Dirijorul Horia Andreescu revine la Cluj cu Beethoven, Ceaikovski şi Silvestri
Filarmonica de Stat ”Transilvania” vă propune pentru vineri, 16 martie, de la ora 19.00 la Colegiul Academic, o seară în care vedeta va fi vioara, într-un program care îmbină lucrări de Silvestri, Ceaikovski și Beethoven, toate sub bagheta dirijorului Horia Andreescu, dirijorul principal al Filarmonicii ”George Enescu”.
Concert simfonic – dirijor Horia Andreescu
Vineri, 16 martie 2018, ora 19, Abonament 18
Colegiul Academic
Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”
Horia Andreescu dirijor
Asi Matathias vioară
Constantin Silvestri
Trei piese pentru orchestră de coarde
Piotr Ilici Ceaikovski
Concertul pentru vioară, în Re major, op. 35
Ludwig van Beethoven
Simfonia a V-a, în do minor, op. 67
Seara va debuta cu cele Trei piese pentru orchestră de coarde ale lui Constantin Silvestri. Compozitor, dirijor şi pianist, acesta s-a remarcat drept una dintre cele mai complexe şi interesante personalităţi muzicale româneşti de după Enescu. Fiind preocupat intens de activitatea sa de dirijor, Silvestri a compus un număr relativ mic de lucrări: lieduri, piese pentru pian, muzică de cameră şi muzică simfonică. Valoarea lor însă îl plasează pe Silvestri printre cei mai de seamă reprezentanţi ai creaţiei muzicale româneşti. Cele Trei piese pentru orchestră de coarde, cu care se încheie activitatea creatoare a lui Silvestri, se bazează pe prelucrări de melodii populare şi au fost compuse la comanda Fondului Muzical al Uniunii Compozitorilor.
În continuare, invitatul special al serii, violonistul Asi Matathias, își va demonstra virtuozitatea interpretând Concertul pentru vioară de Piotr Ilici Ceaikovski, care este, fără îndoială, unul dintre vîrfurile repertoriului violonistic. Istoria lui a trecut prin etape în care a fost, mai întîi, fie refuzat de Leopold Auer – violonistul căruia i-a fost dedicat – fie, mai apoi, interpretat de nenumărate ori de Auer însuşi, ajungînd, în cele din urmă, o piesă de referinţă pentru orice interpret.
Ultima lucrare a serii va fi din Beethoven, mai exact Simfonia a V-a în do minor, op. 67. „Astfel, soarta bate la uşă!” Nimeni nu ştie cu certitudine dacă aceste cuvinte îi aparţin într-adevăr lui Beethoven, dar celebrul motiv de patru note care deschide Simfonia a V-a a făcut din aceasta cea mai cunoscută lucrare din istoria muzicii. Drumul euforic, care porneşte din acest celebru gest muzical, conduce ascultătorul de la tragedie la triumf, de la întuneric la lumină.
Informații despre artiști
Horia Andreescu
Horia Andreescu este dirijorul principal al Filarmonicii „George Enescu”, fondator al Orchestrei de Cameră „Virtuozii” din Bucureşti, profesor asociat al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti şi a fost, o lungă perioadă, director al formaţiilor muzicale Radio. Studiile sale la Conservatorul din capitală, la Academia de Muzică din Viena, precum şi cursurile cu Sergiu Celibidache au reprezentat o bază solidă a devenirii sale dirijorale.
A colaborat cu numeroase orchestre, ca London Symphony Orchestra, Wiener Symphoniker, Royal Philharmonic Orchestra, Filarmonicile din Amsterdam, Stuttgart, Orchestrele Simfonice din Ierusalim, Nagoya, BBC Scottish, Orchestrele Radio din Madrid şi Leipzig, şi a participat la festivaluri ca Wiener Festwochen, Dresdner Festspiele, Europa Musicale München şi Festivalul Internaţional „George Enescu”.
Ultimele dintre cele aproximativ 50 de înregistrări ce poartă semnătura lui Horia Andreescu sunt două CD-uri apărute în 2003 şi 2004, alături de Rundfunk Sinfonieorchester Berlin (lucrări de Prokofiev, Respighi, Hindemith, Constantin Silvestri şi – pentru firma RCA, Red Seal – Georg Katzer), un compact disc cu Orchestra Naţională Radio (cu lucrări de Olah, Mendelssohn şi Enescu) şi încă un CD, alături de Nordwestdeutsche Philharmonie, cu lucrări de Pascal Bentoiu, realizat pentru Radiodifuziunea din Köln şi casa germană de discuri Hastedt.
În luna decembrie 2004, Horia Andreescu a pregătit, din nou alături de Rundfunk Sinfonieorchester Berlin, o altă înregistrare pentru Deutschland-Radio Berlin şi pentru firmă germană CPO. Acesta a fost cel de-al cincisprezecelea album discografic semnat alături de o orchestră din Europa. Un alt eveniment important a fost concertul de deschidere a Festivalului „George Enescu”, ediţia 2005.
Preocuparea sa constantă pentru muzica românească reiese din eforturile sale – în Berlin, Viena, München, Amsterdam, Madrid, Japonia a prezentat lucrări de Enescu şi numeroşi alţi compozitori români. Dar acest interes este subliniat mai ales de cele peste 2000 de minute de muzică românească aflate în Kardex-ul Radiodifuziunii Române. Între premiile şi distincţiile dirijorului Horia Andreescu, Premiul UNESCO (România, 2003) cinsteşte tocmai acest efort de afirmare a identităţii muzicale româneşti în lume.
Asi Matathias
Tînărul violonist Asi Matathias, favorit al lui Pinchas Zukerman, este deja recunoscut drept unul dintre cei mai talentaţi instrumentişti ai generaţiei sale. A debutat la 14 ani, cu Orchestra Filarmonicii din Israel şi Zubin Mehta, dovedind o maturitate muzicală mult peste vîrsta sa.
Acest eveniment a fost imediat succedat de invitaţia lui Mehta de a cînta cu el în stagiunea care a urmat. De atunci, Asi a colaborat cu numeroase orchestre de pe întreg mapamondul şi cu dirijori ca Leon Botstein, Stephen Gunzenhauser, Mendi Rodan, Stephen D’Agostino, Oliver Weder şi Yaron Traub.
A realizat imprimări pentru BBC, CBC, WQXR, IBA şi ORF. Violonistul susţine numeroase recitaluri, interpretînd în Europa, SUA, Asia şi Israel, în săli ca Stern Auditorium, Zankel Hall şi Weil Hall din Carnegie Hall, Sala Filarmonicii din Berlin, Mann Auditorium din Tel-Aviv, Izumy Hall din Japonia şi Centrul Naţional de Arte din Canada. Ca muzician de cameră, a colaborat cu artişti renumiţi, ca Yefim Bronfman, Nikolaj Znaider, Alissa Weilerstein, LiKuo Chang, Frans Helmerson, Nobuko Imai, Kirill Gerstein şi Christian Altenburger. A fost invitat în Festivalul Internaţional de Muzică de Cameră din Ierusalim, la Festivalul Con Anima din Austria, la Bezirk Wochen Festspiele din Viena, la Festivalul Israel şi Prussia Cove din Anglia.
Asi Matathias a început studiul viorii la vîrsta de 6 ani. În Israel, a studiat cu Chaim Taub, ulterior urmînd cursurile Universităţii de Muzică din Viena. A beneficiat de îndrumarea violonistului Aaron Rosand, iar apoi de cea a lui Pinchas Zukerman, la Manhattan School of Music. Din 1997, este susţinut financiar de Fundaţia Culturală America-Israel.
Oana Andreica și Geanina Simion