David Crescenzi dirijează Oratoriul Elias la Filarmonică
Corul pregătit de maestrul Cornel Groza a avut o prezenţă cu caracter grandios, a participat la povestirea acţiunii. A sunat plin, prin omogenitate, suplu în desfăşurarea acţiunii.
Soliştii au fost echilibraţi fără să exteriorizeze în partitură. Soprana Diana Ţugui a cântat aria splendid. Apoi mezzosoprana Mihaela Ispan a ajutat-o bine pe soprană. Iar împreună cu soprana Viktoria Cormos cele trei dive au interpretat superbul trio angelic a cappella Ridică-ţi ochii!
Tenorul a cântat bine recitativele folosind detaliile. Basul Cristian Hodrea a cântat bine partitura folosind timbrul de bas şi acutele din bariton. O apariţie inedită a fost soprana Natalia Barz, membră a Corului Junior VIP, apărută discret cu un recitativ în balconul scenei.
Dirijorul David Crescenzi vine a treia oară cu lucrări vocal simfonice, după Magnificat şi Requiem. A demonstrat încă odată ca specialist în muzică de operă, că poate stăpâni bine lucrările vocal simfonice. Prin specificul genului şi apoi combinarea între orchestră şi ansamblu coral.
Elias a mai fost dirijat o singură dată de Jan Stuler la Cluj. Filarmonica clujeană a interpretat şi oratoriul Paulus de Mendelssohn, cu maestrul Mandeal în 1991, 30 noiembrie.
Păcat că publicul nu a fost prezent atât cât se aştepta, pentru că de un timp încoace a devenit mai ignorant, apreciind numai tradiţia, fie un solist mare, pianist sau violonist, fie compozitori de talie.
Radu Lungu
Oratoriul „Elias” la Filarmonica de Stat „Transilvania”
Vineri, 21 aprilie 2023, ora 19, Abonament 21
Colegiul Academic
Corul și Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”
David Crescenzi dirijor
Diana Ţugui soprană
Mihaela Işpan mezzosoprană
Adorján Pataki tenor
Cristian Hodrea bas-bariton
Cornel Groza dirijorul corului
Felix Mendelssohn
Oratoriul Elias, op. 70, MWV A 25
După vacanța de Paște, revenim în cadrul obișnuit cu un concert vocal-simfonic special. Vă invităm vineri, 21 aprilie, de la ora 19, la Colegiul Academic, pentru a asculta celebra lucrare a compozitorului Felix Mendelssohn – Oratoriul Elias.
Sub bagheta dirijorului David Crescenzi, Corul și Orchestra Filarmonicii, alături de soliștii Diana Țugui (soprană), Mihaela Ișpan (mezzosoprană), Adorján Pataki (tenor) și Cristian Hodrea (bas-bariton) vă așteaptă să ne bucurăm împreună de o seară deosebită. Dirijorul Corului este Cornel Groza.
Despre lucrare:
Oratoriul Elias este inspirat de povestea biblică a profetului Ilie și este considerată una dintre cele mai importante lucrări religioase din repertoriul muzicii clasice. Vorbim de o lucrare amplă, cu o orchestră impresionantă, un cor masiv și patru soliști vocali ce interpretează rolurile principale.
Compoziția pune în valoare întreaga gamă de sentimente umane, de la bucurie și speranță, până la disperare și furie, oferind publicului o experiență emoțională unică, prin arii și pasaje corale ce rămân în memoria ascultătorului mult timp după experiența concertului.
Deși lucrarea este inspirată de o poveste biblică, Mendelssohn a abordat subiectul cu o perspectivă modernă, oferind o viziune progresistă asupra valorilor religioase și morale. Această abordare inovatoare face din Oratoriul Elias o lucrare relevantă și apreciată de public.
David Crescenzi
Pianist, dirijor de orchestră și de cor, David Crescenzi a studiat la
Conservatorul din Pesaro, iar apoi s-a specializat în dirijat orchestră, pian,
muzică corală și dirijat coral. Ani la rând a fost asistent și colaborator al lui
Alessio Vlad și elevul lui Gustav Khunn, la care a frecventat, între anii 1993 si 1996, cursurile de perfecționare „Pomeriggi musicali” din Milano.
Datorită activității sale pe parcursul a două decenii, s-a consacrat mai întâi ca pianist acompaniator și asistent dirijor în diferite teatre și festivaluri lirice, atât în Italia, cât și în străinătate, iar în prezent este dirijor de orchestră și maestru de cor.
Printre realizările sale semnificative se numără colaborarea cu Teatrul Operei din Cairo, în calitate de director artistic, între anii 1998 și 2003, unde a dirijat Bărbierul din Sevilla, Contract de căsătorie, Domnul Bruschino de Gioachino Rossini, Elixirul dragostei de Gaetano Donizetti, Tosca de Giacomo Puccini, Bal mascat, Aida și Rigoletto de Giuseppe Verdi.
Diana Ţugui
Soprana Diana Țugui a absolvit Universitatea de Muzică
„George Enescu” din București, la clasa profesoarei Sanda
Şandru. Este o artistă plurivalentă care, pe lângă rolurile din
operă în care s-a consacrat, abordează cu mult succes și genul
vocal-simfonic, opereta, liedul și chiar musicalul. A colaborat cu
toate filarmonicile și teatrele de operă din țară, iar în ultimii
șaisprezece ani a avut numeroase apariții pe scene importante
ale Europei.
Este laureată a numeroase concursuri internaționale, precum
„Jaume Aragall”, „Wilhem Stenhammar”, „Vox Artis”, „Elena
Teodorini”. În anul 2015 a primit distincţia „Cea mai bună
soprană” la Gala Operelor Naționale, iar în 2018 premiul „Lya
Hubic” pentru cea mai bună soprană.
Repertoriul de operă al Dianei Țugui cuprinde mai bine de treizeci de eroine, dintre care pot fi amintite Violeta din Traviata, Lucia din Lucia di Lammermoor, Mimì și Musetta din Boema, Elvira din I puritani, Adina din Elixirul dragostei şi altele.
În acest moment este solistă a Operei Naționale Române din Cluj-Napoca și în paralel cu activitatea de pe principala scenă lirică a Transilvaniei, Diana Țugui continuă aceeași frumoasă carieră de pe scenele europene. De asemenea, dorinţa de a transmite mai departe experienţa în arta cântului o determină să urmeze şi o carieră universitară, ocupând în acest
moment postul de lector universitar la catedra de canto a Academiei Naţionale de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj.
Mihaela Işpan
Solistă a Operei Naţionale Bucureşti, mezzosoprana Mihaela
Maria Işpan constituie un fericit exemplu de artist liric întrunind
principalele calităţi, permanent confirmate, indispensabile atât pe
scena de operă, cât şi pe cea de concert: vocea frumoasă,
inteligenţa muzicală, talentul actoricesc şi pasiunea pentru artă
sunt, deopotrivă, referinţele şi ingredientele evoluţiei artistice pe
care a urmat-o până în prezent.
Licenţiată şi absolventă de Masterat a Facultăţii de Artă Scenică,
specializarea Canto, din cadrul Academiei de Muzică „Gheorghe
Dima”, la clasa prof. univ. dr. Alexandru Fărcaş şi conf. univ. dr.
Ramona Eremia, mezzosoprana şi-a perfecţionat, în paralel, arta
cântului şi stilistica interpretării vocale sub îndrumarea sopranei
Niculina Mirea. S-a specializat la cursurile de măiestrie vocală susţinute de către mezzosoprana Viorica Cortez, tenorul Ion Buzea şi soprana Mariana Nicolesco. În plus, a participat la cursurile „Internationale Bach Akademie” (Stuttgart), iar ulterior la Concursurile de Canto „Paul Constantinescu” (Ploieşti), „Internationale Hans Gabor Belvedere” (Viena),
„Julián Gayarre” (Pamplona) şi „Debut” (Bad Mergentheim).
Cu acel valoros meşteşug al cântului ce denotă un matur discernământ estetico-muzical, solista s-a remarcat, de-a lungul timpului, ori de câte ori a acceptat numeroasele invitaţii din partea unor instituţii de profil: Radiodifuziunea Română şi Filarmonica „George Enescu” din
Bucureşti, Filarmonica de Stat din Arad, Filarmonica „Banatul” şi Opera Naţională Română din Timişoara, Sala cu Orgă din Chişinău, Filarmonica „Transilvania” şi Opera Naţională Română din Cluj-Napoca, Filarmonica „Moldova” din Iaşi, Filarmonica „Muntenia” din Târgovişte. În mod firesc, o consistentă experienţă scenică i-a încununat permanentele eforturi de auto-perfecţionare a tehnicii vocale şi în cadrul turneelor artistice din Germania,
Franţa, Italia, Grecia, Austria, Polonia, Ungaria, Spania şi Anglia.
Paleta repertorială a artistei include, pe lângă consacrate titluri de operă, şi multiple lucrări vocal-simfonice de referinţă ale compozitorilor aparţinând genurilor baroc, clasic şi modern.
Adorján Pataki
Născut la Târnăveni, Adorján Pataki a absolvit studiile
muzicale la Colegiul Reformat din Cluj, iar apoi secţia
de canto a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, la
clasa profesorului Marius Budoiu. De asemenea,
activează ca tenor solist la Opera Maghiară din Cluj.
Repertoriul său însumează o serie de roluri ale unor
opere celebre, dintre care amintim Madama Butterfly,
Boema, Gianni Schicchi, Tosca şi La Rondine de
Puccini, La Traviata, Nabucco, Falstaff, Un bal mascat,
Simon Boccanegra, Luisa Miller, Trubadurul, I
lombardi, Macbeth, Don Carlos, Rigoletto şi Otello de Verdi, Paiaţe de Leoncavallo, Evgheni Oneghin de Ceaikovski, Lucia di Lammermoor şi Elixirul dragostei de Donizetti, Flautul fermecat de Mozart, Olandezul zburător şi Das Liebesverbot de Wagner, Oberon de Verdi,
L’Heure espagnole de Ravel, Carmen de Bizet. Dintre lucrările aparţinând genului vocalsimfonic, Adorján Pataki a interpretat Recviemul de Mozart, Simfonia a IX-a şi Misa în Do major de Beethoven, Misa în Mi bemol de Schubert, oratoriul Messiah de Haendel, Recviemul de război de Britten, Creaţiunea, Nelsonmesse, Theresienmesse, Missa Sanctae
Caeciliae de Haydn, Paulus, Elias şi Simfonia nr. 2 de Mendelssohn, Stabat Mater şi Recviemul de Dvořák, Messa di Gloria de Puccini, lucrări de Liszt, Franck, Dittersdorf, Bruckner, Psalmus hungaricus de Kodály, Petite Messe Solennelle şi Stabat Mater de Rossini.
A colaborat cu orchestrele Filarmonicilor din Cluj-Napoca, Oradea, Arad, Craiova, TârguMureş, Sibiu, Iaşi şi Satu Mare, susţinând concerte şi în afara ţării, în Ungaria, Elveţia, Spania, Germania, Olanda, Austria, Bosnia şi Herţegovina şi Croaţia. Colaborator permanent al Operei din Budapesta, tenorul lucrează şi cu operele din Darmstadt, Chemnitz, Bonn,
Aachen, Bergen, Como, Osijek. În 2018, a susţinut un concert cu Orchestra Radioteleviziunii din Madrid, sub bagheta lui Thomas Dausgaard, cu Psalmus hungaricus de Kodály.
Adorján Pataki a fost distins cu Premiul UCMR la Concursul Internaţional de Canto „Traian Grozăvescu” (2006), cu Premiul Special la Concursul Internaţional de Lied „Ionel Perlea” (2009), cu Premiul Special la Concursul Internaţional de Operetă „Ferenc Lehár” (2010), cu Premiul „Lya Hubic” al Operei Naţionale Române din Cluj (2013), Premiul de Excelenţă al Operei din Iaşi (2015) şi Premiul „Antal Rónai” al Operei Maghiare din Cluj.
Cristian Hodrea
Bas-baritonul Cristian Hodrea a absolvit Liceul de Muzică
„Sigismund Toduţă”, urmând ulterior cursurile Academiei de
Muzică „Gheorghe Dima”, secţia oboi (clasa prof. univ. dr.
Aurel Marc) şi apoi secţia canto (clasa conf. univ. dr. Marius
Budoiu). În prezent, este solist al Operei Naţionale Române
din Cluj şi lector universitar la Academia de Muzică din Cluj.
În 2006, a participat la cursurile de măiestrie susţinute de
Mariana Nicolesco la Brăila, iar în 2007 a fost distins cu
Premiul Special „Sigismund Toduţă” la concursul de
interpretare cu acelaşi nume din Cluj.
Cristian Hodrea a colaborat cu instituţii precum Filarmonicile
din Cluj, Bucureşti, Iaşi, Craiova, Sibiu, Arad, Braşov, Oradea, Orchestra Radio din Bucureşti, Opera Română şi Opera Maghiară din Cluj. În repertoriul său, se regăsesc, în egală măsură, roluri din opere (Boema, Turandot şi Gianni Schicchi de Puccini, Bărbierul din Sevilla de
Rossini, Carmen de Bizet, Don Giovanni şi Nunta lui Figaro de Mozart, Căsătoria secretă de Cimarosa, Elixirul dragostei şi Don Pasquale de Donizetti, Puritanii de Bellini, Un bal mascat, Traviata, Nabucco, Rigoletto de Verdi, Tannhäuser şi Aurul Rinului de Wagner, Liliacul de
Johann Strauss, Orfeu în Infern de Offenbach, Carmen de Bizet, Văduva veselă de Lehár, Werther de Massenet, My Fair Lady de Loewe, D’ale carnavalului de Háry Béla, Motanul încălţat de Trăilescu, Oreste şi Oedip de Cornel Ţăranu), precum şi lucrări vocal-simfonice
(Oratoriul de Crăciun, Patimile după Matei şi Cantata cafelei de Bach, Recviemul şi Misa Încoronării de Mozart, Misa în Do major şi Simfonia a IX-a de Beethoven, Dettinger Te Deum, Funeral Anthem for Queen Caroline şi Messiah de Handel, Nelson Messe şi Theresienmesse de Haydn, Recviemul de Fauré, Oratoriul de Crăciun de Saint-Saëns, Die erste Walpurgisnacht şi Elijah de Mendelssohn, Oratoriul de Crăciun de Saint-Saëns,
Recviemul de Fauré, Cantata profana de Bartók, Recviem-Parastas de Negrea, Requiem de Theodorakis, Via crucis de Liszt/Păutza, Oratoriul de Paşti de Paul Constantinescu, Par ce fil d’or de Mihai Mitrea-Celarianu, Dedicaţii de Cornel Ţăranu).
Printre dirijorii cu care a colaborat, se numără Horia Andreescu, Cristian Mandeal, Gabriel Bebeşelea, Jan Stulen, Alain Pâris, Marcello Mottadelli, Giuseppe Sabbatini, Keri-Lynn Wilson, Nicolae Moldoveanu, József Horváth, Radu Popa, David Crescenzi, Alexandru Lăscae, Sabin Păutza, Sascha Goetzel, Romeo Rîmbu, Cristian Brâncuși, Gheorghe Victor
Dumănescu, Traian Ichim, Adrian Morar, Cristian Sandu, Ciprian Para, Kurt Philippi, Cristian George Neagu, Dorin Frandeş, Cristian Oroşanu.
Biletele online la concert se pot achiziţiona de pe site-urile entertix.ro şi myticket.ro. Biletele se pot cumpăra şi de la Agenţia de Bilete a Filarmonicii (Piaţa Lucian Blaga nr. 1-3, tel. 0756048318 sau 0264 43 00 60) sau cu o oră înainte de începerea concertului, direct de la locul acestuia, în limita locurilor disponibile.