de stil în manieră postmodernă, bazat pe fragmentele care au supravieţuit din lucrarea Musik zu einer Pantomime scrisă de Mozart în 1783. Schnittke a inclus în partitură şi indicaţii de scenă pentru muzicieni, în aceeaşi manieră în care Haydn făcuse pentru Simfonia Despărţirea (de unde şi referinţa din titlul lucrării lui Schnittke), unde muzicienii stingeau, una câte una, lumânările de pe pupitre şi părăseau scena. La Schnittke, piesa începe pe întuneric, iar, odată cu aprinderea bruscă a luminii, Schnittke ne duce pe tărâmul familiar al unei simfonii clasice pe care, însă, o supune unor distorsiuni de limbaj. Rezultă de aici o deconstrucţie fascinantă a limbajului muzical tipic celor doi compozitori clasici.
Concertul pentru clarinet, în La major, KV 622, de Wolfgang Amadeus Mozart, a fost ultima lucrare amplă finalizată de Mozart înaintea morţii sale premature, urmată doar de o scurtă Cantată masonică, un lied masonic şi monumentalul său Recviem, lăsat, cum se ştie, departe de a fi fost terminat. De asemenea, este o dovadă a preferinţei lui Mozart pentru instrumentele care cîntă în registrul mediu (cum este şi viola) şi a fost scris pentru clarinetistul Anton Stadler, unul dintre cei mai apropiaţi prieteni ai lui Mozart.
Simfonia nr. 100 în Sol major, Militara, de Joseph Haydn, face parte din ultimele douăsprezece simfonii scrise de Haydn, aşa-numitele simfonii londoneze, scrise ca omagiu pentru Londra. Denumirea sa vine de la instrumentele de percuţie specifice muzicii turceşti (trianglu, talgere, toba mare), utilizate de Haydn într-o perioadă în care Europa era fascinată de coloritul exotic oriental. Pe lângă umorul, care este cea mai semnificativă caracteristică a simfoniei, Haydn face aici aluzii şi la războaiele dintre Imperiul Habsburgic şi Imperiul Otoman.
Informații despre artiști
Stagiunea actuală și cele viitoare îl anunță pe Gabriel Bebeşelea la pupitrul unor orchestre precum Philharmonia Orchestra din Londra, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Konzerthausorchester Berlin, SWR Symphonieorchester Stuttgart, Ulster Orchestra Belfast, Orchestra Simfonică Academică de Stat a Rusiei „Evgeny Svetlanov”, Orchestra Filarmonicii Naţionale a Rusiei, Opera Naţională a Ucrainei, Orchestra Filarmonicii din Zagreb, Würth Philharmoniker. De asemenea, va debuta la Palatul Artelor din Budapesta. Anul trecut a debutat la Konzerthaus din Berlin şi la Musikverein din Viena. Alături de Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Gabriel Bebeșelea a înregistrat în luna decembrie a anului trecut un CD cu lucrări de George Enescu. Printre soliștii cu care colaborează se numără Sarah Chang, Ray Chan, Robert Levin, Valentina Lisitsa, Letitia Moreno, Sayaka Shoji, Dimitri Ashkenazy, Alexandra Dariescu.
Clarinetistul Dimitri Ashkenazy este recunoscut ca un interpret de mare fineţe atât în apariţiile sale solistice, cât şi în concerte de muzică de cameră. A cântat recent cu Royal Philharmonic Orchestra în Royal Festival Hall din Londra, cu Deutsches Symphonie Orchestrer Berlin la Hollywood Bowl, cu SBS Youth Orchestra la Sydney Opera House, cu Orchestra Filarmonicii Cehe la Festivalul Casals din Puerto Rico.
În septembrie 2014, a debutat la BBC Proms, cu Scottish Chamber Orchestra.
Ca muzician de cameră, a colaborat cu Cvartetele „Kodály” şi „Faust” şi cu artişti ca Barbara Bonney, Antonio Meneses, Cristina Ortiz, Maria João Pires, cu fratele său, Vovka Ashkenazy, şi cu tatăl său, celebrul pianist Vladimir Ashkenazy.