Palatul de Justiţie a ieşit din urgenţă şi reia dezbaterile
De la data încetării stării de urgenţă pe teritoriul României, accesul publicului în Palatul de Justiţie din Cluj-Napoca se va face în conformitate cu prevederile Deciziei nr. 60 din data de 12 mai 2020 a preşedintelui Curţii de Apel Cluj, după cum urmează:
Art. 3. Accesul publicului în sediul Curţii de Apel Cluj. (1) Se interzice accesul în Sediul Palatului de Justiţie din Cluj oricărei persoane care nu face parte din personalul angajat al Curţii de Apel Cluj, Tribunalului Cluj, Tribunalului Specializat Cluj, Judecătoriei Cluj-Napoca şi celorlalte instituţii care îşi au sediul în Palat sau nu are calitatea de parte, de reprezentant legal ori convenţional al părţii sau participant în orice altă calitate la procesele aflate pe rol în ziua şi pentru ora la care se solicită accesul.
(3) Accesul persoanelor citate în cauzele pe rol este permis în sediul instanţei numai în ziua şi pentru ora menţionate în citaţie, cu 15 minute înainte de ora stabilită pentru proces, şi se va face prin prezentarea citaţiei şi a unui act de identitate.
(4) Accesul avocaţilor, al consilierilor juridici, al experţilor şi altor participanţi la proces se permite, de regulă, pentru ziua procesului aflat pe rol, în baza legitimaţiei şi a delegaţiei de avocat, cu respectarea distanţei minime sociale, de 1,5 m., a obligaţiei de a purta echipament de protecţie constând în mască şi mănuşi, a obligaţiei de a încălţa echipament de protecţie încălţăminte, la poarta de acces, pentru păstrarea igienei spaţiilor comune.
(5) Reprezentanţi ai presei scrise si audiovizuale au dreptul de acces în sediul instanţei, în baza unei cereri motivate, aprobate de conducătorul instanţei, cu respectarea obligaţiilor instituite prin decizie, în condiţii de securitate, în spaţii permanent igienizate şi dezinfectate.
(6) Situaţiile excepţionale determinate de necesitatea accesului în Palatul de Justiţie a unor alte categorii de persoane, ori pentru cazuri urgente, vor fi rezolvate prin solicitarea, de către persoana care asigură paza, a acordului telefonic al preşedintelui secţiei/instanţei pentru care se solicită accesul (Judecătoria, Tribunalul ori Curtea de Apel Cluj). În registrul de intrări/ieşiri din instanţă, personalul care asigură paza sediului Palatului de Justiţie va consemna acordul/dezacordul preşedintelui secţiei/instanţei. Datele de contact ale preşedinţilor de secţie/instanţe din Palatul de Justiţie vor fi puse la dispoziţia personalului care asigură paza sediului.
(7) Se interzice accesul în sediul Curţii de Apel Cluj a tuturor persoanelor , inclusiv a celor care au calitatea de angajaţi ai instanţei, cu privire la care autorităţile române competente au dispus măsuri de carantină sau de autoizolare, până la expirarea acestora. Măsura se aplică şi persoanelor care au călătorit, în ultimele 14 zile, într-una dintre zonele de risc, celor care au intrat în contact în ultimele 14 zile cu o persoană diagnosticată/monitorizată pentru posibilă infecţie cauzată de SARS-CoV-2 şi care prezintă una sau mai multe dintre următoarele simptome: febră, tuse, dificultăţi de respiraţie. Aceste persoane vor fi îndrumate să se adreseze de îndată autorităţilor medicale competente – direcţia de sănătate publică de la domiciliu/locuinţa efectivă – pentru asigurarea de asistenţă medicală şi luarea măsurilor de carantină sau de autoizolare prevăzute de lege.
Apel Cluj sau acela al instanţelor arondate, au obligaţia de a înştiinţa completul de judecată despre această situaţie, de regulă, prin poşta electronică.
(9) În cazul existenţei unor suspiciuni privind posibilitatea ca o persoană să se afle în situaţiile prevăzute de alin.6 sau a unor simptome evidente, i se va solicita să completeze o declaraţie pe proprie răspundere privind aspectele menţionate la alineatele precedente şi va fi informat de îndată medicul de medicina muncii, prin intermediul primului-grefier, dacă face parte din personalul angajat al instanţei. În cazul în care se interzice accesul în sediul Curţii de Apel Cluj, se asigură informarea de îndată a completului de judecată/compartimentului spre care a declarat că se îndreaptă persoana în cauză, prin intermediul primului-grefier, pentru respectarea drepturilor procedurale ale părţilor în proces.
(10) Persoanelor care nu se află în situaţiile menţionate mai sus dar care manifestă în mod evident o stare generală alterată sau simptome comune de gripă sau alt tip de infecţie respiratorie, nu li se permite accesul în sediul Curţii de Apel Cluj şi li se pune în vedere sa consulte medicul de familie. Vor avea în vedere transmiterea actelor de procedură la dosar preponderent în formă electronică şi examinarea posibilităţii de a solicita amânarea judecării cauzei sau soluţionarea acesteia şi în lipsă.
(11) Persoanele fără manifestări clinice de infecţie respiratorie şi care nu se află în niciuna dintre situaţiile prevăzute în alineatele precedente sunt rugate, ca pe toată durata prezenţei în sediul Curţii de Apel Cluj, să respecte măsurile de igienă şi de protecţie recomandate de autorităţile naţionale competente pentru prevenirea infecţiei cu SARS-CoV-2, virusul gripal sau alte infecţii respiratorii transmisibile.
(12) Accesul la Serviciul de probaţiune judeţean va fi reglementat de către conducătorul acestui serviciu.
Art.4. Condiţii de acces. (1) Persoanele din cadrul detaşamentului care asigură paza la cele două intrări principale ale Palatului de Justiţie vor asigura verificarea temperaturii corporale a tuturor celor care solicită accesul în sediul instanţei, prin mijloacele tehnice aflate la dispoziţie, fiind interzis accesul în cazul persoanelor a căror temperatură corporală depăşeşte 37,5 C. În absenţa unei dotări tehnice corespunzătoare, accesul se permite prin asumarea propriei răspunderi a fiecărei persoane care solicită accesul, cu toate consecinţele prevăzute de lege.
(2) La intrare în sediul instanţei, este obligatorie dezinfectarea mâinilor şi utilizarea echipamentului de protecţie, constând în mască de protecţie şi mănuşi, precum şi încălţarea echipamentului de protecţie la nivelul încălţămintei pentru păstrarea igienei spaţiilor comune. În situaţii excepţionale, justiţiabililor li se asigură o mască de protecţie şi o pereche de mănuşi, la intrarea în sediul instanţei, atunci când aceştia, din motive obiective, nu dispun de un echipament de protecţie adecvat.
(3) Pe toată durata prezenţei în sediul Curţii de Apel Cluj, este obligatorie respectarea măsurilor de igienă şi de protecţie recomandate de autorităţile naţionale competente pentru prevenirea infecţiei cu SARS-CoV-2, virusul gripal sau alte infecţii respiratorii transmisibile.
(4) Este obligatorie respectarea distanţei sociale, de minimum 1.5 m., şi evitarea unor contacte directe care nu respectă distanţa socială recomandată, pentru o perioadă mai mare de 15 minute.
Art. 5. Staţionarea publicului. (1) Staţionarea în sediul Palatului de Justiţie este permisă numai până la finalizarea dosarului sau a procedurii pentru care a fost permis accesul.
(2)Se interzice staţionarea publicului în Palatul de Justiţie, după ora 13, cu excepţia participanţilor la procedurile judiciare (justiţiabili, avocaţi, consilieri, experţi etc.) programate în ziua respectivă, a căror derulare excede limitei de timp anterior menţionată.
(3) Activitatea desfăşurată de către avocaţi în sediul Palatului de Justiţie se va realiza cu respectarea Protocolului de punere la dispoziţie a spaţiului situat în Palatul de Justiţie din Cluj.
(4) Numai în situaţiile în care justiţiabilii sau ceilalţi participanţi la proces nu au posibilitatea transmiterii cererilor, căilor de atac şi altor înscrisuri la instanţe prin fax ori prin e-mail şi nici aceea a consultării dosarelor şi a informaţiilor necesare în format electronic şi se prezintă pentru depunerea de înscrisuri ori pentru studiul cauzelor aflate pe rol, se va permite accesul către arhivele şi registraturile instanţelor, cu păstrarea distanţei sociale minime, de 1,5 m, pentru cel mult trei persoane simultan către fiecare arhivă/registratură, având prioritate avocaţii, consilierii juridici, consilierii de probaţiune şi experţii. Timpul de staţionare în aceste spaţii nu va depăşi 3 minute pentru depuneri de documente, respectiv 15 minute pentru studiul dosarelor, decât în situaţii cu totul excepţionale, cu acordul grefierului arhivar-şef.
(5) Cererile privind solicitarea de informaţii de interes public, conform Legii nr. 544/2001, vor fi transmise prin e-mail, fax ori telefonic, datele de contact fiind disponibile şi numai în situaţii excepţionale, temeinic justificate, prin prezentarea la Biroul de informaţii şi relaţii publice, cu păstrarea distanţei sociale minime de 1.5 m. Timpul de staţionare în aceste spaţii nu va depăşi 5 minute pentru depuneri de solicitări ori pentru furnizarea pe loc a informaţiilor solicitate. Dacă răspunsul nu poate fi transmis în aceste interval de timp, va fi avută în vedere formularea ulterioară a răspunsului, în scris, cu respectarea termenelor legale.
Art. 8 Distanţa socială. (1) Distanţa socială minimă pentru asigurarea protecţiei este de 1.5 m.
(2) Se interzice prezenţa simultană, în acelaşi birou, a mai mult de trei persoane, la o distanţă mai mică de 1,5 m. între participanţi, cu excepţia situaţiilor în care atribuţiile de serviciu nu pot fi îndeplinite altfel.
(3)Şefii de secţii/ compartimente vor lua măsuri în sensul respectării dispoziţiilor alin.2, prin stabilirea decalată a programului de lucru şi flexibilizarea acestuia. Va fi avută în vedere, pe parcursul unei zile, prezenţa esenţială în instanţă, iar complementar, munca de la domiciliu.
(4) Predarea/ preluarea oricăror documente între compartimente/ secţii/ birouri/ persoane se va realiza în cel mai scurt timp posibil, fiind interzisă deplasarea şi staţionarea în alte birouri decât cele personale.
(5) În timpul desfăşurării şedinţei de judecată, preşedintele completului va asigura măsurile de distanţare socială în rândul publicului, solicitând o distanţă de cel puţin 1,5 m între participanţi, Se va permite accesul în sala de judecată numai cu respectarea acestei condiţii.
(6) Publicul care aşteaptă intrarea în sala de judecată, va respecta, de asemenea, distanţa de minimum 1,5 m între participanţi, cu sprijinul efectivelor de jandarmi.
(7) În funcţie de configuraţia fiecărei săli de judecată, angajaţii cu atribuţii economico-administrative vor urmări ca distanţa de la care publicul (justiţiabili, avocaţi etc) se adresează completului de judecată, grefierului ori procurorului de şedinţă să fie de minimum 2 m. Se va urmări ca această distanţă să fie asigurată şi între pupitrul judecătorilor, grefierului, procurorului şi spaţiul în care sunt staţionate persoanele private de libertate.
Art.14. Reguli de acces în sala de judecată şi aplicarea dispoziţiilor privind judecarea procesului. (1)În sala de judecată, preşedintele completului, prin poliţia şedinţei, va ordona ca primul rând de scaune să nu se ocupe, iar distanţele sociale de protecţie să fie asigurate în rândul participanţilor la proces. Se vor asigura condiţiile pentru aerisirea sălii de judecată, 10 minute la fiecare oră şi dezinfectare, prin suspendarea şedinţei şi intercalarea cauzelor care se judecă în camera de consiliu, fără citarea părţilor şi pentru purtarea unei măşti de protecţie şi mănuşi de către membrii completului, avocaţi, procuror şi toţi ceilalţi participanţi la proces.
Art.19. Măsuri de protecţie. Este obligatorie utilizarea măştilor de protecţie, în birourile ocupate de cel puţin două persoane, în sala de judecată şi pe holurile de acces, respectarea distanţei sociale recomandate şi evitarea unor contacte directe, mai mult de 15 minute.
Art.21. Programul de lucru. (1) La compartimentele Arhivã şi Registraturã, programul de lucru cu publicul se va desfãşura, până la vacanţa judecãtoreascã, în fiecare zi lucrãtoare, în intervalul cuprins între orele 9.00 şi 12.00.
(2) Activitatea Biroului de informare şi relaţii publice se desfăşoară în fiecare zi lucrãtoare, în intervalul cuprins între orele 8.00 şi 13.00.
Aceste dispoziţii rămân valabile pe toată perioada menţinerii riscurilor de contaminare şi de îmbolnăvire, care au determinat adoptarea lor. Măsurile instituite sunt obligatorii la nivelul Curţii de Apel Cluj, ca instanţă de sine stătătoare, precum şi la nivelul instanţelor judecătoreşti aflate în aria de competenţă a Curţii de Apel Cluj, ele putând fi adaptate ori completate, acolo unde specificul fiecărei instanţe şi volumul de activitate impun.
Biroul de informare şi relaţii publice