Lumea medicală a dominat Balul Operei din Cluj. Top 10 VIP
Văduvit de columbeni şi pleiada de vipuri din tabloidele naţionale, aduse de modelul Matei Miko al Balului Operei în ultimele două decenii, organizatorii elitişti de la Transilvania Leaders s-au orientat către altceva. Medicii au constituit spuma invitaţilor, din care au mai făcut parte înalţii prelaţi, universitari, oameni de afaceri şi şefi din itituţiile de forţă.
În lipsa primarului Boc, care a preferat spectacolul jubiliar al formaţiei de dansuri populare Dor Trasilvan, a rămas să reprezinte administraţia locală, până după miezul nopţii, doar vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Marius Mânzat, împreună cu soţia sa, judecătoarea Camelia Mânzat.
Manechinele lui Miko au fost înlocuite cu dansatoare profesioniste, care nu au lăsat niciun bărbat să se odihnească pe ringul extins cu oglinzi de vals.
Foto Nicu Cherciu
Clujul, capitala de-o seară a balului vienez
- La Balul Operei 2019 au fost premiate sopranele Anita Hartig și Lorena Puican, împreună cu tenorul Teodor Ilincăi
- Academicianul Ionel Haiduc, primul laureat al Marelui Premiu al Fundației Transilvania Leaders
Eleganță și rafinament, prestanță și stil, într-o atmosferă vieneză autentică și o exprimare artistică și culturală de înaltă ținută. Aceasta a fost experiența pe care au trăit-o sâmbătă seara, 9 martie, cei aproape 600 de participanți la Balul Operei 2019, eveniment co-organizat de Opera Națională Română Cluj-Napoca în parteneriat cu Fundația Transilvania Leaders. Evenimentul monden și cultural al anului 2019 pentru Cluj, Balul Operei i-a adus împreună, pe aceeași scenă, pe artiști și pe spectatori, într-un spectacol de o trăire unică. Totul, într-un cadru boem, care i-a purtat pe cei prezenți cu gândurile și simțirile până pe tărâmul muzical al Austriei. Balului Operei 2019 a stat sub semnul celebrării talentului.
Opera Națională din Cluj-Napoca a fost atent transformată într-un ballroom autentic, prin îndepărtarea scaunelor din stal și transformarea sălii într-un spațiu de interacțiune și, mai ales, de vals. Oameni de afaceri, academicieni și oameni de prestigiu ai orașului de pe Someș au dansat alături de artiști îndrăgiți, pe care i-au recompensat cu ropote de aplauze, în semn de apreciere pentru talentul și pasiunea aduse pe scenă.
„Opera noastră împlinește în acest an o sută de ani, iar Balul Operei măsoară un sfert din viața instituției. Ne dorim să avem cât mai mulți asemenea ani, la același nivel calitativ profesional cum au fost încă anii de început, cu multe talente și la fel de multe producții de mare succes”, a declarat Florin Estefan, managerul general al Operei Naționale Române Cluj-Napoca.
Ministrul Culturii și Identității Naționale, Valer Daniel Breaz, prezent pentru prima oară la Balul Operei clujene, a amintit: „Baluri ale Operei au existat în urmă cu zeci, sute de ani atât în România, cât și în afara țării noastre. Sunt lucruri care întotdeauna au reușit să coaguleze o anumită clasă socială, o clasă socială ce, pot să spun, de cele mai multe ori poate să aibă un cuvânt greu de spus în coordonarea tinerelor generații. Aceste evenimente se înscriu într-un cadru cultural, iar, în ultima vreme, de prea puține ori ne mai întâlnim cu astfel de lucruri.”
La rândul său, Marius Traian Bojiță, președintele Fundației Transilvania Leaders, a explicat implicarea organizației pe care o conduce: „Balul Operei este un eveniment deosebit în viața culturală a orașului și noi sperăm să fie și în viața țării. Ne dorim ca acest Bal al Operei din Cluj să fie un model pentru evenimentele de ținută din România”. Co-organizator al Balului Operei, Fundația Transilvania Leaders a acordat, pentru prima dată, Marele Premiu Transilvania Leaders, distincție prin care organizația omagiază activitatea în folosul comunității a unei personalități clujene din viața academică, științifică ori culturală a Cetății. Distincția i-a fost oferită academicianului Ionel Haiduc, onorat pentru talentul care răzbate din întreaga sa operă științifică și din activitatea cu care a adus cinste Clujului.
Trei artiști talentați au fost, la rândul lor, premiați în cadrul serii. Premiul „Lya Hubic” pentru Excelența unei Voci Feminine i-a fost decernat sopranei Anita Hartig, al cărei nume este sinonim cu distincția și farmecul. În stagiunea viitoare, este singura artistă româncă angajată la Metropolitan Opera din New York, în „Nunta lui Figaro”, de Wolfgang Amadeus Mozart. Premiul „Dimitrie Popovici-Bayreuth” pentru Excelența unei Voci Masculine i-a fost înmânat tenorului Teodor Ilincăi, artist purtător de lumină în voce și în spirit, unul dintre cei mai valoroși tenori români ai generației sale, cu o experiență vastă pe cele mai prestigioase scene ale lumii. Premiul „Alexandru Fărcaș” pentru Tinere Talente i-a fost acordat sopranei Lorena Puican, absolventă a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca și care a concertat pe marile scene din Germania, Franța, Italia, Elveția, China și Hong Kong.
Programul muzical și scenografia serii au urmărit o linie a eleganței și au inclus momente orchestrale, solistice-vocale și instrumentale. Valsurile, ariile, baladele și fragmentele muzicale au respectat caracterul dansant al evenimentului. Au fost interpretate piese muzicale de notorietate, semnate de Johann Strauss, Piotr Ilici Ceaikovski, Gioachino Rossini, Jules Massenet, Georges Bizet, Giacomo Puccini, Serghei Prokofiev, Astor Piazzolla și Eugen Doga. Consacrat de Johann Strauss la începutul balurilor vieneze, îndemnul „Alles Walzer!” a fost cel care a conectat auditoriul și scena. Publicul a ocupat sala transformată în ring de dans și a valsat până după miezul nopții, alături de artiști; un final apoteotic pentru o seară de excepție.
Invitații speciali ai Balului Operei au fost soprana Anita Hartig, tenorul Teodor Ilincăi și acordeonistul Giancarlo Palena, sub bagheta Maestrului Vladimir Lungu. Le-au fost alături Orchestra, Ansamblul de Balet al Operei Naționale Române, Studiourile de balet ale Fundației Culturale ”Simona Noja”, precum și tinerele soliste ale Studioului de Operă LYA HUBIC: soprana Lorena Puican și mezzosoprana Alexandra Leșiu și violonistul Vlad Baciu. Producători generali ai evenimentului au fost Alexandra Mihali și Cristian Avram. Regia artistică a fost semnată de Mihaela Bogdan, scenografia, de Anca Pintilie, iar coregrafia, de Pavel Rotaru. Designul vestimentar a purtat marca lui Ovidiu Pop, iar regizorul de scenă a fost Dan Lupea.
Acest eveniment unic în România nu ar fi fost posibil fără cei doi co-organizatori: Opera Națională Română din Cluj-Napoca și Fundația Transilvania Leaders. Sponsorii și partenerii Balului Operei 2019: Raiffeisen Bank, Brâncoveanu, Saber Elyzia, Wens Travel, Impress Printing, Vitrina Advertising, Mercedes Benz, Hotel Opera Plaza, Jidvei, Ovidiu Pop, iTux, Iooi Flowers, Catwalk, Estée Lauder, Attitude Dance Studio, Fundația Culturală ”Simona Noja”, Urma Fashion și Michal Negrin.
Opera Națională Română din Cluj-Napoca a luat naștere în 1919, fiind prima instituție lirică a țării și una emblematică pentru Europa. În decursul anilor, spectacolele de operă și balet desfășurate aici au contribuit la dezvoltarea culturii atât la nivel local, cât și la nivel național.