Jocuri şi rime cu maestrul Mandeal încheie Cluj Modern
Filarmonica Transilvania încheie vineri seara, de a ora 19, Festivalul Cluj Modern, cu concertul Jocuri şi rime, sub bagheta dirijorului Cristian Mandeal.
Vineri,
12 aprilie 2019, ora 19, Abonament 21
Colegiul
Academic
Jocuri
şi rime
Orchestra Filarmonicii de
Stat “Transilvania”
Cristian
Mandeal dirijor
Rodica
Vică soprană
Program
Cornel
Ţăranu
Jeux
en palindromes, p.a.a.
Olivier
Messiaen
Poèmes pour Mi pentru soprană şi orchestră
György
Selmeczi
Joc de pehlivani, p.a.a.
Sabin
Păutza
Jocuri II
Eveniment realizat în parteneriat cu Festivalul Cluj Modern.
Vineri, 12
aprilie, de la ora 19.00, vă invităm la un eveniment realizat în
parteneriat cu Festivalul Cluj Modern. Sub bagheta dirijorului
Cristian Mandeal, seara se va desfășura într-o alternare de
”Jocuri și rime”, un program inedit prin concept și abordare,
îmbogățit de prezența sopranei Rodica Vică, care va interpreta
Poèmes pour Mi de Olivier
Messiaen.
Stilul muzical al lui Messiaen cuprinde trei elemente principale: adevărurile teologice ale credinţei catolice, dragostea umană ca cea dintre Tristan şi Isolda şi natura reprezentată de cântecele păsărilor (pe care le nota peste tot pe unde mergea). În 1932, Messiaen s-a căsătorit cu violonista şi compozitoarea Claire Delbos. Cei doi au avut o relaţie plină de afecţiune, care şi-a găsit împlinirea şi pe scenă, unde cei doi cântau adesea (Messiaen era şi un foarte bun pianist). În 1936, şi-au construit o casă de vacanţă lângă un lac din apropierea oraşului Grenoble, cu o superbă panoramă spre munţi. Acesta a devenit locul preferat de retragere al lui Messiaen şi aici, în mijlocul naturii, prima lucrare pe care a scris-o a fost un cadou pentru soţia sa: nouă lieduri pentru soprană şi orchestră, pe versuri scrise de el însuşi. Despre ciclul de lieduri Messiaen ne spune următoarele:
« Am scris eu însumi poem şi muzică, în acelaşi timp. Poemul, foarte simplu, este puţin în spiritul lui Pierre Reverdy (poet pe care-l citeam mult pe vremea aceea). Conţine, printre altele, vocabule împrumutate de la Sf. Pavel, din Evanghelii, Psalmi şi imagini extrase din peisajul care mă înconjura atunci: cel al Alpilor, al munţilor şi lacurilor.
Timbrul este adesea pulverizat prin acorduri în triluri. Este respectat caracterul lemnelor soliste (oboi şi corn englez întunecate şi nazale, flaute poetice şi clare, clarinete neutre sau agresive, corni rotunzi şi calzi).»
De la poemele lui Messiaen se trece la Jocul de pehlivani al compozitorului György Selmeczi, tot un poem simfonic, de altfel. Joc de pehlivani face parte dintr-o trilogie simfonică alcătuită din lucrări de sine stătătoare – Joc de pehlivani (titlul în engleză Clown Games and Passions), Play Casanova, Arlequin et Désirée. Compozitorul se focusează pe figura și problematica clovnului, figură care, conștient sau instinctiv, persistă statornic în centrul atenției artistului creator.
În această lucrare personajul principal este pehlivanul, clovnul balcanic, mai capricios, mai rapsodic, mai pasionat, mai „tare” și în același timp mai suferind (?) decât omologii săi occidental.
Jocul pehlivanilor este o punte excelentă de lansare în energia jocurilor lui Sabin Păutza – Jocuri II. Concerto grosso pentru orchestră.
Compusă în anul 1978, această lucrare face parte dintr-un ciclu de nouă lucrări diferite intitulat Jocuri, care, cu mici excepții, se bazează pe un material specific folclorului românesc, exclusiv din Banat și Ardeal. Jocuri II folosește unele citate din Béla Bartόk și George Breazul, alături de unele melodii compuse de mine în caracter popular românesc sau păstrate în memorie din copilăria mea petrecută în inima Banatului Montan. Ca un element mai puțin obișnuit pentru acest gen de muzică se va reține prezența unor texte strigate – țâpurituri – așa cum le găsim în Bihor, menite să „comenteze” mai ales momentele dansante ale suitei. ”Gândită la început pentru orchestră de coarde – de unde și denumirea de concerto grosso – și scrisă la Iași pentru prietenul meu Ion Baciu, ea a fost reorchestrată mai tîrziu (1984) pentru formație mare, simfonică, la solicitarea Filarmonicii din Cluj (și prezentată alternativ sub baghetele maeștrilor Emil Simon și Cristian Mandeal), variantă care va fi interpretată și în concertul din această seară.” – Sabin Păutza
Informații despre artiști
Cristian Mandeal
În cei peste 40 de ani de activitate dirijorală neîntreruptă, Cristian Mandeal s-a aflat la pupitrul majorităţii orchestrelor din România, dar şi al unor orchestre de prestigiu de pe scenele internaţionale.
Cristian Mandeal a studiat pianul, compoziţia (cu Ştefan Niculescu) şi dirijatul (cu Constantin Bugeanu) la Conservatorul „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, perfecţionîndu-se apoi cu Herbert von Karajan (Berlin) şi Sergiu Celibidache (München). Parcursul său profesional a început cu activitatea de corepetitor la Opera Română din capitală (1974/1977), devenind ulterior dirijorul Filarmonicilor din Târgu-Mureş (1977/1980), Cluj (1980/1987) şi Bucureşti (1987/2009). De asemenea, a fost Director Artistic al Festivalului şi Concursului Internaţional „George Enescu”, ediţiile 2001 şi 2003.
În paralel cu funcţiile deţinute în România, Cristian Mandeal a fost Director Artistic al Northern Israelian Orchestra din Haifa (1999/2002) şi al Orchestrei Naţionale Basce din San Sebastián, Dirijor Permanent al Orchestrei „Haydn” din Bolzano e Trento (2000/2003), Dirijor Invitat Permanent al Orchestrei „Halle” din Manchester (2005/2010), al Filarmonicii din Belgrad (2006/2007) şi al Filarmonicii din Copenhaga (începînd din anul 2006).
În ampla listă a orchestrelor internaţionale cu care a colaborat, se regăsesc cîteva din ansamblurile de frunte: Wiener Oper Orchester, Deutsche Oper Orchester Berlin, Staatskapelle Berlin, Staatskapelle Dresden, Dresdner Philharmonie, Münchner Philharmonie, Bayerisches Rundfunk Orchester, Hessisches Rundfunk Orchester, Oper und Museumsgesellschaft Orchester din Frankfurt, Südwest Rundfunk Orchester din Baden Baden şi Saarbrücken, London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, BBC London Orchestra, BBC Scottish Orchestra din Glasgow, City of Birmingham Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra Liverpool, RTE-Dublin, Orchestre Nationale de Belgique, Filarmonica Cehă, Orchestra Simfonică şi Orchestra Radio din Praga, Orchestra Radio Slovenă din Ljubljana, Orchestra della Santa Cecilia din Roma, RAI Milano, Orchestra National de Catalunia din Barcelona, Israel Philharmonic Orchestra din Tel Aviv, Jerusalem Symphony Orchestra, Gulbenkian Orchestra şi Orchestra Naţională Portugheză din Lisabona, Orchestrele Filarmonicilor din Tokyo, São Paulo, Ciudad de Mexico, Helsinki, Monte Carlo, Copenhaga, Moscova, Varşovia, Sofia, Belgrad, Zagreb, Göteborg Symphony Orchestra.
Cristian Mandeal a fost invitat în cadrul unor festivaluri de mare anvergură: Festivalul Internaţional „George Enescu”, Festivalul „Primăvara de la Praga” şi „Toamna Pragheză”, Bloomington Festival din SUA, Tivoli Festival din Copenhaga, Quincena Musical din San Sebastián, Festivalul „Hannover 2000”, Festivalurile de la Istanbul, Ankara, Atena, Thessaloniki, Lisabona, Santander, Brescia-Bergamo, Ravello, Brno, Festivalul Janáček din Ostrava, BEMUS Festival din Belgrad. În sălile unde a avut ocazia să evolueze – Wiener Staatsoper, Festspielhaus din Salzburg, Gewandhaus Leipzig, Berliner Philharmonie, Schauspielhaus Berlin, Concertgebouw din Amsterdam, Alte Oper din Frankfurt, Rudolphinum din Praga, Gran Auditorio din Madrid, Usher Hall din Edinburgh, Gasteig şi Herkulessaal din München, City of Birmingham Concert Hall, Bridgewater Hall din Manchester, Santori Hall din Tokyo – dirijorul a colaborat cu cei mai renumiţi artişti ai lumii muzicale internaţionale: Radu Lupu, Ileana Cotrubaş, Renato Bruson, Mstislav Rostropovici, Alicia de Larrocha, Ivo Pogorelici, Krystian Zimerman, Bruno Leonardo Gelber, Nelson Freire, Gerhard Oppitz, Grigori Sokolov, Ivry Gitlis, Maxim Vengerov, Vadim Repin, Julian Rachlin, Victoria Mulova, Shlomo Mintz, Frank Peter Zimmermann, Isabelle Faust sau Maurice André.
Repertoriul extraordinar de vast al dirijorului Cristian Mandeal (atît în domeniul simfonic, cît şi în cel de operă) se concentrează, în special, pe secolul al XIX-lea şi prima jumătate a secolului al XX-lea. A dirijat peste şaizeci de prime audiţii absolute, lucrări ale compozitorilor români, dar şi ale unor compozitori străini, în parte dedicate dirijorului însuşi. Este un promotor neobosit al creaţiei lui George Enescu, promovînd-o pe toate meridianele. Un capitol aparte îl reprezintă opera Oedipe, pe care a prezentat-o în primă audiţie britanică – la Festivalul de la Edinburgh (2002) – şi italiană – la Teatro Lirico din Cagliari (2005). În anul 2008, a devenit Preşedintele Societăţii „George Enescu” din Londra.
Printre sutele de minute imprimate la case de discuri ca Electrecord, BMG Ariola (Germania), AIX Record (SUA), Claves (Elveţia), Bis (Suedia) şi Halle Lable (Marea Britanie), se regăseşte integrala Simfoniilor lui Anton Bruckner (cu Orchestra Filarmonicii din Cluj). Cristian Mandeal a primit numeroase premii şi distincţii: Ordinul Italian „Steaua Solidarităţii Italiene” în grad de Mare Ofiţer, Cavaler şi Membru al Consiliului de Onoare al Ordinului Naţional „Pentru Merit-Mare Cruce”, Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, Premiul Fundaţiei Culturale Române, Premiul Radio Cultural, Premiul „Ionel Perlea”, Premiul „Dinu Lipatti” sau Medalia „George Enescu”.
Un punct de maxim interes din perioada recentă de activitate a lui Cristian Mandeal este reprezentat de colaborarea cu Orchestra Română de Tineret, pe care o educă şi dirijează constant încă de la înfiinţare (2008), aducînd-o, într-un timp record, la un nivel emblematic pentru cultura românească actuală.
Rodica Vică
Soprana Rodica Vică a debutat la Opera Naţională din Bucureşti, unde a interpretat apoi roluri din operele Flautul fermecat şi Don Giovanni de Mozart, Bărbierul din Sevilla şi Cenuşăreasa de Rossini, Alcina de Haendel, Elixirul dragostei de Donizetti.
Rodica Vică este câștigatoare a numeroase premii la concursuri naționale şi internaționale: Premiul I la Concursul Internaţional de muzica barocă „La Stravaganza” Cluj- Napoca, Premiul II la Concursul Radiodifuziunii Române „Drumul spre celebritate”, Premiul pentru cea mai Buna Interpretare Muzicală în cadrul Trofeului „Ion Dacian” pentru Tineri Interpreţi.
În 2012, soprana a fost invitată la Iaşi pentru producţia operei Indiile galante de Rameau, în regia lui Andrei Şerban. În urma concursului Piccolo Festival del Friuli Venezia, soprana Rodica Vică a obținut rolul Marchesa Lucinda din opera La Cecchina de Niccolò Piccini, producție ce a avut loc în vara anului 2013 în numeroase orașe din Italia, sub conducerea muzicală a reputatului dirijor Filippo Maria Bressan.
În vara anului 2014 Rodica Vică a debutat internațional în rolul Donna Annadin opera Don Giovanni de Mozart, producţie ce a avut loc la Viena în cadrul festivalului Klassik Festival Schloss Kirchstetten, urmînd ca în toamna aceluiași an să deschidă Festivalul Internațional de Muzică Barocă din Varazdin (Croația), alături de una dintre cele mai bine clasate orchestre de muzică barocă, Accademia Bizantina,sub conducerea dirijorului Ottavio Dantone.
În anul 2015, soprana a interpretat numeroase concerte cu programe inedite și în primă audiție, alături de orchestra de renume din Austria, Italia, Germania, Romania și Croația, culminînd cu debutul în recital la Teatro La Fenicedin Veneția. În vara anului 2016, Rodica Vică a fost invitată din nou în cadrul Klassik Festival Schloss Kirchstetten de la Viena, unde a fost cap de afiș în opera Don Pasquale, iar la finele anului soprana a obținut titlul de Doctor în Muzică. În urma cercetării sale doctorale cu titlul Stileme, influențe și surse haendeliene revelate în creația de operă a lui Wolfgang Amadeus Mozart, soprana a susţinut, în prima parte a anului 2017, concerte cu programe repertoriale Haendel vs. Mozart, în România, Ungaria, Germania, Bulgaria și Austria. În septembrie soprana a revenit la Festivalul „George Enescu”, pentru un concert alături de Sinfonietta Wien, iar la sfîrșitul anului a înregistrat în premieră mondială lucrarea enesciană Strigoii,alături de Rundfunk-Sinfonieorchester Berlinsub conducerea dirijorului Gabriel Bebeșelea. În luna martie a acestui an, Rodica Vică va debuta în Festivalul de Muzică Veche de la Budapesta, alături de Musica Ricercata.
După un mentorat de 12 ani cu soprana Eleonora Enăchescu, Rodica Vica se află în prezent sub îndrumarea profesională a sopranei Krassimira Stoyanova.
Geanina Simion
Oana Andreica