Filarmonica Transilvania o caută pe Cenuşăreasa la bal
Uverturi și arii celebre în concertul de închidere a stagiunii 2022/2023 al Filarmonicii de Stat „Transilvania”
Vineri, 30 iunie 2023, ora 19, Abonament 32
Colegiul Academic
Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”
David Crescenzi dirijor
Adrian Sâmpetrean bas
Wolfgang Amadeus Mozart
Uvertura operei Nunta lui Figaro
Aria Madamina, il catalogo è questo din Don Giovanni
Gioachino Rossini
Uvertura operei Domnul Bruschino
Wolfgang Amadeus Mozart
Aria Tutto è disposto… Aprite un po’ quegli occhi din Nunta lui Figaro
Gioachino Rossini
Uvertura operei Cenuşăreasa
Aria Là del ciel nell’arcano profondo din Cenuşăreasa
Vincenzo Bellini
Uvertura operei Norma
Aria Vi ravviso, o luoghi ameni din Somnambula
Giuseppe Verdi
Uvertura operei Luisa Miller
Aria Infelice! E tuo credevi din Ernani
Colegiul Academic va găzdui vineri, 30 iunie 2023, de la ora 19:00, Concertul de închidere a stagiunii 2022/2023. Uverturi și arii celebre vor răsuna pe scena Auditorium Maximum, în interpretarea Orchestrei Filarmonicii de Stat „Transilvania” și a solistului Adrian Sâmpetrean, sub bagheta dirijorală a lui David Crescenzi.
Despre lucrări
Concertul de vineri, 30 iunie 2023, se va deschide cu uvertura operei Nunta lui Figaro, o uvertură plină de viață, având o temă strălucitoare și un presto final spumos. Prima lucrare a serii va fi urmată de aria cu recitativ Tutto è disposto… Aprite un po’ quegli occhi tot din opera mai sus amintită a lui Mozart, dar și de aria Madamina, il catalogo è questo din opera Don Giovanni, tot din creația compozitorului austriac, poate una dintre cele mai faimoase și populare arii ale sale, interpretate de basul Adrian Sâmpetrean.
Seara va continua cu uvertura operei Cenuşăreasa, dar și cu aria Là del ciel nell’arcano profondo din opera cu omonimă, compusă de Rossini, o operă comică în două acte, după un libret de Jacopo Ferreti.
Muzica lui Vincenzo Bellini va răsuna și ea pe scena Auditorium Maximum, Orchestra Filarmonicii clujene interpretând uvertura operei Norma, pentru ca mai apoi să se interpreteze aria Vi ravviso, o luoghi amenidin opera Somnambula. Cântată în primul act al operei, aria se remarcă prin suavitatea liniei vocale solistice.
Ultimul concert al stagiunii 2022/2023 se va încheia cu Verdi, uvertura operei Luisa Miller și aria Infelice! E tuo credevi din Ernani. Această arie este interpretată de personajul Silva la finalul primului act al operei Ernani de Giuseppe Verdi.
Despre dirijor
David Crescenzi
Pianist, dirijor de orchestră şi de cor, David Crescenzi a început să studieze la Conservatorul din Pesaro, specializându-se ulterior în instrumente de orchestră, pian, muzică corală şi dirijat coral. Timp de mai mulţi ani a fost asistent şi colaborator al lui Alessio Vlad şi elevul lui Gustav Khunn, la care a frecventat, între anii 1993 şi 1996, cursurile de perfecţionare „După amieze muzicale” din Milano. Datorită activităţii sale pe parcursul a două decenii, s-a consacrat mai întâi ca pianist acompaniator şi maestru locţiitor în diferite teatre si festivaluri lirice, atât în Italia, cât şi în străinătate, iar actualmente ca dirijor de orchestră şi maestru de cor.
Printre realizările sale cele mai semnificative, amintim colaborarea cu Teatrul Operei din Cairo, în calitate de dirijor invitat, între anii 1998 şi 2003, unde a pregătit şi dirijat Bărbierul din Sevilla, Contract de căsătorie, Domnul Bruschino de Rossini, Elixirul dragostei de Donizetti, Tosca de Puccini, Bal mascat, Aida şi Rigoletto de Verdi. Începând cu anul 2014, este Director Artistic şi Dirijor Principal al Operei din Cairo.
Între anii 1999 şi 2001, a fost maestru de cor la Teatrul „Carlo Felice” din Genova, iar în stagiunea 2004/2005 a fost locţiitorul directorului muzical de la Teatrul „San Carlo” din Napoli. La Doha a dirijat Aida (2002), Ibn Sina de Michil Borstlap (2003) şi Aspire de David Krane, cu ocazia deschiderii Jocurilor Olimpice Asiatice (2005).
Din anul 2002, colaborează cu Opera Naţională Română Timişoara, unde a dirijat spectacolele de operă Nunta lui Figaro de Mozart, Bărbierul din Sevilla de Rossini, Aida, Rigoletto, Traviata, Nabucco, Trubadurul, Otello, Bal mascat, Attila de Verdi, Carmen de Bizet, Tosca, Turandot, Boema, Madama Butterfly, Gianni Schicchi de Puccini, Cavaleria rusticană de Mascagni, Paiaţe de Leoncavallo, Adriana Lecouvreur de Cilea şi Gioconda de Ponchielli. Sub bagheta lui au evoluat nume importante de talie internaţională, dintre care îl amintim pe basul Roberto Scandiuzzi în premiera operei Faust de Gounod şi în opera Attila de Verdi.
A dirijat, în cadrul Operei Naţionale din Bucureşti, Rigoletto în (2006), iar succesiv a pregătit şi dirijat premiera operei Nunta lui Figaro de Mozart.
În septembrie 2007, a participat, cu Opera Naţională Română din Timişoara, la Festivalul Internaţional „George Enescu” din Bucureşti, dirijând Tosca de Puccini, cu o distribuţie internaţională care i-a avut ca protagoniști pe soprana Nadja Michael, baritonul Franz Grundheber şi celebrul tenor dominican Francisco Casanova. În vara anului 2008, pe Arena „Sferisterio” din Macerata, a dirijat în primă audiţie absolută în Italia Neues vom Tages de Paul Hindemith.
Din anul 2008, este dirijor invitat al Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, iar din 2017 directorul artistic al instituţiei.
În cadrul stagiunilor 2011/2013, a fost invitat de către Opera Naţională Română din Iaşi pentru a dirija Boema de Puccini, Lucia di Lammermoor de Donizetti, Rigoletto, Nunta lui Figaro, premierele operelor Bărbierul din Sevilla şi Aida. În ianuarie 2012, a întreprins un turneu în Germania şi Franţa, cu Bergisch Symphoniker Orchestra din Köln, unde a dirijat Aida, Otello şi Recviemul de Verdi.
Colaborează frecvent cu Orchestra Radio, Filarmonica „George Enescu”, Opera Naţională din Bucureşti şi cu Filarmonica „Transilvania”. De asemenea, între 2018/2021, a fost dirijor invitat principal la opera din Düsseldorf, unde a dirijat Romeo şi Julieta, Traviata, Cenuşăreasa, Tosca, Cavaleria rusticană, Paiaţe, Don Giovanni, Nunta lui Figaro, Madama Butterfly. A dirijat spectacole la Opera de Stat din Hanovra, la Teatrul „Pergolesi” din Jesi, la Teatrele de operă din Treviso şi Ferrara, la Opera din Modena. Începând cu luna mai 2021, David Crescenzi este şi dirijor permanent al Operei Naţionale din Iaşi.