Liceu teologic experimental în Mureş. Un an se roagă aici, doi colea
Liceul Teologic Romano- Catolic din Târgu Mureş a ajuns un fel de hopa mitică al politicienilor patrioţi. Când există, când se închide. E din nou înfiinţat, dar la pachet cu decizia de suprimare aferentă.
Ca majoritatea bisericilor istorice din Transilvania, şi catolicii au avut în Târgu Mureş liceu teologic, desfiinţat în perioada comunistă. În proiectul autonomiei UDMR, reînfiinţarea liceului este unul dintre dezideratele postrevoluţionare. Deşi a fost multă vreme la guvernare, formaţiunea politică a minorităţii maghiare a reuşit doar pentru scurtă vreme să facă şcoala teologică funcţională.
Prima dată a fost reînfiinţat în anul 2014. Au sărit în sus patrioţii din ambele tabere, municipalitatea şi procurorii anticorupţie. Au descoperit repede că Inspectoratul Şcolar Judeţean nu avea calitate şi au rezolvat lichidarea unităţii teologice după 4 ani.
Pentru că premierul maghiar Viktor Orban ameninţa cu repercursiuni internaţionale, Liviu Dragnea i-a promis că rezolvă altfel. Parlamentul a elaborat în februarie 2018 Legea de înfiinţare a Liceului Teologic Catolic din Tg Mureş. Surpriza a venit imediat de la Curtea Constituţională, după o lună, care a declarat-o în afara Legii fundamentale. Liderul maxim a venit cu o nouă soluţie salvatoare. Legea Educaţiei a fost amendată cu o Ordonanţă de Urgenţă, care a permis Ministerul Educaţiei intervenţia cu o nouă decizie de reînfiinţare.
În 2018 liceul era desfiinţat de judecători, iar directorul şi inspectorul şcolar judeţean erau cercetaţi de procurori pentru abuz în funcţie. Concomitent era înfiinţat la loc, prin Ordinul Ministrului Educaţiei. Patrioţii noştri nu puteau sta pe margine şi au atacat în instanţă noua decizie de reînfiinţare. Curtea de Apel Târgu Mureş a anulat după doar un an, în 2019, ordinul de reînfiinţare a liceului. Recursul Liceului Catolic se va judeca de abia peste 2 ani, la Înalta Curte.
În motivarea deciziei de anulare, judecătorii mureşeni au descoperit un cerc vicios. Deoarece dreptul elevilor maghiari de a învăţa în limba maternă era asigurat şi înainte, Ministerul Educaţiei şi Parlamentul nu puteau interveni peste autorităţile locale, să creeze noua entitate şcolară confesională.
Lecturând textul art.29 1 alin.1 din OUG nr.75/2005,Curtea observă că posibilitatea înființării de unități școlare de învățământ de către autoritatea publică centrală, Ministerul Educației Naţionale, a fost prevăzută cu caracter subsidiar, doar în vederea asigurării exercitării dreptului fundamental la învățătură al elevilor aparținând minorităților naționale și numai dacă autoritățile publice locale nu asigură în mod corespunzător, acest drept.
Mai mult, magistraţii au reţinut argumentele contestatarilor, PMP şi Colegiul Unirea, că prin crearea liceului confesional, alte două licee erau în pericol de a-şi descompleta clasele şi normele didactice.
A fost afectat în mod direct planul de școlarizare al Colegiului. Înainte de înființarea Liceului pentru anul 2016, Colegiul avea aprobate prin Hot. ISJ Mureş, pentru secția maghiară 4 formațiuni de studii pentru învățământ primar (clasele I-IV), 4 formațiuni pentru învățământul gimnazial (clasele V-VIII) și 8 clase de nivel liceal, totalizând un număr aproximativ de 400 elevi. Acești elevi împreună cu aproximativ 25 de cadre didactice au trecut la noua unitate de învățământ, ceea ce a determinat reducerea numărului de posturi pe nivel de unitate de învățământ, scăderea numărului persoanelor didactic-auxiliar și scăderea numărului personalului nedidactic.
De menţionat că la Cluj, astfel de şcoli există în limba maternă pentru confesiunile reformată, unitariană şi catolică, finanţate de stat, deşi rezistă în mod miraculos şi liceele care le dublau profilul, după desfiinţarea din în perioada comunistă.
R O M Â N I A
CURTEA DE APEL TÂRGU M____
SECȚIA A II-A CIVILĂ, DE C_________ ADMINISTRATIV ȘI FISCAL
Cod ECLI ECLI:RO:CATGM:2019:006.xxxxxx
Dosar nr. XXXXXXXXXX
Nr. de înregistrare ca operator de date cu caracter personal – 3132
SENTINȚA Nr. 119
Ședința publică d__ 29 N oiembrie 2019
Completul constituit d__:
PREȘEDINTE C_____ I____ M______
Grefier I_____ G_____
Pe rol judecarea acțiunii în contencios administrativ formulată de reclamanții C_______ N_______ „U_____”, C__ xxxxxxxx, cu sediul în Tg.-M____, ______________________. 17, județul M____, cu sediul procesual a___ la Cabinet Individual de Avocat „H______ H____” d__ Tg.-M____, ____________________, nr. 1, județul M____, C________ R____________ AL P_________ D__ C_____ C_________ N_______ „U_____”, cu sediul în Tg.-M____, ______________________. 17, județul M____, cu sediul procesual a___ la Cabinet Individual de Avocat „H______ H____” d__ Tg.-M____, ____________________, nr. 1, județul M____, A________ C_____ P_____ D________ ÎN E_____, cu sediul în București, _________________. 109, _____________, _____________, sector 2, cu sediul procesual a___ la Cabinet Individual de Avocat „H______ H____” d__ Tg.-M____, ____________________, nr. 1, județul M____, P_______ M_______ P_______, C__ xxxxxxxx, cu sediul în București, ______________________. 11, sector 1, cu sediul procesual a___ la Cabinet Individual de Avocat „H______ H____” d__ Tg.-M____, ____________________, nr. 1, județul M____, în contradictoriu cu pârâții M_________ EDUCAȚIEI NAȚIONALE, cu sediul în București, ________________. Berthelot, nr. 28-30, sector 1, M________ EDUCAȚIEI NAȚIONALE, cu sediul în București, ________________. Berthelot, nr. 28-30, sector 1, L_____ T_______ R_____-C______ „II. R______ F_____”, cu sediul în Tg.-M____, ______________________. 15, județul M____, p_____ anularea în parte a Ordinului MEN nr. 4045/29.06.2018 ș.a.
Fără citarea părților.
Se constată că s-a depus la dosarul cauzei, prin Serviciul Registratură al instanței, în data de 29.11.2019, co ncluzii scrise formulate de pârâtul L_____ T_______ R_____-C______ II R______ F_____.
Mersul dezbaterilor și susținerile pe fond ale părților au fost consemnate în Încheierea de ședință d__ data de 28.11.2019 , pronunțarea fiind amânată p_____ data de astăz i, 29.11.2019.
CURTEA DE APEL
Prin cererea înregistrată pe rolul acestei instanțe la data de 12 aprilie 2019, sub nr.XXXXXXXXXX, reclamantul C_______ N_______ „ U_____”, C________ R____________ al Părinților d__ c_____ C_________ N_______ „U_____”, Asociația Civică p_____ D________ în E_____ și P_______ Mișcarea Populară au solicitat în contradictoriu cu M_________ Educației Naționale, M________ Educației Naționale și L_____ T_______ R_____-C______ „II” R______ F_____”, anularea în parte a Ordinului Ministrului Educației Naționale nr. 4045/29.06.2018 privind desemnarea unor unități tutelare în vederea parcurgerii procedurii de autorizare prevăzută de art. 30 d__ OUG nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, respectiv a dispozițiilor art. 1, și în parte în ceea ce privește art. 3-5 în legătură cu desemnarea ca unitate tutelară a Liceului Teoretic „Bolyai F_____” d__ Tîrgu M____ și a îndeplinirii de către aceasta a obligațiilor în vederea autorizării provizorii a Liceului T_______ R_____-C______ „ II. R a ko czi F_____”.
De asemenea , s-a solicitat a nularea Ordinului Ministrului Educației Naționale nr. 4123/11.07.2018 în vederea modificării ordinului nr. 4045/29.06.2018 privind desemnarea unor unități tutelare în vederea parcurgerii procedurii de autorizare prevăzută de art. 30 d__ OUG nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației; a nularea Ordinului Ministrului Educației Naționale nr. 4320/09.08.2018 privind acordarea autorizației de funcționare provizorie p_____ unitatea de învățământ preuniversitar de stat L_____ T_______ R_____-C______ „II. R______ F_____” d__ municipiul Târgu M____; a nularea Ordinului Ministrului Educației Naționale nr. 482/30.08.2018 privind funcționarea Liceului T_______ R_____-C______ „II R______ F_____” d__ municipiul Târgu M____ înființat de M_________ Educației Naționale în condițiile art. 29 ind.1 d__ OUG nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările și completările ulterioare; a nularea Adresei nr. 10128M/23.10.2018 a Ministerului Educației Naționale și o bligarea pârâților la plata cheltuieli l or de judecată ocazionate de judecarea prezentului litigiu .
În motivarea în fapt a cererii s-a arătat că p rin Decizia nr. 1385/31.08.2015 emisă de Inspectoratul Școlar Județean M____, s-a dispus divizarea C_______ N_______ „U_____”, divizarea Liceului Teoretic Bolyai F_____ în vederea înființării „Liceului T_______ R_____-C______”.
Prin Sentința nr. 479/13.06.2019 pronun țată de Tribunalul M____ în dosar nr. 1769/xxxxx 016, s-a dispus anularea Deciziei nr. 1385/31.08.2015 a I SJ M____. Sentința a fost menținută prin soluția de respingere a recursului materializată în Decizia nr. 256/06.02.2018 pronunțată de Curtea de Apel Târgu M____ în același dosar.
Ulterior, Parlamentul României a adoptat Legea p_____ înființarea Liceului T_______ R_____-C______ II. R a koczi F_____ ( adoptată de Camera Deputaților la data de 27 decembrie 2017 (nr. înregistrare PLX 464/2017) și de Senatul României la data de 7 februarie 2018 (nr. înregistrare 26/2018)]. Prin numitul act normativ s-a dispus înființarea Liceului T_______ R_____-C______ II. Râkoczi F_____.
Urmare a Deciziei CCR nr. 118/xxxxx, Legea p_____ înființarea Liceului T_______ R_____-C______ II. R a koczi F_____ a fost declarată neconstituționa lă .
S-a mai arătat că î n contextul amintit în vederea atingerii dezideratului de înființare a unei noi unități de învățământ preuniversitar cu predare exclusivă în limba maghiară, Guvernul României a emis OUG nr. 48/2018 prin care, î n mod neconstituțional, a adus modificări Legii nr. 1/2011 și OUG nr. 75/2005.
Până la data de 18.06.2018, c_____ normativ de reglementare a condițiilor de înființare/reorganizare/constituire a unităților de învățământ preuniversitar era reprezentat de ordini cu caracter normativ emise anual de m_________ educației naționale.
Reclamantele au mai arătat că p rin OUG nr. 48/2018, au fost modificate prevederile Legii nr. 1/2011, introducându-se în corpul legii organice dispozițiile normative privind competențele, condițiile și procedura de urmare în vederea înființării/reorganizării/cons t ituirii unităților de învățământ preuniversitar. Suplimentar, în mod artificial, prin art. I I I pct. 9 d__ OUG nr. 48/2018 dispozițiile OUG nr. 75/2005 au fost completate, reg l ementându-se în ca drul art. 29 ind 1 o procedură artificială și neconstituțională prin care se poate dispune înființarea/reorganizarea/constituirea unităților de învățământ de stat.
Pe temeiul prevederilor art. 7 d__ Legea nr. 554/2004, la data de 11.09.2018 reclamante le de rând I și III a u formulat plângere prealabilă la adresa Ministerului Educației Naționale, în esență, solicitând revocarea/anularea actelor administrative cu caracter individual emise în mod nelegal în temeiul dispozițiilor neconstituționale. Suplimentar, s- a invocat nelegalitatea acestora inclusiv în ceea ce privește încălcarea unor dispoziții legale concomitent cu emiterea lor. Plângerea nu a fost soluționată, fiind în prezența unui refuz tacit.
La data de 25.09.2018, pe temeiul prevederilor art. 7 d__ L egea nr. 554/2004, C________ R____________ a l Părinților d__ c_____ C_________ N_______ „U_____” a formulat, la rândul său , plângere prealabilă.
Prin Adresa nr. 10128M/23.10.2018 a Ministerului Educației Naționale, comunicată la data de 30.10.2018, autoritatea publică centrală a respin s cererea reclamantei d__ 25.09.2018, în esență rezumându-se la enunțarea etapelor administrative urmate în vederea emiterii actelor administrative individuale atacate pe calea recursului grațios. Ca atare, reclamantele au apreciat că a dresa nr. 10128M/23.10.2018 a MEN reprezintă un refuz nejustif i cat impunându-se anularea acesteia.
La data de 14.09.2018 P_______ Mișcarea Populară, în temeiul prevederilor art. 7 d i n Legea nr.554/2004, a formulat plângere prealabilă. Plângerea nu a fost soluționată, fiind în prezența unui refuz tacit.
În continuare, reclamantele au arătat că a cțiunea pendinte este întemeiată pe dispozițiile art. 8 d__ Legea nr. 554/2004
Reclamantele au apreciat faptul că emiterea respectivelor ordine a fost efectuată cu încălcarea prevederilor legale, întrucât lipsesc orice fel de criterii prevăzute de lege pe baza cărora să poată fi apreciat caracterul justificat al cererii de înființare a noii unități de învățământ; exercitarea dreptului fundamental la învățătură se face potrivit și în temeiul Legii nr. 1/2011; cereriile de înființare a unității de învățământ de stat L_____ T_______ Ro mano-C______ II. Râkoczi F_____ au un caracter nejustificat-
Dispozițiile art. 29 1 alin . (1) d__ OUG nr. 75/2005, astfel cum acestea au fost introduse prin art. III, pct. 9 a OUG nr. 48/2018, nu cuprind nici un fel de criterii legale pe baza cărora să poate fi apreciat caracterul justificat sau nejustificat al cererilor de înființare/reorganizare/constituire a unităților de învățământ preuniversitar de stat, cu personalitatea juridică.
S-a mai arătat că anterior emiterii Ordinului MEN nr. 4045/29.06.2018 și a Ordinului MEN nr. 4320/09.08.2018, I SJ M____ și autoritățile administrației publice locale au asigurat pe deplin exercitarea dreptului fundamental l a învățătură în județul M____ și inclusiv în mun. Tîrgu M____.
Nu există alte dispoziții normative care să reglementeze condițiile legale, necesar a fi îndeplinite, p_____ analizarea caracterului justificat al cererilor depuse în te meiul prevederilor art. 29 1 d__ OUG nr. 75/2005,
Î n lipsa criteriilor legale p_____ stabilirea condițiilor de apreciere a caracterului justificat/nejustificat al cererilor formulate în temeiul prevederilor art. 29 1 d__ OUG nr. 75/2005, ordinul MEN nr. 4045/29.06.2018, avizul întocmit în temeiul alineatului (3) al aceluiași text de lege precum și Ordinul MEN nr. 4320/09.08.2018 nu puteau fi emise. Aceasta întrucât, lipsa unor criterii obiective p_____ punerea în aplicare a respectivelor norme reglementatorii a condus în mod direct la emiterea arbitrară a respectivelor acte administrative.
Î n consecință, lipsa oricăror criterii pe baza cărora să poată fi determinat caracterul justificat/nejustificat al cererii depuse de către Arhiepiscopia R_____-Catolică prin Fundația Statusu l R_____-C______ d__ Transilvania, a condus în mod direct la emiterea arbitrară a actelor administrative.
Un alt motiv p_____ care r eclamantele au apreciat faptul că emiterea respectivelor ordine a fost efectuată cu încălcarea prevederilor legale, este l ipsa caracterului justificat al cererii formulate de Arhiepiscopia R_____-Catolică prin Fundația Statusul R_____-C______ d__ Transilvania privind înființarea unei noi unități de învățământ preuniversitar de stat, cu predare exclusivă în l imba maghiară.
Reclamantel e au a preci at că cererea formulată de Arhiepiscopia R_____-Catolică prin Fundația Statusul R_____-C______ d__ Transilvania nu are un caracter justificat întrucât:
— exercitarea dreptului fundamenta l la învățătură în municipiul Tîrgu M____ era asigurată și anterior înființării acestei noi unități de învățământ; nu există nici un element obiectiv d__ care să rezulte faptul că, în lipsa înființării noii unități de învățământ (create la cererea cultului), în municipiul Tîrgu M____ nu ar fi fost asigurată exercitarea dreptului fundamentai la învățătură; mai mult, chiar și în ceea ce privește învățământul confesional de rit r_____-cato l ic, acesta era asigurat prin existența claselor vocațional e cu profil t_______ r_____-c______ în c_____ unui liceu de renume d__ municipiu cu predare exclusivă în limba maghiară;
— în condițiile în care ar fi fost necesară înființarea unei noi unități de învățământ cu predare exclusivă în limba maghiară la nivelul mun. Tîrgu M____, în urma unei ana lize complexe de oportunitate si necesitate și fără prejudicierea altor unități de învățământ acreditate cu predare în limba maghiara autoritatea publică locală ar fi putut demara, d__ oficiu, procedura de constituire a unei astfel de unități de învățământ chiar în lipsa inițiativei Fundației Statusul R_____-C______;
— înființare a acestei noi unități de învățământ preuniversitar de stat a fost efectuată cu prejudicierea directă a tuturor unităților de învățământ cu predare în/și în limba maghiară d__ mun. Tîrgu M____; aceasta întrucât este depășit planul de școlarizare aprobat prin ordin de ministru creându-se un dezechilibru între numărul de elevi existenți (care rămâne același) și numărul de clase (care crește); numitul dezechilibru poate afecta numitele unități de învățământ desființarea unor clase cu predare în limba maghiară d__ școlile respective ca urmare a neîndeplinirii numărului minim de elevi/clasă.
S-a mai arătat că î n aceeași modalitate sunt afectate cadrele didactice titulare în unitățile de învățământ cu predare îh limba maghiară d__ mun. Tîrgu M____ întrucât acestor cadre le este afectată norma didactică ca urmare a desființării claselor sub efectivul de elevi.
Suplimentar față de cele menționate în c_____ alineatului precedent, s-a mai arătat faptul că cadrele didactice în cauză vor fi afectate în mod direct prin faptul că p_____ completarea normei didactice în c_____ noului liceu vor fi obligate să obțină, supliment ar, avizul cultului r_____-catol ic (în municipiul Tîrgu M____ ponderea populației maghiare de religie r_____-catolică este de sub 10%).
— interesul beneficiarilor primari, secundari și terțiari ai actului de învățământ este acela de a promova menținerea unităților de învățământ cu mai multe limbi de predare, totul în vederea asigurării benefici ilor interculturalismului și mul ticulturalismului, conform normativelor și valorilor europene, a celor mai relevante studii de specialitate sociologică și psihoped agogică. Dovada incontestabilă a acestui aspect este reprezentată de împrejurarea că la momentu l formulării prezentei plângeri au fost depuse (de către părinții elevilor înmatriculați la C_______ N_______ „U_____”) peste 150 de cereri de transfer la noua unitate de învățământ. Această situație conduce în mod direct la diminuarea planului de școlarizare deja aprobat și realizat al C_________ N_______ „U_____” prin desființarea claselor cu predare în limba maghiară. Aceeași situație este inciden t ă și în ceea ce privește cadrele didactice titulare în c_____ C_________ N_______ „U_____”.
Reclamantele au am arătat că ordinele atacate au fost emise cu încălcarea prevederilor art. 29 1 alin. (1) d__ OUG nr. 75/2005, respectiv cu nesocotirea caracterului subsidiar al competenței autorităților administrației publice centrale în soluționarea cererilor de înființ are/reorganizare/constit uire a unităților de învățământ.
Reclamantele au mai apreciat faptul că s tudiind cu atenție dispozițiile art. 291 alin. (1) d__ OUG nr. 75/2005 rezultă că:
— regula în asigurarea „exercitării dreptului fundamental la învățătură” prin crearea/reorganizarea/constituirea de unități de învățământ se va realiza cu precădere de către autoritățile publice locale;
— demararea procedurii de înființare/reorganizare/constituire a unităților de învățământ de către M.E.N. este subsidiară procedurilor de înființare/reorganizare/constituire a unităților de învățământ de către autoritățile administrației publice locale competente;
— premisa demarării procedurii de înființare/reorganizare/constituire a unităților de învățământ de către M.E.N., o constituie neasigurarea, în mod corespunzător, de către autoritățile publice locale, a exercitării dreptului fundamenta l l a învățătură;
— având în vedere cele de mai sus, era obligatoriu ca, anterior emiterii Ordinului nr. 4045/29.06.2018, să fi existat un refuz nejustificat al autorităților publice locale de soluționare a unei cereri formulate de persoanele/entitățile prevăzute de art. 29 1 alin. (1) d__ OUG nr. 75/2005;
Reclamantele au mai arătat că d in informațiile pe care le dețin, după intrarea în vigoare a modificărilor aduse prin OUG nr. 48/2018, nu au fost adresate autorităților publice locale cereri prin care categoriile de persoane nominalizate în c_____ art. 29 1 să solicite înființarea/reorganizarea/constituirea unor noi unități de învățământ. Mai mult, Fundația Statusul R_____-C______ d__ Transilvania nu a formulat, pe baza art. 29 1 alin. (1) d__ OUG nr. 75/2005, o cerere identică prin care să pretindă înființarea unei noi unități de învățământ.
Prin absurd, chiar dacă s-ar aprecia faptul că ar fi existat astfel de cereri adresate autorităților publice locale, reclamantele au apreciat că pe baza textului legal, aprobarea acestor cereri ar fi putut să fie realizată exclusiv în condițiile în care în mun. Tîrgu M____ nu ar fi fost asigurată exercitarea dreptului fundamental la învățătură.
Î n concluzie, reclamantele au arătat că nelegalitatea ordinelor a căror revocare o solicită se întemeiază pe încălcarea prevederilor art. 29 1 alin. (1) d__ OUG nr. 75/2005 care reglementează caracterul subsidiar al procedurii de înființare a unității de învățământ de către autoritățile administrației publice centrale.
S-a mai invocat încălcarea dispozițiilor art. 1 alin. (1), art. 4 lit. d) pct. (ii), art. 5 lit. b) d__ Ordinul nr. 6564/2011 p_____ aprobarea Procedurii de atribuire a denumirilor unităților de învățământ d__ sistemul național de învățământ preuniversitar;
Î n primul rând, ținând seama de conținutul normativ al prevederilor art. 5 lit. b) ale Anexei la Ordinul nr. 6564/2011, reclamantele au arătat că atribuirea denumirii p_____ unități de învățământ de stat „se realizează de către consiliile locale, prin hotărâre, p_____ unitățile de învățământ d__ raza lor teritorială”. F ață de caracterul obligatoriu al acestor dispoziții normative, MEN nu putea să atribuie denumire noii unități de învățământ p_____ simplul motiv că nu avea o astfel de competență.
Î n al doilea rând, verificând profilurile de școlarizare autorizate provizoriu la nivelul acestei unități de învățământ, s-a apreciat că este lesne de observat faptul că unitatea de învățământ școlarizează preponderent pe filieră teoretică, motiv p_____ care în c_____ denumirii acesteia trebuie să fie introdus cuvântul „teoretic”, tocmai p_____ a reliefa preponderența filierei. A fortiore rationae, nu putea fi inclus în c_____ denumirii cuvântul „t_______” (în prezent, raportul claselor de învățământ teoretic la clasă cu învățământ t_______ este de 2/1; în același sens, numărul elevilor d__ clasele cu profil teoretic raportat cei care urmează profilul t_______ este chiar și de 3/1).
Î n concluzie, atribuirea denumirii s-a efectuat cu încălcarea prevederilor normative privind competența autorității publice care poate acorda denumirea unității de învățământ. Pe de altă parte, denumirea, unității de învățământ nu reflectă în mod real preponderența filierei dominante a respectivei unități de învățământ.
Rapoartele de evaluare internă și externă care stau la baza emiterii Ordinului Ministrului Educației Naționale nr. 4320/09.08.2018 p_____ acordarea autorizației de funcționare provizorie p_____ unitatea de învățământ preuniversitar de stat L_____ T_______ R_____-C______ „II. R______ F_____” d__ municipiul Târgu M____ conțin date false, motiv p_____ care propunerea ARACIP și Ordinul nr. 4320/09.08.2018 sunt lovite de nulitate și au fost emise cu încălcarea prevederilor legale în vigoare;
Reclamantele au ma i arătat că rapoartele de evaluare internă și externă, care au fost întocmite în temeiul prevederilor art. 29 ind 1 d__ OUG nr. 75/2005, conțin date false . Probabil acesta este și motivul p_____ care nici rapoartele și nici rezultatele evaluării nu au fost făcute publice, contrar dispozițiilor legale exprese.
Î n aceste condiții, evaluarea internă și externă nu putea să întemeieze emiterea Ordinului Ministrului Educației Naționale n r. 4320/09.08.2018.
Reclamantele au apreciat de asemenea că e miterea Ordinului Ministrului Educației Naționale nr. 482/30.08.2018, a fost realizată în temeiul unor disp oziții legale neconstituționale.
Astfel, e miterea ordinului sus-menționat a fost realizată în temeiul prevederilor OG nr. 9/2018, astfel cum se reține în preambulul actului administrativ.
Potrivit art. 115 alin. (1) d__ Constituția României, ordonanțele simple de guvern pot fi emise în temeiul unor legi de abilitare „în domenii care nu fac ob iectul legii organice”.
Prin OG nr. 9/2018, au fost aduse modificări Legii nr. 1/2011, act normativ care, potrivit art. 73 alin. (3) lit. n) d__ Constituția României, face obiectul legii organice.
Î n consecință, reclamantele au apreciat că prin raportare la natura sa juridică, OG nr. 9/2018 nu putea să modifice o lege organică.
De asemenea, au arătat că, î ntrucât emiterea Ordinului MEN nr. 482/30.08.2018 a fost realizată în temeiul modificărilor aduse prin OG nr. 9/2018, adoptarea actului administrativ a fost realizată cu încălcarea legii.
Pârâtul M_________ Educației Naționale a formulat întâmpinare prin care a solicitat respingerea cererii, invocând excepția necompetenței teritoriale a Curții de Apel Tg.-M____, excepția lipsei calității de reprezentant a reclamanților, excepția lipsei capacității procesuale de folosință a reclamantului C________ r____________ al părinților d__ c_____ C_________ N_______ „U_____”, excepția lipsei calității procesuale active a reclamanților, excepția lipsei de interes a reclamanților, excepția lipsei calității procesuale pasive a pârâtului, iar pe fond s-a solicitat respingerea cererii, ca neîntemeiată.
Excepțiile necompetenței teritoriale a Curții de Apel Tg.M____, a lipsei calității de reprezentant legal a reclamanților, a lipsei capacității procesuale de folosință a reclamantului C________ r____________ al părinților d__ CN „U_____” și a lipsei calității procesuale pasive a pârâtului M_________ Educației Naționale au fost soluționate prin încheierile de ședință pronunțate în cauză.
În ceea ce privește excepția lipsei calității procesuale active a reclamanților, s-a arătat că d__ cuprinsul actelor depuse până în prezent la dosarul acestei cauze reclamanții nu au făcut dovada calității de persoane îndreptățite să emită o astfel de pretenție, respectiv să solicite anularea unor acte administrative ce reglementează situația juridică a unor instituții publice cu personalitate juridică. Reclamanții nu indică în concret care este dreptul subiectiv al acestora încălcat de emiterea actelor normative a căror cenzurare o supun instanței de contencios. Nu este precizat în acțiune nici interesul legitim afectat de inițierea ordinelor atacate.
Pe de altă parte, prin calitatea procesuală activă se înțelege și interesul îndreptățit al unei persoane de a cere concursul justiției, ce izvorăște d__ încălcarea unui drept propriu sau dintr-un raport recunoscut de lege de conexitate cu acel drept. Acela care are un drept are și calitatea de a intenta o acțiune.
În această ordine de idei, s-a apreciat că nimeni nu poate exercita în nume propriu un drept ce nu îi este conferit de lege, în sensul că o persoană nu poate exercita o acțiune care este strâns legată de deținerea unei anumite calității, pe care reclamanții nu fac dovada că o au.
Or, reclamanții nu au un astfel de drept p_____ a solicita anularea unor acte administrative cu caracter individual referitoare la alte subiecte de drept.
Actele supuse cenzurii instanței se referă la L_____ Teoretic „Bolyai Farka s” d__ Tîrgu M____ și L_____ T_______ R_____ C______ „II Rackoczi F_____”. Prin obiectul reglementat de actele normative nu se statuează cu privire la vreun drept al reclamanților, respectiv la stabilirea unei conduite a acestora sau la stabilirea unor obligații/îndatoriri.
Este evident c ă aceste acte administrative adresate altor subiecți de drept nu vatămă în vreun mod vreun drept propriu al reclamanților sau vreun interes legitim.
În legătură cu excepția lipsei de interes a reclamanților s-a arătat că d in simpla lecturare a cererii de chemare în judecată rezultă că interesul reclamanților este de a se crea posibilitatea investirii Curții Constituționale cu o excepție de neconstituționalitate și nicidecum nu se justifică care este folosul practic urmărit de către reclamanți.
Acest folos practic trebuie să fie dovedit de toți reclamanții, poziția lor în proces nefiind doar de simpli semnatari ai unei cereri. Nu mulțimea reclamanților dovedesc temeinicia cererii, ci argumentarea, motivarea temeini că a interesului de a acționa. Î n caz contrar normele procedurale sancționează demersurile șicanatoare, care dovedesc doar reaua credință a celor care semnează fără drept cereri de chemare în judecată.
Î n consecință, întrucât niciunul dintre reclamanți nu a dovedit că au un interes legitim de a acționa (un folos practic), respectiv nu au dovedit în ce măsură emiterea unor acte administrative care se referă la alți subiecți de drept le vatămă un drept propriu, rezultă în mod clar existența lipsei de interes a acestora.
C________ r____________ al părinților este o structură, fără personalitate juridică, a cărei activitate este reglementată printr-un regulament adoptat prin hotărârea adunării generale a președinților comitetelor de părinți pe grupă/clasă d__ unitatea de învățământ, care nu are patrimoniu, nu are buget de venituri și cheltuieli, nu are dreptul de a colecta cotizații, donații și a primi finanțări de orice fel de la persoane fizice sau juridice. Se poate implica în activitățile unității de învățământ prin acțiuni cu caracter logistic – volunta riat.
Mai mult, potrivit atribuțiilor C________ R____________ al Părinților așa cum sunt reglementate la art. 184 d__ ordinul mai sus indicat, acesta are un rol de colaborare și de sprijin logistic a unităților de învățământ în desfășurarea activităților acestora și nicidecum acelea de reprezentare a vreunui interes în instanță.
R eclamanții nu-și fundamentează calitatea procesuală nici în fapt și nici în drept, singurele apărări promovate de către reclamanți vizează aspecte de neconstituționalitate ale actelor normative care au stat la baza emiterii ordinelor supuse cenzurii instanței de contencios, aspect care duce la inadmisibilitatea unei astfel de cereri.
Actele administrative cu caracter individual supuse cenzurii instanței au fost emise cu respectarea cerințelor de legalitate, a tuturor etapelor premergătoare emiterii acestora. De altfel, așa cum a u precizat reclamanții nu motivează, indică niciun argument care să conducă la emiterea acestora cu încălcarea prevederilor legale. Faptul că au existat anterior litigii în ceea ce privește înființarea unei unități de învățământ nu creează premisele că actualele acte administrative sunt nelegale. Situațiile juridice, respectiv contextul emiterii acestor acte este diferit, lipsind orice fel de legătură între lit igii.
Cu privire la fondul cauzei, s-a arătat că urmare a solicitării Cultului r_____-c______, recunoscut oficial de stat, prin Arhiepiscopia R_____-Catolică A___ I ulia, nr. 1060/2018, înregistrată la cabinet ministru cu nr. 9778/25.06.2018 de înființare a unei unități de învățământ preuniversitar sub denumirea de L_____ T_______ ,,R_____-C______ II. R______ F_____” d__ Târgu M____, respectiv a unui grup de părinți/reprezentanți legali ai elevilor, înregistrată la cabinet ministru cu nr. 9779/25.06.2018, s-a demarat procedura de înființare a acestei unități de învățământ conform prevederilor art. 29 1 d__ Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației.
Î n urma realizării procedurii de evaluare externă de către ARACIP s-a inițiat și emis OMEN nr. 4320/09.08.2018 p_____ acordarea autorizației de funcționare provizorie p_____ unitatea de învățământ preuniversitar de stat L_____ T_______ R_____-C______ „II. R______ F_____” d__ Târgu M____, inclusiv p_____ nivelul liceal, filiera vocațională, profil t_______, specializarea teologie r_____-catolică, limba de predare maghiară, forma de învățământ cu frecvență, filiera teoretică, profil umanist, specializarea științe sociale, limba de predare maghiară, forma de învățământ cu frecvență, filiera teoretică, profil real, specializarea științe ale naturii, limba de predare maghiară, forma de învățământ cu frecvență.
Intenția exprimată de înființare a acestei unități de învățământ s-a manifestat cu scopul școlarizării preponderent pe filiera vocațională, ramura teologică.
Ulterior emiterii OMEN nr. 4320/2018 acestei unități de învățământ i s-au aprobat prin planul de școlarizare atât clase specifice filierei vocaționale cât și clase specifice filierei teoretice.
Prin OUG nr. 48/2018 a fost modificată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, cu modificările și completările ulterioare în sensul introducerii art. 29 1 .
Denumirea unității de învățământ nou înființate prin intermediul art. 29 1 d__ Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, cu modificările și completările ulterioare, s-a propus de către entitățile solicitante, având în vedere în principal intenția de școlarizare preponderent pe filiera vocațională.
Această denumire s-a păstrat în ordinul de autorizare de funcționare provizorie, M_________ Educației Naționale putând-o acorda ca urmare a excepției de la art. 22 d__ Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, respectiv derogarea de la prevederile acestuia acordată prin art. 29 1 , alin. (10), d__ Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, cu modificările și completările ulterioare.
Conform prevederilor art. 29 1 , alin. (10), d__ Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, cu modificările și completările ulterioare, „prin derogare de la prevederile art. 79 alin. (1) și ale art. 22 alin. (3) d__ Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, ordinul prin care se acordă autorizarea de funcționare provizorie, prevăzut la alin. (8), reprezintă și actul de înființare, ca persoană juridică, a unității de învățământ preuniversitar de stat, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.”
Astfel , unitatea de învățământ nou înființată prin art. 29 1 d__ Ordonanță poate funcționa cu personalitate juridică până la acreditare, indiferent de numărul de elevi școlarizați.
Faptul că în anul școlar 2018-2019 această unitate școlarizează preponderent pe filiera teoretică, acest aspect nu afectează statutul acesteia până la momentul acreditării, intenția p_____ următorii ani fiind aceea de a școlariza preponderent pe filiera vocațională, ramura teologică.
D___ în situația în care la momentul acreditării ar școlariza preponderent pe filiera teoretică, iar numărul elevilor școlarizați ar fi sub nr. minim prevăzut de art. 19 d__ Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, aceasta ar __________________ reorganizare și și-ar pierde personalitatea juridică.
Î n cazul în care va școlariza la acel moment preponderent pe filiera vocațională aceasta își va păstra personalitatea juridică, conform prevederilor art. 19, alin. (3A1) d__ Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 5 d__ Procedura de atribuire a denumirilor unităților de învățământ d__ sistemul național de învățământ preuniversitar, aprobată prin Ordinul nr. 6564/2011, cu modificările și completările ulterioare, face referire la procedura de atribuire a unui nume unei unități de învățământ de către consiliile locale, prin hotărâre valabilă în situațiile în care intenția de înființare aparține autorității publice locale.
Î nființare a Liceului T_______ R_____-C______ „II. R______ F_____” d__ Târgu M____ s-a realizat în conformitate cu prevederile art. 29 1 d__ Ordonanță.
Pârâtul L_____ T_______ R_____-C______ „II R______ F_____” a formulat întâmpinare prin care a invocat excepția lipsei calității sale procesuale pasive (excepție soluționată prin încheiere), excepția necompetenței teritoriale a Curții de Apel Tg.M____ (soluționată prin încheiere), excepția lipsei interesului reclamanților, excepția inadmisibilității acțiunii, iar pe fond s-a solicitat respingerea cererii.
Au fost formulate concluzii și cu privire la excepția de constituționalitate a prevederilor OUG nr.48/2018.
În susținerea excepției lipsei interesului reclamanților, s-a arătat că reclamanții nici măcar nu enunță vreun interes procedural în promovarea acțiunii, grefat pe vătămarea vreunui drept subiectiv sau vreun interes legitim, privat sau – în subsidiar – public, încălcat sau vătămat, în cererea de față, reclamanții nu justifică niciun drept vătămat și niciun interes privat sau public în promovarea acțiunii, întrucât admiterea acesteia nu le-ar aduce niciun folos practic.
Cu atât mai puțin dovedesc existența dreptului subiectiv sau a interesului legitim, vătămat, obligație care însă îi incumbă.
S-a mai arătat că r eclamanții nu au făcut sub nicio formă dovada pe baza probelor existente la dosar (nu au invocat nicio proba) a vătămării unui drept sau a încălcării unui interes legitim privat.
Î n urma înființării Liceului , reclamanții nu au suferit nicio vătămare directă, sau indirectă.
Pârâta a mai arătat că, în urma analizării art. 1 d__ Legea nr. 554/2004, se poate stabili că p_____ exercitarea unei acțiuni în contencios administrativ, se impune ca prin actul administrativ, al cărui anulare se solicită , să fi fost încălcat dreptul sau interesul reclamantului, deci caracterul actual al acestei cerințe este mai accentuat decât în dreptul comun și are caracterul de drept substanțial, față de interesul reglementat de art. 33 d__ Codul de procedură civilă, care evident este de drept procesual.
Explicația este că în această materie protecția conferită de lege este de încetare a vătămării, respectiv reclamantul tinde la respectarea interesului său.
Față de aceste considerente, având în vedere descrierea situației de fapt și motivarea acțiunii, făcută de reclamanți, pârâta a apreciat că lipsește interesul legitim vătămat, și rezultă d__ argumentarea acțiunii că aceștia tind la apărarea unui interes public, ceea ce se poate realiza numai cu caracter subsidiar.
O astfel de concluzie se impune cu evidență, d__ motivarea acțiunii, în care nu se face referire la vătămarea dreptului sau interesului legitim al reclamanților. Despre vreun interes sau drept subiectiv vătămat, s-ar putea vorbi doar în cazul reclamanților 1 și 2, C_______ N_______ “U_____” și C________ R____________ al Părinților d__ C_____ C_________ N a țional “U_____”, însă nici acești reclamanți, nu au abordat, nici măcar tangențial problema interesului și a dreptului subiectiv încălcat.
Î n cazul reclamanților 3 și 4 Asociația Civică P_____ D________ în E_____ și P_______ Mișcarea Populară interesul legitim pur și simplu lipsește. Există, eventual, un interes politic însă acest tip de “interes” excede noțiunea reglementată de art. 33 d__ Codul de procedură civilă și de prevederile Legii 554/2004.
Pârâta a aprec i at de asemenea că în acel moment reclamanții sunt decăzuți d__ dreptul de a mai propune probe în privința dovedirii interesului, conform art. 194 pct. e) și art. 254 alin. (1) d__ Codul procedură civilă.
De asemenea, s-a arătat că d in analiza acțiunii introductive rezultă că singurul interes al reclamanților este deschiderea unei căi procedurale p_____ invocarea unei excepții de neconstituționalitate, bazată pe vătămarea inexistentă a vreunui drept subiectiv sau interes legitim.
Această modalitate de a opera, tot așa ca forțarea competenței Curții de Apel Tg. M____, este iarăși la limita abuzului de drept, conform art. 12 Cod procedură civilă si art. 54 Cod civil.
D__ cauze celor ce preced, raportat la prevederile art. 1 alin. 1 și art.2 alin. (1) pct. p) , r) și o) d__ Legea 554/2004,și art. 28 d__ Legea 554/2004, respectiv art.32 alin. I lit. d și art. 32 d__ Cod pr. civ. , pârâta a concluzi onat că nu sunt îndeplinite condițiile de exercitare ale acțiunii în contencios administrativ.
În privința excepției inadmisibilității acțiunii, s-a arătat că reclamanții nu dezvoltă deloc care sunt motivele de nelegalitate ale ordinelor contestate, cum ar fi, de exemplu, încălcarea prevederilor Hotărârii de Guvern nr. 26/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației Naționale sau ale Ordinul de ministru nr. 4982/2017 privind modificarea ordinului nr. 3.478/2016 privind aprobarea regulamentului de organizare și funcționare a Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științif i ce și a Procedurii privind gestionarea documentelor neclasificate și activitatea de registratură/secretariat d__ c_____ Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științif i ce, ale O.U.G. 75/2005, ale Legii nr. 1/2011, etc.
Pârâta a mai arătat că s ingurele motive ale cererii de chemare în judecată se circumscriu neconstituționalității O.U.G. 48/2018, lucru inadmisibil raportat la prevederile art. 9 alin. (1) d__ Lege nr. 554/2004 care statuează că scopul principal al cererii de chemare în judecată nu poate fi constatarea neconstituționalității unei ordonanțe.
Chiar dacă în obiectul cererii de chemare în judecată, formal, sunt contestate anumite ordine de ministru, este evident că scopul mediat al acțiunii îl reprezintă investirea Curții Constituționale cu excepția de neconstituționalitate a O.U.G. 48/2018, în încercarea de a evita sistemul constituțional al persoanelor cu sezină în atacarea acestor tipuri de acte normative.
Tot d__ acest motiv nu sunt îndeplinite nici prevederile art. 29 alin. (5) d__ Legea nr. 47/1992, reclamanții neputând justifica vreun interes procedural și conform Legii nr. 554/2004 în pornirea cererii de chemare în judecată, nu pot justifica nici interesul în invocarea neconstituționalității O.U.G. 48/2018, neexistând astfel legătura cerută de art. 29 alin. (1) d__ Legea nr. 47/1992 între cauza obiect al dosarului nr. XXXXXXXXXX si afirmativa neconstituționalitate a O.U.G. 48/2018.
Pe fond s-a susținut că este de neconceput ca mot ivul de nelegalitate a unui act administrativ să se fundamenteze doar pe eventuala neconstituționalitate a actului normativ cu rang superior.
Au fost aduse argumente în sensul respingerii excepției de neconstituționalitate prin OUG nr.48/2018.
În cauză au fost depuse note de ședință de către pârâtul L_____ T_______ R_____-C______ „ II R______ F_____ ” și de către reclamanți, fiind administrată și proba cu înscrisuri atât la cererea reclamanților, cât și a pârâților.
Prin încheierea de ședință d__ data de 18 iunie 2019, s-a lămurit c_____ procesual sub aspectul obiectului cererii de chemare în judecată, în sensul că cererea în contencios administrativ ce se judecă în cauză este întemeiată pe prevederile art.8 d__ Legea nr.554/2004, în timp ce acțiunea întemeiată pe prevederile art.9 d__ Legea nr.554/2004 a fost trimisă în vederea repartizării aleatorii.
Totodată, prin același act de procedură a fost respinsă excepția necompetenței teritoriale a Curții de Apel Tg.M____ în soluționarea prezentei cauze.
Prin încheierea de ședință d__ data de 15.10.2019 au fost soluționate admisibilitatea în principiu a cererii de interveție accesorie, formulată de B_____ M_____ N______ și B_____ L____ C______, în sensul respingerii în principiu a acestei cereri de intervenție.
De asemenea, prin aceeași încheiere a fost respinsă excepția lipsei calității de reprezentant a persoanei care a semnat întâmpinarea Ministerului Educației Naționale, dar și excepția lipsei calității de reprezentant al Consiliului R____________ al Părinților d__ c_____ C_________ N_______ „U_____” precum și excepția lipsei capacității de folosință a acestui reclamant.
Au mai fost soluționate prin aceeași încheiere, în sensul respingerii lor, excepția lipsei calității procesuale active a pârâtului M________ Educației Naționale, excepția lipsei calității procesuale pasive a pârâtului L_____ T_______ R_____-C______ „ II R______ F_____ ” și excepțiile de inadmisibilitate a acțiunii, invocate de către pârâtul L_____ T_______ R_____-C______ și M_________ Educației Naționale care vizau în fapt acțiunea întemeiată pe prevederile art.9 d__ Legea 554/2004 și care a fost trimisă spre înregistrare aleatorie.
În privința excepției lipsei calității procesuale active și a lipsei de interes a pârâților, Curtea a dispus u_____ acestora cu fondul cauzei, urmând a analiza aceste excepții cu prioritate față de fondul cererii de chemare în judecată.
În privința excepției lipsei calității procesuale active și a interesului, Curtea apreciază c ă aceste două excepții trebuie analizate împreună, fiind legate, d__ perspectiva specifi cului raportului juridic de drept administrativ.
Astfel, în materia contenciosului administrativ calitatea procesuală activă aparține persoanei fizice sau juridice care îndeplinește condiția de a se considera vătămată într-un drept ori într-un interes legitim, printr-un act administrativ tipic sau asimilat, adresat ei sau altui subiect de drept.
Definiția persoanei vătămate se regăsește în art.2 alin.1 lit.a d__ Legea nr.554/2004, text potrivit căreia are această calitate orice persoană titulară a unui drept ori a unui interes legitim, vătămată de o autoritate publică printr-un act administrativ sau prin nesoluționarea unei cereri în termenul legal.
Art.2 alin.1 lit. a asimilază persoanei vătămate și grupul de persoane fizice, fără personalitate juridică, titular al unor drepturi subiective sau interese legitime private.
Potrivit art.8 alin.1 1 (introdus în Legea nr.554/2004 prin Legea nr.262/2007), persoanele fizice și persoanele juridice de drept privat pot formula capete de cerere prin care invocă apărarea unui interes legitim public numai în subsidiar, în măsura în care vătămarea interesului legitim public decurge logic d__ încadrarea dreptului subiectiv sau a interesului legitim privat.
Interesul legitim public este definit de art.2 alin . 1 lit .r și este cel care vizează ordinea de drept și democrația constituțională, garantarea drepturilor, libertăților și îndatoririlor fundamentale ale cetățenilor, satisfacerea nevoilor comunitare , realizarea competențelor autorităților publice.
D__ cuprinsul acestor dispoziții legale rezultă că, în materia contenciosului administrativ, calitatea de persoană vătămată este cea care determină calitatea procesuală activă și interesul procesual în formularea acțiunii în contencios administrativ.
În cauza de față, Curtea observă că reclamantul C_______ N_______ „U_____” pretinde calitatea de persoană vătămată d__ perspectiva definiției date acestei noțiuni de art.2 alin.1 lit. a d__ Legea nr.554/2004, iar C________ R____________ al Părinților d__ c_____ C_________ N_______ „U_____” se prevalează de prevederile coroborate ale art.2 alin.1 lit.a prima teză d__ Legea nr.554/2004 cu cele ale art.2 alin.1 lit.a teza a II-a d__ același act normativ.
În acest sens, Curtea reține întrunirea condițiilor p_____ constatarea calității de persoană vătămată în ceea ce-l privește pe reclamamntul de rând I C_______ N_______ „U_____” .
P_____ început, Curtea reține că, urmare a emiterii actelor administrative de înființare a pârâtului L_____ R_____-C______ „ II R______ F_____ ” ( numit în continuare L_____), C_______ N_______ „U_____” (numit în continuare C_______) a fost pus în situația de a împărți spații comune cu noua unitate de învățământ. În acest sens, Curtea reține că cele două unități de învățământ împart sala de gimnastică și sala de sport d__ coprul C, sala festivă d__ corpul A, cabinetul medical d__ corpul B, terenul de sport și curtea școlii, în incinta căreia se desfășoară festivitățile școlare, inclusiv cele de dechidere, respectiv de încheiere a anului școlar.
Această situație de fapt este una de natură a influența semnificativ administrarea programului educațional și extrașcolar al C_________, p_____ a ține cont de necesitățile noii unități de învățământ.
Tot ca efect al înființării acestei unități școlare, C_______ a fost nevoit să transfere activitatea de învățământ a 5 clase primare într-o altă locație, respectiv la L_____ Tehnologic „ C_________ B_______ ” , ceea ce în mod firesc a dus la îngreunarea activității, cre â nd sincope în comunicarea cu cadrele didactice ce predau în cealaltă locație, cu părinții și elevii C_________.
A fost afectat în mod direct planul de școlarizare al C_________. Înainte de înființarea Liceului p_____ anul 2016, C_______ avea aprobate prin Hot. ISJ M____ p_____ secția maghiară 4 formațiuni de studii p_____ învățământ primar (clasele I-IV), 4 formațiuni p_____ învățământul gimnazial (clasele V-VIII) și 8 clase de nivel liceal, totalizând un număr aproximativ de 400 elevi. Acești elevi împreună cu aproximativ 25 de cadre didactice au trecut la noua unitate de învățământ, ceea ce a determinat reducerea numărului de posturi pe nivel de unitate de învățământ, scăderea numărului persoanelor didactic-auxiliar și scăderea numărului personalului nedidactic.
Totodată, această scădere semnificativă a numărului de elevi și de cadre didactice aparținând minorității maghiare a determinat pierderea calității C_________ de unitate de învățământ multiculturală în condițiile în care tradiția predării în limbile română și maghiară s-a derulat în c_____ C_________ pe o perioadă de peste 60 de ani. Tocmai această tradiție a determinat câștigarea de către Colegiu a titlului de „Ș coală europeană ” de două ori, posibilitate care, prin această înființare este redusă semnificativ.
Toate aceste considerente, îndreptățesc instanța de contencios administrativ să recunoască reclamantei de rândul I calitatea de persoană vătămată prin actele administrative atacate, ceea ce-i conferă calitatea procesuală activă și interesul, două condiții p_____ exercitarea dreptului la acțiune.
În privința reclamantului Consiliului R____________ al Părinților d__ c_____ C_________ Naționel „U_____” , Curtea reține că deși legea recunoaște unui grup de persoane fizice fără personalitate juridică, doar posibilitatea de a acționa p_____ apărarea unor drepturi și interese private legit ime, în cauză reclamantul nu justifică o vătămare a drept u rilor și intereselor private pe care le apără.
Toate consecințele vătămătoare ale actelor administrative atacate anterior expuse s-au produs în persoana C_________, în calitatea sa de persoană juridică de drept public, instituție de învățământ preuniversitar și nu în persoana elevilor ce studiază în c_____ acestei instituții. Neputând justifica o vătămare directă a unor drepturi sau interese private, acțiunea formulată de reclamanții de rândul II se va respinge, ca efect al admiterii excepției lipsei calității procesuale active și a interesului procesual al acestui reclamant.
În ceea ce- o privește pe reclaman ta Asociația Civică p_____ D________ în E_____, interesul privat pe care se grefează interesul public invocat, rezultă d__ statutul Asociației.
În privința Asociației, obiectivele și scopurile asumate de aceasta prin statut au în vedere promovarea coeziunii cetățenilor, promovarea dialogurilor intercultural și interconfesional, principiul egalității între cetățeni, al excluderii privilegiilor și discriminării, sprijinirea învățământului , educarea tineretului, promovarea solidarităț ii cetățenilor în scopu bunăstării generale, combaterea oricăror forme de discriminare individuale sau în masă, etc.
În consecință, interesul public invocat de către Asociație se circumscrie unui interes privat așa cum rezultă acesta, potrivit obiectivelor și scopurilor Asociației stabilite prin statut ( art.5 alin.1, art.3 lit.a-b, g-i,m).
De asemenea, potrivit dispozițiilor art.2 d__ Legea nr.14/2003, prin activitatea lor, partidele politice promovează valorile și interesele naționale, pluralismul politic, contribuie la promovarea opiniei publice, partidele politice având statut de persoană juridică de drept public.
În consecință reclamantul P_______ Mișcarea Populară, în calitatea sa de subiect de drept public poate introduce acțiuni în contencios administrativ p_____ promovarea intereselor legitime pe care potrivit Legii nr.14/2003 este dator să le promoveze în temeiul art.1 alin.8 d__ Legea nr.554/2004, fără ca în cazul său să fie aplicabile prevederile art.8 alin.1 d__ Legea nr.85/2004.
Reținând astfel calitatea procesuală activă și interesul reclamanților C_______ N_______ „U_____” , Asociația Civilă p_____ D________ în E_____ și P_______ Mișcarea Populară, în susținerea prezentei acțiuni, Curtea va analiza în continuare legalitatea actelor administrative atacate.
Aceste acte admnistrative sunt reprezentate de Ordinul Ministrului Educației Naționale nr.4045/29.06.2018 privind desemnarea unor unități titulare în vederea parcurgerii procedurii de autorizare prevăzută de art.30 d__ OUG nr.75/2005 privind asigurarea calității educației (în privința art.1) și în parte, în ceea ce privește art.3-5 în legătură cu desemnarea ca unitate tutelară a Liceului T_______ „ Bolyai F_____ ” d__ Tg.-M____ și a îndeplinirii de către acesta a obligațiilor în vederea autorizării provizorii a Liceului T_______ R_____-C______ „ R______ F_____ ” ; Ordinul Ministrului Educației Naționale nr.4123/11.07.2008, de modificare a Ordinului nr.4045/29.06.2018; Ordinul Ministrului Educației Naționale nr.4320/09.08.2018 privind acordarea autorizației de funcționare provizorie p_____ L_____ T_______ R_____ C______ „ II R______ F_____ ” d__ Municipiul Tg.-M____; Ordinul Ministrului Educației Naționale nr.4821/30.08.2018 p_____ funcționarea Liceului T_______ R_____ C______ „ II R______ F_____ ” și adresa nr.10128M/23.10.2018 a Ministrului Educației Naționale.
Ordinele de ministru enumate au fost emise în temeiul prevederilor art.2 alin.4, art.19 alin3, art.22 alin.6 lit d, art.45 și art.365 pct.51 1 d__ Legea educației nr.1/2011, art.29 1 alin.1,3,4,5 și 6 d__ OUG nr.75/2005 privind asigurarea calității educației, cu modificările și completările ulterioare.
Deosebit de relevante în cauză sunt prevederile art.29 1 d__ OUG nr.75/2005 privind asigurarea calității educației, așa cum au fost acestea introduse prin OUG nr.48/8 iunie 2018 publicată în Monitorul Oficial nr.499/18 iunie 2018.
Practic, aceste dispoziții legale introduse prin OUG nr.48/2018 instituie o procedură nouă, inexistentă până la acel moment de înființare a unor unități de învățământ preuniversitare de stat, prin decizia autorității publice centrale, respectiv a Ministerului Educației Naționale.
Aceste dispoziții au un caracter special, derogatoriu de la regula instituită de dispozițiile art.61 alin.2 teza I d__ Legea educației naționale nr.1/2011potrivit cărora „ Rețeaua școlară a unităților de învățământ de stat și particular preuniversitar se organizează de către autoritățile administrației publice locale, cu avizul inspectoratelor școlare ” .
Tocmai p_____ că prevederile art.29 1 d__ OUG nr.75/2005 derogă de la regula instituită de legiuitor potrivit căreia autoritățile administrației publice locale au competența de a dispune cu privire la înființarea unităților de învățământ de stat, confesional sau particular, d__ rețeaua școlară a unităților de învățământ preuniversitar, aceste prevederi sunt de strictă interpretare și aplicare.
Lecturând textul art.29 1 alin.1 d__ OUG nr.75/2005,Curtea observă că posibilitatea înființării de unități școlare de învățământ de către autoritatea publică centrală, M_________ Educației N_______ e, a fost prevăzută cu caracter subsidiar, doar în vederea asigurării exercitării dreptului fundamental la învățătură al elevilor aparținând minorităților naționale și numai dacă autoritățile publice locale nu asigură în mod corespunzător, acest drept.
Edictarea normei legale mai sus amintite în acest mod s-a datorat necesității de a-i conferi acesteia aparența de constituționalitate , aceasta în contextul în care, anterior momentului intrării în vigoare a acestei prevederi legale, Curtea Constituțională, prin Decizia nr.118/19 martie 2018 constatase caracterul neconstituțional al legii care dădea Parlamentului prerogativa înființării aceleiași instituții de învățământ preuniversitar. În motivarea deciziei sale, Curtea Constituțională a reținut încălcarea principiului autonomiei locale prevăzut de art.120 alin.1 și art.121 alin.1 și 2 d__ Constituție, stabilind că Parlamentul a intrat în sfera de competențe a autorității executive locale, care se bucură de protecția constituțională a principiului autonomiei locale.
Urmărind raționamentul juridic relevat de Curtea Constituțională în Decizia nr.118/2018, legiuitorul nu i-ar fi putut recunoaște puterii executive centrale reprezentate de către M_________ Educației Naționale un drept ce i-a fost „ refuzat ” Parlmentului, decât cu caracter subsidiar, în anumite condiții expres prevăzute de textul art.29 1 d__ OUG nr.75/2005 respectiv p_____ a asigura dreptul la învățământ al elevilor aparținând minorităților naționale în situația și numai în situația în care acest drept nu este asigurat de către autoritățile publice locale.
Dacă această condiție prevăzută de textul legal nu este îndeplinită, M_________ Educației Naționale nu poate dispune înființarea unei unități de învățământ preuniversitar de stat, confesional și particular, fără să încalce dispozițiile legale care conferă competență generală în acest sens autorităților publice locale și implicit principiile constituționale al autonomiei publice locale și al separației puterilor în stat.
Curtea reține că în cauză, această condiție – premisă nu a fost îndeplinită la momentul emiterii actelor administrativ atacate, prin urmare, autoritatea publică centrală, în speță M_________ Educației Naționale și M________ Educației Naționale nu avea competența de a dispune înființarea instituției publice de învățământ preuniversitar, respectiv a Liceului T_______ R_____-C______ „ II R______ F_____ ” .
Exercitarea dreptului fundamental la învățătură în Municipiul Tg.-M____ a l elevilor aparținând minorității maghiare era asigurată și anterior înființării noii unități de învățământ, neexistând niciun element obiectiv d__ care să rezulte că în lipsa acestei înființări, dreptul fundamental la învățătură nu ar fi fost asigurat.
Astfel, învățământul confesional de rit r_____-c______ era asigurat prin clasele vocaționale cu profil t_______ r_____-c______ d__ c_____ Liceului Bolyai F_____ d__ Tg. M____.
În același timp, o parte d__ elevii instituției nou înființate au fost transfera ți d__ clasele cu predare în limba maghiară d__ c_____ C_________ N_______ „ U_____ ” , iar o alt ă parte d__ c_____ Liceului „ Bolyai F_____ ” , astfel nu se poate susține că dreptul fundamental la educați e al elevilor aparținând minorității maghiare nu era asigurat la momentul înființării acestei noi instituții de învățământ.
Mai mult, necesitatea înființării unor noi unități de învățământ cu predare exclusivă în limba maghiară în Tg.M____ trebuia să facă obiectul analizei autorității publice locale, care să verifice necesitatea și oportunitatea acestei înființări, iar decizia trebuia să aparțină acestei autorități.
Or, nu s-a făcut nicio dovadă și nu există nicio referire cu privire la sesizarea autorității publice locale cu o cerere de acest gen, cerere prin care să se analizeze necesitatea înființării unei noi unități școlare cu predare exclusivă în limba maghiară, cerere care să fi fost în mod nejustificat respinsă sau neanalizată.
Rezultă astfel că au fost eludate atribuțiile conferite în principal autorității publice locale și doar în subsidiar Ministrului Educației Naționale.
Însuși faptul că numărul de elevi necesar înființării noii unități de învățământ a fost asigurat prin transferarea acestora de la alte două instituții de învățământ existente (C_______ N_______ U_____ și L_____ Teoretic „ Bolyai F_____ ” ) demonstrează că dreptul la învățământ al acestor elevi era asigurat și până la acel moment, în clase cu predare exclusivă în limba maghiară și deci nu este îndeplinită condiția impusă p_____ adoptarea actelor administrative atacate, de înființare a unei noi unități de învățământ.
Dispozițiile legale care instituie dreptul autorităților publice locale de a decide cu privire la înființarea instituțiilor publice de învățământ preuniversitar nu sunt întâmplătoare.
Autonomia locală este definită de prevederile art.3 alin.1 d__ Legea administrației publice locale nr.215/2001 ca fiind „ dreptul și capacitatea efectivă a autorității administrației publice locale de a soluționa sau de a gestiona în numele și în interesul colectivității locale pe care îl reprezintă, treburile publice , în condițile legii ” , în timp ce art.3 lit.a d__ Legea descentralizării nr.195/2006 prevede la art.3 lit.a că principiul subsidiarității presupune „ exercitarea competențelor de către autoritățile administrației publice locale situată la nivel administrativ cel mai apropiat de cetățean și care dispune de capacitatea administrative necesară ”
Legiuitorul a prezumat, pe bună dreptate, că autoritatea publică locală cunoaște mai bine realitățile sociale ale comunității locale pe care o administrează și poate decide în cunoștință de cauză c_____ necesar p_____ funcționarea acestui serviciu public de interes local care este educația, cu respectarea dreptului fundamental la educație al elevilor aparținând minorității naționale, dar fără a fi prejudiciată în mod direct activitatea unor unități de învățământ cu predare și în limba maghiară sau interesul benefciarilor actu lui de învățământ de a menține unitățile de învățământ cu mai multe limbi de predare, tocmai în vederea asigurării beneficiilor interculturalismului și multiculturalismului, ca valori promovate la nivel european.
Date fiind argumentele prezentate, Curtea constată nelegalitatea ordinelor atacate, emise în procedura de înființare a Liceului R_____-C______ „ R______ F_____ ” d__ Tg.-M____, nefiind îndeplinite condițiile prevăzute de art.29 1 d__ OUG nr.75/2005 p_____ înființarea acestei unități școlare de învățământ preuniversitar, prin decizia autorității publice centrale, M________ Educației Naționale, cu consecința anulării acestora.
Adresa nr.xxxxx/M/23.10.2018 comunicată reclamantei C_______ N_______ U_____, privind soluționarea plângerii sale prealabile, nu reprezintă un act administrativ în sensul legii nr.554/2004, motiv p_____ care cererea de anulare a acestuia va fi respinsă ca nefondată.
P_____ aceste motive, Curtea, va admite excepția lipsei de interes și a lipsei calității procesuale active a reclamantului C________ R____________ al Părinților d__ c_____ C_________ N_______ „U_____” și va respinge acțiunea formulată de acest reclamant, p_____ lipsa interesului și a calității sale procesuale active.
Curtea, va admite în parte cererea în contencios administrativ formulată de către reclamanții C_______ N_______ „U_____”, Asociația Civică p_____ D________ în E_____, și P_______ Mișcarea Populară, în contradictoriu cu pârâții M_________ Educației Naționale, M________ Educației Naționale și L_____ T_______ R_____ C______ „II R______ F_____”; va anula în parte Ordinul nr.4045/29.06.2018 al Ministrului Educației Naționale privind desemnarea unor unități tutelare în vederea parcurgerii procedurii de autorizare prevăzute de art.30 d__ OUG nr.75/2005 privind asigurarea calității educației, în ceea ce privește dispozițiile art.1 și în parte în ceea ce privește art.3-5 în legătură cu desemnarea ca unitate tutelară a Liceului Teoretic „Bolyai F_____” d__ Tg.-M____ și a îndeplinirii de către acesta a obligațiilor în vederea autorizării provizorii a Liceului T_______ R_____ C______ „II R______ F_____”; va anula Ordinul Ministrului Educației Naționale nr.4123/11.07.2018 de modificare a Ordinului nr. 4045/29.06.2018; va anula Ordinul Ministrului Educației Naționale nr.4320/09.08.2018 p_____ acordarea autorizației de funcționare provizorie p_____ unitatea de învățământ L_____ T_______ R_____ C______ „II R______ F_____” d__ Municipiul Tg.-M____ și va anula Ordinul Ministrului Educației Naționale nr.4821/30.08.2018 privind funcționarea Liceului T_______ R_____ C______ „II R______ F_____” în Municipiul Tg.-M____.
De asemenea, Curtea va respinge cererea de anulare a adresei nr.101/28M/23.10.2018 a Ministrului Educației Naționale.
P_____ ACESTE MOTIVE,
ÎN NUMELE LEGII
DECIDE
Admite excepția lipsei de interes și a lipsei calității procesuale active a reclamantului C________ R____________ al Părinților d__ c_____ C_________ N_______ „U_____” și respinge acțiunea formulată de acest reclamant, p_____ lipsa interesului și a calității sale procesuale active.
Admite în parte cererea în contencios administrativ formulată de către reclamanții C_______ N_______ „U_____”, cu sediul în Tg.-M____, ______________________. 17, județul M____, cu sediul procesual a___ la Cabinet Individual de Avocat „H______ H____” d__ Tg.-M____, ____________________, nr. 1, județul M____, Asociația Civică p_____ D________ în E_____, cu sediul în București, _________________. 109, ______________________________________, cu sediul procesual a___ la Cabinet Individual de Avocat „H______ H____” d__ Tg.-M____, ____________________, nr. 1, județul M____ și P_______ Mișcarea Populară, cu sediul în București, ______________________. 11, sector 1, cu sediul procesual a___ la Cabinet Individual de Avocat „H______ H____” d__ Tg.-M____, ____________________, nr. 1, județul M____, în contradictoriu cu pârâții M_________ Educației Naționale, cu sediul în București, ________________. Berthelot, nr. 28-30, sector 1, M________ Educației Naționale, cu sediul în București, ________________. Berthelot, nr. 28-30, sector 1 și L_____ T_______ R_____ C______ „II R______ F_____”, cu sediul în Tg.-M____, ______________________. 15, județul M____.
Anulează în parte Ordinul nr.4045/29.06.2018 al Ministrului Educației Naționale privind desemnarea unor unități tutelare în vederea parcurgerii procedurii de autorizare prevăzute de art.30 d__ OUG nr.75/2005 privind asigurarea calității educației, în ceea ce privește dispozițiile art.1 și în parte în ceea ce privește art.3-5 în legătură cu desemnarea ca unitate tutelară a Liceului Teoretic „Bolyai F_____” d__ Tg.-M____ și a îndeplinirii de către acesta a obligațiilor în vederea autorizării provizorii a Liceului T_______ R_____ C______ „II R______ F_____”.
Anulează Ordinul Ministrului Educației Naționale nr.4123/11.07.2018 de modificare a Ordinului nr. 4045/29.06.2018.
Anulează Ordinul Ministrului Educației Naționale nr.4320/09.08.2018 p_____ acordarea autorizației de funcționare provizorie p_____ unitatea de învățământ L_____ T_______ R_____ C______ „II R______ F_____” d__ Municipiul Tg.-M____.
Anulează Ordinul Ministrului Educației Naționale nr.4821/30.08.2018 privind funcționarea Liceului T_______ R_____ C______ „II R______ F_____” în Municipiul Tg.-M____.
Respinge cererea de anulare a adresei nr.101/28M/23.10.2018 a Ministrului Educației Naționale.
Cu drept de recurs în 15 zile de la comunicarea hotărârii. Cererea de recurs se va depune la Curtea de Apel Tg.-M____.
Pronunțată prin punerea soluției la dispoziția părților prin mijlocirea grefei, azi, 29.11.2019.
Președinte, C_____ I____ M______ | ||
Grefier, I_____ G_____ |
Red. C.I.M.
Tehnored. IGY/ 9 exp.
Data concept.13.03.2020
Data tehnored. 17.03.2020
Acest document este preluat și procesat de o aplicație realizată gratuit de Wolters Kluwer Romania p_____ Fundatia RoLII.
Conținutul său poate fi preluat și utilizat cu citarea sursei: www.rolii.ro