Studenții Academiei de Muzică în concert pe scenă la Fila
Studenții Academiei de Muzică în concert pe scena Filarmonicii de Stat „Transilvania”
Actualizare
Fila studenţi Cons
Întâlnirea cu studenţii Conservatorului relevă faptul că avem o şcoală muzicală superioară, care poate produce satisfacţii pentru interpreţi şi public. Este bine să participe publicul cât mai numeros la aceste concerte, pentru că în spatele lor sunt ani mulţi de muncă şi de multe ori, chiar un debutant poate să se apropie de un artist consacrat.
Flautista Annamária Magyari a cântat un concert obişnuit, Chaminade, într-o parte, care i-au scos în evidenţă linia melodică şi tehnica de virtuozitate.
Harpista Sabina Emanuela Bursuc a adus pe scenă o lucrare mai puţin cunoscută şi foarte rar cântată la Filarmonică, fără orchestră. Marele harpist Ion Ivan Roncea a fost acompaniat de pianistul Ferdinand Weiss. Solista a arătat predilecţie pentru tehnică, culoare, şi cât s-a putut, căldura interpretativă.
Saxofonistul Csanád Palkó a dat dovadă de îndemânare instrumentală interpretativă prin sunetul plin şi prin tehnica de virtuozitate. Dacă s-ar desprinde de un model de concurs, mergând mai mult spre un discurs continuu, ar fi ideal. Glazunov cere acest lucru.
Violoncelista Naomi Cusursuz a venit cu o lucrare cunoscută, Variaţiuni pe o temă Rococo de Ceaikovski. Şi-a dovedit talentul interpretativ prin tehnica etalată, prin sensibilitatea ei şi prin sunetul adânc care s-a apropiat mult de cerinţele lucrării. A fost poate cea mai bună interpretare din program.
Maria Isabella Voropciuc cântă bine îngrijit prin tehnica sa, cât şi prin sunetul frumos prin care s-a exprimat. A lipsit totuşi tensiunea dramatică a lucrării din părţile 1 şi 3 şi colaborarea cu orchestra. Pianista căuta mereu sunetele cu nuanţe mici.
Dirijorul József Horváth cât a putut i-a ajutat pe interpreţi, să fie împreună cu orchestra şi să iasă în evidenţă, fiind obişnuit de la operă. Păcat că la concertul de pian nu s-a înţeles bine cu orchestra. Orchestra a răspuns în general bine, cu excepţia variaţiunii în Do major pentru violoncel, unde flauţii trebuiau mai bine omogenizaţi.
Mai aşteptăm şi alte apariţii de acest gen, inclusiv cu elevii Liceului Sigismund Toduţă. Aşa se va face şcoala muzicală cunoscută, din care vor ieşi viitorii interpreţi.
Radu Lungu
Filarmonica de Stat „Transilvania” susţine, și în această stagiune, tinerii talentați din cadrul Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” și debutul lor artistic pe scena muzicii clasice, în cadrul evenimentelor intitulate Gradus ad Parnassum. Astfel, joi seară, de la ora 19, pe scena Colegiului Academic vor urca cinci dintre cei mai talentați studenți muzicieni care vor avea prilejul să concerteze alături de Orchestra Filarmonicii.
Joi, 30 martie 2023, ora 19
Colegiul Academic
Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”
József Horváth dirijor
Annamária Magyari flaut
Sabina Emanuela Bursuc harpă
Csanád Palkó saxofon
Naomi Cusursuz violoncel
Maria Isabella Voropciuc pian
Cécile Chaminade
Concertino în Re major pentru flaut, op. 107
Maurice Ravel
Introducere şi allegro pentru harpă
Aleksandr Glazunov
Concertul pentru saxofon, op. 109
Piotr Ilici Ceaikovski
Variaţiuni pe o temă rococo, op. 33
Serghei Rahmaninov
Concertul nr. 2 în do minor pentru pian, op. 18
Informații despre lucrări:
Concertino este o lucrare rapsodică și romantică pentru flaut solo, cu două teme principale. A fost scrisă în anul 1902 de compozitoarea Cécile Chaminade, ca piesă de concurs pentru premiile anuale ale studenților de la flaut de la Conservatorul din Paris. Lucrarea pune în valoare calitățile expresive și tehnice ale flautului. Scrisă inițial pentru acompaniament de pian, Clayton Wilson a aranjat-o pentru orchestră de suflători în 1947.
Cécile Chaminade a compus 400 de lucrări într-o mare varietate de genuri. De la concerte, suite orchestrale, balet, operă, muzică de cameră și lucrări vocal-simfonice până la 135 de cântece și peste 200 de piese pentru pian. Cele mai multe dintre lucrările ei s-au bucurat de popularitate în timpul vieții sale. Muzica ei este melodioasă și foarte accesibilă, cu texturi clare și armonii ușor cromatice, cu un spirit și o culoare tipic franțuzească.
Introducere şi allegro este o lucrare rafinată, mai exact un concert de harpă în miniatură, plin de mini-cadențe, care a fost comandată în 1905 de editorul și producătorul de instrumente parizian Maison Erard pentru a-și promova noul model de harpă cu pedale.
Cu toate acestea, Introducere și allegro a lui Ravel nu a fost interpretată decât la aproape un an după ce a fost publicată, în 1906. Astfel, în 1907, piesa compozitorului a fost prezentată în premieră în sala Societății Franceze de Fotografie. Prin subtilitățile sale ritmice și senzualitatea sa languroasă, Introducere și allegro amintește puternic de lucrarea Șeherezada din 1903, cel mai mare succes al compozitorului de până atunci.
Compozitorul rus Alexander Glazunov a fost directorul Conservatorului din Sankt Petersburg în cea mai mare parte a carierei sale. Fiind un compozitor prolific, lucrările sale au fost întotdeauna bine primite, inclusiv Concertul pentru saxofon. Stilul compozițional al lui Glazounov a reușit să reconcilieze cu succes naționalismul și cosmopolitismul muzicii ruse. Compusă în 1934, o interpretare tipică a lucrării durează aproximativ paisprezece minute și se cântă fără pauză. Lucrarea este extrem de romantică și rămâne parte din repertoriul standard pentru saxofon. Pentru toți saxofoniștii avansați, Concertul luiGlazounov reprezintă o interpretare captivantă și incitantă atât pentru interpreți, cât și pentru public.
Variațiunile pe o temă rococo pentru violoncel și orchestră reprezintă prima lucrare în care Ceaikovski și-a întors privirea către această perioadă din istoria artei și a muzicii. Lucrarea este compusă dintr-o temă și șapte variațiuni și combină virtuozitatea cu eleganță și lejeritate. Compozitorul a scris Variațiunile pentru tânărul violoncelist german Wilhelm Fitzenhagen, coleg de la Conservatorul din Moscova. Prima audiție a lucrării a avut loc în 1877, sub bagheta lui Nikolai Rubinstein.
Stilul instrumental al lui Rahmaninov se distinge printr-o concentrare extremă a tuturor elementelor destinate să contribuie la realizarea imaginii artistice, mijloacele tehnice fiind consecvent subordonate exprimării cât mai clare a ideilor muzicale esențiale. Scris între 1900 și 1901, Concertul în do minor pentru pian marchează unul din punctele culminante ale creației lui Rahmaninov. Compoziția reprezintă una dintre cele mai valoroase contribuții la repertoriul pianistic universal. Începutul lucrării este memorabil, iar prima temă, introdusă de clarinet și corzi, pare, retrospectiv, o introducere somptuoasă pentru momentul în care orchestra trece în plan secund și pianul intervine cu o nouă temă. Partea a doua este concepută în tonalitatea îndepărtată a lui Mi major. Ea stă sub semnulreveriei, iar materialul muzical este echilibrat între solist și orchestră. Finalul modulează rapid către tonalitatea de bază, are o mulțime de momente formidabile, însă a rămas în memoria colectivă prin celebra melodie ulterior intitulată „Full Moon and Empty Arms”.
Informații despre artiști:
József Horváth s-a născut în 1975 la Cluj. În anul 1999 a absolvit secţia dirijat cor, iar în 2001 secţia dirijat orchestră a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, unde a fost îndrumat de Petre Sbârcea, Florentin Mihăescu, Cornel Groza şi Gheorghe Victor Dumănescu. A participat la cursurile de măiestrie conduse de maeştrii Christfried Brödel, János Fürst, George Pehlivanian, Ghenadi Rojdestvensky şi Kurt Masur.Evoluţia profesională i-a fost influenţată în mod semnificativ şi prin participarea sistematică la repetiţiile şi concertele dirijorilor Claudio Abbado, Rudolf Barshai, Sir Colin Davis, Gianluigi Gelmetti, Valery Gergiev, Philipe Herreweghe, Leonard Slatkin, Pinchas Steinberg, Jesús López-Cobos, Miguel Angel Gomez Martinez şi Georges Prêtre. József Horváth este dirijor al Operei Maghiare şi al Operei Române din Cluj. Repertoriul său conține peste 40 de opere și sute de lucrări simfonice. Ca dirijor invitat a condus orchestrele filarmonicilor din Arad, Bacău, Brașov, Cluj-Napoca, Iaşi, Oradea, Piteşti, Ploieşti, Satu-Mare, Sibiu, Timişoara, Tîrgu-Mureş, Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio, Opera Naţională Bucureşti, Opera Naţională Iaşi, Opera Naţională Timişoara, Opera Brașov, Opera Craiova, Corul Radio din Budapesta şi Orchestra Simfonică RTVE din Madrid. A fost iniţiatorul şi Directorul Artistic al Festivalului Internaţional Liszt 200, organizat la Opera Maghiară din Cluj în 2011.În anul 2009 a fost distins cu Trofeul „Lya Hubic”, iar la Gala Premiilor Operelor Naționale din 2016 i s-a acordat „Premiul pentru cel mai bun dirijor”, pentru realizarea premierelor lucrărilor Samson și Dalila, Werther, Lacul lebedelor și Nabucco la cele două Opere din Cluj.
Flautista Magyari Annamária este studentă a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. Laureată a mai multor concursuri naționale și internaționale, tinerei muziciene i se acordă în 2021 bursa Rotary Club. Annamária participă, anual, la cursuri de măiestrie de flaut susținute de artiști importanți.
Sabina Emanuela Bursuc este studentă la Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, la clasa de harpă. A început studiul acestui instrument la 10 ani, în Italia, unde a participat la cursuri de măiestrie, a câștigat premii la competiții internaționale, obținând și două burse de studiu.
Csanád Palkó a început să cânte la vioară de la vârsta de 8 ani, iar la saxofon de la 14 ani. A absolvit Facultatea de Construcții și Facultatea de Muzică a Universității din Debrecen (Ungaria). În anul 2020 a câștigat bursa națională de studii superioare din Ungaria. A participat la numeroase cursuri de măiestrie cu artiști consacrați și a concertat ca solist, atât în țară, cât și în străinătate. În prezent, este masterand la Academia Națională de Muzică ,,Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, unde studiază saxofon clasic.
Naomi Cusursuz este originară din Arad, a început studiul violoncelului la vârsta de 7 ani, iar în prezent este studentă la Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”.
Violoncelista a participat la diverse competiții muzicale unde a fost premiată și a susținut concerte atât în țară cât și în afară.
Isabella Maria Voropciuc studiază pianul la clasa profesorului Csíky Boldizsár, în cadrul Academiei Naționale de Muzică „Gheorghe Dima”. A participat la numeroase concursuri naționale și internaționale unde a câștigat mai multe premii. În timpul studiilor, Isabella ia parte la numeroase cursuri de măiestrie cu renumiți pianiști clasici. Biletele online la concert se pot achiziţiona de pe site-urile entertix.ro şi myticket.ro. Biletele se pot cumpăra şi de la Agenţia de Bilete a Filarmonicii (Piaţa Lucian Blaga nr. 1-3, tel. 0756048318 sau 0264 43 00 60) sau cu o oră înainte de începerea concertului, direct de la locul acestuia, în limita locurilor disponibile.