Stagiunea Operei Naţionale Române din Cluj a început şi s-a încheiat în stradă. Cinci premiere noi în repertoriu

S-a mai încheiat o stagiune la Opera Națională Română din Cluj, iar cuvintele care ar putea să o descrie pe scurt ar fi surpriză, profesionalism, calitate și emoție, pentru că de acestea a avut parte publicul care a trecut pragul instituției în perioada 1 octombrie 2016 și 2 iulie 2017.
Timp de nouă luni, pe scena instituției au pășit, pe lângă artiștii casei, invitați de marcă, precum tenorul Cosmin Ifrim, basul Adrian Sâmpetrean, mezzosoprana Ramona Zaharia, soprana Elisabeta Marin, baritonul Marian Pop, dirijorul Giuseppe Sabbatini, soprana Dragana Radakovic, dirijorul David Crescenzi, în aproximativ 80 de reprezentații, 5 premiere, dintre care 3 de operă și 2 de balet, concerte de gală, matineuri pentru copii, cele două spectacole în aer liber și multe alte surprize, despre care vom vorbi pe-ndelete în cele ce urmează!
Autor Bianca L. Nica, Foto Nicu Cherciu
După un concert de prezentare, unde au fost interpretate fragmente din lucrările puse în scenă pe parcursul anului, și un Regal de Operă dedicat Altețelor Lor Regale, Principesa moștenitoare Margareta și Principele Radu, a început oficial stagiunea Operei Naționale Române din Cluj-Napoca cu o premieră a unei opere mai mult decât celebre, capodopera La Traviata de Giuseppe Verdi, în regia franțuzoaicei Nadine Duffaut, într-o distribuție de excepție, avându-i ca protagoniști pe soprana Diana Țugui (Violetta Valery), tenorul Cosmin Ifrim (Alfredo Germont) și baritonul Florin Estefan (Giorgio Germont).
Instituția ne-a răsfățat cu două reprezentații consecutive pe 1 și 2 octombrie și putem spune că am avut parte de o stagiune simetrică, pentru că aceasta s-a încheiat cu două reprezentații ale aceleiași lucrări, pe 17 și 18 iunie, urmând să fie inclusă și în proiectul Opera Aperta pe 1 iulie.
Acest spectacol a reprezentat doar prima dintre cele cinci premiere mult așteptate de public ale acestei stagiuni, fiind urmată în luna decembrie de cea de a doua – I Puritani de Vincenzo Bellini. Un titlu atât de exigent din punct de vedere vocal și stilistic cere un curaj pentru a fi abordat, în special în ceea ce privește rolurile titulare, Elvira (Diana Țugui, Lucia Bulucz) și Arturo (Ștefan von Korch, Cosmin Ifrim), dar și rolurile Riccardo (Geani Brad, Bogdan Nistor) sau Giorgio (Petru Burcă, Cristian Hodrea), a căror partitură nu este cu mult mai accesibilă, iar faptul că Opera clujeană l-a adus în fața noastră, în două distribuții în totalitate diferite formate din soliști ai casei, dar și din invitați, dintre care cel mai special este cu siguranță dirijorul Giuseppe Sabbatini, un artist de renume mondial, care ne-a bucurat la începutul carierei sale cu vocea sa de tenor, iar acum apare în fața noastră în postura de dirijor cu același succes răsunător! Publicul clujean a avut parte de patru reprezentații cu acest titlu pe 11 și 12 decembrie și 1 și 8 martie și îl așteaptă, cu siguranță, cu nerăbdare în decursul stagiunii viitoare!
Cea de a treia premieră de operă a fost Motanul Încălțat al lui Cornel Trăilescu, în regia lui Traian Savinescu și scenografia Vioricăi Popovici. Nu este vorba despre un spectacol dedicat exclusiv celor mici, iar argumentele principale sunt complexitatea și frumusețea partiturii, dar și umorul fin al libretului și al acțiunii ce are loc pe parcursul aventurilor lui Cotoșman și ale stăpânului său Ionică în drumul lor către frumoasa Domniță. Marea majoritate a distribuției acestui spectacol este formată din tineri soliști promovați de Opera Națională Română, obicei cu care deja ne-a obișnuit și pentru care trebuie felicitată, soprana Oana Trîmbițaș și tenorul Eusebiu Huțan, dar și soprana Gloria Tronel (invitată), iar regia și scenografia aparțin unor personalități din lumea teatrului cu mare experiență. Orchestra și corul Operei clujene au fost dirijate de această dată de Adrian Morar și nu a lipsit nici participarea membrilor ansamblului de balet, mișcarea scenică fiind realizată de Marius Toda.
Dintre titlurile deja prezente în repertoriul operei clujene, stagiunea aceasta am avut ocazia să vizionăm și să audiem Bărbierul din Sevilla de Gioacchino Rossini, a cărei reprezentație din 11 ianuarie i-a avut ca protagoniști pe baritonul Marian Pop și tenorul Ioan Hotea, câștigătorul concursului Operalia – Placido Domingo din anul 2015, distribuția fiind completată admirabil de artiști ai casei, creând un spectacol de nivelul teatrelor de renume din occident. Acest spectacol a fost dedicat maestrului Petre Sbârcea, fost prim-dirijor al Operei Naţionale Române din Cluj timp de aproape 20 de ani (1957-1976) şi fost director al instituţiei. De asemenea, printre titlurile stagiunii 2016-2017 se numără și opereta Văduva veselă de Franz Lehár, teatrul muzical Amadeus după piesa de teatru omonimă de Peter Schaffer, dar și Otello de Giuseppe Verdi, un titlu care a revenit, după o perioadă destul de îndelungată, pe scena clujeană în două reprezentații memorabile, care i-au avut în rolul titular pe tenorii Hector Lopez (debut) și Marius Vlad Budoiu.
Nici Nabucco și al său celebru cor al sclavilor, în regia Inei Hudea, montare care a avut premiera în luna mai a anului precedent, sau Lucia di Lammermoor, în regia lui Mario de Carlo, nu au lipsit, iar Evgheni Oneghin a revenit cu două reprezentații la Cluj în luna februarie, avându-i ca invitați pe dirijorul Vladimir Lungu, soprana Elisabeta Marin și tenorul George Ionuț Vîrban. Capodoperele verdiene Un ballo in maschera, Il Trovatore și Aida au îmbogățit cea de a doua parte a stagiunii, iar încununarea supremă a acesteia este reprezentată de momentul în care pe scena clujeană au revenit artiști români cu cariere strălucitoare în străinătate, într-o lucrare de care publicului îi era, cu siguranță, dor, Don Carlo. Spectacolul a avut parte de două reprezentații, pe 30 aprilie și 3 mai. Prima reprezentație i-a avut în rolurile principale pe tenorul Marius Vlad Budoiu (Don Carlo), pe soprana Elisabeta Georgiana Marin (Elisabetta), Adrian Sâmpetrean (Filippo II), Ramona Zaharia (Principesa Eboli), Florin Estefan(Rodrigo) și Marius Boloș (Marele Inchizitor), iar cea de a doua a avut câteva schimbări în distribuție, Regele Filippo II fiind interpretat de această dată de Petru Burcă, Principesa Eboli de către Andrada Roșu, Rodrigo a fost de această dată Geani Brad și Marele Inchizitor – Simonfi Sandor. Dacă primul spectacol s-a remarcat prin execuția tehnică excepțională în cel mai fin detaliu atât din punct de vedere vocal, cât și din punct de vedere muzical a partiturii, cel de-al doilea a fost despre emoție transmisă până în ultimul rând al sălii și lacrimi de ambele părți ale rampei, iar ambele reprezentații se încadrează, fără doar și poate, între cele mai de succes și de calitate spectacole ale stagiunii.
Pe lângă Motanul Încălțat, micilor spectatori li s-a oferit și șansa de a revederea spectacolul adaptat după opereta Fata babei și fata moșului de Florin Comișel, realizat în parteneriat cu Teatrul de păpuși „Puck” și revenit pe scena Operei după ce a avut premiera stagiunea trecută. Învățăturile poveștii dau naștere unei operete de esență populară, menită să pună în lumină valorile morale ale țăranului român, într-un spectacol regizat de Iulian Ioan Sandu, dublat cu succes în plan muzical de aranjamentul instrumental al lui Flaviu Mogoșan. Tot acești oameni minunați au organizat în luna mai, Ziua Porților Deschise pentru micii spectatori cu ocazia programului „Școala altfel”. Grupuri de copii de la școlile clujene și nu numai au făcut un tur al întregii opere, unde au avut ocazia să asiste la repetițiile orchestrei, soliștilor, corului și baletului, să vadă schițe de decor și de costume, să vadă cum se realizează machiajul și coafurile artiștilor și multe, multe alte lucruri interesante, ghidați de soliști ai operei costumați în diferite personaje, precum Eliza Doolittle (My fair lady), Domnița și Ionică (Motanul Încălțat) sau Ana Lugojana.
Într-o perioadă solemnă, dedicată rememorării, introspecției și purificării sufletești, excepționala ocazie lirică a oferit publicul un concert vocal-simfonic înălțător și de o spiritualitate aparte, menit să le aducă Lumină tuturor celor prezenți, Opera Română a adus pe 31 octombrie un titlu în primă audiție națională, Requiemul de Mikis Theodorakis. Fiind o excepțională dovadă a marcării adevărului istoric, sensibilității spirituale și introspecției, Requiemul lui Mikis Theodorakis, scris în anul 1984, a fost dedicat morților în urma masacrului din orașul grecesc Kalavryta, îndoliat de una dintre cele mai grave crime de război ale Axei în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Discursul vocal-simfonic dedicat de către compozitor celor cinci soliști (Veronica Fizeșan, Andrada Roșu, Eusebiu Huțan, Cristian Hodrea și Simonfi Sandor) corului mixt (corul ORNC și corul de copii „Junior VIP”) și orchestrei, are la bază, pe parcursul celor doisprezece părți ale sale, textele părintelui Ioan Damaschinul. La pupitrul dirijoral a stat Adrian Morar.
Sărbătorile de iarnă au fost marcate de gala Winter of Delights. Minunatele colinde și cântece de Crăciun sunt cu atât mai frumoase când sunt interpretate într-o sală superbă de operă, ornamentată în cel mai pur spirit de sărbătoare, de către profesioniști, soliști de talie națională și internațională, orchestră și două coruri, sub bagheta unui dirijor de marcă. Protagoniștii evenimentului au fost soliștii casei, Marius Vlad Budoiu, Florin Estefan și Cristian Mogoșan, dar și tânăra Ilinca Băcilă, fostă concurentă a concursului Vocea României, Orchestra Operei Române dirijată de Flaviul Filip, corul de copii Junior VIP condus de dirijoarea și compozitoarea Anca Mona Mariaș și corul Winter Delights, un cor înființat special pentru acest eveniment, format din studenți ai Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” și elevi ai Colegiului de Muzică „Sigismund Toduță”, dar și din coriști ai Operei Române și ai Filarmonicii „Transilvania” și dirijat de Flaviu Mogoșan.
Intrarea în noul an a fost sărbătorită în mod tradițional cu opereta care face turul operelor din țară la fiecare final de an, în regii care mai de care mai spumoase, cu distribuții alese și cel puțin două reprezentații jucate cu casa închisă, Liliacul lui Strauss II, în regia lui Sorin Misirianțu, sub bagheta maestrului Gheorghe Dumănescu. Opera clujeană a revenit în fața publicului său pe 8 ianuarie cu o reluare a evenimentului care a încheiat stagiunea trecută, gala hispanică La Negra Noche, de această dată în cadrul celei de a XI-a ediții a unui eveniment artistic caritabil, organizat de Rotary Club Cluj-Napoca – Serbările iernii. Această manifestare este deja o tradiție pentru Clubul Rotary Cluj-Napoca și reprezintă o ocazie de a onora performanțele școlare deosebite ale elevilor clujeni la Olimpiade Naționale și Internaționale și de a premia câștigătorii Concursului de eseuri „Școala Ardeleană”. Premierea din debut a fost urmată de un spectacol caritabil pe care clubul îl oferă în colaborare cu Opera Națională Română, protagoniști fiind soliștii Hector Lopez, Cristian Mogoșan, Geani Brad și Florin Estefan, dar și de instrumentiștii Marian Bălan (chitară) și Radu Dunca (vioară), acompaniați de Orchestra Operei, sub bagheta tânărului dirijor Gabriel Bebeșelea.
În luna martie, Opera a găzduit cea de a XXII-a ediție a Balului Operei. „Evenimentul unic de impact național, amplă manifestare cultural-artistică și gală dedicată valorii”, după cum este acesta descris de către organizatori, a fost anul acesta dedicat muzicii românești, fiind intitulat „Lăsați-mă să cânt”. Tenorii Hector Lopez, Tiberius Simu, Cristian Mogoșan, baritonul Florin Estefan și solistele de muzică ușoară Camelia Crișan și Axenia Șova au adus în fața noastră șlagăre ale muzicii ușoare românești vechi din repertoriile artiștilor consacrați, precum Angela Similea, Corina Chiriac, Semnal M. Recitalul a fost unul cu adevărat reușit, iar repertoriul, din care au făcut parte șlagărele „Opriți timpul” și „Deschideți poarta soarelui”, a emoționat, deși ar fi fost de preferat ca la Balul Operei să ascultăm și… operă.
Ansamblul de balet a readus în fața publicului Lacul Lebedelor, spectacol foarte apreciat de publicul clujean, premiera montării actuale având loc pe scena clujeană în luna februarie a anului trecut, după turneul susținut de balerini în lunile septembrie-octombrie ale anului 2015 în China. Acest spectacol a făcut parte și din proiectul Opera Aperta – 2016, fiind prezentat de artiștii operei clujene pe o scenă amenajată le Lacul Chios al Parcului Central din Cluj-Napoca. Iar pe lângă titlurile deja existente în repertoriu, Carmen, Don Quijote, Anotimpurile și Spărgătorul de nuci, spectacolul Doar M… de la Marguerite, pe muzica lui Călin Ionce, reprezintă prima premieră de balet a stagiunii, dar și varianta coregrafică și regizorală semnată de Livia Tulbure a poveștii de dragoste dintre Marguerite Gautier și Armand Duval, descrisă de Alexandre Dumas – fiul în romanul Dama cu camelii. Cea de a doua premieră de balet este și titlul care a fost inclus, alături de La Traviata, în proiectul Opera Aperta 2017 și cu care stagiunea 2016-2017 s-a încheiat: Zorba de Mikis Theodorakis.
Finalul stagiunii 2016-2017 a Operei Naționale Române din Cluj a fost încununat de două spectacole în aer liber, parte a proiectului Opera Aperta, pe 1 și 2 iulie. Astfel, publicul instituției a avut ocazia să urmărească spectacolul care a avut premiera odată cu deschiderea stagiunii, La Traviata de Giuseppe Verdi, în regia franțuzoaicei Nadine Duffaut, dar și baletul Zorba de Mikis Theodorakis, ultima premieră a acestei stagiuni. Din păcate pentru public, dar din fericire pentru Violetta Valery, ploaia a întrerupt reprezentația Traviatei la mijlocul poveștii, lăsând-o pe eroină pentru prima dată în viață înainte de finalul operei. Directorul operei, baritonul Florin Estefan, care a interpretat rolul lui Giorgio Germont în acest spectacol, i-a invitat pe toți cei prezenți în Piața Unirii, la operă în viitoarea stagiune, pentru a afla deznodământul capodoperei verdiene. Cât despre Zorba, spectacolul a avut și de această dată impactul cu care ne-a obișnuit asupra publicului. Balerinii, corul și orchestra, dirijate de maestrul Adrian Morar, au fost aplaudați în picioare minute în șir de public.
Nivelul înalt al fiecărei premiere dintre cele cinci face dificilă către imposibilă realizarea unui clasament, fiecare dintre acestea remarcându-se și ieșind în evidență în felul propriu. Cu siguranță, spectacolul cu cea mai mare priză la public a fost Zorba. De la premieră și până la spectacolul de închidere a stagiunii, finalul fiecărei reprezentații găsea publicul aplaudând în picioare minute în șir și chiar și angajații instituției s-au declarat impresionați de emoția transmisă de acesta: basul Petru Burcă, solist al Operei Naționale Române din Cluj (via Facebook): „Felicitări întregului colectiv, de la A la Z, al Operei Naționale Române din Cluj pentru minunatul spectacol Zorba din Piața Unirii! Am făcut febră musculară aplaudând și am fost impresionat până la lacrimi. Ați încântat un întreg oraș cu prestația voastră și nu cred că am văzut vreodată un public atât de numeros stând, privind și ascultând într-o așa mare liniște tot ceea ce ați creat la cel mai înalt nivel artistic. Sunt mândru că sunt colegul vostru și la fel de mândru că sunt clujean. Vă mulțumesc!”
Opera Națională Română din Cluj promovează, de asemenea, tinerele talente și viitorul operei, având invitați și colaboratori din rândul studenților sau proaspeților absolvenți ai Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, care fac cinste acestei instituții. Câțiva dintre aceștia sunt tenorul Eusebiu Huțan, mezzosoprana Viktória Cormoș, soprana Oana Trîmbițaș, soprana Aida Pavăl și basul Corneliu Huțanu, pe care doresc să îi felicit pentru fiecare spectacol și să le doresc la cât mai multe succese! De asemenea, atât Liceul de Coregrafie „Octavian Stroia”, cât și Academia de Muzică „Gheorghe Dima” au avut ocazia de a performa pe scena Operei în două spectacole-examen, o mare bucurie pentru fiecare tânăr care își dorește să devină artist și poate chiar un vis împlinit!
Faptul că ne-a oferit șansa de a-i asculta pe soliști români a căror carieră se desfășoară în cea mai mare parte în străinătate este un alt lucru pentru care mulțumim și felicităm Opera clujeană! Cât despre artiștii casei, de aplaudat este, în primul rând, soprana Diana Țugui pentru rolurile principale ale operelor I Puritani și La Traviata, în care solista este pur și simplu impecabilă, atât din punct de vedere vocal, cât și din punct de vedere teatral, dar și tenorul Marius Vlad Budoiu, pentru rolul titular al operei wagneriene Tannhäuser, rol pe care l-a interpretat și într-o producție a Operei din Melbourne, Australia, vara trecută. Suntem norocoși să avem asemenea artiști la Cluj, deoarece, datorită lor pot fi puse în scene asemenea titluri minunate ale genului cu care să ne delectăm. O surpriză stagiunea asta ne-a fost oferită și de basul Petru Burcă. Solistul clujean ne-a obișnuit cu prestațiile sale savuroase în roluri bufe, dintre care cel mai important este Don Basilio din Bărbierul din Sevilla de Gioacchino Rossini, dar în stagiunea 2016-2017 a apărut în fața publicului în rolul lui Sir Giorgio din I Puritani de Vincenzo Bellini, relevând o altă latură a sa și o capacitate imensă de a se transpune și de a transmite trăirile personajului, confirmată către finalul stagiunii și în rolul lui Filippo II (Don Carlo de Giuseppe Verdi). Soprana Lucia Bulucz merită și ea apreciere, în special pentru reprezentația din 1 martie a operei I Puritani, pe care a salvat-o, fără a avea nici măcar o repetiție generală înainte, dar și pentru La Traviata din luna iunie. Baritonul Florin Estefan a fost și el foarte prezent pe scena clujeană și este de remarcat și de apreciat felul în care reușește să împace cele două „roluri” din viața sa, cel de manager general și cel de solist. Cuvintele de mulțumire și felicitările sunt puține în comparație cu munca din spatele fiecărui rol, al fiecărui spectacol, dar sunt cu siguranță binemeritate!
Pe tot parcursul stagiunii, Nicu Cherciu a imortalizat momentele speciale oferite de artiști în fotografii care exprimă atât de fidel emoția perpetuă dintre sală și rampă și nu poate fi trecut cu vedere în ceea ce privește felicitările! Mulțumim, Nicu, pentru amintirile atât de vii pe care ni le oferi!
Simona Dordea, PR-ul Operei Naționale Române din Cluj: „Cu plăcuta amintire a reușitelor Opera Aperta 2016 – care a adus în aer liber montările în premieră națională ale spectacolelor: „Lacul Lebedelor”, de P.I. Ceaikovski, realizat în mod extraordinar pe o scenă plutitoare instalată pe Lacul Parcului Central din Cluj în luna iunie 2016, urmat de impresionantul „Nabucco”, de Giuseppe Verdi și Concertul de muzică spaniolă „La Negra Noche”, la rândul lor prezentate în fața a mii de spectatori prezenți în Piața Unirii din Cluj – Stagiunea 2016-2017 a Operei Naționale Române din Cluj-Napoca a început sub semnul unor inițiative la fel de cutezătoare și promisiunea unor noi ocazii lirice deosebite.
Debutul său a fost anunțat de tradiționalul Concert „La Operă”, realizat în aer liber pe esplanada teatrului liric clujean, menit să prezinte repertoriul propus pentru noua stagiune. Alături de titlurile consacrate deja în istoria Operei Naționale Române din Cluj, capodopere de vastă popularitate pe marile scene ale lumii, Stagiunea 2016-2017 le-a făcut spectatorilor săi invitația la cinci premiere, care au bucurat publicul de toate vârstele: „La traviata” de Giuseppe Verdi (1 octombrie 2016) – îndelung aplaudatul spectacol din deschiderea stagiunii , ”I Puritani” de Vincenzo Bellini (decembrie 2016), ”Doar M… de la Marguerite” (Dama cu camelii) – un spectacol eclectic de balet în tușe modern, prezentat în premieră în luna februarie 2017, ”Motanul încălțat” de Florin Comișel (mai 2017) – o poveste desprinsă din copilărie și dedicată spectatorilor de toate vârstele, culminând cu spectacolul de balet prezentat în premieră națională ”Zorba”, pe muzica renumitului Mikis Theodorakis, cel mai mare compozitor grec contemporan și în concepția artistică de excepție semnată de Lorca Massine, unul dintre cei mai apreciați coregrafi ai lumii. Toate s-au dovedit de mare succes, fiind prezentate atât la premiere, cât și la următoarele reprezentații cu casa închisă.
Larga adresabilitate a repertoriului Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, precum și ieșirea în întâmpinarea publicului de toate vârstele prin activități inedite, ori pe scene neconvenționale ale orașului, au reconfirmat statutul unei ”opere a tuturor”, cu un grad de ocupare a sălii de spectacol de 98%, din care 72% reprezintă publicul tânăr. Revenirile constante ”în stradă”, prin spectacole oferite în centrul orașului, precum și acțiunile cultural-educative oferite în școli și în operă, sau activități precum Zilele Porților Deschise Micilor Spectatori au sprijinit considerabil această deschidere fără precedent către întreaga comunitate, deopotrivă înspre publicul meloman, precum și către spectatorii mai puțin familiarizați cu genul liric.
Muzica transcede timp și spațiu, unind la unison, fapt reafirmat de ediția 2017 a OPERA APERTA – care a atras un succes fulminant prin revenirea în centrul cetății clujene prin cele două spectacole prezentate în aer liber, în încheierea festivă a Stagiunii 2016-2017: ”La Traviata”, de Giuseppe Verdi și spectacolul de balet ”Zorba”, ambele reunind în Piața Unirii din Cluj-Napoca un public de peste 13.000 de spectatori, în două seri cu șarm liric și coregrafic memorabile.” – Simona Dordea, PR al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca.”
Bianca L. Nica
Jurnal de soprană
Au existat câteva momente deosebite care au influenţat în mod determinant coeziunea artiştilor din interiorul Operei Române în stagiunea recent încheiată. Pe de o parte, creşterea salariilor a ridicat implicarea acestora în actul artistic, relevantă fiind susţinerea pieselor în aer liber, de la închidere, fără remuneraţii suplimentare. Prinderea numelui Operei într-un scandal pe un post de televiziune comercial a aprins o reacţie generală împotriva celor care au provocat isteria. Au fost şi alt gen de bătăi de cap pentru conducerea Operei, inevitabilele indisponibilităţi, în special pe motiv de sănătate, cum a fost cazul tenorului Hector Lopez, care şi-a rupt ligamentele la un joc de baschet în ziua internaţională a muncii.