Gabriel Bebeșelea dirijează Korngold și Manfred la Fila
Actualizare
Surpriza oferită de dirijorul Gabriel Bebeșelea a fost deschiderea concertului de vineri seara cu Rugăciune pentru Ucraina, piesa compozitorului ucrainean Valentin Silvestrov. Acesta s-a refugiat după declanșarea războiului de către ruși din Kiev în Berlin, în ciuda vârstei înaintate. Lucrarea sa a fost dedicată victimelor războiului.
Apoi cele două lucrări programate. O pagină concertantă cu altfel de caracter Erich Korngold și Simfonia Manfred de Ceaikovski.
Prima are un caracter cu totul altfel decât muzica romantică sau clasică, muzică de film cu caracter comercial. Găsim în această lucrare o muzică lirică cu caracter specific muzicii de film sau muzicii ușoare din acea vreme, scrisă totuși bine de autor. Găsim aici o orchestrație bine făcută și o curgere a discursului muzicalm cu schimbări ritmice pline de melodicitate specifică acestui gem.
Violonistul Tamas Kocis a redat bine lucrarea prin sunetul liric. Poate o susținere mai mare a volumului ar fi contribuit mai bine la interpretare. La noi această lucrare a devenit la modă prin contribuția lui Alexandru Tomescu și a dirijorului Horia Andreescu de la Orchestra Radio.
În partea a doua Simfonia Manfred de Ceaikovski nu face parte din ciclul de 6 simfonii, fiind un poem simfonic mare. Fiecare parte din simfonie are un program. Și partea unu e plină de întrebări pe care și le pune Manfred, partea a doua este un scherzo delicat cu anumite și cu anumite îngroșări și un trio liric. Partea 3 e o pastorală cântată de oboi solo și orchestră. Partea a patra are ceva diavolesc pin caracterul grotesc în contrast cu anumite pătți cantabile lirice. Lucrarea se încheie apoteotic în final folosindu-se și orga.
Dirijorul Gabriel Bebeșelea este în plină maturizare. A folosit din plin vibrato-ul viorilor, non vibrato-ul suflătorilor și a întregit lucrarea fără lungimi costisitoare. I se poate probabil reproșa unele acoperiri armonice neauzindu-se bine sopranul. În rest a dat dovadă de cunoașterea tensiunii lucrării.
Am auzit simfonia în 1964 cu Mircea Cristescu, în 1969 cu Ion Baciu, în 1980, Cristian Mandeal și acum Bebeșelea. Această lucrare nu e la îndemâna oricărei orchestre pentru că e nevoie de instrumentiști buni atât la corzi cât și la suflători. Filarmonica a trecut cu bine acest pas și cu Bebeșelea.
Radu Lungu
Talentatul violonist, Tamás Kocsis, revine pe scena Filarmonicii din Cluj, după mai bine de 3 decenii
Concert simfonic – dirijor Gabriel Bebeșelea
Vineri, 3 martie 2023, ora 19, Abonament 16
Colegiul Academic
Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”
Gabriel Bebeșelea dirijor
Tamás Kocsis vioară
Erich Korngold
Concertul pentru vioară în Re major, op. 35
Piotr Ilici Ceaikovski
Simfonia Manfred, op. 58
Primăvara începe cu muzică bună, concerte și invitați de seamă la Filarmonica de Stat „Transilvania”. Ne bucurăm să vă anunțăm că prima săptămână a lunii martie aduce pe scena filarmonicii un concert de excepție condus de Gabriel Bebeșelea, dirijorul nostru permanent. Invitatul este violonistul Tamás Kocsis care va interpreta, alături de orchestra noastră, Concertul pentru vioară în Re major de Erich Korngold. Artistul nu se află pentru prima dată pe scena clujeană. În anul 1990, pe când avea doar 18 ani, Tamás Kocsis a susținut un concert la Filarmonica de Stat „Transilvania”. Seara se va încheia cu maiestuoasa simfonie Manfred de Piotr Ilici Ceaikovski.
Despre lucrări:
Erich Wolfgang Korngold a compus Concertul pentru vioară în Re major, în anul 1945. Lucrarea este scrisă pentru orchestră mare, fiind structurată în trei părți, iar o interpretare tipică a concertului durează aproximativ 25 de minute. Erich Wolfgang Korngold s-a născut la Brunn, în Austria și a fost un copil-minune al muzicii care, ulterior, a scris istorie în America, devenind unul dintre cei mai influenți autori de muzică de film din istoria Hollywood-ului.
Concertul pentru vioară reprezintă o bijuterie multă vreme uitată și redescoperită relativ recent. După ce a părăsit Europa, Korngold a renunțat să mai compună altceva decât muzică de film, un legământ cu sine ținut până la înfrângerea Germaniei naziste. La finalul celui de-al doilea Război Mondial, artistul părăsește muzica de film și se reîntoarce la genurile specifice sălilor de concert. Concertul pentru vioară a apărut în urma încurajărilor primite din partea violonistului Bronislaw Huberman și dintr-o nevoie interioară specială a compozitorului. A fost rănit de opinia publică a acelor vremuri, conform căreia un compozitor de muzică de film își pierde integritatea artistică la Hollywood, dar și pentru că lucrările sale au fost cântate în tinerețe doar pentru că era fiul criticului de muzică Julius Korngold.
Ceaikovski a început să schițeze Simfonia Manfred în anul 1885, lucrare pe care reușește să o finalizeze în toamna aceluiași an. Compozitorul le spunea apropiaților săi, în timp ce pregătea această compoziție: „lucrez la o piesă simfonică foarte dificilă și complicată, care se întâmplă să aibă un caracter atât de tragic că uneori mă transform și eu într-un Manfred”. Este, fără îndoială, cea mai amplă compoziție simfonică scrisă vreodată de marele compozitor, nu doar din punct de vedere al duratei, ci și al aparatului orchestral necesar.
Tamás Kocsis
Talentatul violonist de origine maghiară Tamás Kocsis, revine la Cluj-Napoca, după 33 de ani de când a susținut, pe scena Colegiului Academic, alături de orchestra filarmonicii, primul său concert.
El s-a remarcat printr-un talent deosebit încă de la vârsta de cinci ani, când a început să studieze pianul și vioara. La numai 10 ani a fost admis la Academia de Muzică „Liszt Ferenc” din Budapesta, iar un an mai târziu susținea primul său concert la radioul public din Ungaria.
Tamás Kocsis s-a născut la Budapesta într-o familie de muzicieni. De-a lungul carierei, a susținut numeroase concerte și înregistrări ca solist. A ocupat roluri de concertmasteru la mai multe festivaluri de muzică din SUA, iar din anul 2010 este vioara întâi a Orchestrei din Ulster, Irlanda de Nord. În 2022, Kocsis și-a făcut debutul solo, interpretând Concertul pentru vioară nr. 2 al lui Kurt Weill cu Ochestra Ulster.
În anul 1989 a obținut o bursă la Universitatea Indiana, din SUA, unde a studiat cu Josef Gingold. După patru ani, a urmat cursurile Juilliard School din New York, având-o ca mentor pe Dorothy DeLay, iar mai apoi a devenit concertmaestru la Fort Worth Symphony Orchestra în Texas. Aceleași poziții le-a ocupat și la Savannah Symphony din Georgia, la Filarmonica din Orlando, la Opera din Tampa și, ulterior, la Orchestra Ulster din Belfast (2010).
Anul 1994 i-a adus Premiul Juventus al Consiliului European, a fost finalist la Concursul Internațional Ceaikovski de la Moscova și a câștigat Audițiile Internaționale ale Artiștilor din New York.
Violonistul a fost concertmaestru invitat al mai multor orchestre importante, precum cele din Vancouver, Charleston, Birmingham, Dublin, Melbourne, dar și a operelor din Dallas și Sydney.
Și-a făcut debutul discografic în 1997, alături de pianistul Fabio Bidini cu cvartetele de pian ale lui Brahms și, mai târziu, cu sonatele pentru vioară. A înregistrat lucrări de Cecilia McDowell pentru Dutton Epoch și Concertul pentru vioară de Kurt Weill pentru casa de discuri SOMM, în același timp realizând mai multe înregistrări live și în studio pentru BBC.
Gabriel Bebeșelea
Gabriel Bebeșelea este dirijor principal al Filarmonicii de Stat „Transilvania” din Cluj-Napoca și al Filarmonicii „George Enescu” din București. În 2023, anul în care Timișoara este Capitala Europeană a Culturii, Gabriel Bebeșelea va deține titlul de Dirijor în Rezidență al Filarmonicii „Banatul”.
Pe lângă aceaste poziții, Bebeșelea este invitat al unor orchestre precum Royal Philharmonic Orchestra Londra, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Barcelona Symphony Orchestra, Orchestra Simfonică din Castilla și León, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Singapore Symphony Orchestra, Tonkünstler-Orchester, Ulster Orchestra și Bochumer Symphoniker.
În viitorul apropiat va debuta alături de Orchestre Philharmonique de Marseille, va susține un turneu alături de PKF-Prague Philharmonia, înregistrări cu Tonkünstler- Orchester și înregistrări cu Bamberger Symphoniker.
Alături de Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Gabriel Bebeșelea a înregistrat în premieră mondială pe CD oratoriul „Strigoii” și „Pastorale – Fantaisie pour petit orchestre”(ediție editată de Gabriel Bebeșelea) de George Enescu.
Gabriel Bebeșelea a dirijat în săli de concerte importante, precum Musikverein din Viena, Konzerthaus din Berlin, Elbphilharmonie Hamburg, Cadogan Hall din Londra, Palace of Arts din Budapesta și Auditorium Parco della Musica din Roma.
Printre soliștii cu care Bebeșelea colaborează se numără Sarah Chang, Ray Chan, Sayaka Shoji, Leticia Moreno, Alexandru Tomescu, François Leleux, Sir Stephen Hough, Simon Trpčeski, Robert Levin, Lucas și Arthur Jussen, Alexandra Dariescu, Daniel Ciobanu, Ruxandra Donose și mulți alții.
Gabriel Bebeșelea este cunoscut pentru implicarea sa în domeniul cercetării muzicale, el fiind responsabil pentru descoperirea mai multor capodopere din istoria muzicală,
uitate sau neglijate. În 2017 a înființat ansamblul de muzică veche și nouă Musica Ricercata. În afară de faptul că este director artistic al acestui ansamblu, începând cu anul 2019 dirijorul ocupă aceeași funcțiue și în cadrul Festivalului Musica Ricercata din orașul său natal Sibiu.
Un dirijor notabil de operă, Bebeșelea a fost numit dirijor principal al Operei din Iaşi în 2011, devenind cel mai tânăr şef de orchestră într-o astfel de postură din România. În anul 2015 a ocupat aceeași poziție și la Opera Nationala Română din Cluj.
În 2011 Gabriel Bebeșelea a obţinut o bursă la prestigioasa Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, unde a învățat de la unii dintre cei mai importanţi dirijori din zielele noastre, printre care, Mariss Jansons, Bernard Haitink, Herbert Blomstedt, Cristoph von Dohnanyi, Philippe Herreweghe, David Zinman și Eliahu Inbal.
Născut in 1987, Gabriel Bebeșelea este câstigător al concursurilor de dirijat „Lovro von Matačić” (2015) şi „Jeunesses Musicales” (2010).
A absolvit Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, la clasa maestrului Petre Sbârcea. Masteratul l-a studiat cu maestrul Horia Andreescu la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti. Gabriel Bebeșelea a absolvit studiile postuniversitare la Universitatea de Muzică şi Artele Spectacolului din Viena, la clasa profesorului Mark Stringer.
Biletele online la concert se pot achiziţiona de pe site-urile entertix.ro şi myticket.ro. Biletele se pot cumpăra şi de la Agenţia de Bilete a Filarmonicii (Piaţa Lucian Blaga nr. 1-3, tel. 0756048318 sau 0264 43 00 60) sau cu o oră înainte de începerea concertului, direct de la locul acestuia, în limita locurilor disponibile.