Opera Română pune în scenă AIDA ultima reprezentaţie
Duminică, 9 iunie 2019, spectacolul-eveniment AIDA ne prilejuiește întâlnirea cu invitatul nostru special: baritonul George Proca.
Solist al Operei Naționale Române din Timișoara începând cu anul 2013, baritonul este absolvent al Universităților de Muzică din Bucureşti și ‘’George Enescu’’ din Iaşi, fiind îndrumat și apreciat de maeștri precum Viorica Cortez, Giuseppe Pastorello, Leontina Văduva, Corneliu Fănăţeanu, Marina Krilovici și Corneliu Murgu, în cadrul masterclass-urilor naționale și internaționale urmate. Tânărul solist este laureatul a numeroase concursuri de interpretare muzicală care i-au revelat calitățile vocale, atrăgându-i aplauze pe importante scene europene.
Duminică ni se va înfățișa în rolul impunătorului Amonasro, în ultima reprezentație ”Aida” a actualei producții. Vă așteptăm!
*Biletele și abonamentele sunt disponibile la Agenția Teatrală și online: https://bit.ly/2QnblK9
Această producție este prezentată pentru ultima dată pe scena noastră, iar în anul 2020, cu ocazia Centenarului Operei Naționale Române din Cluj-Napoca – 25 mai 1920 – , instituția va sărbători cu o nouă producție a operei Aida.
Dirijor: Adrian Morar
Regia artistică: Anghel I. Arbore
Asistență regie artistică: Dan Lupea
Adaptare scenografică după Silviu Bogdan: Valentin Codoiu
Coregrafia: Gabriela Taub Darvaș
Distribuția:
Aida: Carmen Gurban
Radames: Hector Lopez
Amneris: Andrada Ioana Roșu
Ramfis, Marele Preot: Corneliu Huțanu (debut)
Amonasro: George Proca (invitat)
Regele Egiptului: Simonfi Sandor
Mesagerul: Florin Pop
Marea Preoteasă: Ștefania Barz
Orchestra, Corul și Ansamblul de Balet ale Operei Naționale Române din Cluj-Napoca
Maestru de cor: Emil Maxim
Dirijor cor: Corneliu Felecan
Preluare coregrafie: Pavel Rotaru
Regie scenă culise: Dan Lupea
Operă în patru acte pe un libret de Antonio Ghislanzoni, după o nuvelă de Auguste Mariette-Bey
Vârsta recomadată: 9+
Opera Aida a fost compusă în 1870 și deschide trilogia finală a operelor lui Giuseppe Verdi, fiind urmată de Otello și Falstaff. Are la bază o nuvelă a savantului egiptolog francez Auguste Mariette – primul director al Muzeului din Cairo. În primăvara anului 1869 nuvela i-a fost înmânată scriitorului francez Camille du Locle, însărcinat cu misiunea de a contacta pe unul dintre marii compozitori ai vremii, care să scrie pe baza ei o operă dedicată egiptenilor, cu puternic caracter național, menită să facă parte dintre evenimentele organizate cu prilejul inaugurării Canalului Suez.
Premiera operei Aida a fost însă reprogramată, dat fiind faptul că Verdi a acceptat propunerea autorităților egiptene abia în luna mai a anului 1870. Elaborarea sa a durat doar patru luni, iar prima sa reprezentare, de mare succes, a avut loc la 24 decembrie 1871, pe scena Operei din Cairo.
Subiectul lucrării integrează teme romantice – precum cea a luptei pentru libertate sau a iubirii care sfidează moartea. Acțiunea însă – care îi are în centru pe sclava Aida (în realitate, prințesă etiopiană) și pe viteazul Radames, păstrându-și dragostea în ciuda continuelor amenințări de natură politică și a geloziei prințesei Amneris – se petrece, de această dată, în ambianța exotică a Egiptului antic.
Parcursul muzical-coregrafic oferă auditorului prilejul de a se bucura atât de strălucirea, grandoarea scenelor de la palatul regal din capitala Imperiului, unde prezența Regelui Egiptului și a suitei sale este onorată prin sonorități orchestrale ample, coruri și dansuri impunătoare, cât și de intimitatea scenelor nocturne în care Aida și Radames își mărturisesc dragostea, sentimentul pe care amandoi, în final, îl autentifică prin sacrificiul suprem.
Nu doar valoarea incontestabilă a compoziției verdiene îi conferă acesteia un statut aparte în repertoriul instituției noastre. Premiera lucrării Aida din data de 25 mai 1920 a marcat, totodată, inaugurarea Operei Naționale Române clujene!
Spectacolul are trei pauze și se încheie în jurul orei 22:30