Virgil Mihaiu îl aduce pe Lucian Ban la Conservator
După 25 de ani de la înființarea Cursului de Estetica Jazzului, pe care îl susțin la Academia Națională de Muzică G. Dima din Cluj, am plăcerea de a-l avea ca invitat pe un compatriot care a atins notorietatea mondială în acest gen muzical: Lucian Ban e primul jazzman român care a reușit să-și făurească o carieră de success în patria acestei muzici, chiar în epicentrul acesteia – la New York.
Deși din 1999 rezidează acolo, nu și-a uitat tărâmul natal și revine anual pentru turnee prin România & continentul din care facem noi parte. După o perioadă de fertile acumulări la Cluj, în anturajul unor jazzologi precum Ioan Mușlea, Zsolt Gyorgy și subsemnatul, Ban studiază compoziția la Universitatea Națională de Muzică din București. În abordarea improvizației, tânărul jazzman își va asuma influențele benefice ale școlii române de compoziție din descendența lui George Enescu. Ajuns la New York, se integrează rapid în cercurile avangardiste ale jazzului transatlantic, colaborând cu importante nume ale jazzului contemporan – Abraham Burton, Nasheet Waits, Louis Sclavis, Barry Altschul, John Surman, Mat Maneri, Billy Hart, Alex Harding, Gerald Cleaver, Bob Stewart, Badal Roy, Tony Malaby, Mark Helias, Sam Newsome, Ralph Alessi, Pheeroan AkLaff, Reggie Nicholson, Drew Gress, Brad Jones, John Hebert, Eric McPherson, Theo Bleckmann, ș.a.
În 2016, Lucian Ban devine primul jazzman român al cărui album (Songs from Afar) primește cinci stele din partea principalei publicații de specialitate editate în USA, DownBeat. Asta după ce, în 2013, Ban înregistrase o altă premieră pentru jazzul român: albumul Transylvanian Concert, apărut ECM, probabil cea mai influentă casă de discuri din jazzul mondial. Dintre ingenioasele proiecte ale lui Lucian Ban se disting Enesco Re-Imagined și Oedipe Redux, ambele inspirate de creațiile enesciene, precum și originalele reformulări ale cântecelor românești din Transilvania culese de Béla Bartók la începutul secolului XX, înregistrate în 2020 de Lucian Ban/pian, John Surman/clarinet-bas, sax sopran & Mat Maneri/violă.
Profitând de deschiderea spre dialog a lui Lucian Ban, vom putea chestiona diverse aspect ale proceselor sale de creație și interpretare. Ca reper al afinităților sale elective, vom prezenta și exemplificări audio/video din creația unor muzicieni precum Paul Bley, Ahmad Jamal, Giorgio Gaslini, sau conexiuni cu poesia lui George Bacovia.
Întâlnirea cu Lucian Ban – ale cărei coordonate sunt anunțate prin afișul de mai jos, creat de artistul Eugen Moritz – va fi o bună ocazie pentru concitadinii săi clujeni de a afla din sursă directă cum se poate edifica un destin muzical puternic personalizat, în aceste timpuri de grave pericole la adresa libertății și creativității individuale.
Prof. univ. asoc. dr. Virgil Mihaiu