Ciobanul Donath schimbat în Cronicarul Clujului muzical
Opera comică în două acte Cronicarul (A krónikás) a fost compusă cu ocazia bicentenariului educației muzicale instituționale pentru Colegiul de Muzică ,,Sigismund Toduță” și Opera Maghiară din Cluj. Libretul operei se bazează pe un ciclu de povestiri de Margit Szőcs, fiind semnată de Emese Egyed, Róbert Laczkó Vass și compozitorul György Selmeczi. Acțiunea plasată într-un timp nedefinit, bazată pe istoria și legendele Clujului și Ardealului ne poartă în universul genurilor fantasy.
Povestea pleacă de la inimaginabila situație în care clujenii nu cunosc fenomenul muzicii, trăindu-și viața fără cântec și melodii. Ei urmează să fie scoși din impas de către un grup de refugiați veniți de la Deva, conduși de fratele Huba, scăpați de sub tutela tiranului castelan, refugiați care îi cer azil judecătorului din Cluj. Ca răsplată, se angajează să îi educe pe clujeni în domeniul muzicii, în frunte cu frumoasa Ilona, izgonită din cetatea Devei de avansurile nedorite ale tiranului.
Întregul oraș studiază muzica de zor, pregătindu-se să își prezinte noile cunoștințe cu ocazia balului mascat. Dar ostașii castelanului o răpesc pe frumoasa Ilona chiar în seara acestui bal. În noaptea balului, copii clujeni pleacă în urmărirea tălharilor care o păzesc pe Ilona într-o peșteră din codru. Prin diverse șiretlicuri, copii reușesc să-i păcălească pe hoți, dar apare castelanul de la Deva, Kúnó Sfarmăpiatra. Înainte să-i nimicească, sosește grupul orfanilor de la Deva, conduși de fratele Huba și însăși Cronicarul. Kúnó Sfarmăpiatra se predă în fața praștiilor orfanilor.
Clujenii mici și mari sărbătoresc victoria și puterea cântecului și a muzicii în Centrul Clujului.
Muzica operei se poziționează într-un cerc stilar larg. În spirit ludic, compozitorul înșirează multiple motive melodice cu trimitere la topica operelor comice din istoria muzicii. Extremele stilare ale operei se distanțează considerabil, compoziția unind elemente caracteristice operei, cantatei, musicalului, structuri vocale și instrumentale complicate și piese melodice simple, chiar până la proza cântată cu un acompaniament ritmic. Similar operelor semnate de György Selmeczi, muzica compoziției se caracterizează printr-o intonație melodico-armonico-tonală-modală bazată pe un fundal folcloric maghiar. În libretul operei apar, printre altele, versuri de Noémi László și Gábor Tompa. Dincolo de compoziție, această operă oferă un cadru generos pentru cooperare creativă între copii și adulți, pentru o activitate comună veselă.
Agenția Artistică Auris
DISTRIBUŢIE
Dónát pásztor, a krónikás
Fellegvári Kolos, városbíró
Ilona, jövevény
Huba testvér, szerzetes
Kőzúzó Kúnó – a dévai nagyúr
Matyi
Peti
Bori
Andris
Pista
Lenke
Sári
Főmartalóc
Martalócok
Kisbíró, Rocker
Kofák
Varga Julcsa
Garzó Péter
Polgárok, vásározók, katonák, gyerekek, gazdák, mesteremberek
Karigazgató
A gyermekkar vezetői
A gyermekzenekar vezetője
Díszlettervező
Jelmeztervező
Koreográfus
A díszlet- és jelmeztervező munkatársa
Korrepetitorok
Hangversenymesterek
Ügyelő
Súgó
A rendező munkatársa
Vezényel
Rendező