Din ciclul: Poveşti de trezit orăşenii Despre debirocratizare şi Antonia
Îmi parvin pe tot felul de canale media veşti despre debirocratizarea din primăria Clujului şi nu pot decât să fiu sceptic, luptându-mă de câteva decenii, ca şi don Quijote cu morile de făcut vânt documentaţiilor depuse în castelul bocului.
Să vă dau un exemplu proaspăt şi modul de rezolvare după ultima debirocratizare:
- obiect: cerere de amplasare sezonieră a câtorva mese pe domeniul public, adiacent unei unităţi de servit bere rece pe caniculă
- se emite un Certificat de Urbanism în a cărui titlu se specifică faptul că este valabil pentru sezonul în curs (din care au rămas 3 luni)
- uitând de titlu, după cele 5 semnături de final (cu cât sunt mai multe cu atât e mai bine fiindcă documentaţia este analizată mai profund şi responsabilitatea se poate disipa mai bine) se specifică negru pe alb că certificatul de Urbanism este valabil 12 luni
- analizând competent complexitatea solicitării şi perioada scurtă de timp rămasă pentru a fi materializată, pleiada de semnatari ajung la concluzia că este strict necesară elaborarea unei documentaţii pentru autorizaţie de construire (faptul că nu se construieşte nimic nu i-a impresionat pe decidenţi)
- evident că se pretind o serie de avize printre care şi unul, al arhitectului şef, prin care primăria îşi cere ei însăşi un aviz (deşi arhitectul şef a semnat respectivul certificat de Urbanism şi se presupune că ştie despre ce este vorba)
- hilar este că pentru amplasarea temporară pe trotuar a câtorva mese, anexat Documentaţiei pentru Autorizaţia de Construire (DTAC), se cere o Documentaţie Tehnică pentru Organizarea Execuţiei (DTOE); se pare că primăria este foarte preocupată de activităţile de deplasare la depozitul de mobilă, achiziţionare, încărcare, descărcare, aşezare pe trotuar a meselor şi scaunelor, operaţiuni deosebit de complexe care trebuie descrise, analizate şi aprobate
- ca să aflu ceva despre parcursul avizului arhitectului-şef am apelat la Antonia (asistentul virtual al primăriei)
- probabil că este vorba despre Antonia care se ocupă cu cântatul şi reclamele şi nu se prea descurcă cu identificarea documentelor, aşa că pretinde o serie de date într-o ordine strictă altminteri documentul „nu există sau nu corespunde criteriilor introduse” (ca s-o citez)
- la cum merg lucrurile se pare că nici măcar eschimoşii nu vor putea servi iarna asta o bere rece la respectivele mese deoarece expiră timpul alocat de către primărie pentru punerea în operă a acestei deosebit de complexe lucrări
Cât despre debirocratizare, o instituţie care trăieşte din birocraţie mă îndoiesc că-şi va tăia singură craca de sub picioare, semnele clare fiind acelea de dezvoltare efervescentă a noii birocraţii, cea online.
arh. Mircea Purdea