Soliştii Operei Române au talent. Replică acidă la TV
Soprana Diana Ţugui a dat o replică usturătoare duminică pe pagina de socializare, celor care au acuzat Opera Română din Cluj, de angajări preferenţiale, după o emisiune populară cu un juriu nespecialist, a unei televiziuni comerciale. O tânără a smuls lacrimi, când susţinea că este femeie de serviciu şi are studii de canto, dar a fost refuzată la Operă, unde i s-ar fi spus să mai aştepte.
Ţugui a punctat faţă de mai multe chestiuni ridicate de emisiunea respectivă, la care adesea se mizează pe spontaneitatea publicului şi mai puţin pe profesionalismul specialiştilor, de regulă absenţi.
Faţă de acest scandal în care a fost târât fără voie, baritonul Florin Estefan, managerul Operei Naţionae din Cluj ne-a relatat că nu a întâlnit-o pe protagonistă la vreo audiţie.
În această mojicie a presei de scandal, a sărit în apărarea Operei şi basul Adrian Sâmpetrean, produs al şcolii clujene de canto, afirmat de ceva vreme pe scenele lirice occidentale. Sâmpetrean îi cere direct Paulei, într-o postare pe o reţea de socializare, să clarifice enigma audiţiei pe care a invocat-o la TV.
Diana Ţugui
ROMÂNII AU TALENT ȘI SPUN LUCRURI TRĂZNITE !
Cel mai greu de rostit cuvinte din lume sunt NU ȘTIU și NU MĂ PRICEP. Psihologii și sociologii spun că dacă un reporter te oprește pe stradă și-ți cere opinia despre n’import quoi, indiferent de domeniu, vor fi rarisimi cei care vor spune senini: „La asta nu mă pricep”. Omul simte nevoia să spună ceva, pentru că altfel își închipuie că va fi considerat ignorant!
În povestea Românii au talent – Opera Națională Română Cluj, pare că se aplică vorba „Un nebun aruncă o piatră în apă și 1000 de înțelepți nu știu cum să o scoată de acolo”. Vine stimabilul Florin Călinescu, aruncă două replici aducătoare de rating, conform unui format tip “românii rămân cu gura căscată” după care muzicieni și muzicologi, jurnaliști interesați și cititori oarecare, persoane bine intenționate și oameni care n-au fost în viața lor la operă încep veșnica luptă a partizanatelor și contrazicerilor. Sigur, oriunde miroase a posibil scandal, apar și corbii de serviciu din presa locală care croncăne declamativ verdicte injuste, aruncând fără discernamânt anateme și lături în capul cui le merita cel mai puțin.
În fața acestor lucruri și după o viață cu partitura în față, îmi permit următoarele opinii, intrebări și sugestii:
– În țara în care oricine se pricepe și vorbește despre orice și nimeni nu mai respectă munca și expertiza nimănui, pare să fie prea complicat să gândești ce consectințe pot avea vorbele tale. Blestematul de rating calcă fără milă peste cadavre, și dacă alături de rețeta de succes garantat „pantaloni scurți – absolventă de conservator – femeie de serviciu – bucată muzicală cunoscută de toata lumea din auzite” mai adaugi și o înfierare proletară la gramadă și fără discernământ a unor oameni și instituții despre care nu știi nimic, atunci ai acaparat toată atenția! Adevărul, corectitudinea și dreptatea rămân cu capul spart în culise. Ca rețeta să fie perfectă n-ar mai trebui adaugată decât replica la moda: Corupția ucide!
– E încă mult loc pentru cântăreți buni în operă. Din toți absolvenții de Conservator din țara asta, cei mai mulți ajung să lucreze ca profesori de muzică, in cor sau chiar în meserii din alte domenii, lucruri extrem de onorabile, de altfel. Nu doar pentru că numărul de soliști din teatrele de operă este și va fi întotdeauna limitat oriunde în lume; ci în primul rând pentru că cei mai mulți realizează, fie că o recunosc sau nu, că ar trebui să se înhame la o muncă uriașă și fără pauză pentru tot restul vieții, lucru pe care puțini îl știu la început și chiar mai puțini sunt dispuși să îl facă! Atunci când termini școala de șoferi n-ai devenit automat un conducător foarte bun și cu atât mai puțin vreun pilot de Formula 1. Oricât talent ai avea! Munca de-abia atunci începe iar în operă, dacă vrei să rămâi profesionist, această muncă se va termina numai odată cu ieșirea la pensie.
– Înainte de a da verdicte care pot să jignească sau să doară, membrii showului TV în cauză sunt invitații mei să asiste la o cabină (repetiție individuală cu pianist), a mea sau a oricărui coleg de-al meu, oricând doresc! Or să înteleagă, poate, câtă muncă se ascunde în spatele cizelării fiecărei note. A FIECĂREI NOTE! Chiar dacă într-o sală de operă va fi întotdeauna un număr limitat de ascultători care vor cunoaște perfect partitura sau vor percepe și înțelege subtilitățile ei, cântarețul de operă este obligat să fie profesionist! Pentru că opera nu este doar un alt gen muzical. Ea cere enorm de la orice artist liric și, ca să rămâi sus, o iei cu tine (vrei, nu vrei) acasă, în vacanță și noaptea în somn. Cu tot respectul pe care îl merită domnișoara Paula Rad, o persoană de toată isprava și care a picat nevinovată la mijloc într-o dispută care nu i se datorează în niciun fel, sunt obligată să spun următoarele: orice muzician specializat în genul liric ar putea face zeci de corecturi instantanee în partitura cântată de ea la care, pe alocuri, a adus chiar și contribuții personale fără acceptul domnului Puccini. Vocea ei, realmente promițătoare, e departe de a fi suficientă. Atunci când ai șansa să te naști cu o voce bună, în opera distracția de-abia începe! Iar Paula ar trebui să știe asta, oricât de tentant ar fi boost-ul oferit de showul la care a participat.
– Cum ar fi ca la următorul film a lui Nae Caranfil, nu el- regizorul- ar fi cel care decide dacă Florin Călinescu sau alt actor e potrivit pentru rol ci un juriu format din profesori de geografie, matematicieni și prezentatori meteo? Cum ar fi dacă serbările școlare ar trebui sa se constituie în sursă obligatorie de recrutat distribuții pentru Buftea? Cum ar fi dacă „Ziar de Caransebeș” ar decide prin vocea comentatorului de politică agrară că Nae Caranfil e un corupt, că numele lui are sorginte aromână și ăsta e un argument clar de lipsă de caracter iar Florin Călinescu a primit rolul din „Asfalt Tango” pe pile?
– Propun ca în loc de audiție, la Opera Cluj sau la Metropolitan, la București sau la Scala, să existe un buton Golden Buzz prin care să fie aleși cântăreții din distribuția fiecărei opere. Eventual să poată fi apăsat și de trecători, astfel încât să avem o adevărată operă democratică. Cu un pic de străduință am putea aplica ideea asta și la admiterea la Conservator și, de ce nu, în orice alt domeniu al vieții culturale, că prea au devenit artiștii și creatorii înfumurați și elitiști!
– Simt nevoia să-mi cer eu scuze, pentru că e puțin probabil ca împricinații să o facă, colegilor mei a căror muncă neîntreruptă și nevăzută a fost direct sau indirect, cu voie sau fără voie, ofensată. Și în primul rând lui Florin Estefan, căruia orice om de bun simț și bună credință îi vede rezultatele și-i recunoaște meritele în ridicarea operei clujene. Nu pot decât să sper, riscând să fiu idealistă, că ne îndreptăm spre o vreme a normalității, în care seriozitatea, munca și valoarea vor câștiga competiția cu show-ul facil și semidoctismul agresiv.
Basul Adrian Sâmpetrean îi cere protagonistei lămuriri
S-a scris deja enorm de mult pe acest subiect si s-a cam spus tot (într-un timp extrem de scurt!), şi pro şi contra şi neutru, inclusiv aici la postarea Ştefaniei. (NR Soprana Ştefania Barz). Aş vrea însă să mai adaug un singur lucru, care nu are legătură cu prestatia Paulei. Am apreciat mereu fiecare coleg de breaslă, pentru că ştiu cât de grea poate fi această meserie de multe ori, cum se spune, pe cât e de frumoasă, pe atât e de grea şi de aceea toţi cei care se încumetă să o facă au respectul meu. De asemenea am admirat mereu ambiţia şi încrederea în propriile forţe, aşa că îi doresc Paulei sa ajungă pe scenă, acolo unde îşi doreşte atât de mult şi îi ţin pumnii strânşi să facă o carieră aşa cum visează!
Dar nu despre asta doream să vorbesc ci despre situaţia neplăcută creată în urma prezenţei ei în acest show şi care, din păcate, că vrea sau nu să recunoască, s-a iscat din cauza prezenţei ei acolo şi a poveştii prezentate, sau mai bine zis a modului în care a fost prezentată aceasta. Şi care, iată, se perpetuează din cauza tăcerii ei şi a dus la nişte conflicte ce pătează pe nedrept imaginea Operei din Cluj, lucru ce nu este deloc corect. În toată zarva iscată, ce mi se pare cel mai trist este faptul ca Paula nu adoptă nicio pozitie… pot să înţeleg că presiunea e mare, că nu se aştepta să ajungă în centrul unui scandal şi cu siguranţă că formatul emisiunii îi cere să lase ambiguitatea asta să treneze şi să nu vină cu explicaţii… ce nu pot să înţeleg este însă atitudinea ei. La un comentariu al domnului doctor Rimbaşiu, chiar la aceasta postare, în care dânsul o intreba pe Paula daca Opera din Cluj este cea care a respins-o şi implicit managerul acesteia Florin Estefan, Paula a răspuns “nu dânsul a fost, dar prefer să nu vorbesc despre asta” ( comentariu şters ulterior… ). Trebuie să recunosc că acest “prefer să nu vorbesc despre asta” m-a făcut să scriu acest comentariu şi m-a iritat profund… acest drept s-a cam pierdut în momentul în care ai ales să prezinţi această poveste, nu poţi spune aşa ceva după ce ai pornit un scandal prin insinuări de genul “Opera”, preferinţele tale nu mai contează într-un asemenea caz şi ar trebui să ai decenţa să clarifici lucrurile şi să spui public lucrurile pe şleau, sau măcar că nu este vorba despre Opera din Cluj şi să surprinzi astfel şi să atragi admiraţia şi prin caracter şi coloana vertebrală. Pentru că îmi e greu să înţeleg cum poţi să stai şi să priveşti pasiv cum o instituţie pe care spui că o iubeşti, o Operă în care pretinzi că vrei să activezi este târâtă în noroi, cu tot colectivul ei, din cauza afirmaţiilor tale ambigue, iar tu ştii că este total pe nedrept. Pentru mine asta este din păcate marea bubă a întregii situaţii, pentru că aşa cum spune mama mea… “un artist pentru a fi complet trebuie să fie înainte de toate om”! Şi tu ai putea să dai dovadă de asta, luând o poziţie publică, demontând aceste acuze nefondate la adresa Operei clujene şi încheind un scandal care te afectează şi pe tine, căci la urma urmei, nimănui nu cred ca îi place să fie în mijlocul unei tornade media de genul acesta.
Atacat cu brutalitate de o publicaţie locală, Forin Estefan a formulat un comunicat de presă
Drept la replică
privind articolul publicat de Ziar de Cluj, 18 februarie 2017
”Florin Estefan, la Operă se angajează numai pe pile și pedigree? Femei de servici precum Paula Rad n-au loc între arienii muzicii de la Cluj?”, semnat de domnul Liviu Alexa
Opera Națională Română din Cluj-Napoca cere dreptul la replică publicației Ziar de Cluj, pentru articolul intitulat ”Florin Estefan, la Operă se angajează numai pe pile și pedigree? Femei de servici precum Paula Rad n-au loc între arienii muzicii de la Cluj?”, semnat de domnul Liviu Alexa. Articolul menționat aduce în atenția publicului cititor emisiunea televizată ”Românii au talent”, difuzată vineri, 17 februarie 2017, în cadrul căreia domnișoara Paula Rad a interpretat aria ”O mio babbino caro” din opera ”Gianni Schicchi”. Interpretarea tinerei soliste a determinat aprecierea acesteia de către juriu, precum și întrebarea privind parcursul său artistic în domeniul liric. Detaliile în acest sens au fost puține, concurenta menționând actualul său statut de liber profesionist și aspirant la o carieră solistică. Domnișoara Paula Rad menționează faptul că este momentan angajată pe post de femeie de serviciu, dar că încrederea în propriul talent îi aduce speranța unei cariere potrivite abilităților, citatul precis fiind: ”De fapt, practic cânt, sunt liber profesionist, dar din nefericire nu am reușit la Operă, ceea ce îmi doresc foarte mult pentru că știu ca am totuși unsprezece ani de canto si consider că merit să am loc.” Fiind întrebată de juriu dacă are în prezent un angajament în domeniu, concurenta continuă, spunând ”Din nefericire nu. Mi s-a spus, chiar anul trecut am fost la Operă și mi s-a spus: cât sunt dispusă să aștept. Toți au spus că am voce frumoasă, dar nu e suficient …”
Dorim să atragem atenția asupra faptului că nu există nici o mențiune asupra instituției la care domnișoara Paula Rad s-a adresat pentru o posibilă audiție. Numele Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, injurios folosit de articolul dumneavoastră, nu este deloc menționat în contextul real, de către concurentă, ori de către un membru al juriului. Astfel, ne vedem nevoiți să atragem atenția asupra faptului că, în contextul menționat, afirmațiile articolului apărut în Ziar de Cluj dovedesc, spre neplăcuta noastră surprindere, o dorință vehementă de acuzare a instituției noastre, Opera Națională Română din Cluj-Napoca și a domnului Florin Estefan, Managerul general al acesteia, aducând grave acuze de superficialitate în activitățile artistice întreprinse și în deciziile privind angajamentele solistice stabilite.
Opera Națională Română din Cluj-Napoca este o instituție lirică ce onorează un repertoriu complex, bucurându-se de confirmări internaționale ale statutului său artistic și de un public din ce în ce mai numeros. Totodată, un important deziderat al conducerii instituției Operei Naționale Române din Cluj-Napoca este tocmai acela de a încuraja și de a oferi șanse de afirmare tinerilor talentați și cu real potențial în domeniul operistic. În această încercare de descoperire a tinerelor talente și din dorința unei promovări obiective, reale, lipsită de orice metodă de alegere preferențială ori imorală, instituția noastră a realizat numeroase audiții dedicate proaspeților absolvenți ai Academiilor de muzică de pretutindeni. Cele mai recente exemple sunt Concertul ”Regal de Operă”, realizat în parteneriat cu Casa Regală a României în luna septembrie 2016, a cărui misiune a fost tocmai atragerea și promovarea tinerilor talentați în domeniul liric, de aceea a fost organizată o audiție în urma căreia au fost selectați tinerii care au urcat pe scenă. Recent, audiția pentru soliști vocali, organizată pe data de 7 februarie 2017 de instituția noastră în parteneriat cu Agenția de impresariat OIA Brentano din Franța a avut același scop, dublat de remarcabila șansă a aprofundării studiilor în stagii de practică din străinătate. La această audiție au participat 65 de tineri soliști din toată țara. De altfel, afișul audiției poartă imaginea Oanei Trîmbițaș, tânără solistă, actual colaborator al ONRC, al cărei talent a fost descoperit în cadrul unei audiții anterioare, cât timp ocupa încă un post de chelneriță în încercarea de afirmare a talentului liric. Menționăm că la niciuna din aceste audiții domnișoara Paula Rad nu a fost prezentă.
De asemenea, pe site-ul instituției noastre există o secțiune specială dedicată Audițiilor – http://operacluj.ro/auditii/ – unde se pot înscrie tineri soliști (cântăreți sau balerini). Toți cei care se înscriu în această bază de date vor avea șansa să fie ascultați / văzuți în cadrul audițiilor pe care le vom organiza periodic.
Oferirea șanselor tinerilor talentați este, așadar, una dintre principalele misiuni pe care le urmărim cu atenție în activitatea noastră artistică, iar numele unor tineri soliști : Viktoria Cormoș, Oana Trîmbițaș, Beniamin Pop, Corneliu Huțanu, Eusebiu Huțan, ș.a. sunt dovada vie a reușitei. Sunt tineri cu potențial și voință, care au depășit posibilele vicisitudini, continuându-și studiul și afirmându-și talentul cu perseverență. Sunt tineri din ce în ce mai apreciați, care au crescut de la roluri mici, s-au remarcat printre vocile din cor și s-au dovedit demni de oferirea unor roluri principale pe care le-au susținut apoi cu succes. Audițiile menționate au fost deschise tuturor acestor aspiranți, al căror talent nu e contestat de nimeni, audiții la care domnișoara Paula Rad nu s-a prezentat și care, poate, ar fi reprezentat și pentru ea o posibilă șansă de afirmare. Vă asigurăm, totodată, că fiecare dintre audițiile organizate de instituția noastră au în juriu specialiști lirici reputați, care fac alegerile artistice bazându-se pe o triere eminamente orientată spre valorile domeniului operei, o alegere obiectivă și strictă. Membrii juriului de concurs ”Românii au talent” nu îndeplinesc, însă, același grad de perfecționare în domeniul operistic, jurații fiind reprezentanți ai diverselor domenii sociale și culturale, însă nu de specialitate lirică, ce le-ar fi oferit avizul just al unei alegeri obiective. Tocmai din acest motiv, concursul amintit este unul dedicat în sens larg amatorilor și persoanelor ce simt o înclinație aparte spre o anumită pasiune.
Vă rugăm, așadar, să retrageți gravele injurii aduse prin articolul dumneavoastră și vă invităm să fiți obiectivi în afirmații. Orice persoană poate empatiza cu concurenta Paula Rad și dorința sa admirabilă de a accede în cariera dorită și pe care o simte potrivită – atitudine pe care o admirăm la rândul nostru – însă pentru care nu considerăm că este just să ni se impună o responsabilitate lipsită de obiectivitate și, în mod agresiv, lipsită de fundament și vădit defăimătoare, atribuită instituției noastre și reprezentantului său oficial.
Biroul de presă al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca