Cristian Mandeal revine la Cluj la pupitrul Filarmonicii în deschiderea stagiunii
Filarmonica de Stat „Transilvania” își începe stagiunea 2018/2019 cu două concerte dedicate memoriei dirijorului Erich Bergel, de la moartea căruia s-au împlinit anul acesta 20 de ani. În programul ambelor concerte (21 şi 28 septembrie), se vor interpreta două lucrări favorite de-ale lui Bergel: Un recviem german de Johannes Brahms şi monumentala Arta fugii de Johann Sebastian Bach, în orchestraţia realizată de Bergel însuşi, lucrare de care acesta se simțea foarte legat
Concert vocal-simfonic de deschidere a stagiunii – dirijor Gabriel Bebeşelea
Vineri, 21 septembrie 2018, ora 19, Abonament 1
Colegiul Academic
Concert vocal-simfonic de deschidere a stagiunii
Corul şi Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”
In memoriam Erich Bergel
Gabriel Bebeşelea dirijor
Diana Ţugui soprană
Geani Brad bariton
Cornel Groza dirijorul corului
Johannes Brahms
Un recviem german
Filarmonica de Stat „Transilvania” își începe stagiunea 2018/2019 cu două concerte dedicate memoriei dirijorului Erich Bergel, de la moartea căruia s-au împlinit anul acesta 20 de ani. Vă reamintim că Erich Bergel a fost dirijor principal al Filarmonicii „Transilvania” şi un muzician care şi-a lăsat definitiv amprenta asupra calităţii orchestrei clujene. Concertele vor fi dirijate de dirijate de Gabriel Bebeşelea (dirijorul principal actual al Filarmonicii) şi Cristian Mandeal (dirijor principal al Orchestrei Filarmonicii între anii 1980-1987). În programul ambelor concerte (21 şi 28 septembrie), se vor interpreta două lucrări favorite de-ale lui Bergel: Un recviem german de Johannes Brahms şi monumentala Arta fugii de Johann Sebastian Bach, în orchestraţia realizată de Bergel însuşi, lucrare de care acesta se simțea foarte legat (vezi Informațiile despre artiști de mai jos).
Pe 21 septembrie, stagiunea se va deschide cu Un recviem german de Johannes Brahms, în interpretarea Corului şi a Orchestrei Filarmonicii, a sopranei Diana Ţugui şi a baritonului Geani Brad. Concertul va fi condus de dirijorul principal al Filarmonicii, Gabriel Bebeşelea.
Un recviem german este o lucrare ce însumează experienţele lui Johannes Brahms în domeniul muzicii corale, dar care atestă şi influenţa semnificativă pe care a avut-o asupra sa Johann Sebastian Bach, prin modul în care Brahms evidenţiază anumite semnificaţii teologice cu ajutorul tonalităţilor. Este, de departe, cea mai ambiţioasă lucrare pe care Brahms a dedicat-o vocilor şi care a devenit una dintre expresiile muzicale universale ale sentimentului religios. Un recviem german este o realizare cu atât mai valoroasă cu cât a fost prima compoziţie majoră a lui Brahms, finalizată cu aproape zece ani înainte ca el să-şi găsească curajul de a-şi scoate la lumină prima sa simfonie.
Informații despre artiști
Erich Bergel a fost dirijor principal al Filarmonicii „Transilvania” şi un muzician care şi-a lăsat definitiv amprenta asupra calităţii orchestrei clujene. El a fost închis de autorităţile comuniste pentru că dirijase lucrări religioase („diseminarea misticismului religios cu ajutorul muzicii”, suna acuzaţia). În timpul detenţiei, s-a cufundat în reflecţia asupra Artei fugii, de unde şi legătura sa strânsă cu această capodoperă bachiană, „captivă” în extraordinara sa memorie. De altfel, el a şi finalizat ultima fugă din lucrare, iar această realizare l-a impresionat foarte mult pe celebrul dirijor Herbert von Karajan, care l-a invitat pe Bergel la Berlin. Acolo, Bergel avea să dirijeze nu mai puţin celebra Filarmonică.
În cele din urmă, de frica unei noi arestări, Erich Bergel se hotărăşte să emigreze în Germania, în 1971. Nu a plecat cu uşurinţă şi a suferit cumplit de dorul de casă pe toată perioada exilului. Din 1972, însă, a început cariera sa internaţională, care l-a purtat la pupitrul unor orchestre din întreaga lume, de la Paris la Auckland, de la Los Angeles la Berlin şi de la Viena la Cape Town. Marea lui iubire a rămas însă România, în care s-a întors după Revoluţie pentru a dirija concerte la pupitrul orchestrelor din Cluj şi Bucureşti. S-a stins din viaţă pe 3 mai 1998, la reşedinţa sa din Ruhpolding, Germania. Avea 67 de ani.
Stagiunea actuală și cele viitoare îl anunță pe Gabriel Bebeşelea la pupitrul unor orchestre precum Philharmonia Orchestra din Londra, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Konzerthausorchester Berlin, SWR Symphonieorchester Stuttgart, Ulster Orchestra Belfast, Orchestra Simfonică Academică de Stat a Rusiei „Evgeny Svetlanov”, Orchestra Filarmonicii Naţionale a Rusiei, Opera Naţională a Ucrainei, Orchestra Filarmonicii din Zagreb, Würth Philharmoniker. De asemenea, a debutat, stagiunea trecută, la Palatul Artelor din Budapesta, la Konzerthaus din Berlin şi la Musikverein din Viena. Alături de Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Gabriel Bebeșelea a înregistrat în luna decembrie a anului trecut un CD cu lucrări de George Enescu.
O prezenţă foarte îndrăgită pe scenele de concert, soprana Diana Ţugui a abordat roluri precum Mimi, Pamina, Konstanze, Susanna, Liù, Musetta, Micaela, Gilda, Violetta Valéry, Nanetta, Norina, Lucia, Adela, Fiametta, Valencienne, Adina, Rosina şi Gretel. În egală măsură, Diana Ţugui este şi interpretă de lied şi partituri vocal-simfonice: Gloria de Vivaldi, Stabat Mater de Pergolesi, Matthäus-Passion de Bach, Anotimpurile şi Nelsson Messe de Haydn, Recviem, Misa Încoronării şi Exultate Jubilate de Mozart, Simfonia a IX-a şi Misa în Do major de Beethoven, Misa în Sol major de Schubert, Petite messe solennelle şi Stabat Mater de Rossini, Peer Gynt de Grieg, Recviemul de Fauré, Oratoriul Bizantin de Paşti de Paul Constantinescu, Te deum de Bruckner, Clopotele de Rahmaninov.
Încă din anii de studenţie de la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, baritonul Geani Brad a colaborat cu instituţiile de cultură din România, iar mai târziu, şi cu cele din străinătate. Între anii 2007-2011 a activat la Staatstheater Kassel, după care s-a îndreptat înspre o carieră de liber profesionist pe diferite scene ale lumii precum Bühnen der Stadt Gera, Theater Bruges, Staatstheater Kassel, Volkstheater Rostock, Südthüringesches Staatstheater Meinigen, Théâtre de Saint-Quentin Paris, Concertgebouw Amsterdam, Conservatorio di Musica „G. Verdi” Milano, Teatro Massimo Palermo, Ostia Antica Roma, Teatrul Principal din Palma de Mallorca şi, în Elveţia, la Baden, Biel, Burgdorf, Geneva, Lausanne, Lugano, Neuchâtel, Zürich, Solothurn şi St. Gallen. În anul 2002 a devenit angajat al Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, unde își desfășoară activitatea artistică și în prezent. În decursul stagiunii 2016-2017, baritonul a debutat pe teritoriul Statelor Unite ale Americii, în cadrul unor concerte vocal-simfonice susținute la Atlanta, Tampa, West Palm Peach, Hollywood și Miami.