Madrigale şi simfonie cu fiorul morţii în postul Paştelui la Filarmonică
Filarmonica Transilvania vă invită vineri, 23 februarie, de la ora 19.00, la sala Auditorium Maximum a Casei Unuiversitarilor, la un concert vocal și simfonic dirijat de Gabriel Bebebeșelea și Cornel Groza, în interpretarea Corului și Orchestrei, care vor combina muzica halucinantă a Madrigalelor lui Gesualdo cu muzica sumbră a lu Mahler.
Propunerea Filarmonicii de Stat „Transilvania” pentru seara de vineri, 23 februarie, de la ora 19.00, este una mai atipică, atât prin structură, cât și prin program. În ceea ce privește structura serii, vorbim despre un concert vocal simfonic, adică doar vocal în prima parte și doar simfonic în a doua, ceea ce este mai neobișnuit, dirijat de Gabriel Bebeșelea și Cornel Groza. În ceea ce privește programul, în prima parte a acestuia vor fi interpretate selecțiuni din Cartea a VI-a de Madrigale pe cinci voci de Carlo Gesualdo da Venosa, iar în a doua parte se va cânta Simfonia nr. 5 în do diez minor a lui Gustav Mahler. Alăturarea lui Gesualdo și a lui Mahler în același program, mai ales că-i despart vreo 400 de ani, poate părea cel puțin neobișnuită la prima vedere. Totuși, ei sunt legați prin atmosfera specifică a lucrărilor lor, caracterizate de stări contrare, de tumulturi sufleteși și, mai ales, de prezența fiorului morții. Pentru că ambii, atât Gesualdo, cât și Mahler, și-au trăit viețile sub umbra tragediilor și a morții.
Concert vocal simfonic – dirijori Gabriel Bebeşelea şi Cornel Groza
Vineri, 23 februarie 2018, ora 19, Abonament 15
Colegiul Academic
Corul şi Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”
Gabriel Bebeşelea dirijor
Cornel Groza dirijorul corului
Carlo Gesualdo da Venosa
Selecţiuni din Cartea a VI-a de Madrigale pe cinci voci
Gustav Mahler
Simfonia nr. 5 în do diez minor
Lucrările muzicale ale lui Gesualdo au o poveste aparte în epoca respectivă. Ele nu pot fi înțelese în afara contextului în care au fost create, iar pentru asta trebuie să-l cunoști puțin pe Gesualdo ca personaj. Cert este că Madrigalele lui Gesualdo au fost atât de avangardiste la vremea la care au fost create, încât muzica lui nu semăna cu nimic din ce se mai auzise până atunci. Carlo Gesualdo da Venosa (1561, Napoli – 1613, Gesualdo) este un exemplu că, dacă nu analizăm cu mare atenţie şi, mai ales, fără prejudecăţi societatea italiană din care a făcut parte, riscăm să nu reuşim niciodată să descoperim omul din spatele mitului şi să înţelegem de unde a izvorât unul dintre cele mai halucinante, misterioase şi radicale limbaje muzicale pe care mintea omenească şi le-a putut vreodată imagina. Gesualdo a moștenit un titlu de principe de Venosa, s-a căsătorit cu o fiică de marchiz și apoi a ucis-o brutal, pe ea și pe amantul acesteia, pe care i-a surprins în flagrant, într-un scenariu demn de un thriller. După crimă, prințul trăiește în izolare (reușind chiar să se recăsătorească) și ajunge să compună o muzică atât de excentrică și de ciudată, încât la vremea aceea era cu totul de neînțeles, dar care azi reprezintă una dintre cele mai vibrante moșteniri ale Renașterii italiene târzii, cu un impact de netăgăduit asupra artiștilor secolului XX.
Din programul serii de vineri vor face parte diverse selecțiuni din Cartea a VI-a de Madrigale pe cinci voci, ultima carte de Madrigale a lui Gesualdo, scrisă la deplină maturitate, el stingându-se din viață la doi ani după ce a scris-o.
Concertul oferit de Corul Filarmonicii de Stat ”Transilvania” va recrea atmosfera din epocă, prin lumina minimă, obscură, printr-o dispunere stereo a grupurilor corale (pentru a crea acel efect halucinant) și prin ”zugrăvirea sonoră” (legătura subtilă dintre text și muzică).
În a doua parte a programului, publicul va fi transpus cu 400 de ani mai târziu, dar oarecum într-o atmosferă la fel de contradictorie și de sumbră.
Simfonia a V-a a lui Gustav Mahler a fost compusă într-una din cele mai fericite perioade din viața acestuia, altfel extrem de zbuciumată. Creația lui Mahler este, mai presus de toate, bazată pe experiența sa personală, pe filosofia lui de viață. Pe lângă Mozart şi Beethoven, Mahler este una dintre cele mai analizate figuri ale istoriei muzicii. Multele notiţe pe care le-a trecut pe partituri, bogate în semnificaţii extra-muzicale, au oferit posibilitatea de a examina, pe lângă muzică, şi omul care a fost Mahler, iar controversele din jurul lui s-au ridicat la un nivel rar atins de alţi muzicieni.
Stilul lui Mahler, extravagant şi curajos prin combinaţiile sale eterogene, a determinat publicul să adopte fie o atitudine pozitivă, fie una negativă, însă niciodată una de indiferenţă. Animozitatea îndreptată către Mahler a avut multiple cauze. Personalitatea sa complexă, în care se îmbinau elemente culturale austriece, germane, evreieşti şi cehe, a rămas pentru mulţi imposibil de pătruns şi înţeles. Criticii considerau că Mahler era un romantic dus la extrem, care aspira, în acelaşi timp, la puritatea expresiei. Caracterul popular al melodiilor lui, cu influenţe austriece, germane şi cehe, nu a fost privit ca o parte a personalităţii, ci ca o încercare forţată de a asimila elemente diverse, sortită unor rezultate banale. Extazul din muzica sa a fost văzut ca patologic, iar patosul ei incredibil a fost considerat nefiresc, chiar ipocrit.
Leonard Berstein spunea că „marşurile lui Mahler sînt ca atacurile de inimă, coralele sale ca înnebunirea întregii creştinătăţi”. Prima parte a Simfoniei este un exemplu perfect: Mahler îşi începe lucrarea cu un marş funebru, unul dintre cele mai înfricoşătoare şi intense momente din întreaga sa muzică.
Atmosfera de serenitate a primei mişcări din cea de-a treia secţiuni, Adagietto – de altfel cea mai cunoscută din întreaga Simfonie – a făcut ca ea să fie transpusă în cinematografie de către regizorul Luchino Visconti, care a utilizat-o în celebrul său film Moarte la Veneţia (1971).
Informații despre artiști
Printre realizările cele mai recente ale dirijorului Gabriel Bebeşelea se regăsesc debuturile la Konzerthaus din Berlin, Musikverein din Viena, precum şi înregistrarea unui compact disc cu lucrări de George Enescu, alături de Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin. Stagiunea actuală și cele viitoare îl anunță pe Gabriel Bebeşelea la pupitrul unor orchestre precum Philharmonia Orchestra din Londra, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Konzerthausorchester Berlin, SWR Symphonieorchester Stuttgart, Ulster Orchestra Belfast, Orchestra Simfonică Academică de Stat a Rusiei „Evgeny Svetlanov”, Orchestra Filarmonicii Naţionale a Rusiei, Opera Naţională a Ucrainei, Orchestra Filarmonicii din Zagreb, Würth Philharmoniker.
În anul 1986, ansamblul coral al Filarmonicii este preluat de Cornel Groza, discipol al maestrului Dorin Pop. Linia evolutivă trasată de predecesori este continuată cu succes de actualul dirijor, corul marcând, în toţi aceşti ani, cele mai prestigioase şi aplaudate prezenţe în context internaţional şi fiind aclamat ca o formaţie de clasă mondială. Cornel Groza (n. 1950) şi-a început pregătirea muzicală la Liceul de Muzică din Cluj-Napoca. Apoi, a studiat pedagogia muzicală la Academia de Muzică din oraşul nostru. În 1970, a devenit membru al corului de cameră Cappella Transylvanica din Cluj, care, sub conducerea maestrului Dorin Pop a devenit un „centru” coral de marcă. Această experienţă a fost decisivă în alegerea lui Cornel Groza, aceea de a urma cariera de dirijat.
Prin tehnica sa dirijorală excelentă, cunoaşterea completă şi stăpânirea cântului coral, prin simţul fin al sonorităţii, Cornel Groza aduce un impuls vital succesului permanent al Corului Filarmonicii din Cluj-Napoca.
Înregistrările radio şi TV ale ansamblului sunt numeroase. Înregistrările discografice în cadrul integralei lucrărilor vocal-simfonice de Johannes Brahms (Un recviem german, Nänie şi Schicksalslied, cu Orchestra Filarmonicii ,,George Enescu” din Bucureşti, sub bagheta lui Cristian Mandeal, producţie a casei de discuri Arte Nova) au intrat deja, după lansarea lor, în circuitul internaţional.