Bilanţul 2019 al Asociației de Arbitraj Instituționalizat
Şedința de Bilanț a Asociației de Arbitraj Instituționalizat (prescurtat A.A.I.) a avut loc în data de 14 decembrie a.c., în sala de conferințe a Hotelului Valahia din Târgoviște, în cadrul căreia au fost prezentate Raportul de activitate pe anul 2019 și Agenda evenimentelor pe anul 2020.
Din Raportul de activitate a rezultat că în anul 2019 s-a pus accent pe pregătirea profesională a arbitrilor, în perioada analizată fiind organizat un curs de Procedură arbitrală de 90 de ore și alte cinci cursuri de pregătire continuă de scurtă durată.
Totodată, în perioada analizată au fost promovate, la nivelul Guvernului României și a ministerelor care fac parte din acesta, activitățile desfășurate de A.A.I. și Tribunalul Permanent de Arbitraj Instituționalizat (entitate de arbitraj care funcționează pe lângă asociație) .
În acest sens, s-a arătat că în prima parte a anului 2019 au fost transmise adrese de luare în evidența ministerelor a asociației, iar în data de 21 august a.c., președintele A.A.I., arbitru Rodica Vlaicu, a participat o întâlnire cu primul ministru al României și o parte din membrii Guvernului Dăncilă în cadrul căreia a prezentat un Proiect de eficientizare a activității sistemului judiciar și de ordine publică prin accesarea Justiției alternative (arbitraj, mediere și conciliere).
De asemenea, în Raportul de activitate s-a specificat faptul că Asociația de Arbitraj Instituționalizat a fost propusă de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice pentru a face parte din Colegiul pentru Consultarea Asociațiilor și Fundațiilor, for consultativ ce funcționează pe lângă primul ministru al României.
Referitor la Agenda evenimentelor pe anul 2020, Președintele Asociației de Arbitraj Instituționalizat a arătat că la 1 ianuarie 2020 va intra în vigoare noul Statut al Arbitrilor Tribunalului Permanent de Arbitraj Instituționalizat, iar la inceputul lunii martie noul Regulament de organizare și funcționare al Tribunalului și noile Reguli de procedură arbitrală.
Totodată, se va pune în continuare accent pe pregătirea arbitrilor Tribunalului Permanent de Arbitraj Instituționalizat, în luna mai urmând a fi organizat un curs de Procedură Arbitrală de 180 de ore și mai multe cursuri de pregătire profesională continuă.
În anul 2020 vor fi organizate seminarii, conferințe și Manifestarea „Zilele Arbitrajului Instituționalizat” – Ediția a V-a.
PREȘEDINTE AAI
Rodica VLAICU
- Despre Asociația de Arbitraj Instituționalizat
Persoană juridică de drept privat, nonprofit, cu scop nelucrativ și nepatrimonial, de interes general, cultural, educațional și formator, a fost înființată în vederea promovării, studierii și practicării arbitrajului instituționalizat în România.
În cadrul Asociației de Arbitraj Instituționalizat funcționează Tribunalul Permanent de Arbitraj Instituționalizat – jurisdicție alternativă la instanța statală de judecată; Institutul pentru Pregătirea Arbitrilor din România – instituție care organizează pregătirea inițială și formarea continuă a arbitrilor și Editura ”Thalindra” – specializată în carte juridică.
Tribunalul Permanent de Arbitraj Instituționalizat este o jurisdicție alternativă la instanța de judecată statală, cu caracter privat, care funcționează în mod permanent pe lângă Asociația de Arbitraj Instituționalizat, potrivit dispozițiilor art. 616 din Codul de procedură civilă.
Tribunalul și-a deschis porțile în septembrie 2014, fiind abilitat să judece orice dispută de natură civilă, cu excepția cazurilor prevăzute de art. 542 din Codul de Procedură Civilă. Hotărârile pronunțate de Tribunalul Permanent de Arbitraj Instituționalizat sunt definitive și obligatorii, beneficiază de putere de lucru judecat și au forța probantă a unui înscris autentic. Hotărârea arbitrală nu poate fi supusă căilor de atac, ea poate fi desființată numai prin acțiune în anulare.
Cauzele deduse spre soluționare Tribunalului Permanent de Arbitraj Instituționalizat sunt judecate de arbitri profesioniști, care au dobândit această calitate printr-un examen de verificare a cunoștințelor. Aceștia sunt independenți și imparțiali în îndeplinirea atribuțiilor și răspund, în condițiile legii, pentru prejudiciile provocate părților. Pentru a fi eligibil față de instanța statală de judecată, tribunalul a instituit pentru justițiabili o serie de avantaje, precum: confidențialitate, celeritate, costuri reduse, procedură flexibilă, posibilitatea dată părților de a-și alege arbitrii.
Totodată, părțile beneficiază de egalitate de tratament, respectarea dreptului de apărare și a principiului contradictorialității. Activitatea desfășurată de Tribunalul Permanent de Arbitraj Instituționalizat este în interesul statului român deoarece: preia o mare parte din dosarele civile reducând volumul de muncă din instanțele statale; contribuie la creșterea calității actului de justiție și la reducerea cheltuielilor de la bugetul de stat destinate susținerii Justiției; scăderea numărului de dosare în care statul român este reclamat la CEDO pentru erori judiciare și implicit a sancțiunilor aplicate de această instituție României.
ANA – MARIA – SCARLET GUGULICĂ, ARBITRUL ANULUI 2019
Absolventă a Facultății de Drept a Universității Lucian Blaga din Sibiu, avocat și mediator, Ana – Maria – Scarlet Gugulică a îmbrățișat în anul 2014 cariera de arbitru al Tribunalului Permanent de Arbitraj Instituționalizat, făcând parte din prima promoție de arbitrii a acstei instituții.
Aceasta a contribuit la elaborarea primelor Reguli de Procedură ale Tribunalului Permanent de Arbitraj Instituționalizat și a primului Statut al Arbitrilor Tribunalului. Totodată, la începutul anului 2015, arbitru Ana– Maria – Scarlet Gugulică a soluționat prin pronunțarea unei hotărâri primul dosar aflat pe rolul Tribunalului Permanent de Arbitraj Instituționalizat.
În cei cinci ani de activitate, arbitrul menționat s-a implicat activ în soluționarea pe calea arbitrajului a dosarelor aflate pe rolul Tribunalului, precum și în organizarea unor evenimente de promovare a justiției private.
În anul 2019, Ana – Maria – Scarlet Gugulică pe lângă activitatea de instrumentare a dosarelor, a făcut parte din echipa de organizare a Manifestării „Zilele Arbitrajului Instituționalizat”, derulată în luna septembrie a.c., care a cuprins un complex de evenimente, respectiv Ședința festivă „Cinci ani de arbitraj instituționalizat în România”, Conferința „Arbitrajul, oportunitate pentru mediul de afaceri” și cinci cursuri de pregătire continuă a arbitrilor.
În cadrul acestor evenimente a prezentat lucări de un real interes pentru participanți și a avut calitatea de moderator al Conferinței „Arbitrajul, oportunitate pentru mediul de afaceri”.