Opera Maghiară oferă o Serată vieneză la Muzeu
Cum bine ştiţi, atmosfera magică a muzicii live este imposibil de suplinit cu înregistrări, ori cu transmisii online. Simţim cu toţii absenţa spectacolelor din Sala Mare a Operei Maghiare. Pentru a atenua efectele dezolante ale acestei lipse, am hotărât iniţierea unui microsezon festival de concerte camerale şi de operă, operetă, care se va derula în lunile iulie și august. Deoarece nimeni nu întrezărește deocamdată lumina de la capătul tunelului, nu se poate preconiza data reluării activităţii noastre în condiţiile obişnuite. Din acest motiv, suntem nevoiţi să abordăm locaţii noi.
Astfel, din motive acustice, am ales curtea Muzeului Naţional de Istorie a Transilvaniei pentru primele două concerte din luna iulie, locaţie relativ bine protejată contra bruiajelor străzii.
În data de 23 iulie, orele 19, primul nostru popas muzical imaginar, intitulat ,,Serată vieneză” ne găseşte în metropola imperială, unde vom explora latura însorită a creaţiei mozartiene şi beethoveniene.
Serata demarează cu trei lieduri compuse de Mozart, An Chloe, Als Luise die Briefe, Das Veilchen, constituind o quasi „uvertură” senină pentru cvartetul în Re major, op. 18. nr. 3, în patru părţi (Allegro, Andante con moto, Allegro şi Presto) de Beethoven. Acesta din urmă, pe lângă influenţele „obligatorii” ale predecesorilor şi contemporanilor, în pofida suprafeţei line, prezintă deja sclipirile gesturilor de mai târziu ale muzicii beethoveniene, binecunoscuta vigoare, evocatoare ale giganticelor probleme existenţiale.
Urmează o arie concepută într-o manieră mai dramatică – O zittre nicht, mein lieber Sohn – din opera ,,Flautul fermecat” de Mozart, respectiv Il mio tesoro in tanto din opera ,,Don Giovanni” ale aceluiaşi compozitor, ambele de dificultate maximă, exploatată prin ornamentaţia coloraturilor.
La finalul serii, vom putea savura un experiment inedit. Patru lucrări, dispuse în perechi, vor defini noţiunea de inspiraţie, în sensul cel mai nobil al cuvântului. Este vorba de două teme muzicale, probabil foarte populare şi la vremea lor, din opera ,,Flautul fermecat” de Mozart, Ein Mädchen oder Weibchen, precum şi duetul Bei Männern, welche Liebe fühlen, care au dat naştere la două mici bijuterii. Anume, la cele 12 variaţiuni în Fa major, respectiv la cele 7 variaţiuni în Mi bemol major pentru pian şi violoncel de Beethoven. La acest concert, se vor putea audia întâi variantele originale ale lui Mozart, cu acompaniament de pian, iar după fiecare, inspiratele capodopere ale Titanului din Bonn.
Előd Kostyák