Whisky-ul se adresează celor care trec de la consumul cantitativ de alcool la calitate și experiențe
Ziua Internationala a Whisky-ului, in original World Whisky Day, va fi sărbătorită sâmbătă şi la Cluj, cu o petrecere de pomină. Organizatorul principal a participat joi seara la magazinul Top Drinks din centrul Clujului, la o degustare cu fanii băuturii scoţiene, iar după dezmăţul introductiv ne-a acordat un scurt interviu, menit să lămurească câteva dintre condiţiile pentru a supravieui unui consum excesiv.
Citiţi aici detalii legate de petrecerea băutorilor de whisky, care va avea loc sâmbătă seara, whisky party cu premii (link: https://www.worldwhiskyday.com/event/b-bring-bottle-whisky-party-world-whisky-day-2017-romania-cluj/) în data de 20 mai 2017 începând cu ora 19.00 la Sanko Cafe and Drinks, str. Baba Novac, nr.27 . Participanţii sunt invitaţi să aducă o sticlă de whisky de mai slabă calitate, ca şi taxă de participare, putând câştiga în urma degustării şi a tragerilor la sorţi o sticlă de bună calitate.
Interlocutorul este Casian, un blogger specializat în degustarea de băuturi alcoolice.
Rep: De ce nu ma doare capul in aceasta dimineata, nu am consumat destula licoare fermecata?
Casian: Capul ne doare dacă e calitate proastă a alcoolului și nu ne hidratăm corespunzător.
Rep: De fapt a fost o lansare de distilerie necunoscuta pana in prezent pe la noi? Ce loc ocupa distileria prezentata intr-un clasament aproximati.
C: Distileria a fost prezentă în România cu câteva produse, însă niciodată cu cele prezentate ieri. În fapt, au fost lansate gama Robert Burns (blended și single malt), ediția Arran Lochranza și varianta Arran Single Malt de 14 ani. Există competiții dedicate whisky-ului și diferite rating-uri sau clasamente. Eu însă nu recomand degustarea de ”medalii” ci de produse. Produsele distileriei prezentate ieri au fost premiate la World Whisky Awards începând cu 2008, deci au o calitate recunoscută.
Rep: Participantii la degustare sunt membrii vreunui club de profil?
C: Au venit atât clienții lanțului Top Drinks cât și cei care urmăresc blogul snoblesse.ro. O parte dintre ei sunt membri ai ”Clubului Amatorilor de Whisky”.
Rep: Cum se pregateste un degustator profesionist pt impartasirea experientei, decor, ambient, film, muzica, poante si cum depaseste eventuale probleme de comunicare cu degustatori morocanosi?
C: Nu există o rețetă strictă de succes legat de prezentări. Documentarea și testarea produselor e partea cea mai laborioasă. Pentru două ore de prezentare mă pregătesc minim 10 ore. Evenimentele sunt însă planificate din vreme. Contează relația cu publicul, produsele și pregătirea din spate. Experiența mea de comunicator profesionist este de peste 17 ani, însă de fiecare dată mai învățăm lucruri noi. Contează pasiunea cu care vorbesc și emoțiile pe care le transmit. Celelalte elemente sunt tehnici de comunicare.
Rep: Cu ce se asorteaza whisky si daca trebuie sa vina cumva pregatiti degustatorii inainte, psiho, fizic, hrana, hidratar?
C: Sunt câteva reguli generale legate de prezența la degustări. Ideal ar fi ca participanții să fie odihniți, să fi luat masa anterior, și să nu consume alte băuturi înainte. De asemenea, să evite cafeaua, cola și țigările ori guma de mestecat sau pasta de dinți cu minim o jumătate de oră înainte de degustare. Toate aceste produse alterează simțurile iar experiența este compromisă din start. Pe de altă parte, whisky-ul are o paletă gustativă extrem de diversă. De aceea, fiecare produs este un studiu de caz în sine.
Rep: Au vreo importanta varsta, calificarea si cultura degustatorilor la reusita spectacolului?
C: Nu aș folosi termenul de spectacol, cât mai ales de ”experiență complexă”. Gustul nu e singurul implicat. Vârsta, experiența, educația, atitudinea, cultura pot contribui la reușita sau eșecul unei experiențe reușite, dar în sine nu sunt determinante. Totuși, whisky-ul se adresează segmentului de peste 25/28 de ani.
Rep: Cu ce se asorteaza cel mai bine whisky? Se consuma cu apa, gheata, alte bauturi usoare, bere, vin, etc?
C: Sunt câteva reguli legate de whisky pe care le comunic atât pe canalul de youtube asociat blogului snoblesse.ro dar și la training-urile și Mastercass-urile organizate de noi. Depinde de circumstanțe, de calitate și de educația consumatorului și de preferințe. De World Whisky Day sărbătorim prietenia și whisky-ul și nu contează cum prefer fiecare să consume. Cea mai importantă lecție pe care acest eveniment global încearcă să o promoveze este incluziunea socială și consumul responsabil.
Rep: Cum se apreciaza reusita unei degustari?
C: Cel mai mult contează ca participanții să rămână cu un sentiment plăcut, să fie mulțumiți și bucuroși că au luat parte la o experiență unică și pozitivă, au testat niște produse ”wow” și au socializat cu oameni faini. Și contează că își doresc să mai revină la degustare, să experimenteze și altceva.
Rep: Care e numărul de degustatori mediu admisibili la o actiun?
C: Depinde de organizare, de spațiu, resurse, etc. Ideal pentru o degustare de whisky ar fi cam 15-20 de persoane. În Cluj, echipa snoblesse.ro optează să accepte la degustările publice de whisky maximum 30 de participanți. Este vorba de a putea oferi o atenție specială nevoilor fiecărui participant dar și relaționarea adecvată. Am mai participat și la evenimente cu 60/70 de persoane, însă am preferat un alt format atât ca timp cât și ca portofoliu.
Rep: A cata degustare organizata de dvs a fost ier?
C: Nu am numărat exact numărul total al degustărilor publice de whisky din cei trei ani de când am început proiectul snoblesse.ro, însă estimez că ne apropiem de 30.
Rep: Au fost momente delicate in timpul degustari?
C: Oricând poți avea parte de ”accidente”. De obicei testez aparatura, fac probe, însă partea tehnică poate să îți joace feste. În plus, nu știm niciodată care e dispoziția participanților. Ieri a fost un caz deosebit când punctualitatea a fost extraordinară, de-a dreptul germană. Am început exact cum planificasem. Prin contrast, în România sunt cazuri cu persoane care confirmă și nu vin (nici nu anunță), care nu confirmă însă vin, sau chiar ”turbulențe” din partea unor ”scandalagii”. De aceea, minimalizăm posibile riscuri prin intermediul confirmărilor prin formular pe blog sau prin confirmare pe e-mail. Când pregătim evenimente luăm în calcul și astfel de ”surprize”.
Rep: Cum apreciati reusita degustarii in economia actiunilor organizate pana in present?
C: Participanții au fost comunicativi, le-au plăcut produsele, mi-au dat feed-back pozitiv, deci a fost o reușită.
Rep: Un bautor de whisky cum se cade consuma si alte tarii?
C: O băutură nu trebuie să excludă alta. Vorbim despre preferințe, gusturi și bugete. Ceea ce contează este sentimentul consumatorului că băutura ”îi cade bine”.
Rep: Cât putem resista responsabil?
C: Fiecare om are niște limite pe care e bine să și le cunoască. De aceea, whisky-ul se adresează mai ales persoanelor care au trecut de la faza consumului de alcool pentru cantitate la una care pune accentul pe calitate și experiențe deosebite. Medicii recomandă doze maxime, însă cred că cel mai important ca fiecare consumator să-și conștientizeze limitele. În plus, sunt reguli simple cu privire la consumul de alcool. Mâncarea, hidratarea și numărul paharelor sunt chestiuni care țin și de bunul simț, dar de responsabilitate față de propria persoană. Cei care comit excese se exclud automat din rândul comunității consumatorilor. Iată de ce milităm pentru un consum responsabil și într-o colectivitate care împărtășește valori comune.