Cea mai lungă simfonie cu gingaşi clopoţei la Fila
Concert vocal-simfonic – dirijor Gabriel Bebeşelea
Vineri, 23 februarie 2024, ora 19, Abonament 14
Colegiul Academic
Corul și Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”
Corul de copii Junior VIP
Gabriel Bebeşelea dirijor
Liza Kadelnik mezzosoprană
Cornel Groza dirijorul corului
Anca Mona Mariaș dirijoarea corului de copii
Gustav Mahler
Simfonia nr. 3
Una dintre cele mai lungi compoziții ale lui Gustav Mahler – Simfonia nr. 3 va răsuna pe scena Colegiului Academic, vineri, 23 februarie 2024, cu începere de la ora 19.00 sub bagheta dirijorului Gabriel Bebeșelea, în interpretarea Corului de femei și a Orchestrei Filarmonicii de Stat „Transilvania”, dar și a Corului de copii Junior VIP. Solista serii va fi mezzosoprana Liza Kadelnik, dirijorii celor două coruri fiind Cornel Groza, respectiv Anca Mona Mariaș.
Despre lucrare
Simfonia nr. 3 de Mahler este alcătuită din șase părți, fiind cea mai lungă compoziție a lui Mahler. Lucrarea este una dintre cele mai senine și extrovertite partituri din creația compozitorului austriac și oferă o imagine complexă a viziunii muzicianului asupra lumii. Cheia o reprezintă, pe de o parte, partea a IV-a a simfoniei, în care Mahler utilizează textul O Mensch din Așa grăit-a Zarathustra de Nietzche, iar pe de alta liedul Das himmlische Leben. Aceste două elemente de inspirație oferă o perspectivă asupra unei lumi pline de durere, ce nu dispare decât prin moarte, dar și asupra unei tânjeli după viața în paradis.
Prima parte a Simfoniei nr. 3 este un marș sau o serie de marșuri. După declamația fanfarei din debut, Mahler continuă printr-o textură densă, încredințată cornilor, tromboanelor și trompetelor. Partea a doua aduce în prim-plan o cantilenă a oboiului, dezvoltată ulterior în variațiuni tot mai bogate. În partea a treia se realizează trecerea de la lumină la întuneric. Linia melodică de la suflători este, din nou, supusă unei variații complexe. În partea a patra, construită în întregime pe combinații de note alternante la orchestră, își face intrarea mezzosoprana solistă, cu o melodie simplă, dar de o mare forță. Același procedeu al alternării este utilizat și în partea a cincea, dar de data aceasta cu ajutorul corului de copii, care imită sunetele clopotelor, în acompaniamentul orchestrei și al corului de femei. Intensul Adagio final (partea a VI-a) redă viziunea lui Mahler asupra raiului. Această secțiune aduce laolaltă firele disparate ale părților anterioare, împletindu-le într-o țesătură de o extraordinară forță și frumusețe (sursă text: Oana Andreica – Ghid (incomplet) de concert).
Despre dirijor
Gabriel Bebeșelea
Gabriel Bebeșelea este Dirijor Principal al Filarmonicii „George Enescu” din București. În anul 2023, pe perioada Capitalei Europeane a Culturii, Gabriel Bebeșelea a deținut titlul de Dirijor in Rezidență al Filarmonicii „Banatul” din Timișoara.
În afara acestor poziții importante, dirijorul Gabriel Bebeșelea este invitat al unor orchestre de prestigiu precum Royal Philharmonic Orchestra Londra, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Barcelona Symphony Orchestra, Orchestra Simfonică din Castilla și León, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Singapore Symphony Orchestra, Tonkünstler-Orchester, Ulster Orchestra și Bochumer Symphoniker.
Anul 2023 a marcat și debutul său cu Orchestre Philharmonique de Marseille, precum și un turneu alături de PKF-Prague Philharmonia, dar și înregistrări cu Tonkünstler- Orchester, și cu Bamberger Symphoniker.
Alături de Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Gabriel Bebeșelea a înregistrat în premieră mondială pe CD oratoriul Strigoii și Pastorale – Fantaisie pour petit orchestre (ediție editată de Gabriel Bebeșelea) de George Enescu.
Gabriel Bebeșelea a dirijat in săli de concerte importante, precum Musikverein din Viena, Konzerthaus din Berlin, Elbphilharmonie Hamburg, Cadogan Hall din Londra, Palace of Arts din Budapesta și Auditorium Parco della Musica din Roma.
Printre soliștii cu care Bebeșelea colaborează̆ se numără̆ Sarah Chang, Ray Chan, Sayaka Shoji, Leticia Moreno, Alexandru Tomescu, François Leleux, Sir Stephen Hough, Simon Trpčeski, Robert Levin, Lucas și Arthur Jussen, Alexandra Dariescu, Daniel Ciobanu, Ruxandra Donose, etc.
Gabriel Bebeșelea este cunoscut pentru dedicarea sa cercetării și redescoperirii muzicii, și este responsabil pentru descoperirea mai multor capodopere muzicale uitate sau neglijate. În 2017, pentru a aduce la lumină o astfel de muzică, a înființat ansamblul de muzică veche și nouă Musica Ricercata. În afară de faptul că este director artistic al ansamblului Musica Ricercata, începând cu anul 2019, este director artistic al Festivalului Musica Ricercata din orașul său natal, Sibiu.
Un dirijor notabil de operă, Bebeșelea a fost numit Dirijor Principal al Operei din Iași în 2011, devenind cel mai tânăr șef de orchestră într-o astfel de postură din România, ocupând aceeași poziție și la Opera Națională Română din Cluj în 2015.
În 2011 Gabriel Bebeșelea a obținut o bursă la renumita Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, unde a avut posibilitatea să participe la repetiții și concerte și să învețe de la câțiva din cei mai importanţi dirijori ai zilelor noastre: Mariss Jansons, Bernard Haitink, Herbert Blomstedt, Cristoph von Dohnanyi, Philippe Herreweghe, David Zinman și Eliahu Inbal.
Gabriel Bebeșelea este câștigător al concursurilor de dirijat „Lovro von Matačić” (2015) și „Jeunesses Musicales” (2010).
Absolvent al studiilor de licență̆ la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca la clasa maestrului Petre Sbârcea, și al celor de masterat cu maestrul Horia Andreescu la Universitatea Națională̆ de Muzică București, Bebeșelea a absolvit studiile postuniversitare la Universitatea de Muzică și Artele Spectacolului din Viena, la clasa Prof. Mark Stringer.
Despre solistă
Liza Kadelnik
Mezzosoprana Liza Kadelnik a absolvit Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca în anul 2005 (studii de licență), iar în 2007 a absolvit Stilistica interpretării vocale în cadrul aceleiași instituții de învățământ superior artistic. În prezent este solistă în cadrul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca. Aceasta este, de asemenea, o prezență constantă pe scenele lirice din țară și de peste hotare, dar și o voce invitată frecvent în concerte vocal-simfonice. În cariera sa de până acum, tânăra mezzosoprană a susținut concerte și a cântat atât în țară (Cluj-Napoca, Craiova, Iași, Galați, Sibiu, Târgu Mureș), cât și în străinătate: Marea Britanie (Liverpool, Manchester,
Coventry, Cardiff, Leicester, Brighton), Irlanda (Dublin, Cork, Limerick ), Germania (Witten, Stuttgart, Freiburg ), Austria (Linz ), Israel (Tel Aviv), Italia (Milano) , Elveția (Basel), etc.
Din repertoriul mezzosopranei fac parte roluri precum Carmen din opera cu același titlu de Bizet, Amneris (Aida), Santuzza (Cavaleria Rusticană), Principesa Eboli (Don Carlo), Azucena (Trubadurul), Berta (Bărbierul din Sevilla), Zita (Gianni Schicchi), și multe altele.
În ceea ce privește repertoriul vocal-simfonic, Liza Kadelnik a abordat lucrări precum Stabat Mater (Pergolesi), Stabat Mater (Rossini), Requiem-ul lui Mozart, dar și cel al lui Verdi,
Damnatiunea lui Faust (Berlioz), Petite messe solenelle (Rossini), Alexandr Nevski ( Prokofiev) și Harmoniemesse (Haydn).
Biletele online la concert se pot achiziționa de pe site-urile entertix.ro și myticket.ro. Biletele se pot cumpăra și de la Agenția de Bilete a Filarmonicii (Piața Lucian Blaga nr. 1-3, tel. 0756-048.318) sau cu o oră înainte de începerea concertului, direct de la locul acestuia, în limita locurilor disponibile.
Filarmonica de Stat „Transilvania”