Concert de muzică braziliană la Conservatorul clujean
Casa do Brasil face parte dintre cele 21 de centre dedicate diseminării culturilor lumii, patronate de către Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (fondată în 1581). Grație generoasei susțineri din partea rectorului acesteia, acad. Ioan-Aurel Pop, și a rectoratului Academiei de Muzică G. Dima – rector Vasile Jucan, prorector Nelida Nedelcuț – CdB a avut miercuri de la ora 19, în prestigioasa Sală Studio din incinta AMGD / Cluj, Serata O incursiune pe viu în muzica braziliană a fost organizată de către Casa do Brasil și Cursul de Estetica Jazzului. Acesta din urmă aniversează în 2017 două decenii de când ființează în cadrul AMGD.
Ricardo de Castro Monteiro – pianist, compozitor, profesor la Conservatorul Federal UFCA Brazilia – revine în faţa publicului clujean cu o nouă prezentare a tezaurului muzical brazilian, devenit – odată cu apariţia bossa novei, în 1958 – un factor inconturnabil al evoluţiei muzicii contemporane. Melomanii noştri au şansa de a face cunoştinţă cu specificitățile luxuriantei muzici braziliene, prezentate de dl. Monteiro, cu şarm şi competenţă, ca expert ce cunoaşte fenomenul din interior (şi, în plus, are chiar legături familiale cu Antônio Carlos Jobim, unul dintre principalii corifei ai stilului bossa nova).
Prin intermediul Casei do Brasil din Cluj, muzicianul brazilian a iniţiat o colaborare cu două vocaliste românce, pe cât de tinere, pe atât de talentate: Oana Mureşan şi Cristina Petrescu. Ricardo de Castro Monteiro pune în valoare aptitudinile ambelor interprete, admirabil adecvate stilisticii de tip bossa nova – un domeniu al abundenţei melodice, al sofisticării armonice, precum şi al îmbinării muzicii cu valenţele poetice ale limbii portugheze vorbite (şi cântate) în Brazilia. Repertoriul cuprinde piese din fondul de aur al bossa novei, unele mostre de stiluri ce au precedat apariţia acesteia (choro, samba canção, frevo), precum şi compoziţii de Ricardo de Castro Monteiro. De remarcat că ambele soliste au fost descoperite şi au făcut primii paşi pe tărâmul jazzului sub îndrumarea profesorului Ştefan Vannai, liderul celui mai longeviv big band de tineret din România, fondat în urmă cu 35 de ani sub titulatura Gaio. În prezent, Cristina Petrescu îşi valorifică muzicalmente empatia faţă de cultura luso-braziliană şi – în acelaşi timp – este o mult-admirată profesoară de limba portugheză în cadrul Casei do Brasil din Cluj. La rândul ei, Oana Mureşan se afirmă, începând din 2014, ca apreciată cântăreaţă în ambianţa competitivă a show business-ului din Macao – enclava revenită sub suveranitate chineză în 1999, după 500 de ani de administraţie portugheză.
Ca interludiu pentru serata noastră, am ales o piesă din sfera interferenţelor muzicii contemporane cu jazzul: o versiune de duo a Concertului pentru trombon-bas şi pian de Chris Brubeck. Născut în 1952, compozitorul e unul dintre fiii faimosului pianist american de jazz Dave Brubeck. Alt fiu, Darius, a activat ca visiting professor la Cursul de Estetica Jazzului de la AMGD în anul 2011 (în perioada când titularul Cursului, Virgil Mihaiu, îndeplinea şi funcţiile de director al Institutului Cultural Român din Lisabona şi ministru consilier pe lângă Ambasada României în Portugalia). Incitanta compoziţie a lui Chris Brubeck va fi interpretată (în primă audiţie la noi în ţară) de către Gerhardt Bekes / trombon bas şi Vera Negreanu / pian. Student al clasei de trombon conduse de prof. univ. dr. Mircea Neamţu (el însuşi notoriu component al big band-ului Gaio!), Garhardt Bekes demonstrează o deplină stăpânire a dificultăţilor tehnice inerente acestui instrument netemperat, al cărui timbru grav şi totodată strălucitor ştie să-l evidenţieze cu remarcabil aplomb. Vera Negreanu îl secondează con brio, reafirmându-se drept o briantă pianistă, capabilă să transfigureze orice partitură într-o sărbătoare pentru auditori.
Intrarea este liberă!