Gabriel Bebeşelea revine pe scena Filarmonicii din Cluj
Filarmonica de Stat Transilvania vă invită să luați parte la concertul simfonic de vineri 8 martie 2024, ora 19.00, de la Colegiul Academic, când pe scenă va urca, alături de orchestra Filarmonicii clujene, violonistul de talie internațională Roman Simovic, sub bagheta binecunoscutului dirijor
Gabriel Bebeșelea. Programul serii va cuprinde Serghei Prokofiev –
Concertul nr. 2 în sol minor pentru vioară și Serghei Rahmaninov –
Simfonia nr. 3.
Concert simfonic – Gabriel Bebeșelea – dirijor / Roman Simovic – vioară
Vineri, 8 martie 2024, ora 19, Abonament 16
Colegiul Academic
Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”
Gabriel Bebeșelea dirijor
Roman Simovic vioară
Serghei Prokofiev
Concertul nr. 2 în sol minor pentru vioară
Simfonia nr. 3
Vineri 8 martie 2024, cu începere de la ora 19.00, Colegiul Academic își redeschide porțile pentru a-i primi cu brațele deschise pe melomanii dornici să audieze mari creații ale muzicii ruse în interpretarea Orchestrei Filarmonicii de Stat „Transilvania” și a solistului Roman Simovic, sub bagheta dirijorului Gabriel Bebeșelea.
Despre lucrări
Serghei Prokofiev a fost o figură inovatoare în lumea muzicală rusă de la începutul secolului al XX-lea. Într-un timp dominat de misticismul lui Scriabin și romantismul introvertit al lui Rahmaninov, creațiile de tinerețe ale lui Prokofiev au reprezentat o nouă direcție muzicală. Lucrările sale erau îndrăznețe și pline de vitalitate, oferind o alternativă într-un peisaj sonor impregnat de alte curente. Astfel, Concertul nr. 2 în sol minor pentru vioară, op. 63 este o lucrare remarcabilă, care evidențiază diversitatea stilistică și evoluția distinctă a compozitorului din perioada creativă a anilor 30. Premiera concertului a avut loc la Madrid în data de 1 decembrie 1935, sub bagheta dirijorului Enrique Fernández-Arbós, rolul solistului fiind asumat de violonistul Robert Soëtens, prieten apropiat al compozitorului și cel care comandase această creație excepțională. Prokofiev a dorit ca acest concert să se distingă radical de predecesorul său. Cu toate acestea, cele două împărtășesc multe elemente comune, inclusiv lirismul subestimat al compozitorului. Prima parte a concertului impresionează prin umorul rafinat, partea mediană cu o serenadă plină de delicatețe emoționantă, iar rondo-ul final aduce o claritate plină de vivacitate. Aceste caracteristici exemplifică noul stil al lui Prokofiev, evidențiat și în lucrările contemporane, cum ar fi baletul Romeo și Julieta și poemul simfonic Petrică și lupul. Comparativ cu primul concert pentru vioară, cel de-al doilea este exuberant și profund, prezentând sonorități camerale și profunzime în orchestrare. Vioara solo este tratată ca o voce solistă a orchestrei, alternând între pasaje cantabile specifice viorii și fragmente figurative pline de dificultăți tehnice.
În ceea ce privește Simfonia nr. 3 de Serghei Rahmaninov, aceasta are o arhitectură ce alătură o parte lungă cu o a doua, care combină mișcarea lentă cu scherzo (acesta din urmă trebuind să fie, în mod tradițional, partea a III-a), pentru a se încheia cu un final de mare energie. Asemeni precedentelor simfonii și aceasta se deschide cu un motto ce va fi reauzit pe parcursul celorlalte părți. Această frază poartă rezonanțele unui cânt ecleziastic și este urmată de tema principală a părții. Lirica temă secundă este o nouă mărturie a extraordinarei inventivități melodice care a străbătut întreaga creație a compozitorului. Partea a II-a se contopește cu cea de-a treia parte, îmbinând elementele tradiționale ale unei secțiuni lente cu cele ale unui scherzo. Și aici avem un motto urmat de tema principală. Finalul simfoniei, însă, este un tur de forță destinat să evidențieze capacitățile extraordinare ale Orchestrei Simfonice din Philadelphia, al cărei dirijor principal era, la vremea aceea, legendarul Leopold Stokowski, ansamblu ce a interpretat în premieră Simfonia nr. 3 (surse texte: Sabina Constantin – caiet de sală și Oana Andreica – Ghid (incomplet) de concert).
Despre dirijor
Gabriel Bebeșelea
Gabriel Bebeșelea este Dirijor Principal al Filarmonicii „George Enescu” din București. În anul 2023, pe perioada Capitalei Europene a Culturii, Gabriel Bebeșelea a deținut titlul de Dirijor în Rezidență al Filarmonicii „Banatul” din Timișoara.
În afara acestor poziții importante, dirijorul Gabriel Bebeșelea este invitat al unor orchestre de prestigiu precum Royal Philharmonic Orchestra Londra, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Barcelona Symphony Orchestra, Orchestra Simfonică din Castilla și León, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Singapore Symphony Orchestra, Tonkünstler-Orchester, Ulster Orchestra și Bochumer Symphoniker. Anul 2023 a marcat și debutul său cu Orchestre Philharmonique de Marseille, precum și un turneu alături de PKF-Prague Philharmonia, dar și înregistrări cu Tonkünstler- Orchester, și cu Bamberger Symphoniker.
Alături de Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Gabriel Bebeșelea a înregistrat în premieră mondială pe CD oratoriul Strigoii și Pastorale – Fantaisie pour petit orchestre (ediție editată de Gabriel Bebeșelea) de George Enescu.
Gabriel Bebeșelea a dirijat în săli de concerte importante, precum Musikverein din Viena, Konzerthaus din Berlin, Elbphilharmonie Hamburg, Cadogan Hall din Londra, Palace of Arts din Budapesta și Auditorium Parco della Musica din Roma.
Printre soliștii cu care Bebeșelea colaborează se numără Sarah Chang, Ray Chan, Sayaka Shoji, Leticia Moreno, Alexandru Tomescu, François Leleux, Sir Stephen Hough, Simon Trpčeski, Robert Levin, Lucas și Arthur Jussen, Alexandra Dariescu, Daniel Ciobanu, Ruxandra Donose, etc.
Gabriel Bebeșelea este cunoscut pentru dedicarea sa cercetării și redescoperirii muzicii, și este responsabil pentru descoperirea mai multor capodopere muzicale uitate sau neglijate. În 2017, pentru a aduce la lumină o astfel de muzică, a înființat ansamblul de muzică veche și nouă Musica Ricercata. În afară de faptul că este director artistic al ansamblului Musica Ricercata, începând cu anul 2019, este director artistic al Festivalului Musica Ricercata din orașul său natal, Sibiu.
Un dirijor notabil de operă, Bebeșelea a fost numit Dirijor Principal al Operei din Iași în 2011, devenind cel mai tânăr șef de orchestră într-o astfel de postură din România, ocupând aceeași poziție și la Opera Națională Română din Cluj în 2015.
În 2011 Gabriel Bebeșelea a obținut o bursă la renumita Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, unde a avut posibilitatea să participe la repetiții și concerte și să învețe de la câțiva din cei mai importanți dirijori ai zilelor noastre: Mariss Jansons, Bernard Haitink, Herbert Blomstedt, Cristoph von Dohnanyi, Philippe Herreweghe, David Zinman și Eliahu Inbal.
Gabriel Bebeșelea este câștigător al concursurilor de dirijat „Lovro von Matačić” (2015) și „Jeunesses Musicales” (2010).
Absolvent al studiilor de licență̆ la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca la clasa maestrului Petre Sbârcea, și al celor de masterat cu maestrul Horia Andreescu la Universitatea Națională̆ de Muzică București, Bebeșelea a absolvit studiile postuniversitare la Universitatea de Muzică și Artele Spectacolului din Viena, la clasa Prof. Mark Stringer.
Despre solist
Roman Simovici
Virtuozitatea strălucitoare și muzicalitatea înnăscută a lui Roman Simovic, alimentate de o imaginație fără limite, l-au purtat pe toate continentele, cântând pe multe dintre cele mai importante scene ale lumii, printre care Carnegie Hall, Sala Bolshoi a Conservatorului Ceaikovski, Mariinsky Hall din Sankt Petersburg, Grand Opera House din Tel-Aviv, Victoria Hall din Geneva, Rudolfinum Hall din Praga, Barbican Hall din Londra, Art Centre din Seul, Grieg Hall din Bergen, Rachmaninov Hall din Moscova, ș.a.
Roman Simovic a fost premiat la numeroase concursuri internaționale, printre care se numără: Premio Rodolfo Lipizer (Italia, câștigător al premiului I și a 12 premii ale publicului), Sion-Valais (Elveția), Concursul de vioară Yampolsky (Rusia) și Concursul de vioară Henryk Wieniawski (Polonia), ceea ce îl plasează printre cei mai importanți violoniști ai generației sale.
Ca solist, Roman a cântat cu cele mai importante orchestre din lume: London Symphony Orchestra, Orchestra Simfonică a Teatrului Mariinsky, Teatro Regio Torino, Symphony Nova Scotia (Canada), Franz Liszt Chamber Orchestra (Ungaria), Camerata Bern (Elveția), Camerata Salzburg (Austria), CRR Chamber Orchestra (Turcia), Filarmonica din Poznan, Filarmonica din Praga, North Brabant (Olanda), sub bagheta unor dirijori precum: Valery Gergiev, Antonio Pappano, Daniel Harding, Gianandrea Noseda, Kristian Jarvi, Sir Simon Rattle, Jiri Belohlavek, Pablo Heras Casado, Nikolai Znaider, Thomas Søndergård, Nuno Coelho, Jaime Martin, ș.a.
Un artist căutat, Roman Simovic a fost invitat și continuă să cânte la diverse festivaluri de renume, cum ar fi Verbier Festival, White Nights Festival St. Petersburg, Festivalul de Artă Transsiberian al lui Vadim Repin, Festivalul de Paște Valery Gergiev de la Moscova, Festivalul de vară Dubrovnik din Croația, Festivalul Kotor Art din Muntenegru, Festivalurile BEMUS și NOMUS din Serbia, Festivalul Sion Valais din Elveția, Festivalul Bergen din Norvegia, Festivalul Moscow Winter din Rusia, Festivalul Portogruaro din Italia, Granada Music Festival din Spania, colaborând cu artiști de renume precum Leonidas Kavakos, Yuja Wang, Gautie Capuson, Misha Maisky, Schlomo Mintz, Francois Leleux, Itamar Golan, Simon Trpceski, Janine Jansen, Julian Rachlin, Vadim Repin, Evgeny Kissin, Antoine Tamestit, Antonio Meneses, Nikolai Lugansky.
Roman deține un post de profesor invitat de vioară la Academia Regală de Muzică din Londra și are o vastă experiență în calitate de formator al tinerelor talente. Roman a prezentat cursuri de măiestrie în SUA, Marea Britanie, Coreea de Sud, Japonia, Australia, Italia, Suedia, Elveția, Serbia, Muntenegru, Israel, precum și la Festivalul Verbier, unde concertează frecvent ca solist cu orchestră, ca muzician de cameră și violonist în recitaluri solo.
Roman Simovic a lansat o serie importantă de înregistrări, dintre care cele mai notabile sunt patru CD-uri unde a și dirijat orchestra de coarde LSO pentru casa de discuri LSO live, precum și un CD cu integrala capriciilor lui Paganini pentru vioară solo. Casa de discuri LSO live va lansa 2 noi CD-uri ale lui Roman în 2024, 6 sonate pentru vioară solo de Eugene Ysaye și Miklos Rosza și concertele pentru vioară Bela Bartok cu sir Simon Rattle și Kevin John Edusei la pupitrul dirijoral al London Symphony Orchestra.
Roman Simovic cântă la o vioară Stradivarius din 1709, care i-a fost împrumutată cu generozitate de Jonathan Moulds.
Biletele online la concert se pot achiziționa de pe site-urile entertix.ro și myticket.ro. Biletele se pot cumpăra și de la Agenția de Bilete a Filarmonicii (Piața Lucian Blaga nr. 1-3, tel. 0756-048.318) sau cu o oră înainte de începerea concertului, direct de la locul acestuia, în limita locurilor disponibile.
Filarmonica de Stat „Transilvania