Ilustrate cu baschetbalist şi peisaje scoţiene la Fila Cluj
Orchestra Filarmonicii de Stat Transilvania va interpreta Vineri, 3 mai, de la ora 19.00, pe scena Casei Universitarilor din Cluj, un program inedit, foarte pictural, sub bagheta dirijorului londonez George Jackson. (Abonament 24)
George
Jackson dirijor
Amit
Peled violoncel
Engelbert
Humperdinck
Uvertura operei Hänsel
şi Gretel
Joseph
Haydn
Concertul nr. 1 pentru
violoncel, în Do major, Hob. VIIb:1
Felix
Mendelssohn
Simfonia nr. 3 în la
minor, op. 56, Scoţiana
Vineri, 3 mai, de la ora 19.00, veți avea parte de un program inedit, foarte pictural, sub bagheta dirijorului londonez George Jackson. Dacă seara se va deschide rătăcind prin păduri de poveste, pe fundalul uverturii operei Hänsel şi Gretel, în final veți simți atmosfera și aroma Scoției în muzica lui Mendelssohn, construită ca o adevărată carte poștală dintr-o călătorie. Invitatul special al concertului este Amit Peled, un fost baschetbalist care va demonstra că a meritat să lase mingea de baschet penttru violoncel, oferindu-vă spre ascultare o lucrare deosebită, descoperită târziu (în 1961) – Concertul nr. 1 pentru violoncel, în Do major, de Haydn.
Legătura dintre cele trei lucrări ale programului este faptul că Engelbert Humperdinck a fost influențat în muzica sa, printre alții, de Haydn și Mendelssohn. Dar marele său ”maestru” a fost Richard Wagner, Engelbert având chiar șansa de la lua parte la prima producţie din München a Inelului Nibelungilor. Această experienţă în care ascultase pentru prima dată Maeştrii cîntăreţi din Nürnberg şi Valkiria, au fost definitorii pentru tânărul compozitor.
Cea mai mare parte a creaţiei lui Humperdinck s-a concentrat pe lucrări vocale. Sora sa, Adelheid Wette, a fost cea care i-a dat ideea să scrie cântece bazate pe basmul fraţilor Grimm Hänsel şi Gretel. Humperdinck a făcut însă mai mult de atât, compunând o operă care a fascinat publicul încă de la prima sa reprezentaţie, de la Weimar, sub conducerea lui Richard Strauss (1893). Premiera din Hamburg, un an mai târziu, a fost dirijată de Gustav Mahler.
În întreaga operă se resimte influenţa lui Richard Wagner, dar şi a curentului verist italian. Texturile orchestrale dramatice şi tehnica leitmotivelor împrumutate de la Wagner sunt printre cele mai evidente trăsături ale muzicii operei, cărora Humperdinck le alătură melodiile sale simple, influenţate de cântecele populare.
A doua lucrare a serii – Concertul nr. 1 pentru violoncel, în Do major, de Haydn – are o poveste interesantă. Compus între 1761/1765 pentru talentatul violoncelist Joseph Weigl din Orchestra Curţii Prinţului Esterházy, Concertul în Do major pentru violoncel a fost pierdut până în 1961, când a fost redescoperit la Muzeul Naţional din Praga, împreună cu o serie de documente din castelul de la Radenin.
Lucrarea se remarcă printr-un nivel înalt de virtuozitate a instrumentului solist. Ca în concerto grosso baroc, ansamblul acompaniator este restrâns: coarde, două oboaie şi doi corni. Regăsim însă şi o linie de bas continuu, pe care se presupune că o interpreta chiar Haydn la clavecin.
Cea mai amplă lucrare din program este Simfonia nr. 3 în la minor, op. 56, Scoţiana, compusă de Felix Mendelssohn.
Mendelssohn a început schiţele acestei simfonii în 1829. În 1831, le-a pus deoparte, iar lucrarea nu a fost finalizată decât după 12 ani. Dar povestea Simfoniei a început cu mult mai devreme, într-o perioadă timpurie din viaţa compozitorului, în care unul dintre primii săi profesori era pictorul Johann Gottlob Samuel Rosel, cunoscut pentru piesajele sale. Mendelssohn a fost un copil cu multe talente: scria poezie, desena, iar de compoziţie a fost fascinat de foarte devreme. Acest din urmă lucru a făcut ca, la vârsta de doar 16 ani, să compună celebrul său Octet, iar la 17 la fel de celebra Uvertură la Visul unei nopţi de vară.
Chiar dacă a rămas toată viaţa îndrăgostit de pictură, cele mai frumoase tablouri le-a pictat în muzică. Iar inspiraţia şi-a găsit-o întotdeauna în călătorii. În 1829, la sugestia părinţilor săi, a plecat pentru prima dată singur, de data aceasta în Anglia. De acolo, s-a dus în Scoţia, unde l-a cunoscut pe scriitorul Sir Walter Scott şi unde a participat la un concurs de cimpoi. Aflat în Scoţia, Mendelssohn a vizitat Palatul Holyrood din Edinburgh, unde legenda spune că Maria, Regina Scoţiei, s-a îndrăgostit de lutistul italian David Rizzio, care a fost apoi omorât de soţul reginei. Imediat după, Mendelssohn a scris acasă: „Cred că azi am găsit, în acea veche capelă, începutul Simfoniei mele Scoţiene”. Totuși, compozitorul a întârziat mulți ani cu finalizarea lucrării, care pare ca o carte poștală trimisă din acea călătorie.
Informații despre artiști
George Jackson
Câştigător al Premiului de Dirijat Aspen (2015), George Jackson a atras atenţia lumii muzicale internaţionale odată cu concertul în care l-a înlocuit, în ultimul moment, pe Daniel Harding la Philharmonie de Paris, în care a dirijat Simfonia a IV-a de Charles Ives cu Orchestre de Paris. Printre angajamentele recente se numără debutul său ca Dirijor Asociat la Opera Holland Park (cu Così fan tutte) şi cu Kammeroper Festival (cu o nouă producţie a operei Paiaţe). În stagiunea aceasta, colaborează cu Orchestra Naţională a Operei din Montpellier, Opera din Rouen, Opera North (Flautul fermecat), Grange Park Opera (Hänsel şi Gretel).
George a dirijat, cu Orchestra Simfonică Radio din Viena, prima audiţie austriacă a lucrării Ombres de Michael Jarrell. Asistent al dirijorilor Yves Abel şi Robert Spano, a participat la numeroase producţii de operă, cele mai recente fiind la Opera Metropolitan din New York, Opera Naţională din Paris şi la Centrul de Operă şi Teatru din Aspen. A colaborat cu Orchestra RTÉ din Dublin, Nordwestdeutsche Philharmonie din Herford, cu Orchestra de Cameră din Viena, Orchestra Filarmonicii „Transilvania” şi cu Orchestra Filarmonicii din Sibiu, printre multe altele. Acum două stagiuni, a fost invitat al Orchestrei „Haydn” din Bolzano, şi-a făcut debutul la Opera de Stat din Hamburg, cu premiera operei Immer weiter de Irene Galindo Quero, şi a colaborat cu Theater an der Wien pentru producţia operei Wozzeck.
În 2010, George Jackson a fondat compania vieneză de operă „Speculum Musicae”, cu care a realizat producţii noi ale operelor La serva padrona de Pergolesi şi David et Jonathas de Charpentier. Cu Orchestra „Pro Arte” din Viena, a dirijat Flautul fermecat, Der Freischütz, La traviata, Fidelio, Turandot, Olandezul zburător şi La Bohème.
Formarea sa ca dirijor a avut loc la conservatoarele din Viena, Weimar şi la Trinity College din Dublin, continuîndu-şi apoi studiile la Academia Festivalului de la Lucerna şi la festivalurile de la Dartington, Bayreuth şi Aspen. La acesta din urmă a fost distins cu Premiul pentru Dirijat „Robert J. Harth” şi cu bursa „David A. Karetsky”. Printre profesorii care l-au îndrumat îi regăsim pe Bernard Haitink, Kurt Masur, Michael Tilson Thomas şi David Robertson.
Laureat al ediţiei din 2012 al Concursului de Dirijat „Jeunesses Musicales” din Bucureşti, George Jackson a primit numeroase burse din partea unor organizaţii ca Fundaţia „Ernst von Siemens”, Fundaţia „Richard Wagner”, Consiliul Irlandez pentru Arte, Tillett Trust, Fundaţia „Charlotte Janeczek” şi Roderick Brydon Memorial Trust. Este absolvent al programului „Akademie Musiktheater heute”, sub auspiciile Deutsche Bank, şi a primit bursa pentru dirijat „Sir Charles Mackerras”, la Conservatorul „Trinity Laban” din Londra.
Amit Peled
Carismaticul violoncelist israelian Amit Peled este apreciat ca unul dintre cei mai valoroşi interpreţi ai scenei de concert. Şi-a început viaţa ca jucător de baschet şi a fost numit „mai mare decît viaţa” şi „Jacqueline du Pré în corpul unui fermier” atunci cînd s-a îndreptat spre violoncel. Dintotdeauna a încercat să distrugă barierele sălii de concert, lucru despre care cotidianul The Baltimore Sun scria: „Personalitatea sa prietenoasă este exact ceea ce toţi spun că e nevoie pentru ca muzica clasică să supravieţuiască.” Între 2012 şi 2018, Peled a cîntat pe violoncelul „Goffriller 1733” care i-a aparţinut lui Pablo Casals, ce i-a fost împrumutat de văduva acestuia, Marta Casals Istonim.
Printre cele mai importante concerte ale violoncelistului în această stagiune se numără cel de la Kennedy Center cu Saint-Saëns, cel cu Filarmonica din Varşovia (Concertul de Penderecki), reîntoarcerea la Festivalul de la Ravinia, la Festivalul „Casals” din Puerto Rico şi un turneu european cu Tel Aviv Soloists. Evenimentele cele mai semnificative din cariera sa recentă numără turneul cu suitele de Bach în Statele Unite, Europa şi Israel, un compact disc cu Tempest Trio şi debutul cu Peabody Chamber Orchestra dirijată de Marin Alsop, concerte cu Şostakovici şi Penderecki sub bagheta celui din urmă şi înregistrarea Sonatei Arpeggione de Schubert pe violoncelul lui Casals.
În septembrie 2017, scriitorul Marni Fogelson şi ilustratorul Avi Katz au publicat cartea pentru copii A Cello Named Pablo, o poveste despre călătoria lui Amit din sălile de baschet ale Israelului pe cele mai importante scene de concert ale lumii, ducînd mai departe moştenirea celebrului violoncelist Pablo Casals.
În 2003, Amit a devenit unul dintre cei mai tineri profesori de la Institutul Peabody al Universităţii „Johns Hopkins” din Baltimore. A înfiinţat acolo „The Amit Peled Peabody Cello Gang”, ai cărei membri sînt studenţi cu care Amit susţine numeroase concerte cu piese aranjate pentru ansamblu de violoncele. De asemenea, este fondatorul, dirijorul şi directorul artistic al Mt. Vernon Virtuosi, orchestră de cameră dedicată lansării carierei tinerilor absolvenţi.
Amit Peled a interpretat în compania unor orchestre de top şi în cele mai importante săli ale lumii, ca Alice Tully şi Carnegie Hall din New York, Salle Gaveau din Paris, Wigmore Hall din Londra, Konzerthaus din Berlin, Mann Auditorium din Tel Aviv. Discografia sa cuprinde albume la casele de discuri Naxos, Centaur, CAP, CTM şi Delos. Casals Homage, To Brahms With Love… From the Cello of Pablo Casals, AllMusic sînt doar cîteva dintre ele. Activ şi ca muzician de cameră, Amit a fondat Tempest Trio (împreună cu pianistul Alon Goldstein şi violonistul Ilya Kaler). În egală măsură, susţine cursuri de măiestrie, printre altele, la Newport Music Festival, Seattle Chamber Music Festival, Heifetz International Music Institute, Schleswig-Holstein şi Euro Arts Festival din Germania, Gotland Festival din Suedia, Prussia Cove Festival din Anglia, The Violoncello Forum din Spania, Keshet Eilon Festival din Israel.
Geanina Simion
Oana Andreica